Miten opettaa lapsi nukahtamaan nopeammin?
Hän on jo vastasyntyneestä saakka ollut sellainen, että nukahtaminen kestää todella kauan. Noin tunnin sekä päiväunille että yöunille. Ja pienikin ääni esim. risahdus jossain piristää hänet ja koko tunnin nukahtamisyritys saattaa alkaa aivan alusta. Sillä ei ole vaikutusta, että nukutetaanko häntä vai annetaanko itsekseen nukahtaa. Aina kestää sen tunnin joka tapauksessa, tai ylikin, jos jossain kuuluu jotain hiljaisiakin ääniä, jotka häntä sitten piristää. Lapsi on nyt vähän yli vuoden ikäinen ja yhä on tällaista. Neuvolasta neuvottiin unikoulu, mutta se vain pahensi asiaa (kokeiltiin tassuttelut ja tuolimenetelmät). Vauva vain piristyi sekä tassuttelusta että tuolimenetelmästä ja nukahti entistä hitaammin (jaksettiin viikko molempia ja joka ilta nukahtamiseen meni pari tuntia). Lapsi ei itke vaan touhuaa eikä saa unta. Ollaan yritetty opettaa ääniin nukahtaessa, mutta silloin ei nukahda ollenkaan, ei välttämättä viiteen tuntiin. Tämä ei ole mikään vaihe vaan lapsemme ominaisuus syntymästä saakka.
Sänky on hyvä ja hän tykkää sängystään. On pimeää. On syönyt ja juonut hyvin. Vaatteet puhtaat ja kuivat. Kuiva vaippa. Ei ole refluksia (käyty lääkärissä). On tutti, on unilelu. Saa paljon huomiota ja syliä päivällä. Ulkoillaan pari kertaa päivässä ja sen lisäksi leikitään sisällä touhukkaita leikkejä.
Tämä käy meille vanhemmille aika raskaaksi, koska hereilläoloajasta menee joka päivä (ja on mennyt jo yli vuoden) useampi tunti pelkkään lapsen nukahtamisasiaan. Silloin pitää kodissamme olla täysin hiljaista, mitään kotitöitä ei voi tehdä, jopa hiipimis-askeliin piristyy tai vessan vetämiseen toisella puolella asuntoa.
Miten opettaa lapsi nukahtamaan nopeasti?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sen sanoit. Kokeilitte jotain keinoa hetken ja kun se ei toiminut heti, lopetitte.
Hetken? Kokeilimme kahta unikoulua viikon kumpaakin ja ne vain pahensivat tilannetta. Joten oli pakko lopettaa. Jos unikoulu toimii niin se toimii muutamassa päivässä. Neuvolakin sanoi, että jos on noin että viikon vain pahenee niin pitää lopettaa. Ap
Tuli sellainen mieleen, että onko lapsi oikeasti väsynyt? Meneekö lapsi nukkumaan aina samaan aikaan? Kokeile myöhäistää vaikka tunnilla.
Tähän yritän jaksata vastata kunnolla. Tunti kuulostaa aika pitkältä ajalta ja luulen siinä olevan vähän liioittelua. Tosin jo ½h nukuttamisessa on pitkä aika. Opettakaa lapsenne pois täydellisessä hiljaisuudessa nukahtamisesta. Mikäli hän tottuu siihen niin tulevaisuudessa tulee olemaan vaikeaa. Sanot, että jo nyt pienikin ääni aloittaa koko prosessin alusta. Ajattelepa joskus 8 vuoden päästä, lapsesi vaatii koko asunnon olevan täysin hiljainen 1-2 tuntia joka ilta. Olen itse ollut huono nukahtaja ja lapseni on huono nukahtaja. Et voi mitenkään pakottaa lastasi nukahtamaan. Voit kuitenkin tehdä jotain asian hyväksi:
- Kaikkien nukkumaan menojuttujen, pesu, satu, jne, jkälkeen lapsi saa enää maata sängyssä pää tyynyssä. Jos lapsi nousee istumaan niin laittaa takaisin makuulle ja sanoo "nyt on yö ja nyt nukutaan." tai "pää tyynyyn, nyt nukutaan" Jos lapsi pitää silmiä auki ja vaikka vähän puhelee itsekseen et voi tehdä mitään.
- Voit ainoastaan tarjota lapsellesi mahdollisuuden nukahtaa mahdollisimman hyvin, et voi nukauttaa häntä. Ei liikaa leluja sängyssä nukahtamisen hetkellä, sänky ei ole yleinen leikkipaikka, sängyssä ollaan suh paikallaan, pää on tyynyllä.
