Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen eikä koskaan matkustanut ulkomaille aikuisiällä

Vierailija
08.08.2019 |

Tulin tässä laskeskelleeksi viimeisimmästä etelän matkastani joka oli kun olin vielä alaikäinen ja vanhempieni mukana on jo 23 vuotta. Siis en ole käynyt Tukholmaa kauempana koko aikana. Tukholman risteilyjä ei nyt lasketa tässä. Ei niitä nyt kukaan tarkoita kun puhutaan matkustelusta. Suurin syy on varmaan olematon kielitaitoni. Ymmärrän vähän englantia mutta en osaa tuottaa yksinkertaisintakaan lausetta. Toinen iso syy on ettei minulla ole ollut paljoa ylimääräistä rahaakaan minkä olisi voinut sijoittaa matkoihin. Kyse ei siis ole ettei mulla olisi ollut halua matkustella vaan ei ole vain rahkeita.

Tunnen kateuden piston kun kuulen tuttujen matkoista ja joskus julkisissa näen ihmisiä matkalaukkujen kanssa tulossa jostakin. Tuntuu kuin olisin tulossa mökkihöperöksi kun en ole nähnyt muuta kuin näitä samoja nurkkia. Joskus joku on kysynyt jotain olenko matkustellut mutta en ole edes kehdannut kertoa totuutta vaan olen vain sanonut jotain ympäripyöreää.

Olen katsellut matkatoimistojen tarjouksi mutta mulla ei ole oikein mitään käsitystä mikä olisi halpa ja siedettävä kohde. Kertokaa kokeneemmat miten ummikko selviäsi matkasta. Mulla ei ole ketään jota pytäisin mukaan. Kertokaa kokeneemmat hyvä ja halpoja kohteita. Olen kiinnostunut sekä kaupunkilomista että rantakohteista.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäni tapaan paljon kiinalaisia turisteja ja voin sanoa, että heitä ei ainakaan haittaa kielitaidottomuus tippaakaan. Itsevarmuudella mennään eteenpäin.

En osaa englantia sen vertaa että selviäisin ulos lentokentältä jossa ei ole suomenkielisiä opasteita saati osaisin edes kirjautua hotelliin ayms.

Miten joku keski-ikäinen voi olla osaamatta edes turistienglantia. Kun sitä on opetettu peruskoulussa jo ala-asteelta alkaen.

Keski-ikäinen voi olla käynyt kansakoulun. Ja vielä tänäkin päivänä voi käydä peruskoulun opiskelematta yhtään englantia.

Englantia opiskeltiin kansakoulussakin. Englannista tuli vakituinen oppiaine tyttölyseoihin vuonna 1918 sekä poikakouluihin ja oppikouluihin 1941. Englannista tuli Suomen kouluissa eniten opiskeltu vieras kieli 1960-luvulla.

Vierailija
22/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan pärjännyt Tukholmassakin, ei se sen vaikeampaa ole missä tahansa eurooppalaisessa kaupungissa. Minne itse haluaisit?

Tukholmassa pärjää jos osaa ruotsia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan pärjännyt Tukholmassakin, ei se sen vaikeampaa ole missä tahansa eurooppalaisessa kaupungissa. Minne itse haluaisit?

Tukholmassa pärjää jos osaa ruotsia

En osaa sanaakaan. Mutta ei lippua johonkin ostaessa tarvitse sanoa kuin yksi lippu. Nuo kaksi englannin sanaa osaan. Kahviloissa, ravintoloissa tai kaupoissa joissa ei ole itsepalvelu asioimiseen kielitaitoni ei sitten riitäkään. Tukholmakin on ummikolle seikkailu miten selviät niillä parilla sanalla joita osaat lontoonta😂

Vierailija
24/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt kyllä teet asiasta liian vaikean. Tutkailepa noita ehdotettuja Ikaalisten matkatoimiston, Matkapoikien ym opastettuja kiertomatkoja. Ummikkona kyllä pärjää, elekielellä, piirtämällä, jne.

Hotelliin kirjautuminen onnistuu ihan oman nimen sanomisella. Sitäpaitsi opastetuilla matkoilla opas tekee tämän.

