Miten opettaa lapsi nukahtamaan nopeammin?
Hän on jo vastasyntyneestä saakka ollut sellainen, että nukahtaminen kestää todella kauan. Noin tunnin sekä päiväunille että yöunille. Ja pienikin ääni esim. risahdus jossain piristää hänet ja koko tunnin nukahtamisyritys saattaa alkaa aivan alusta. Sillä ei ole vaikutusta, että nukutetaanko häntä vai annetaanko itsekseen nukahtaa. Aina kestää sen tunnin joka tapauksessa, tai ylikin, jos jossain kuuluu jotain hiljaisiakin ääniä, jotka häntä sitten piristää. Lapsi on nyt vähän yli vuoden ikäinen ja yhä on tällaista. Neuvolasta neuvottiin unikoulu, mutta se vain pahensi asiaa (kokeiltiin tassuttelut ja tuolimenetelmät). Vauva vain piristyi sekä tassuttelusta että tuolimenetelmästä ja nukahti entistä hitaammin (jaksettiin viikko molempia ja joka ilta nukahtamiseen meni pari tuntia). Lapsi ei itke vaan touhuaa eikä saa unta. Ollaan yritetty opettaa ääniin nukahtaessa, mutta silloin ei nukahda ollenkaan, ei välttämättä viiteen tuntiin. Tämä ei ole mikään vaihe vaan lapsemme ominaisuus syntymästä saakka.
Sänky on hyvä ja hän tykkää sängystään. On pimeää. On syönyt ja juonut hyvin. Vaatteet puhtaat ja kuivat. Kuiva vaippa. Ei ole refluksia (käyty lääkärissä). On tutti, on unilelu. Saa paljon huomiota ja syliä päivällä. Ulkoillaan pari kertaa päivässä ja sen lisäksi leikitään sisällä touhukkaita leikkejä.
Tämä käy meille vanhemmille aika raskaaksi, koska hereilläoloajasta menee joka päivä (ja on mennyt jo yli vuoden) useampi tunti pelkkään lapsen nukahtamisasiaan. Silloin pitää kodissamme olla täysin hiljaista, mitään kotitöitä ei voi tehdä, jopa hiipimis-askeliin piristyy tai vessan vetämiseen toisella puolella asuntoa.
Miten opettaa lapsi nukahtamaan nopeasti?
Kommentit (23)
Minä olin vauvana ja lapsena tuollainen ja vieläkin olen, en koskaan, umpiväsyneenäkään, nukahda alle tunnissa. Yleensä menee pari tuntia, ennen kuin saan unen. Päivällä en saa koskaan nukuttua. Tätä ominaisuutta ei muuta edes ikä, nytkin olen 60+. Äitini jätti minut sänkyyn ja teki omia töitään. Isompana muistan kunnelleeni talon ääniä ja muiden kuorsausta ja nukahdin aina viimeisenä.
Olen itse hidas nukahtaja ja niin ovat lapsenikin (nyt jo isoja). Muistan kyllä hyvin ne nukutusrumbat kun lykkäsin taaperoa rattaissa tunnin ympäri pihaa ja illalla makasin tunnin vieressä, kun muuten lapsi vain nousi ylös tai alkoi hääräilemään jotain. En ihan suoraan sanoen ymmärrä näitä kommentteja, että totuta lapsi nukkumaan metelissä ja jätä vain nukkumaan tai muuta "tervejärkistä". Olen itsekin nähnyt lapsia, jotka sänkyyn tai rattaisiin laiton jälkeen vain nukahtivat hiljaa, mutta omani eivät jotenkin ikinä olleet niin umpiväsyneitä. Ja päikkärit jätettiin pois varsin varhain, muuten valvoivat pitkälle yöhön. Myöhemmin on tullut vielä enemmän nukahtamisvaikeuksia. En edelleenkään käsitä mitä olisin voinut tehdä toisin. Muuten ovat ihan älykkäitä, ihania lapsia eli tuskin mitään "traumaakaan" on.
Jos jätän lapsen nukahtamaan itse, niin hänellä menee nukahtamiseen pari tuntia. Touhuaa vain siellä sängyssään kaikenlaista. Ja siitä seuraa, että yöunet jää liian lyhyeksi, koska kuitenkin herää aina aamulla ennen kahdeksaa. Ja sitten on selvästi aivan väsynyt päivällä, mutta ei kuitenkaan illalla nukahda nopeasti. Eli pakko on nukuttaa, jotta nukahtaa edes tunnissa. Muuten touhuaa hereillä jonnekin puoleen yöhön. Ap