Mikä siinä on niin vaikeaa ajoittaa lomamatkat koulujen loma-ajalle?
Juuri oltu kaksi kuukautta kesälomilla ja silti ollaan varattu lomamatkoja juuri tähän koulun alkuun. Miksi?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluvuosi on pitkä ja täynnä monenmoista turhanpäiväistäkin ohjelmaa. Ulkomaanmatka silloin tällöin on vaan hyväksi ja laajentaa koululaisen maailmankuvaa.
Rehellisyyden nimissä on sanottava, että perus etelänloma millaisia suurin osa näistä matkoista ei avarra kenenkään maailmankuvaa.
Olen eri mieltä, kyllä matkailu aina avartaa. Usko pois, vaikka olisi millainen reissu. Maisema kuitenkin vaihtuu, kieli vaihtuu, kulttuuri vaihtuu ja sitten se kaikkein mielenkiintoisin ja aina ennalta arvaamattomin muuttuja: ihmiset vaihtuvat:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki opet edes paheksu sitä että joku pitää ylimääräisen lomaviikon. Mun yks kaveri on opettaja ja hän itse ehdotti mulle että ”menkää syksyllä kun koulut on alkanu” kun harmittelin kesällä että etelänmatkat on niin kalliita.
Onko ne nyt oikeesti niin järjettömän kalliita? Varmaan halvempiakin löytyy loma-aikaan, kun vähän käyttää vaivaa.
Lapset on peruskoulussa 9 vuotta. Jos sinä aikana tekee pari reissua lomien ulkopuolella, muutaman "sairaan kalliin" reissun loma-aikana ja loppuina vuosina ei esim. yhtään reissua, niin onko aivan mahdoton ajatus?
Onko joka ikinen vuosi päästävä syksyllö mahdollisimman halvalle etelänreissulle?
On. Ja varsinkin kun siitä ei oikeasti ole mitään haittaa! Meillä on iso perhe joten säästetty summa on huomattava!
Mitä mieltä olet siitä, että kaikki perheet alkaisivat tehdä samoin? Esim ensimmäisen kuukauden aikana kun koulut ovat alkaneet kaikki oppilaat olisivat viikon tai pari etelänmatkoilla. Niin, että kuukauden verran koulun oppilaista olisi noin kolmasosa pois.
Työnantaja onse joka ne lomat jakaa! Jonkun on pakko olla duunissa myös heinäkuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluvuosi on pitkä ja täynnä monenmoista turhanpäiväistäkin ohjelmaa. Ulkomaanmatka silloin tällöin on vaan hyväksi ja laajentaa koululaisen maailmankuvaa.
Rehellisyyden nimissä on sanottava, että perus etelänloma millaisia suurin osa näistä matkoista ei avarra kenenkään maailmankuvaa.
Olen eri mieltä, kyllä matkailu aina avartaa. Usko pois, vaikka olisi millainen reissu. Maisema kuitenkin vaihtuu, kieli vaihtuu, kulttuuri vaihtuu ja sitten se kaikkein mielenkiintoisin ja aina ennalta arvaamattomin muuttuja: ihmiset vaihtuvat:)
Avartaa se kaupassakäyntikin, muttei sitä kouluaikana tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Me teemme useamman matkan vuodessa. Lapsi on yleensä pois viikon tai kaksi lukuvuodessa. Mitään valitusta ei ole koulun osalta koskaan tullut. Alkusyksy on ihana ajankohta matkustaa esim. Välimerelle ja matkojen hinnat huomattavasti edullisempia koulun aloituksen jälkeen.
Jätä lapset hankkimatta, niin voit mennä. Vaihtoehtoisesti mene lasten syyslomalla, jos se on viikon pituinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teemme useamman matkan vuodessa. Lapsi on yleensä pois viikon tai kaksi lukuvuodessa. Mitään valitusta ei ole koulun osalta koskaan tullut. Alkusyksy on ihana ajankohta matkustaa esim. Välimerelle ja matkojen hinnat huomattavasti edullisempia koulun aloituksen jälkeen.
Jätä lapset hankkimatta, niin voit mennä. Vaihtoehtoisesti mene lasten syyslomalla, jos se on viikon pituinen.
Vinkkisi on yhdeksän vuotta myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkisi on yhdeksän vuotta myöhässä.
Kannattaisi tehdä valintoja. Syysmatkat vai lapset.
Suomalainen peruskoulu kestää YHDEKSÄN vuotta. Jos sieltä silloin tällöin on viikon pois, niin mitä siitä?! Hiukan suhteellisuudentajua kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki opet edes paheksu sitä että joku pitää ylimääräisen lomaviikon. Mun yks kaveri on opettaja ja hän itse ehdotti mulle että ”menkää syksyllä kun koulut on alkanu” kun harmittelin kesällä että etelänmatkat on niin kalliita.
Onko ne nyt oikeesti niin järjettömän kalliita? Varmaan halvempiakin löytyy loma-aikaan, kun vähän käyttää vaivaa.
Lapset on peruskoulussa 9 vuotta. Jos sinä aikana tekee pari reissua lomien ulkopuolella, muutaman "sairaan kalliin" reissun loma-aikana ja loppuina vuosina ei esim. yhtään reissua, niin onko aivan mahdoton ajatus?
Onko joka ikinen vuosi päästävä syksyllö mahdollisimman halvalle etelänreissulle?
