Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitollinen miehen osallistumisesta kotitöihin

Vierailija
09.08.2019 |

Mies sanoi mulle, että mun pitäis olla kiitollinen, kun tehdään kotitöitä suunnilleen yhtä paljon, kun monessa paikassa mies ei osallistu niihin.

Tottakai oon kiitollinen, mutta samalla tuo särähti mun korvaan aina pahasti, kun eikö se ala olla tällä vuosituhannella jo itsestäänselvyys, että kumpikin osallistuu kotitöihin? (Ollaan molemmat työssäkäyviä.) Mitä mieltä olette?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsestään selvää, jos molemmat käyvät töissä. 

Vierailija
2/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi mitenkään erityisen kiitollinen asioista jotka mielestäni ovat oletusarvoisia. Sama kuin olisin kiitollinen siitä että mies ei lyö vaikka voisi niin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja käyn töissä ja teen kaikki kotityöt itse ruuan laitosta vessan pesemiseen. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ja ihmeellistä. Vapaa-aikaa ja rahaa riittää ylettömästi.

M33

Vierailija
4/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehen pitäisi olla yhtä lailla ”kiitollinen” minun osuudestani?

Vierailija
5/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sinä sanoit, että se on ihan normaalia eikä vaadi mitään erityistä kiitollisuutta. Voit sanoa, että hänkin saa olla kiitollinen, että osallistut kotitöihin samalla tavalla. Ihme äijä sulla. 

Vierailija
6/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sinä sanoit, että se on ihan normaalia eikä vaadi mitään erityistä kiitollisuutta. Voit sanoa, että hänkin saa olla kiitollinen, että osallistut kotitöihin samalla tavalla. Ihme äijä sulla. 

Sanoin kyllä.

Vierailija
7/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaa on se, että kotona on yhteisiä töitä ja miesten töitä. Ei tietenkään tarvitse olla kiitollinen siitä, että mies tekee puolet yhteisistä töistä.

Vierailija
8/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset ylimieliset m.ul.kut kiinnostavat naisia kaikkein eniten. Sitten kun ollaan hetki eletty yhteiseloa, huomataan, että eihän tämä nyt ollutkaan niin hauskaa kuin mitä aiemmin ajattelin.

Minä en kelvannut kuin yh-mammalle, joka otti muutaman vuoden ja parin lapsen jälkeen alfamiehestään lopulta eron. Minulle on itsestäänselvyys, että kotityöt jaetaan tasan. Sillä ei tunnu olevan paljon painoarvoa silloin kun valitaan kumppania.

Vierailija
9/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään tasapuolisesti yhdessä. Myös lapset hoidetaan yhdessä (ruokitaan, pestään jne.)

Ei todellakaaan sinun tarvitse olla "kiitollinen" kun mieskin tekee.

Vierailija
10/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on jo sanottu, itsestäänselvyyksistä ei sinällään tarvitse olla erityisen kiitollinen. Mutta ihan toinen näkökulma on se että jokainen meistä myös kaipaa kiitosta ja arvostusta. Ja tätä halutaan siitä asiasta jossa itse kokee onnistuneensa erityisen hyvin.

Ehkäpä miehesi itse kokee jotenkin ylittäneensä itsensä tai vaikkapa päässeensä irti lapsuudenkodin mallista kun on ottanut tasaveroisen roolin kotitöiden tekijänä? Silloin hänellä itsellänsä on tarve saada siitä kiitosta koska se on hänelle itselleen saavutus vaikka sinä et sitä sellaisena näekään. Aivan samoin sinulla voi olla tarve saada kiitosta ja arvostusta jostain muusta asiasta jota taas mies ei ehkä koe mitenkään erityiseksi.

Menetätkö sinä jotain jos vastaat miehesi tarpeeseen saada kiitosta tästä asiasta? Hyvän parisuhteen kulmakivi on se että vastataan sen kumppanin todellisiin tarpeisiin ja toiveisiin, ei niihin asioihin joihin sinun omasta mielestäsi pitäisi vastata. 

Vierailija
11/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaa on se, että kotona on yhteisiä töitä ja miesten töitä. Ei tietenkään tarvitse olla kiitollinen siitä, että mies tekee puolet yhteisistä töistä.

Näinhän se on. Tämä on naisten käsitys tasa-arvosta.