Tunnen lukuisia vanhuksia, jotka matkustelevat ummikkona.

Ei ole noin vaikeaa. Nyt reipastut ja lähdet. Jos kerran haluat, sinulla on vain tämä yksi elämä elettävänä.

Vierailija
25/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai aloita jollain helpolla, mene Tallinnaan ja ole hotellissa yötä. Kaunis vanha kaupunki, paljon muutenkin nähtävää. Ikaalisten matkatoimistolla myös kivoja ja melko edullisia Viron tai Baltian maiden kiertomatkoja.

Näet, että pärjäät.

Vierailija
26/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein olen ollut ulkomailla tilanteessa, jossa yhteistä kieltä ei ole. Ruokalistasta tökkäämällä saa ruoat tilattua, juomat pystyy vaikka kirjoittamaan paperille ja hotelliin kirjautumaan passia näyttämällä.

Vierailija
27/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidottomuus taitaa olla vain tekosyy sille, ettet halua eikä sinulla ole varaa matkustaa. Jos halua on, melkein joka puolelta Suomea sahaa tilausbusseja laivasatamiin ja risteilylle Tallinnaan tai Tukholmaan. Hinnatkin usein vain muutaman satasen yhteensä.

Vierailija
28/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäni tapaan paljon kiinalaisia turisteja ja voin sanoa, että heitä ei ainakaan haittaa kielitaidottomuus tippaakaan. Itsevarmuudella mennään eteenpäin.

En osaa englantia sen vertaa että selviäisin ulos lentokentältä jossa ei ole suomenkielisiä opasteita saati osaisin edes kirjautua hotelliin yms.

Selviydyt kyllä kun harjoittelet. Etukäteen voit opetella mikä sana tarkoittaa mitäkin. Voit tutkia lentokentän karttaa ja katsoa miten mennä ulos jne.

Hotellille pääset taksilla. Menet joko taksijonoon tai tilaat taksin taksipalvelusta. Näytät vain hotellin nimen ja osoitteen ja kysyt how much? Jos et ymmärrä vastausta niin otat kynän ja pyydät kirjoittamaan luvun.

Puhelimeen voit ladata käännösohjelman joka kääntää kirjoittamasi asiat. Kannattaa vain käyttää yksinkertaisia lauseita kun suomea ei nuo ohjelmat kovin hyvin osaa kääntää.

Hotellissa näytät hotellivarausta ja käytät käännösohjelmaa tarvittaessa.

Lataa puhelimeen karttaohjelma, josta lataat kaupungin/maan kartan. Sen avulla näet koko ajan missä olet. Voit merkitä karttaan paikkoja missä haluat käydä, hotellin yms.

Nähtävyyksissä yms. riittää että ostat lipun one ticket please. Ravintoloissa on usein kuvalliset ruokalistat ja jos ei ole niin käännät niitä ruokia sillä puhelimen ohjelmalla. Voit myös ruokasanastoa opiskella etukäteen.

Vierailija
29/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmmm englanninkielen taidottomuus on kyllä paha. Kuinka paha niin sitä ei edes tajua kunnolla jos itsellä on edes kohtuullinen englanninkielentaito. Sehän olisi sama kuin menisi Kiinaan alueelle jossa ei puhuta englantia lainkaan ja koittaisi ummikkona pärjätä ymmärtämättä mitään ja muiden ymmärtämättä sinua. Ei kiva. Ei vaan onnistu.

Mieleen tulee kaksi vaihtoehtoa.

1. Kiertomatka suomalaisen matkanjärjestäjän ja ryhmän kanssa. Esim. Ikaalisten matkatoimiston matka. Siinä on opas kokoajan mukana ja hoitaa myös hotelliin sisäänkirjautumiset.

2. Rantaloma aurinkomatkoilla. Valintana all inclusive hotelli jolloin ruokailut ovat yleensä buffet tyylisiä eikä tarvitse miettiä sitä ruoan tilaamisen onnistumista ilman kielitaitoa. Menee vaan buffapöytään ja ottaa mitä lystää.

