Keski-ikäinen eikä koskaan matkustanut ulkomaille aikuisiällä
Tulin tässä laskeskelleeksi viimeisimmästä etelän matkastani joka oli kun olin vielä alaikäinen ja vanhempieni mukana on jo 23 vuotta. Siis en ole käynyt Tukholmaa kauempana koko aikana. Tukholman risteilyjä ei nyt lasketa tässä. Ei niitä nyt kukaan tarkoita kun puhutaan matkustelusta. Suurin syy on varmaan olematon kielitaitoni. Ymmärrän vähän englantia mutta en osaa tuottaa yksinkertaisintakaan lausetta. Toinen iso syy on ettei minulla ole ollut paljoa ylimääräistä rahaakaan minkä olisi voinut sijoittaa matkoihin. Kyse ei siis ole ettei mulla olisi ollut halua matkustella vaan ei ole vain rahkeita.
Tunnen kateuden piston kun kuulen tuttujen matkoista ja joskus julkisissa näen ihmisiä matkalaukkujen kanssa tulossa jostakin. Tuntuu kuin olisin tulossa mökkihöperöksi kun en ole nähnyt muuta kuin näitä samoja nurkkia. Joskus joku on kysynyt jotain olenko matkustellut mutta en ole edes kehdannut kertoa totuutta vaan olen vain sanonut jotain ympäripyöreää.
Olen katsellut matkatoimistojen tarjouksi mutta mulla ei ole oikein mitään käsitystä mikä olisi halpa ja siedettävä kohde. Kertokaa kokeneemmat miten ummikko selviäsi matkasta. Mulla ei ole ketään jota pytäisin mukaan. Kertokaa kokeneemmat hyvä ja halpoja kohteita. Olen kiinnostunut sekä kaupunkilomista että rantakohteista.
Kommentit (71)
Etkö ole katsellut TV:tä?
Suomessa ohjelmia ei dupata, on käännösteksti josta ymmärtää mitä esim englanninkielisessä ohjelmassa puhutaan.
Samoin, jos kuuntelet englanninkielistä musiikkia ja luet samalla lyrics eli sanat, voi sitä oppia kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäni tapaan paljon kiinalaisia turisteja ja voin sanoa, että heitä ei ainakaan haittaa kielitaidottomuus tippaakaan. Itsevarmuudella mennään eteenpäin.
En osaa englantia sen vertaa että selviäisin ulos lentokentältä jossa ei ole suomenkielisiä opasteita saati osaisin edes kirjautua hotelliin ayms.
Miten joku keski-ikäinen voi olla osaamatta edes turistienglantia. Kun sitä on opetettu peruskoulussa jo ala-asteelta alkaen.
Keski-ikäinen voi olla käynyt kansakoulun. Ja vielä tänäkin päivänä voi käydä peruskoulun opiskelematta yhtään englantia.
Englantia opiskeltiin kansakoulussakin. Englannista tuli vakituinen oppiaine tyttölyseoihin vuonna 1918 sekä poikakouluihin ja oppikouluihin 1941. Englannista tuli Suomen kouluissa eniten opiskeltu vieras kieli 1960-luvulla.
Kansakoulussa ei opiskeltu kieliä. Kansalaiskoulussa, jota käytiin kansakoulusta päästyä opiskeltiin hiukan ruotsia. Vasta 1960-1970-luvulla englannin opetus tuli kaikille mahdolliseksi. Sitä ennen monella perheellä ei ollut varaa laittaa lasta oppikouluun, jossa kieliä olisi voinut opiskella.
Ne englantia koulussa opiskelemattomat eivät ole keski-ikäisiä vaan huomattavasti vanhempia.
Englantia opiskelemattomia on paljon 1950-luvulla syntyneissä ja kai kuusikymppisen voi vielä laskea keski-ikäiseksi. Ei sentään vielä vanhus ole ja työelämässäkin mukana. Osassa kunnista englantia alettiin tarjot kaikille vasta 1970-luvun puolenvälin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole katsellut TV:tä?
Suomessa ohjelmia ei dupata, on käännösteksti josta ymmärtää mitä esim englanninkielisessä ohjelmassa puhutaan.
Samoin, jos kuuntelet englanninkielistä musiikkia ja luet samalla lyrics eli sanat, voi sitä oppia kuuntelemaan.
Jos ei aiempaa opiskelupohjaa ole niin ei sitä käännöksiä lukemalla ja kuuntelemalla juurikaan opi. Muutenhan sitä oppisi sujuvasti minkä tahansa kielen vain katsomalla TV-ohjelmia.
