Aikuisopiskelu - palkallista lomaa
Kaveri jää vuoden opintovapaalle. Töissä ansainnut reilun 3500 €/kk ja nyt tulevan opintovapaan aikana yhteiskunta tukee 75%:lla palkasta. Tähän kun yhdistetään pienempi veroprosentti tuosta "opintotuesta" ja säästyneet työmatkakulut yms., niin kuulemma saa olla opiskelijana niin että vaikutus nettokuukausituloihin on alle 200 €/kk. WTF? Näilläkö se Suomen talous saadaan kasvuun?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin juuri (aikuisena) kaksi vuotta, ja voin sanoa että opiskelu on kaukana lomailusta. Näin sanon, vaikka opiskelinkin rakastamaani luovaa alaa, jonka vaatimukset opinnoissa pärjäämiseen ja jaksamiseen olivat huomattavasti heppoisemmat kuin useilla aloilla, esim. hoitotyö.
Opiskelu on kaukana lomailusta, mutta se että sait ansiosidonnaista opiskelutukea on varkaus.
t. mies joka opiskeli aikuisena ilman mitään v i t u n ansiosidonnaisia varkauksia
Joo, opiskelkaa vaan palkattomalla. Mutta miksi vatussa yhteiskunnan pitää rahoittaa ikiopiskelijoiden "Eiku mä haluunkin jotain muuta"-oikut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin juuri (aikuisena) kaksi vuotta, ja voin sanoa että opiskelu on kaukana lomailusta. Näin sanon, vaikka opiskelinkin rakastamaani luovaa alaa, jonka vaatimukset opinnoissa pärjäämiseen ja jaksamiseen olivat huomattavasti heppoisemmat kuin useilla aloilla, esim. hoitotyö.
Opiskelu on kaukana lomailusta, mutta se että sait ansiosidonnaista opiskelutukea on varkaus.
t. mies joka opiskeli aikuisena ilman mitään v i t u n ansiosidonnaisia varkauksia
Opiskelin työmarkkinatuella ja elämiseen jäi vuokran jälkeen nettona 450€/kk. Kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, opiskelkaa vaan palkattomalla. Mutta miksi vatussa yhteiskunnan pitää rahoittaa ikiopiskelijoiden "Eiku mä haluunkin jotain muuta"-oikut?
Älä syytä opiskelijoiden enemmistöä siitä mitä nämä keski-ikäiset ansiosidonnaisella opiskelevat mammat tekevät. He eivät edusta kuin pientä, todella etuoikeutettua osaa opiskelijoista.
Joo, mutta miksi työnantajatkin lähtevät näihin mukaan ts. ovat suopeita tällaiselle? Ymmärrän vielä jos opiskelee "omaa alaa", mutta jos IT-insinööri lähtee opiskelemaan jotain poppanan kutomista ja huovuttamista niin mitä hyötyä siitä on työnantajalle tai ylipäätään kenellekään?
Voisitko vähän tarkentaa tätä "yhteiskunta tukee 75% palkasta" -juttua. En ole moisesta ikinä kuullutkaan, aikuisopintotukikin on vain murto-osa tuosta.
Mitä tukea ystäväsi siis saa, miten sitä voi hakea ja maksetaanko sitä kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vähän tarkentaa tätä "yhteiskunta tukee 75% palkasta" -juttua. En ole moisesta ikinä kuullutkaan, aikuisopintotukikin on vain murto-osa tuosta.
Mitä tukea ystäväsi siis saa, miten sitä voi hakea ja maksetaanko sitä kaikille?
Ei makseta kaikille vaan harkinnanvaraisesti ja tiettyjen reunaehtojen täyttyessä. Olikohan se nyt nimeltään joku täysimääräinen aikuiskoulutustuki.
No, tuota tukea pienennettiin juuri viime hallituskaudella.
Sitä saa enä 13 kk.
Lisäksi saadakseen tuon, pitää olla ollut 8 vuotta töissä.
Vierailija kirjoitti:
No, tuota tukea pienennettiin juuri viime hallituskaudella.
Sitä saa enä 13 kk.
Lisäksi saadakseen tuon, pitää olla ollut 8 vuotta töissä.
Vai 15 kk ehkä🤔
Joo voin sanoa, että ei oo lomailua ollut. Opiskelen maisterintutkintoa opintovapaalla. Olin aivan burn outissa kevään jälkeen. Onneksi olen pystynyt olemaan koko kesän lomalla (ihan palkattomalla, voin sua ap lohduttaa) niin jaksaa taas kohta puurtaa.
Aikoinaan nuorena kun itse sain opintotukea sen 200€ ja opintolainaa nostin 200€ kuussa, tuntui ”hiukan” epäreilulle kun samalla luokalla olevat aikuisopiskelijat saivat tuon aikuiskoulutustuen ja valmistumisestaan toki myös rahaa. Itsehän valmistumisvaiheessa kitkutin sen 2kk ilman mitään tukea ennen ensimmäistä palkkaa. Eli viimeinen opintotuki tuli toukokuun alussa ja palkka kesäkuun lopussa. Minä kävin töissä koko opiskeluajan elääkseni, näiden aikuisten ei tietenkään tarvinut.