On. Ja varsinkin kun siitä ei oikeasti ole mitään haittaa! Meillä on iso perhe joten säästetty summa on huomattava!
Arvaa mitä? Vielä enemmän säästyisi jos jättäisitte ne ulkomaanmatkat tekemättä sen muutaman vuoden kun lapsi on kouluikäinen ja kulkee vielä vanhempien matkassa. Gretakin kiittäisi jos tietäisi.
Eihän se muille kuullu koska meidän perhe menee lomalle. Pelkkää kateutta jos joku ulkopuolinen valittaa asiasta, ovat kateellisia kun eivät voi itse päättää loma-ajankohdastaan. Lasten kanssa suunnitellaan niin että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa koulunkäynnille ja toki lapsen mielipidettä kuunnellaan.
Ja se syy: 30-40 asteen helteet joka paikassa kesäisin. Mielummin ollaan Suomessa kun täällä kesä ja nautitaan siitä. Sitten marraskuussa kun Suomessa pimeää, sateista ja kylmää, niin on ihana lähteä ulkomaille!
Vierailija kirjoitti:
Matkat halvempia. Ilmeisesti ne lapset jotka lomailee kouluaikaan ovat huippuoppilaita. Ei se viikko pari meinaa mitään.
Meillä on juuri noin, lapsemme ovat hyvässä vauhdissa ala-koulussa olleet jo vuosia. Matkailemme paljon jo ihan työmatkojenkin yhteydessä koko perhe ja välillä myös kouluaikaan. Lapset tekevät matkoilla koulutehtävät, mikä ei ole iso homma päivittäin hoidettuna. Usein ovat tehneet ylimääräistäkin. Lapset menestyvät erinomaisesti koulussa ja viikon parin reissu pari kertaa kouluaikaan ei vaikuta mihinkään mitään. Mutta yleissivistys ym kasvavat matkoilla roimasti ja tietty kokemukset.
Vähemmän porukkaa ja edullisemmat hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen peruskoulu kestää YHDEKSÄN vuotta. Jos sieltä silloin tällöin on viikon pois, niin mitä siitä?! Hiukan suhteellisuudentajua kiitos.
Lukuvuosi on 190 päivää. Kyllä siinä muutama viikko jo tuntuu...
Vierailija kirjoitti:
Eihän se muille kuullu koska meidän perhe menee lomalle. Pelkkää kateutta jos joku ulkopuolinen valittaa asiasta, ovat kateellisia kun eivät voi itse päättää loma-ajankohdastaan. Lasten kanssa suunnitellaan niin että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa koulunkäynnille ja toki lapsen mielipidettä kuunnellaan.
Ja se syy: 30-40 asteen helteet joka paikassa kesäisin. Mielummin ollaan Suomessa kun täällä kesä ja nautitaan siitä. Sitten marraskuussa kun Suomessa pimeää, sateista ja kylmää, niin on ihana lähteä ulkomaille!
Älä jauha sontaa. Ei todellakaan ole joka paikassa 30-40 astetta. Ota asioista selvää.
Meillä on 15 hengen verstas kiinni syyskuun ja silloin kaikki lomailevat. Syy tähän on, että työnantajalla asuu jälkikasvua Etelä-Ranskassa ja lomailevat siellä silloin. Reilusti kyllä työnantaja kertoi tästä jo töihin ottaessa ja kaikille asia on ok. Aika moni meiltä töistä harrastaa metsästystä ja heillehän tuo aika on sitten mitä ihanteellisin.
Kesällä saa tehdä tunteja sisään, jos työtilaukset sen sallii. Näin voi sit pitää muutaman päivän vapaata kesällä. Näin käytiin yksi 4 pvän kesälomareissu kotimaassa. Syyskuulle on varattu yks reissu etelän lämpöön, viimeksi käyty 2016. Puolisolla on kiertävä lomalista, johon saa tehdä työkaverin kanssa vaihdoksia, joten aina saa pidettyä lomansa syyskuussa. Meillä toki on lapsi vielä päiväkodissa, mutta tullaan varmasti lapsen joinakin kouluvuosina lomailemaan ulkomailla syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet siitä, että kaikki perheet alkaisivat tehdä samoin? Esim ensimmäisen kuukauden aikana kun koulut ovat alkaneet kaikki oppilaat olisivat viikon tai pari etelänmatkoilla. Niin, että kuukauden verran koulun oppilaista olisi noin kolmasosa pois.
Aikamoinen sattuma jos kaikki päättäisivät juuri samoilla viikoilla lomailla. Mutta jos nyt näin kävisi niin ei se mitään haittaisi. Jokaisen lapsen vanhemmat huolehtisivat tietenkin siitä että oma lapsi oppii ne asiat joita tänä ajankohtana olisi ollut tarkoitus käydä läpi luokassa. Ihan samalla tavalla kuin jos kyseessä olisi vain yksi oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa. Ei todellakaan ole joka paikassa 30-40 astetta. Ota asioista selvää.
Kyllä nyt menee aihe tunteisiin. Onko ollut kurja päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä? Vielä enemmän säästyisi jos jättäisitte ne ulkomaanmatkat tekemättä sen muutaman vuoden kun lapsi on kouluikäinen ja kulkee vielä vanhempien matkassa. Gretakin kiittäisi jos tietäisi.
Juu aivan varmasti säästyisi, mutta kun jokatapauksessa HALUAMME lomalle niin lähdemme silloin kun halvimmalla pääsee.