Valitettavasti kumpikaan vaihtoehto ei ole kovin halpa mutta mielestäni lähestulkoon ainoa mahdollisuus jos ap:n on mentävä yksin ja kielitaidottomana.

Kyllä onnistuu matkailu kielitaidottomanakin. Itsekin olen matkaillut maissa, joissa ei juuri kukaan puhunut englantia (enkä minä paikallista kieltä) ja hyvin sujui matka. Aina löytyy elekieli ja nykyään myös käännösohjelmat.

Luin muuten kerran eräästä yli 80-vuotiaasta suomalaisesta naisesta joka oli matkustellut ympäri maapalloa ja ei osannut englantia. Ihan yksin matkaili eikä käynyt millään ryhmä- tai edes valmismatkoilla.

Vierailija
30/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa englantia sen vertaa että selviäisin ulos lentokentältä jossa ei ole suomenkielisiä opasteita saati osaisin edes kirjautua hotelliin ayms.

Miten joku keski-ikäinen voi olla osaamatta edes turistienglantia. Kun sitä on opetettu peruskoulussa jo ala-asteelta alkaen.

Keski-ikäinen voi olla käynyt kansakoulun. Ja vielä tänäkin päivänä voi käydä peruskoulun opiskelematta yhtään englantia.

Englantia opiskeltiin kansakoulussakin. Englannista tuli vakituinen oppiaine tyttölyseoihin vuonna 1918 sekä poikakouluihin ja oppikouluihin 1941. Englannista tuli Suomen kouluissa eniten opiskeltu vieras kieli 1960-luvulla.

Kansakoulussa ei opiskeltu kieliä. Kansalaiskoulussa, jota käytiin kansakoulusta päästyä opiskeltiin hiukan ruotsia. Vasta  1960-1970-luvulla englannin opetus tuli kaikille mahdolliseksi. Sitä ennen monella perheellä ei ollut varaa laittaa lasta oppikouluun, jossa kieliä olisi voinut opiskella.

Vierailija
31/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidottomuus taitaa olla vain tekosyy sille, ettet halua eikä sinulla ole varaa matkustaa. Jos halua on, melkein joka puolelta Suomea sahaa tilausbusseja laivasatamiin ja risteilylle Tallinnaan tai Tukholmaan. Hinnatkin usein vain muutaman satasen yhteensä.

Asun 100km päässä Helsingistä niin satamaan pääsy ei ole ongelma. Noita risteilyjä olen tehnyt paremman puutteessa. Kyllä Tallinnassa tai Tukholmassa haahuilu onnistuu kun ei tee mitään mikä vaatisi keskustelua. Mutta mitä jos olet vaikka Roomassa. Tuleekin joku vöhäpätöinenkin ongelma mutta et pysty hoitamaan sitä kun ei ole yhteistä kieltä.

Vierailija
32/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun 100km päässä Helsingistä niin satamaan pääsy ei ole ongelma. Noita risteilyjä olen tehnyt paremman puutteessa. Kyllä Tallinnassa tai Tukholmassa haahuilu onnistuu kun ei tee mitään mikä vaatisi keskustelua. Mutta mitä jos olet vaikka Roomassa. Tuleekin joku vöhäpätöinenkin ongelma mutta et pysty hoitamaan sitä kun ei ole yhteistä kieltä.

Täällä on ehdotettu jo moneen kertaan opastettuja ryhmämatkoja, joita järjestää moni firma. Niissä on suomenkielinen opas apuna. Kautta aikojen on ummikkoja lähtenyt ulkomaille ja hengissä ovat selvinneet. Euromaissa matkustaessa on rahankäyttökin helppoa.

Vierailija
33/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa ei opiskeltu kieliä. Kansalaiskoulussa, jota käytiin kansakoulusta päästyä opiskeltiin hiukan ruotsia. Vasta  1960-1970-luvulla englannin opetus tuli kaikille mahdolliseksi. Sitä ennen monella perheellä ei ollut varaa laittaa lasta oppikouluun, jossa kieliä olisi voinut opiskella.

Ne englantia koulussa opiskelemattomat eivät ole keski-ikäisiä vaan huomattavasti vanhempia.