Toki nuo TV-ohjelmat toimivat hyvänä tukena muun kielenopiskelun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muutamilla melko villejä ohjeita täysin ummikolle. Esimerkiksi "tökkää ruokalistaa": mitä mahtaa tökkiä, jollei kieltä osaa, ei ne mitään kuvakirjoja ole useinkaan. Sitten, "mene taksilla": jep, tässä vasta helmi ohje. Jos on yhtään epärehellisen oloinen kuski, niin joo, varmasti osoitteen perusteella ajaa perille. Mahdollisimman pitkää reittiä ja rahastaa varmasti ummikolta vähän vielä tollousekstraa.
Neuvoisin ap:ta lähtemään seuramatkalle näihin suomikohteisiin kuten Fuengirola jne., missä kaikki on valmiiksi ohjelmoitua, suomenkielinen opas mukana, lentokentältä lähtien läjä muita yhtä ummikkoja mukana.
Sen taksin voi tilata taksipalvelusta, jossa matka maksetaan jo valmiiksi. Ei tule ylimääräisiä kuluja ja taksi ei kierrä pitkää reittiä.
Kuinka paljon maksaa jos haluaa ostaa itselleen henkilökohtaisen tulkin mukaan matkalle? Paljonko oikeat tulkit veloittavat palvelustaan?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muutamilla melko villejä ohjeita täysin ummikolle. Esimerkiksi "tökkää ruokalistaa": mitä mahtaa tökkiä, jollei kieltä osaa, ei ne mitään kuvakirjoja ole useinkaan. Sitten, "mene taksilla": jep, tässä vasta helmi ohje. Jos on yhtään epärehellisen oloinen kuski, niin joo, varmasti osoitteen perusteella ajaa perille. Mahdollisimman pitkää reittiä ja rahastaa varmasti ummikolta vähän vielä tollousekstraa.
Neuvoisin ap:ta lähtemään seuramatkalle näihin suomikohteisiin kuten Fuengirola jne., missä kaikki on valmiiksi ohjelmoitua, suomenkielinen opas mukana, lentokentältä lähtien läjä muita yhtä ummikkoja mukana.
Minä olen kyllä tökännyt ruokalistaa useammassakin ravintolassa ja toivonut että tulee jotain syötävää. Kun ei ole ollut paikallisen kielen taitoa eikä ole löytynyt mitään yhteistä kieltä.
Ja jos ap lähtee matkalle niin voi etukäteen tutkia maan ruokia ja opetella vaikka muutaman ruokalajin nimet niin tietää ainakin jotain listalta.
Myös kuvakortit voisi olla kätevät. Niistä näyttää mitä haluaa syödä. Kanaa, riisiä, salaattia jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon maksaa jos haluaa ostaa itselleen henkilökohtaisen tulkin mukaan matkalle? Paljonko oikeat tulkit veloittavat palvelustaan?
En tiedä tulkkien tuntiliksaa, mutta työaikalainsäädäntö määrittää heidän työpäiviensä pituuden eli yksi tulkki ei voi olla vuorokauden ympäri käytössä. Voisin kuvitella, että joku ei-ammattitulkki lähtisi mukaan ihan sillä, että hänelle maksaisi tietysti kaikki kulut (lennot, majoitus, retket, ruoat, taksit jne) ja 40 e/h niiltä tunneilta, kun hänen on oltava käytettävissä.
Tulisi pikkuisen halvemmaksi ottaa pakettimatka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä tökännyt ruokalistaa useammassakin ravintolassa ja toivonut että tulee jotain syötävää. Kun ei ole ollut paikallisen kielen taitoa eikä ole löytynyt mitään yhteistä kieltä.
Ja jos ap lähtee matkalle niin voi etukäteen tutkia maan ruokia ja opetella vaikka muutaman ruokalajin nimet niin tietää ainakin jotain listalta.
Myös kuvakortit voisi olla kätevät. Niistä näyttää mitä haluaa syödä. Kanaa, riisiä, salaattia jne.
Minä matkustelen jonkin verran maissa, joissa yleisesti ottaen puhutaan hyvin huonosti englantia eikä vanhempi sukupolvi lainkaan. Teen usein mukaani lapun, johon olen kääntänyt kyseisen maan kielellä "Ei lihaa, ei kalaa, ei maitoa, ei kananmunia". Lopputuloksena olen sitten usein syönyt paneroituja herkkusieniä ja ranskalaisia tai muita kulinaristisia herkkuja :-DDD (Ja luultavasti siinä paneroinnissa on kuitenkin käytetty kananmunaa)
Siis miettikää, miten ennen lähdettiin esim. Amerikkaan. Ei ollut kielitaitoa, ei nettiä, ei google mapsiä. Ja niin vaan mentiin ja pärjättiin.
Minä en ymmärrä ap:n ongelmaa ollenkaan.
Jos loman tietää pari kuukauttakin etukäteen, ihan varmasti löytyy matka juurikin mainituilta Matkapojilta tms. Lyhyelläkin varoitusajalla löytää matkoja esim Aurinkomatkoilta.