- Kannattaa nukauttaa lapsi omaan sänkyyn. Näin ainakin toinen vanhemmista saa omaa aikaa.
Tämmöistä tullut huomattua omasta ja lapsen nukahtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tähän yritän jaksata vastata kunnolla. Tunti kuulostaa aika pitkältä ajalta ja luulen siinä olevan vähän liioittelua. Tosin jo ½h nukuttamisessa on pitkä aika. Opettakaa lapsenne pois täydellisessä hiljaisuudessa nukahtamisesta. Mikäli hän tottuu siihen niin tulevaisuudessa tulee olemaan vaikeaa. Sanot, että jo nyt pienikin ääni aloittaa koko prosessin alusta. Ajattelepa joskus 8 vuoden päästä, lapsesi vaatii koko asunnon olevan täysin hiljainen 1-2 tuntia joka ilta. Olen itse ollut huono nukahtaja ja lapseni on huono nukahtaja. Et voi mitenkään pakottaa lastasi nukahtamaan. Voit kuitenkin tehdä jotain asian hyväksi:
- Kaikkien nukkumaan menojuttujen, pesu, satu, jne, jkälkeen lapsi saa enää maata sängyssä pää tyynyssä. Jos lapsi nousee istumaan niin laittaa takaisin makuulle ja sanoo "nyt on yö ja nyt nukutaan." tai "pää tyynyyn, nyt nukutaan" Jos lapsi pitää silmiä auki ja vaikka vähän puhelee itsekseen et voi tehdä mitään.
- Voit ainoastaan tarjota lapsellesi mahdollisuuden nukahtaa mahdollisimman hyvin, et voi nukauttaa häntä. Ei liikaa leluja sängyssä nukahtamisen hetkellä, sänky ei ole yleinen leikkipaikka, sängyssä ollaan suh paikallaan, pää on tyynyllä.
- Kannattaa nukauttaa lapsi omaan sänkyyn. Näin ainakin toinen vanhemmista saa omaa aikaa.
Tämmöistä tullut huomattua omasta ja lapsen nukahtamisesta.
Kiitos kun jaksoit miettiä asiaani.
Mutta tämä yksivuotiaani vain piristyy jos häntä alkaa laittamaan makuuasentoon istumasta. Tai alkaa sanomaan että "nyt makuulle hyvää yötä" tms. Unileluja on vain yksi eikä lapsi leiki sillä, hän leikkii sormillaan, varpaillaan, yöpuvun hihalla, lakanalla, patjan reunalla, millä vain mikä ns. on pakko olla sängyssä. En liiottele sitä tuntia, ikävä kyllä. Ja monesti se on tunti ja vartti. Ja on nukutettu jo vauvana aina omaan sänkyyn, ei koskaan esim. rinnalle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen mieleen, että onko lapsi oikeasti väsynyt? Meneekö lapsi nukkumaan aina samaan aikaan? Kokeile myöhäistää vaikka tunnilla.
On oikeasti väsynyt, unta on vuorokaudessa noin 12 tuntia, yhdet päikkärit. Laitamme nukkumaan 20:45. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä yksivuotiaani vain piristyy jos häntä alkaa laittamaan makuuasentoon istumasta. Tai alkaa sanomaan että "nyt makuulle hyvää yötä" tms. Unileluja on vain yksi eikä lapsi leiki sillä, hän leikkii sormillaan, varpaillaan, yöpuvun hihalla, lakanalla, patjan reunalla, millä vain mikä ns. on pakko olla sängyssä. En liiottele sitä tuntia, ikävä kyllä. Ja monesti se on tunti ja vartti. Ja on nukutettu jo vauvana aina omaan sänkyyn, ei koskaan esim. rinnalle. Ap
Meille tuosta makaamisesta tuli jotain tappeluita. Toinen nousee istumaan, mä laitan makaamaan, taas noustaan ja taas laitan makaamaan, sitten vähän kiukuttelua ehkä pieni itku mukaan, mutta taas vaan makaamaan.
Jos tulee kunnon itku tai raivarit niin sitten pois sängystä ja syliin kunnes rauhoittuu, sitten takaisin sänkyyn makaamaan. Lapsi ei nukahda seisaalleen, eikä luultavasti istualleen. Minun piti tehdä tätä jonkun aikaa, että lapsi tottui siihen ettei yöllä nousta sängyssä istumaan. Tässä pitää olla johdonmukainen!