Vierailija
34/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa englantia sen vertaa että selviäisin ulos lentokentältä jossa ei ole suomenkielisiä opasteita saati osaisin edes kirjautua hotelliin yms.

Selviydyt kyllä kun harjoittelet. Etukäteen voit opetella mikä sana tarkoittaa mitäkin. Voit tutkia lentokentän karttaa ja katsoa miten mennä ulos jne.

Hotellille pääset taksilla. Menet joko taksijonoon tai tilaat taksin taksipalvelusta. Näytät vain hotellin nimen ja osoitteen ja kysyt how much? Jos et ymmärrä vastausta niin otat kynän ja pyydät kirjoittamaan luvun.

Puhelimeen voit ladata käännösohjelman joka kääntää kirjoittamasi asiat. Kannattaa vain käyttää yksinkertaisia lauseita kun suomea ei nuo ohjelmat kovin hyvin osaa kääntää.

Lataa puhelimeen karttaohjelma, josta lataat kaupungin/maan kartan. Sen avulla näet koko ajan missä olet. Voit merkitä karttaan paikkoja missä haluat käydä, hotellin yms.

Nähtävyyksissä yms. riittää että ostat lipun one ticket please. Ravintoloissa on usein kuvalliset ruokalistat ja jos ei ole niin käännät niitä ruokia sillä puhelimen ohjelmalla. Voit myös ruokasanastoa opiskella etukäteen.

Googlemaps ja gps ovatkin mahdollistaneet kävelyretkeni Tallinnassa ja Tukholmassa. Olen kokeillut huvikdeni noita käännösohjelmia mutta ne eivät tosiaan toimi kovin hyvin. Ruotsista ne eivät ymmärtäneet aina edes yksittäistä sanaa jota yritin kääntää jostain kyltistä. On mulla Berlizin taskukokoinen sanakirja jossa on fraaseja esim ruuan tilaamiseksi. Mutta ei sillä pikälle pötkitä kun joka asiaan ei ole valmista lausetta.

Kaikki tuttunikin kykenevät havaintojeni mukaan keskustelemaan englanniksi. Voin sanoa omasta kokemuksesta että hankalaa on ummikkona Tallinnassakin. Kaikki mitä teet pitää suunnitella niin ettei tarvise puhua kenekään kanssa kuin noi pari sanaa😂

Olen mä yrittänyt oppia englantia. Käynyt jopa kansalaisopiston kurssillakin. Mutta kun se ei vain kertakaikkiaan oikeasti avaudu mulle. Miten sanoisin näen yksittäisiä sanoja mutta en ymmärrä miten joku pystyy tuottamaan lauseita tuosta vain. Mä en pysty kirjoittamaan yksinkertaista tekstiä vaikka olisi kielioppisäännöt ja sanakirja käytössä. Järkeilen että oikeasti olemassa "kielipää". Olisinhan mä väkisinkin oppinut muuten jotain kuten vaikka matikastakin.

Vierailija
35/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nyt kyllä teet asiasta liian vaikean. Tutkailepa noita ehdotettuja Ikaalisten matkatoimiston, Matkapoikien ym opastettuja kiertomatkoja. Ummikkona kyllä pärjää, elekielellä, piirtämällä, jne.

Hotelliin kirjautuminen onnistuu ihan oman nimen sanomisella. Sitäpaitsi opastetuilla matkoilla opas tekee tämän.

Tunnen lukuisia vanhuksia, jotka matkustelevat ummikkona.

Ei ole noin vaikeaa. Nyt reipastut ja lähdet. Jos kerran haluat, sinulla on vain tämä yksi elämä elettävänä.

Niimpä, täytyy yrittää ryhdistäytyä. Ehkä ensi kesänä lähden matkalle. En vain yleensä ole saanut varmuutta kesäloman ajankohdasta kuin paria kuukautta ennen. ,,( Jos nyt vakipaikassa on töitä enkä ole mahdollisesti jossain vuokrafirmassa välttääkseni jouten olon.) Noi lomatkin on välillä siirtyneet. Viikon varoitus ajalla. Onhan loman toki saanut (pitkin hampain) jos on ollut jollakin matka varattuna. Paria kuukautta ennen kun katsoo matkoja kaikki ovat menneet. Jäjellä oli tänäkin vuonna kaikkein kalleimmat.