Miksi nämä valmismatkat ei nyt kelpaa?
Lukuisia kertoja olen minäkin ollut tilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei ole. Venäjällä (vähän pidemmällä kuin Pietari:) ), Kiinan maaseudulla, jne jne.
Siinä sitten vaan on selvitty. Ravintolassa voi näyttää jonkun toisen asiakkaan ruokaa. Tai voi näyttää kysyvältä ja osoittaa ruokalistaa -sitten siinä ammutaan tai kotkotetaan. Ja nauretaan, löytyy yhteys ihmisten väliltä:)
Äidit tykkäävät, kun heidän lapsiaan ihailee. Onnistuu ilmein, ja ihan suomen sanoilla, äänensävystä ymmärtää. Voi näyttää itseään, kaksi sormea ja lasten korkeudet.
Ja taas on yhteys syntynyt :)
No joo, ei nyt ap:lle ehkä Trans-Siperiaa tai Kiinaa heti alkuun. Mutta Eurooppa on oikeasti tosi helppo. Ruoatkin pääosin tuttuja. Jos ei osaa tilata pitsaa tai pastaa tai kahvia tai ostaa ruokakaupasta välipalaa, niin jo on kumma.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan saisi jonkun ystävänsä matkalle mukaan jos maksaa tämän matkan. Etelänmatkat ei edes paljoa maksa, 300 €/hlö/viikko löytyy jo matkoja.
Ainakin moni työtön, pienituloinen tms. lähtisi varmaan mielellään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on laaja käsite. Minkä ikäinen olet?
41v jolla ei tartu vieraat kielet päähän. Peruskoulussa mulla oli englanti ja ruotsi armovitonen. Amiksessa mulle suositeltiin hakemaan vapautusta kielistä.
Päätellen suht. hyvästä kirjallisesta ulosannistasi sinulla tuskin on varsinaista kielellistä hahmotushäiriötä.
Puuttuiko kouluaikaan motivaatio?
Se on monilla syy huonoon koulumenestykseen pikemminkin kuin vajaa oppimiskyky.
Jos nyt on motivaatiota, ei kun treenaamaan, vinkkejä on tullut.
Lähde kaverin kanssa?
Jos haluat mennä yksin, niin teet, kuten vain saksaa koulussa lukenut isoisäni aikanaan, kun ensimmäistä kertaa elämässään läksi ulkomaille, britteihin yli kuusikymppisenä: ostat turistisanakirjan, opettelet olennaisia sanoja ja fraaseja, tutustut kohteeseen hyvin etukäteen kartoista jne. Nykyään netti auttaa - voit google streetviewllä katsoa paikkoja etukäteen, tutustua lentokenttiin, ja vaikka tällaisilta keskustelu palstoilta pyytää tietoa siitä, mitä sanoja/sanontoja olisi hyvä osata.
Google maps löytää reitit ja antaa paljon, paljon tietoa.
Kännykkään saat sovelluksia, jotka kameralla lukevat tekstin ja kääntävät sen sinulle.
Kännykkään saa sovelluksia, jotka auttavat kommunikoinnissa - isoisä näytti turustisanakirjasta haluamaansa, sinä voit laittaa Google translatorin töihin :)
Teet etukäteen tutkimus- ja valmistelutyöt, varaat aikaa esim. lentokentille, ettei tarvitse hötkyillä, hyvä nettiliittymä ja vara-akku kännyyn niin aina on tietoa käden ulottuvilla. :)
Hyvin se menee!!! Hyvää matkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen taksin voi tilata taksipalvelusta, jossa matka maksetaan jo valmiiksi. Ei tule ylimääräisiä kuluja ja taksi ei kierrä pitkää reittiä.
No niin. Milläs kielellä sieltä taksipalvelusta se taksi tilattiinkaan? Ihan varmaan suomea puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Siis miettikää, miten ennen lähdettiin esim. Amerikkaan. Ei ollut kielitaitoa, ei nettiä, ei google mapsiä. Ja niin vaan mentiin ja pärjättiin.
Jos loman tietää pari kuukauttakin etukäteen, ihan varmasti löytyy matka juurikin mainituilta Matkapojilta tms. Lyhyelläkin varoitusajalla löytää matkoja esim Aurinkomatkoilta.Miksi nämä valmismatkat ei nyt kelpaa?
Lukuisia kertoja olen minäkin ollut tilanteissa, joissa yhteistä kieltä ei ole. Venäjällä (vähän pidemmällä kuin Pietari:) ), Kiinan maaseudulla, jne jne.
Siinä sitten vaan on selvitty. Ravintolassa voi näyttää jonkun toisen asiakkaan ruokaa. Tai voi näyttää kysyvältä ja osoittaa ruokalistaa -sitten siinä ammutaan tai kotkotetaan. Ja nauretaan, löytyy yhteys ihmisten väliltä:)
Äidit tykkäävät, kun heidän lapsiaan ihailee. Onnistuu ilmein, ja ihan suomen sanoilla, äänensävystä ymmärtää. Voi näyttää itseään, kaksi sormea ja lasten korkeudet.
Ja taas on yhteys syntynyt :)No joo, ei nyt ap:lle ehkä Trans-Siperiaa tai Kiinaa heti alkuun. Mutta Eurooppa on oikeasti tosi helppo. Ruoatkin pääosin tuttuja. Jos ei osaa tilata pitsaa tai pastaa tai kahvia tai ostaa ruokakaupasta välipalaa, niin jo on kumma.
Tuosta alusta: silloin ennen lähdettiin Amerikkaan joko porukalla tai paikkaan, jossa oli jo suomalaisia vrt. Fuengirola.
Eihän jotkut näistä nuorista NHL-pelaajistakaan osaa englantia, vaikka just ovat koulunsa lopettaneet, sama nää rallienglantia puhuvat. Lähde vaan rohkeasti reissuun, elekielelläkin pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei kauaa nokka tuhise että opiskelee sellaisen tason millä pärjää lentokentällä, hotellin respassa, osaa kysyä reittiä ja hintaa tms.
Aika monella voi olla se ongelma, että vaikka itse osaisi kysyä "where is the museum?", niin sitten ei ymmärräkään yhtään mitään siitä nopeasta murteellisesta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Milläs kielellä sieltä taksipalvelusta se taksi tilattiinkaan? Ihan varmaan suomea puhuvat.
Ainakin mun Uber on ihan suomenkielinen..
Vierailija kirjoitti:
Jos loman tietää pari kuukauttakin etukäteen, ihan varmasti löytyy matka juurikin mainituilta Matkapojilta tms. Lyhyelläkin varoitusajalla löytää matkoja esim Aurinkomatkoilta.Miksi nämä valmismatkat ei nyt kelpaa?
Ja taas on yhteys syntynyt :)No joo, ei nyt ap:lle ehkä Trans-Siperiaa tai Kiinaa heti alkuun. Mutta Eurooppa on oikeasti tosi helppo. Ruoatkin pääosin tuttuja. Jos ei osaa tilata pitsaa tai pastaa tai kahvia tai ostaa ruokakaupasta välipalaa, niin jo on kumma.
Kyllä valmismatkatkin kelpaavat ja niitä olen ajatellut. Valmismatkoillakin on kuitenkin oletuksena että osaa edes englannin perusteet. Muistan mä lapsena mitä lapsena kävin niillä vanhempien mukana että ei siellä ole opas mukana kuin retkillä ja lähtiessä sekä tullessa. Mua ei ole huvittanut ja myös pelkään lähteä yksin koska ei ole oikeasti mukava tunne olla edes Tukholmassa kun olet täysin avuton kommunikoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei kauaa nokka tuhise että opiskelee sellaisen tason millä pärjää lentokentällä, hotellin respassa, osaa kysyä reittiä ja hintaa tms.
Aika monella voi olla se ongelma, että vaikka itse osaisi kysyä "where is the museum?", niin sitten ei ymmärräkään yhtään mitään siitä nopeasta murteellisesta vastauksesta.
Mutta voi täpätä jo kotona sen museon kartalle. Tai merkata ruksilla paperikartalle.
Ja jos sitten paikan päällä kuitenkin eksyy, näyttää karttaa ja sitä ruksia kysyvä ilme kasvoillaan.
On olemassa tosiaan paketti- eli seuramatkoja. Kunhan Suomen päässä pääsee lentokoneeseen, siellä toisessa päässä on esim. Aurinkomatkojen oppaat paimentamassa bussiin, joka menee hotellille. Hotellillakin neuvotaan, kuinka saa huoneensa avaimen. Sitten on infotilaisuuksia, jonka vetää suomalainen opas. Ja löytyy esim. Aurinkomatkojen toimisto, jossa voi käydä kyselemässä neuvoja. Paikoissa, joissa on paljon suomalaista turisteja, voi olla ruokalistoissakin suomennokset. Ja pikaruokapaikoista saa ruokaa vain osoittelemalla itse ruokia tai niiden kuvia.
Takaisinlähtö samaan tapaan: bussi saapuu hotellille ja vie lentokentälle, jossa opas näyttää oikean tiskin, jolle jonottaa.
Vielä helpompi on ns. ryhmämatka, esim. Matkapoikien. Kunhan oot oikeaan aikaan bussin lähtöpaikasta, lopun matkaa oot koko ajan suomalaisryhmässä ja suomalaisen oppaan johdattamana.