Meillä myös nukuttaja vaikuttaa asiaan. Lapsi yrittää juoksuttaa ja leikkiä äitinsä kanssa enemmän. Minun nukauttaessa tuntuu hyväksyvän helpommin ettei isin kanssa leikitä yöllä.
Yksi, vaikea, neuvo; ottakaa rauhallisesti. Ärsyttävää, kun lapsi huutaa tai kiukuttelee, itseäkin väsyttää ja haluaisi päästä omaan rauhaan. Kun on saanut lapsen rauhoittumaan paikalleen ja lapsi pitää silmiä auki, miettii päivän tapahtumia eikä nukahda niin on vaan paikoillaan eikä tee mitään. Samoin lapsen alkaessa kiukuttelemaan ettei halua maata, niin on rauhallinen. Jos tiuskaisee 'nyt nuku' niin ei se auta mitään.
Pienenä disclaimerina, jokainen lapsi on erilainen eikä samat keinot toimi kaikkiin. Eli vaikka tässä kerron kuinka varmalla rintaäänellä mitä pitää tehdä niin saatan olla täysin väärässä:)
Ehkä hän on vain sellainen ja se pitää hyväksyä? On meilläkin nukahtamis- ym vaikeuksia, joskus pitää vain nostaa kädet pystyyn, kun on kaikkensa yrittänyt eikä siltikään.
Meillä on ollut ihan samanlaista! Eikä tosiaan oo liottelua sanoo että kestää ainakin tunnin. Rutiinit on aina samat. Ainut konsti mikä meillä toimi oli se että hän todellakin juoksi ja puuhas itsensä väsyksiin. Eli iltaruuan jälkeen vielä pihalle juoksemaan, leikkimään ja kiipeämään. Ulkona n.klo 17:30-19:30. Sitten kotiin pesulle, iltapalalle ja sadulle ja nukkumaan. Liikuntaa hän tarvitsee edelleen Tunteja päivässä. Muuten nukahtaminen kestää.. nyt 4,5vuotiaana ei nuku päikkäreitä. Jos ne nukkuu jostain syystä hoidossa niin iltaunille menee vasta klo 23. Sitä ei jaksa kukaan..
Koeta lyhentää päiväuniaikaa?
Jos keksit keinon, kerro minullekin. Olen aikuinen enkä muista, milloin olisin viimeksi nukahtanut alle puolessatoista tunnnissa. Kaikenlaiset keinot kokeiltu. Se voi siis olla ihan ominaisuus, jolle ei voi tehdä mitään.
Pienille lapsille suositellaan pitkiä iltarutiineja, jotta lapsi ehtii sisäistää että kohta ollaan menossa nukkumaan.
Joka ilta pitää tehdä asiat samassa järjestyksessä: iltapala, iltapesut, pyjamanvaihto, iltasadut tai laulut yms. Lisäksi on hyvä rauhoittaa ympäristöä jo aiemmin illalla eli ei vauhdikkaita leikkejä tai kovia ääniä. Valaistusta voi hämärtää ja vanhempien puherytmiä rauhoittaa.
Myös ennen päiväunia on hyvä olla omat rutiinit jotka kertovat lapselle että kohta on aika nukahtaa.
Sitten kun alkaa sujua, niin voi pikkuhiljaa kokeilla, jos voi poistua huoneesta jo ennen lapsen nukahtamista, jottei vanhemmalta mene aina sitä tuntia huoneessa istuessa ja lapsi tottuu nukahtamaan yksin.
Tärkeintä ehkä olisi se, että oppisi nukahtamaan vaikka on jotain pieniä ääniä, jotta aikuisten elämä ei kärsi vaikka lapsi onkin hereillä. Jos menee joskus päiväkotiin, niin siellä ei täydellistä hiljaisuutta voi vaatia kuitenkaan. Joku tasainen ääni, vaikka televisio tai astianpesukone ensin. Pidätte jotain aparaattia päällä viereisessä huoneessa ja annatte lapsen nukahtaa itse. Jos menee viisi tuntia niin sitten menee. Seuraavana päivänä herätys normaaliin aikaan, että rytmi säilyy. Viikko on ihan minimi, mitä uusia unisysteemejä kannattaa kokeilla.
Tuohon nukahtamisaikaan ei varmaan voi kauheasti vaikuttaa. Meillä esikoinen oli saman tyyppinen. Ajan myötä alkoi nukahtaa nopeammin. Nyt on 5v ja n. puoli tuntia kiehnää sängyssä. Jonkin verran vaikutti se, kun oppi nukahtamaan itse omaan sänkyyn ja kun päiväunet jäi pois 3-vuotiaana.