Vierailija
36/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on muutamilla melko villejä ohjeita täysin ummikolle. Esimerkiksi "tökkää ruokalistaa": mitä mahtaa tökkiä, jollei kieltä osaa, ei ne mitään kuvakirjoja ole useinkaan. Sitten, "mene taksilla": jep, tässä vasta helmi ohje. Jos on yhtään epärehellisen oloinen kuski, niin joo, varmasti osoitteen perusteella ajaa perille. Mahdollisimman pitkää reittiä ja rahastaa varmasti ummikolta vähän vielä tollousekstraa.

Neuvoisin ap:ta lähtemään seuramatkalle näihin suomikohteisiin kuten Fuengirola jne., missä kaikki on valmiiksi ohjelmoitua, suomenkielinen opas mukana, lentokentältä lähtien läjä muita yhtä ummikkoja mukana.

Vierailija
37/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlemaps ja gps ovatkin mahdollistaneet kävelyretkeni Tallinnassa ja Tukholmassa. Olen kokeillut huvikdeni noita käännösohjelmia mutta ne eivät tosiaan toimi kovin hyvin. Ruotsista ne eivät ymmärtäneet aina edes yksittäistä sanaa jota yritin kääntää jostain kyltistä. On mulla Berlizin taskukokoinen sanakirja jossa on fraaseja esim ruuan tilaamiseksi. Mutta ei sillä pikälle pötkitä kun joka asiaan ei ole valmista lausetta.

Kaikki tuttunikin kykenevät havaintojeni mukaan keskustelemaan englanniksi. Voin sanoa omasta kokemuksesta että hankalaa on ummikkona Tallinnassakin. Kaikki mitä teet pitää suunnitella niin ettei tarvise puhua kenekään kanssa kuin noi pari sanaa😂

Olen mä yrittänyt oppia englantia. Käynyt jopa kansalaisopiston kurssillakin. Mutta kun se ei vain kertakaikkiaan oikeasti avaudu mulle. Miten sanoisin näen yksittäisiä sanoja mutta en ymmärrä miten joku pystyy tuottamaan lauseita tuosta vain. Mä en pysty kirjoittamaan yksinkertaista tekstiä vaikka olisi kielioppisäännöt ja sanakirja käytössä. Järkeilen että oikeasti olemassa "kielipää". Olisinhan mä väkisinkin oppinut muuten jotain kuten vaikka matikastakin.

Hanki 3-4- luokkalaisille tarkoitettua oppimateriaalia ja käy lauseiden rakentaminen niistä läpi.

Ongelmasi lienee se, että et osaa englannin kielioppia ja todennäköisesti et myöskään suomen kielioppia teoriatasolla.

Aikuisopiskelumateriaalissa asioista puhutaan kieliopin termein js jos ne eivät ole hallussa, opiskelu ei onnistu.

Ala-asteen matskusta voit esimerkin kautta harjoitella lauseiden muodostamista.

Peruskouluenkusta voi olla kiitettävä, vaikka ei kielioppia syvällisesti ymmärräkään.

Kielen käytössä on vielä sellainen juju, että spontaani puheen tuottaminen vaatii harjoitusta.

Vierailija
38/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä on laaja käsite. Minkä ikäinen olet?

Vierailija
39/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltenopettajat on tietysti eri mieltä, mutta pärjäät kun opettelet yksittäisiä sanoja. Sadalla sanalla pärjäät jo.

Aika, suunnat, määrät. Ne sanat mitä voit ajatella käytännössä tarvivasi.

Voit ottaa lennot Malagaan ja siitä paikallisjunalla Fuengirolaan.

Siellä on paljon suomenkielisiä.

Karttoja voi tutkia ennakkoon esim Google mapsista.

Vierailija
40/71 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikä on laaja käsite. Minkä ikäinen olet?

41v jolla ei tartu vieraat kielet päähän. Peruskoulussa mulla oli englanti ja ruotsi armovitonen. Amiksessa mulle suositeltiin hakemaan vapautusta kielistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi