Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapset vaikka viikonlopun hoidossa, annatko/tarjoatko hoitajille ruokarahaa lasten ruokaostoksia varten?

Vierailija
08.08.2019 |

Miten teillä toimitaan?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vien kassillisen ruokaa mukanani. Lähinnä niitä lasten tykkäämiä ruokia, mutta myös ihan kahvipaketin etc. Vaikkei sitä kukaan odota tai tarvitse, mun mielestä se on ihan kohteliasta. Ja meillä lapset on hoidossa vaan mummoloissa tai siskoillani. Jos veisin vieraammalle, niin varautuisin ehkä viemään vielä enemmän. Ja yleensä sovin jo etukäteen, että vien myös mukanani yhden valmiiksi tehdyn ruuan, kuten kotitekoisen makaronilaatikon.

En tykkäisi tuollaisesta ruokakassista ollenkaan ja se ei olisi mielestäni kohteliasta, vaan lähinnä noloa. Kahvipaketin tai kukkakimpun voin viedä, jos eteen osuu, mutta en muuta.

En haluaisi muutenkaan mitään toisten tekemiä sapuskoja elleivät vieraaksi tulleet kersat olisi sitten ihan kamalan ronkeleita.

Mä en kans ymmärrä näitä ruokakasseja. Jos meille tulee vieraita, olen miettinyt ruuat ja ostanut ainekset, ja joku random-kokoelma toisen valitsemia elintarvikkeita aiheuttaa vain päänvaivaa ettei mikään mene pilalle tai hukkaan. Olen keittänyt lapsille kiisseliä valmiiksi ja ajatellut että illalla saadaan yhdessä leipoa sämpylät, ja sit vieraat tuleekin mukanaan kassi viilistä ja paahtoleipää - miksi?

Koska lapseni eivät pidä kiisselistä, he syövät mieluummin viiliä, jossa on marjoja mausteena. Leipominen illalla ei ole kivaa, paahtoleipä on gluteeniton eikä sitä syödessä synny jauhopölysotkua. Kiisseliin tarkoitetut loput marjat voi soseuttaa "hilloksi".

Enkä keksi yhtäkään syytä, miksi lasteni pitää kyläpaikassa pidätellä oksennusta kiisselin takia. Sitä on maistettu 52 kertaa, ei mene alas ja sillä selvä.

Vierailija
22/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne harvat kerran kun lapset ovat isovanhemmilla, teen aina kotona ruuat valmiiksi ja usein myös välipalat ja isovanhemmat tehtävä on ne lämmittää ja tarjota lapsille ja syödä itsekin. Rahaa en tarjoa, tuskin edes ottaisivat vastaan. Ja tästä avusta olen saanut kiitosta ja ottavat sen ilolla vastaan.

Luulen isovanhempien jaksavat hoitaa ja seurustella lasten kanssa paremmin, eikä isovanhempien tarvitse hääriä keittiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos hoitoapua on suht usein, vaikka pari kertaa kuussa? Tarjoatteko sitten?

Vierailija
24/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat olleet vain mummolassa. Isovanhempien bruttotulot on yli 12 000 e / kk ja minun n. 1800 e / kk. En tarjoa ruokarahaa, se tuntuisi naurettavalta.

Tarkkaanpa olet isovanhempien tuloista selvillä. Kiva kun hoitavat lapsia, tuntuu vaan hassulta kun noin eurolleen tiedät.

Vierailija
25/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sen verran että myös hoitaja syö. Lapset tykkäävät syödä ulkona ja helpompaa hoitajalle.

Yleensä hoitaa siskoni tai äitini.

Vierailija
26/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta ruokarahaa, mutta mennään aina ison ruokakattilan kanssa ja usein vielä leivon jotakin hyvää.

Vierailija
27/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat olleet vain mummolassa. Isovanhempien bruttotulot on yli 12 000 e / kk ja minun n. 1800 e / kk. En tarjoa ruokarahaa, se tuntuisi naurettavalta.

Tarkkaanpa olet isovanhempien tuloista selvillä. Kiva kun hoitavat lapsia, tuntuu vaan hassulta kun noin eurolleen tiedät.

Noin eurolleen? En edes sadalle eurolleen, tiedän vain että siitä on jo vuosia kun äitini huokaisi siirtyneensä kutosella alkaviin perusteluksi kun yritin jängätä joidenkin huvipuistolippujen maksamisesta. Isäni tulee samoissa tehtävissä virkaiältään vuoden perässä joten oletan että hän on hypännyt samaan lokeroon, aika taulukkopalkoilla tuolla mennään.

Vierailija
28/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laissa lukenee, että lapsen lainmukainen huoltaja on vastuussa myös ruokkimisesta.

Vierailija
29/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vien kassillisen ruokaa mukanani. Lähinnä niitä lasten tykkäämiä ruokia, mutta myös ihan kahvipaketin etc. Vaikkei sitä kukaan odota tai tarvitse, mun mielestä se on ihan kohteliasta. Ja meillä lapset on hoidossa vaan mummoloissa tai siskoillani. Jos veisin vieraammalle, niin varautuisin ehkä viemään vielä enemmän. Ja yleensä sovin jo etukäteen, että vien myös mukanani yhden valmiiksi tehdyn ruuan, kuten kotitekoisen makaronilaatikon.

En tykkäisi tuollaisesta ruokakassista ollenkaan ja se ei olisi mielestäni kohteliasta, vaan lähinnä noloa. Kahvipaketin tai kukkakimpun voin viedä, jos eteen osuu, mutta en muuta.

En haluaisi muutenkaan mitään toisten tekemiä sapuskoja elleivät vieraaksi tulleet kersat olisi sitten ihan kamalan ronkeleita.

Minä olen tuo jälkimmäinen, joka vie ruokaa.

Koska kaverini on äärettömän...hmmm.... taloudellinen. Siellä on pelkkiä corn flakeseja, joita minun lapseni ei syö. Eikä ne ole vaihtoehto hänenkään lapsille, jos on vaikka cheeriokseja tarjolla.

Koska mehu on vain värjättyä vettä, niin vien lisää tiivistettä, ettei kaverille tule paha mieli, jos minun lapseni käyttää enemmän sitä.

Koska kaverini tekee 400 grammasta jauhelihasta kastikkeen 10 hengelle. Ja omat lapseni tuntien tiedän, ettei siitä riitä.

Oletko varma että kaverisi on taloudellinen? Meillä on yleensä "tylsiä" muroja ja pähkinöillä, linsseillä tai pavuilla jatkettuja liharuokia koska se on terveellisempää kuin karkkimurot ja puoli kiloa lihaa päivässä.

Olen varma. Kuka muukaan ostaa kaiken 30 prosentin tarralla. Ja yrittää ruokkia talouden 200 eurolla kuussa (mikä onnistuu, jos saa paljon läheisesti kaupasta roskiin menevää).

Kummasti ne karkkimurot uppoavat hänen lapsilleen paremmin kuin muut...

Vierailija
30/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut lasten ystäviä lukemattomia kertoja yökylässä, viikonloppuja, pidempiäkin aikoja. Kukaan ei ole ikinä tarjonnut ruokarahaa. Joskus on ollut sipsi- ja karkkipussi mukana. Ja kaverit on tosiaankin aina meillä, meidän ei ikinä kavereilla.

Kaverit on eri asia. Vanhempien tehtävä on huolehtia tasapuolisuudesta kyläilyjen suhteen. Hoitoaika tuo ei ole.

Vierailija
31/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans ymmärrä näitä ruokakasseja. Jos meille tulee vieraita, olen miettinyt ruuat ja ostanut ainekset, ja joku random-kokoelma toisen valitsemia elintarvikkeita aiheuttaa vain päänvaivaa ettei mikään mene pilalle tai hukkaan. Olen keittänyt lapsille kiisseliä valmiiksi ja ajatellut että illalla saadaan yhdessä leipoa sämpylät, ja sit vieraat tuleekin mukanaan kassi viilistä ja paahtoleipää - miksi?

Koska lapseni eivät pidä kiisselistä, he syövät mieluummin viiliä, jossa on marjoja mausteena. Leipominen illalla ei ole kivaa, paahtoleipä on gluteeniton eikä sitä syödessä synny jauhopölysotkua. Kiisseliin tarkoitetut loput marjat voi soseuttaa "hilloksi".

Enkä keksi yhtäkään syytä, miksi lasteni pitää kyläpaikassa pidätellä oksennusta kiisselin takia. Sitä on maistettu 52 kertaa, ei mene alas ja sillä selvä.

Aaaa, nyt ymmärrän. Ruokakassit eivät olekaan ystävällinen kiitoksen ele vaan yksi kontrollifriikin helikopterivanhemmuuden ilmentymä, ettei vaan meidän Maiju-Irmeli joutuisi kohtaamaan tilannetta jossa kaikki aterian osat eivät olisi hänen lemppareitaan ja hän joutuu ehkä jopa sen tragedian eteen että pitää sanoa "kiitos, ei kiisseliä minulle". Miten he selviävät päiväkodissa/koulussa?

Erikoisruokavaliot ilmoitetaan tottakai hyvissä ajoin (ja tässä yhteydessä kysytään mitä voisin tuoda tai sopiiko jos tuon x), mutta jos teidän lapset syö niin spesifejä tuotteita että todennäköisesti kärsivät nälkää ylässä, niin toki eväät mukaan.

Ja mitä ihmettä, leipominen illalla ei ole kivaa? Sinäkö sen päätät?

Vierailija
32/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei varsinaisesti aloituksella haettu, mutta kun neljä-viisi kertaa vuodessa lapseni viettää viikonlopun siskollani, niin lykkään aina rahaa mukaan, mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Siskoni on lapseton, itse ehdottelee että ottaisi lapseni luokseen ja aktiviteetit sekä ruokailut yleensä tapahtuvat julkisilla paikoilla eli ei puhuta perunoista ja soosista.

Vierailija
33/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein tulee vietyä mummolaankin sellaista välipalaa ynnä muuta mistä lapset pitävät. Ei tarvitse mummon ostaa ja miettiä mikä kelpaa. Sama juttu herkkujen kanssa. Muuten mummo tekee kotiruokaa ja maksaa ne omasta pussistaan. 

Tämä tietysti riippuu myös lasten määrästä ja kuinka kaun viettävät aikaa hoitajalla, onko hoitaja lähisukua ja mikä on hänen taloudellinen tilanteensa. Jos on epävarma niin kannattaa tarjota. Jos vaikka kauppa on lähellä niin voi antaa jonkun setelin ja sanoa että käykää yhdessä valitsemassa sellaista ruokaa yms mitä lapset haluavat. Mielestäni ei loukkaisi ketään.

Vierailija
34/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen laissa lukenee, että lapsen lainmukainen huoltaja on vastuussa myös ruokkimisesta.

Onpas naurettava kommentti tähän keskusteluun! Tarkoitatko, että jos lapsi menee viikonlopuksi mummolaan, niin vanhemmat rikkovat lakia, jos eivät laita eväitä tai ruokarahaa mukaan?

Vierailija
35/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn voisko tuoda jotain mukanaan.

Vierailija
36/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta 10-vuotiaat kaksoset ja ovat olleet mummolassa/kummeilla yökylässä yhteensä nopeasti laskien kumpikin 4 kertaa. Ei siis jatkuvasti, enkä ole laittanut ruokarahaa mukaan. En myöskään ottaisi rahaa vastaan, jos joku tarjoaisi sukulaislasten tai kummilasten tullessa yökylään meille.

Vierailija
37/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoa tuo vetoaminen mummoon ettei sille tarvitse ruokarahaa antaa tai viedä mitään. Kuulostaa mummon hyväksikäytöltä.

Vierailija
38/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi töykeältä viedä lapset toiselle hoitoon maksamatta edes omien lasten ruokia. Meillekin jos joku tulee jätetään rahaa tai kysytään haluaako tilata jostain.

Vierailija
39/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo jälkimmäinen, joka vie ruokaa.

Koska kaverini on äärettömän...hmmm.... taloudellinen. Siellä on pelkkiä corn flakeseja, joita minun lapseni ei syö. Eikä ne ole vaihtoehto hänenkään lapsille, jos on vaikka cheeriokseja tarjolla.

Koska mehu on vain värjättyä vettä, niin vien lisää tiivistettä, ettei kaverille tule paha mieli, jos minun lapseni käyttää enemmän sitä.

Koska kaverini tekee 400 grammasta jauhelihasta kastikkeen 10 hengelle. Ja omat lapseni tuntien tiedän, ettei siitä riitä.

Oletko varma että kaverisi on taloudellinen? Meillä on yleensä "tylsiä" muroja ja pähkinöillä, linsseillä tai pavuilla jatkettuja liharuokia koska se on terveellisempää kuin karkkimurot ja puoli kiloa lihaa päivässä.

Olen varma. Kuka muukaan ostaa kaiken 30 prosentin tarralla. Ja yrittää ruokkia talouden 200 eurolla kuussa (mikä onnistuu, jos saa paljon läheisesti kaupasta roskiin menevää).

Kummasti ne karkkimurot uppoavat hänen lapsilleen paremmin kuin muut...

Tottakai uppoaa. Mutta ei lapsille karkkia anneta ruuaksi vain siksi että se uppoaa paremmin kuin ravitseva ruoka.

Vierailija
40/40 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän tämän hyvin vieraampien kesken tai jos apu on yksisuuntaista. Mutta mulle on tosi vierasta se että "perheen kesken" (sisarukset, vanhemmat) liikkuisi raha silloin jos hoidetaan satunnaisesti lapsia, autetaan viikonloppuna saunarempassa, mennään muuttoavuksi, tarjotaan kyyti lentoasemalle, leivotaan jotain pyynnöstä isompiin juhliin jne. Tässä oli nyt kyse ruokarahasta eikä palkasta, mutta todella oudolta tuntuisi sekin jos veljeni haluaisi maksaa lapsensa kaurapuuroa ja iltasmoothiet kun ovat täällä kylässä. Onko tämä periaatekysymys vai talouskysymys silloin jos ruuan maksaminen lähisukulaiselle on tapana? Toki minäkin silloin tarjoaisin jotenkin jos tietäisin/olettaisin että on rahasta tiukkaa.