Jos äänet häiritsevät, kokeile jotain taustasuhinaa, esimerkiksi joku white noise-äppi. Toimi meillä esikoisen kanssa, blokkaa tehokkaasti muut äänet huonosti eristettyä asunnosta.
Tästä on varmaan moni eri mieltä, mutta minua ei haitannut nukuttaa lapsiani. Meillä oli pitkään pinnis vanhempien sängyn vieressä. Kävin vain itse makuulle ja laitoin käden lapsen sänkyyn. Teeskentelin nukkuvaa silmät kiinni. Lapsi halaili siinä kättäni ja nukahti siihen. Kun lapsi siirtyi omaan isoon sänkyyn, menin viereen. En tiedä miten teillä nukutetaan, mutta jos olet itse siinä vieressä tosi hereillä, se saattaa virkistää lasta.
Ja sitten vielä: Jos lapsi nyt kuitenkin osaa nukahtaa itse eikä kaipaa huomiota, mikset vain jätä häntä nukahtamaan ja mene omiin puuhiisi? Sama kai se sitten on miten kauan nukahtamiseen menee.
Kannattaa vielä muistaa, että aika korjaa suurimman osan pienten lasten uniongelmista. Vaikka tilanne olisi ollut sama syntymästä asti. Tilanne voi olla jo ihan eri muutaman kuukauden päästä.
Jotkut vain on huonoja nukahtamaan. Ikä voi auttaa, ja se että alkaa jossain vaiheessa tulevaisuudessa jaksaa päivät ilman päiväunia.
Mitä jos odottaisitte ensimmäistä haukotusta tai silmien hieraisua, ja sitten heti veisitte sänkyyn? Oletteko testanneet antaa olla vain hereillä siihen asti, että hakeutuu itse nukkumaan päin tai muuten osoittaa olevansa väsynyt?
Meillä ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään nukkumaanmenoaikaa, iltapesut ja muut iltarutiinit on vain suunnilleen samaan aikaan aina aloitettu. Mutta leikkejä ja kirjanlukemista saa jatkaa iltapalan jälkeen niin kauan että alkaa väsyttää. Pienenä se oli se haukoitus, silmien hierominen, syliin hakeutuminen, mistä tiesi viedä sänkyyn. Ei ole ikinä tarvinut taistella unien kanssa, ja reilu 1-vuotiaina lähtivät itse jo kiipeämään omaan sänkyyn väsyneinä. Toki tähän varmasti vaikuttaa muutkin asiat, mutta todennäköisesti tuo lapsen väsymyksen tunnistamisen tukeminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuosta makaamisesta tuli jotain tappeluita. Toinen nousee istumaan, mä laitan makaamaan, taas noustaan ja taas laitan makaamaan, sitten vähän kiukuttelua ehkä pieni itku mukaan, mutta taas vaan makaamaan.
Jos tulee kunnon itku tai raivarit niin sitten pois sängystä ja syliin kunnes rauhoittuu, sitten takaisin sänkyyn makaamaan. Lapsi ei nukahda seisaalleen, eikä luultavasti istualleen. Minun piti tehdä tätä jonkun aikaa, että lapsi tottui siihen ettei yöllä nousta sängyssä istumaan. Tässä pitää olla johdonmukainen!
Meillä myös nukuttaja vaikuttaa asiaan. Lapsi yrittää juoksuttaa ja leikkiä äitinsä kanssa enemmän. Minun nukauttaessa tuntuu hyväksyvän helpommin ettei isin kanssa leikitä yöllä.
Yksi, vaikea, neuvo; ottakaa rauhallisesti. Ärsyttävää, kun lapsi huutaa tai kiukuttelee, itseäkin väsyttää ja haluaisi päästä omaan rauhaan. Kun on saanut lapsen rauhoittumaan paikalleen ja lapsi pitää silmiä auki, miettii päivän tapahtumia eikä nukahda niin on vaan paikoillaan eikä tee mitään. Samoin lapsen alkaessa kiukuttelemaan ettei halua maata, niin on rauhallinen. Jos tiuskaisee 'nyt nuku' niin ei se auta mitään.