Vierailija
12/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten on jo sanottu, itsestäänselvyyksistä ei sinällään tarvitse olla erityisen kiitollinen. Mutta ihan toinen näkökulma on se että jokainen meistä myös kaipaa kiitosta ja arvostusta. Ja tätä halutaan siitä asiasta jossa itse kokee onnistuneensa erityisen hyvin.

Ehkäpä miehesi itse kokee jotenkin ylittäneensä itsensä tai vaikkapa päässeensä irti lapsuudenkodin mallista kun on ottanut tasaveroisen roolin kotitöiden tekijänä? Silloin hänellä itsellänsä on tarve saada siitä kiitosta koska se on hänelle itselleen saavutus vaikka sinä et sitä sellaisena näekään. Aivan samoin sinulla voi olla tarve saada kiitosta ja arvostusta jostain muusta asiasta jota taas mies ei ehkä koe mitenkään erityiseksi.

Menetätkö sinä jotain jos vastaat miehesi tarpeeseen saada kiitosta tästä asiasta? Hyvän parisuhteen kulmakivi on se että vastataan sen kumppanin todellisiin tarpeisiin ja toiveisiin, ei niihin asioihin joihin sinun omasta mielestäsi pitäisi vastata. 

Tätä en ollutkaan ajatellut. Lapsuudenkodissaan hänen äitinsä laittoi ruoat ja siivosi aina.

Vierailija
13/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietenkin asia joka kannattaa ottaa huomioon, ja varmaan ap:n pitäisi keskustella miehen kanssa. Itselleni vain ainakin särähti korvaan heti tuo ensimmäinen lause ja miehen vaatimus kiitollisuudesta ( voi tietysti olla että ap tulkitsi väärin/mies ei osannut ilmaista asiaansa hyvin).

-nro2.

Vierailija
14/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaiset ylimieliset m.ul.kut kiinnostavat naisia kaikkein eniten. Sitten kun ollaan hetki eletty yhteiseloa, huomataan, että eihän tämä nyt ollutkaan niin hauskaa kuin mitä aiemmin ajattelin.

Minä en kelvannut kuin yh-mammalle, joka otti muutaman vuoden ja parin lapsen jälkeen alfamiehestään lopulta eron. Minulle on itsestäänselvyys, että kotityöt jaetaan tasan. Sillä ei tunnu olevan paljon painoarvoa silloin kun valitaan kumppania.

Valkoinen beta ritari to the rescue.

Vierailija
15/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni tekee heittämällä enemmän kotitöitä. Eikä vaadi siitä mitään kunnianosoitusta. Käymme molemmat töissä ja minulla on usein huono omatunto, koska mies tekee enemmän. Mutta monesti en kerkeä tehdä mitään, kun mies on jo touhunnut jäljellä olevat asiat. Itse olen sitten käynyt koiran kanssa pidempää lenkkiä että edes jotenkin olisi hyödyksi. Mutta ei miestä kuulemma haittaa etten tee yhtäpaljon, tykkää että kotona on siistiä ja minä useimmiten teen ruokaa tai järjestelen raha-asioita, kun olen niissä paljon parempi. 

Vierailija
16/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietenkin asia joka kannattaa ottaa huomioon, ja varmaan ap:n pitäisi keskustella miehen kanssa. Itselleni vain ainakin särähti korvaan heti tuo ensimmäinen lause ja miehen vaatimus kiitollisuudesta ( voi tietysti olla että ap tulkitsi väärin/mies ei osannut ilmaista asiaansa hyvin).

-nro2.

Ihmiset ilmaisevat usein juuri ne suurimmat tarpeensa tavalla joka ei edistä niiden toteutumista. Jos joku asia on itselle tärkeä, sen kuvitellaan olevan asia joka sen kumppanin pitäisi itsestäänselvästi myös nähdä. Siksi helposti mukaan tulee tunnetta siitä miten toinen ei ymmärrä ja se taas koetaan loukkaavana.

Mutta koska kukaan ei ole ajatuksenlukija, pitäisi ne omat tarpeensä kyetä sanoittamaan tavalla joka edistää niiden ymmärtämistä. Tässä on varmaan melkein kaikilla vielö opettelemista.

Vierailija
17/17 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei tiedä, että nykypäivänä mies ja nainen tekevät saman verran, nainen vähän enemmän kotitöitä ja mies vähän enemmän asiotöitä, ero ei ole enää suuri. Jos taas mies hoitaa kotitöiden lisäksi esim omakotitalon kunnossapidon, niin tasa-arvossa ollaan menty ojasta allikkoon.