Samat aikuiset osasivat toki valittaa miten ”nykyajan nuoret” ovat pullamössöjä jotka eivät kestä mitään stressiä. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Joo voin sanoa, että ei oo lomailua ollut. Opiskelen maisterintutkintoa opintovapaalla. Olin aivan burn outissa kevään jälkeen. Onneksi olen pystynyt olemaan koko kesän lomalla (ihan palkattomalla, voin sua ap lohduttaa) niin jaksaa taas kohta puurtaa.
Ja tosissaan 15 kk saa maksimissaan, eli 2 vuoden opintovapaaseen tulee runsaasti tuettomia kuukausia. Mieheni ansiosta olen siinä onnellisessa asemassa, ettei minun tarvitse silti käydä töissä opintojen ohella, luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan nuorena kun itse sain opintotukea sen 200€ ja opintolainaa nostin 200€ kuussa, tuntui ”hiukan” epäreilulle kun samalla luokalla olevat aikuisopiskelijat saivat tuon aikuiskoulutustuen ja valmistumisestaan toki myös rahaa. Itsehän valmistumisvaiheessa kitkutin sen 2kk ilman mitään tukea ennen ensimmäistä palkkaa. Eli viimeinen opintotuki tuli toukokuun alussa ja palkka kesäkuun lopussa. Minä kävin töissä koko opiskeluajan elääkseni, näiden aikuisten ei tietenkään tarvinut.
Samat aikuiset osasivat toki valittaa miten ”nykyajan nuoret” ovat pullamössöjä jotka eivät kestä mitään stressiä. Jep.
Aiemman koulutuksen hekin kuitenkin ovat kituuttaneet samalla opintotuella.
Tämä on tosiaan yksi tapa viettää pitkään lomaa osapalkalla. Minä tiedän tapauksen, jossa DI (konetekniikka) lähti opiskelemaan jotain International Business Management-tyylistä juttua johonkin never heard-ammattikorkeakouluun. Tutkinto itsessään oli täysin yhdentekevä, koska oleellinen asia oli se, että lähiopetusta oli aivan minimaalinen määrä ja loppu oli etäopiskelua verkon kautta. Ko. kaveri oli sitten 1,5 vuotta mm. Indonesiassa surffaamassa ja sukeltamassa ja Euroopan hiihtokohteissa laskettelemassa.
Lomat tuli pidettyä ja tutkinto hommattua, mutta mitään hyötyä tutkinnosta ei henkilölle tai hänen työnantajalleen ole ollut eikä tule olemaan, ellei työnkuva muutu aivan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen teitä joille tuo opiskelu on jotenkin "rankkaa". Olen töissä ollessa suorittanut jo 3 tutkintoa ilman mitään vapaita. Näistä kaksi ammattikorkeakoulussa ja yksi yliopistossa. Ja olen tälläkin hetkellä yliopistossa opiskelijana, ja käyn täysipäiväisesti töissä.
P.askapuhetta. Tässäpä laskurin antama tuen määrä:
Tuen perusteena oleva palkka, jossa TyEL-vähennys on otettu huomioon
3351.60
Täysimääräinen aikuiskoulutustuki, brutto €/kk
1718.91
Laskurin ilmoittama tulos on antamiesi tietojen pohjalta laskettu suuntaa-antava arvio. Tässä laskelmassa on käytetty vuoden 2019 TyEL-vähennystä (4,24 %) ja tuen perusosaa (joka on 1.1.2019 592,11 €/kk). Tämä laskelma ei ole Työllisyysrahastoa sitova, ja todellinen aikuiskoulutustuen määrä lasketaan hakemuksesi käsittelyn yhteydessä.
Tulos on ilmoitettu bruttomääräisenä, ja siitä vähennetään ennakonpidätys. Aikuiskoulutustuesta pidätetään automaattisesti veroa 20 %. Halutessasi muutosta ennakonpidätykseen, toimita Työllisyysrahastolle etuutta varten annettu muutosverokortti
Eipä tuosta jää sen enempää kuin ansiosidonnaisestakaan, jonka eteen ei tarvitse edes tehdä mitään.
Mitä järkeä olisi työnantajien maksaa maksettujen palkkojen suhteessa työttömyysvakuutusmaksua, jos yritykset eivät saisi siitä mitään hyötyä?
Nythän sillä osa maksetaan juuri oman alan henkilöstön koulutuksesta opintovapaan aikana ja tarvittaessa on reservissä vapaata työvoimaa.
Aloitus vaikuttaa kateellisen ihmisen tekstiltä, jolla ei ole hajuakaan mistä kulut maksetaan.
Näilläkö se Suomen talous saadaan kasvuun?
KKYLLÄ! JUURI KOULUTUKSELLA JA OSAAMISEN KASVULLA TALOUS SAADAAN NOUSUUN!
Jos yleensä millään.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen sinäkin kai olit? Ainakin ikäsi puolesta.