Pienenä disclaimerina, jokainen lapsi on erilainen eikä samat keinot toimi kaikkiin. Eli vaikka tässä kerron kuinka varmalla rintaäänellä mitä pitää tehdä niin saatan olla täysin väärässä:)
Kiitoksia sinulle! Voin kokeilla vinkkejäsi, jos niistä olisi apua! Rauhallisesti ottaminen ei tosiaan ole aina ihan helppoa tässä tilanteessa, itse pystyn siihen paremmin kuin aviomieheni, joten yleensä siksi minä hoidan unille laittamisen, koska tosiaan jos siinä itse hermostuu, niin lapsi villiintyy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on vain sellainen ja se pitää hyväksyä? On meilläkin nukahtamis- ym vaikeuksia, joskus pitää vain nostaa kädet pystyyn, kun on kaikkensa yrittänyt eikä siltikään.
Voi tosiaan olla, että hän vain on sellainen, koska oli jo vastasyntyneenä. Olin vain luullut, että se olisi joku alkuvaihe ja menisi puolivuotiaaseen mennessä ohi, mutta ei. Kun itse on aina ollut hyvä nukahtamaan niin sitten onkin kummallista kun oma lapsi ei nukahdakaan sitten millään. Ap
Äiti81 kirjoitti:
Meillä on ollut ihan samanlaista! Eikä tosiaan oo liottelua sanoo että kestää ainakin tunnin. Rutiinit on aina samat. Ainut konsti mikä meillä toimi oli se että hän todellakin juoksi ja puuhas itsensä väsyksiin. Eli iltaruuan jälkeen vielä pihalle juoksemaan, leikkimään ja kiipeämään. Ulkona n.klo 17:30-19:30. Sitten kotiin pesulle, iltapalalle ja sadulle ja nukkumaan. Liikuntaa hän tarvitsee edelleen Tunteja päivässä. Muuten nukahtaminen kestää.. nyt 4,5vuotiaana ei nuku päikkäreitä. Jos ne nukkuu jostain syystä hoidossa niin iltaunille menee vasta klo 23. Sitä ei jaksa kukaan..
Koeta lyhentää päiväuniaikaa?
Päiväunet on joskus jääneet jopa välistä, mutta silti illalla nukahtaminen kesti yli tunnin. Olen miettinyt onko liian väsynyt ja ei siksi nukahda? Mutta ei nukahda vaikka laittaisimme nukkumaan aikaisemmin eikä vaikka nukkuisi pidemmät päiväunet.
Täytyy yrittää vielä lisätä ulkona olemista, vaikka tosiaan kolmisen tuntia päivässä jo ulkoillaan vähintään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pienille lapsille suositellaan pitkiä iltarutiineja, jotta lapsi ehtii sisäistää että kohta ollaan menossa nukkumaan.
Joka ilta pitää tehdä asiat samassa järjestyksessä: iltapala, iltapesut, pyjamanvaihto, iltasadut tai laulut yms. Lisäksi on hyvä rauhoittaa ympäristöä jo aiemmin illalla eli ei vauhdikkaita leikkejä tai kovia ääniä. Valaistusta voi hämärtää ja vanhempien puherytmiä rauhoittaa.
Myös ennen päiväunia on hyvä olla omat rutiinit jotka kertovat lapselle että kohta on aika nukahtaa.
Sitten kun alkaa sujua, niin voi pikkuhiljaa kokeilla, jos voi poistua huoneesta jo ennen lapsen nukahtamista, jottei vanhemmalta mene aina sitä tuntia huoneessa istuessa ja lapsi tottuu nukahtamaan yksin.
Iltarutiinit on meillä toistuneet vauvasta asti aina samanlaisina (toki niitä on vähän viilattu nyt yksivuotiaana, mutta joka päivä on samat rutiinit samassa järjestyksessä). Eli lapsi kyllä ymmärtää ajoissa, että kohta tulee uniaika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti väsynyt, unta on vuorokaudessa noin 12 tuntia, yhdet päikkärit. Laitamme nukkumaan 20:45. Ap
Meillä oli tällainen lapsi. Hän ei nukkunut päiväunia enää 1-vuotiaana, ja yöuni kesti noin 8-9 tuntia. Hän oli hyvällä päällä eikä tarvinnut unta. Onneksi isä oli myös vähäuninen, minä tarvitsin unta enemmän kuin vauvani. Nyt tämä uneton vauvani on terve isä itsekin, valvoo mielellään kolmeen ja nousee seitsemältä lastensa kanssa.
Itsehän sen sanoit. Kokeilitte jotain keinoa hetken ja kun se ei toiminut heti, lopetitte.