Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkea ikä, mitä tarkoittaa`?

Vierailija
07.08.2019 |

Mitä tarkoittaa korkea ikä Suomessa?

Alkaako se vitosella, kutosella, seiskalla vai myöhemmin?

Missä teidän mielestänne menee raja jolloin ihmisellä on korkea ikä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vasta 85-vuotiaasta, että on korkeassa iässä.

Vierailija
2/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkeikä on 68v 11kk eli seiskakymppiseksi ollaan töissä! Ehkä sit 80+ on korkea ikä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin suvussa se ilmeisesti menee heidän mielestään noin 80 -vuotiaana. Mutta se tarkoittaa sitä että monet heistä ovat tosi pitkäikäisiä, jopa eräs yli 90 -vuotias ajoi vielä autoa. Mummo lakaisi lehtiä ym. tuon ikäisenä ja oli hyvässä iskussa. Häntä olisi voinut luulla n. 70 -vuotiaaksi.  Mummoni eli 98 -vuotiaaksi, toinen mummoni 101 -vuotiaaksi.

Ajattelen asiasta kuitenkin eri tavalla. Minulle korkea ikä on noin 70.

Minusta 50 -vuotias ei ole enää nuori vaan lähestyy vanhuutta. Häntä voi kutsua jo senioriksi.

Miten te itse kukin miellätte korkean iän?

Vierailija
4/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se riippuu aina asiayhteydestä. 9 v on korkea ikä oppia lukemaan ja kirjoittamaan eli jos siihen mennessä ei ole vielä oppinut, olisi aika opetella.  40 v alkaa olla korkea ikä, jos mielii hankkia lapsia. 80 v on korkea ikä joihinkin lääketieteellisiin toimenpiteisiin ja liian korkea ikä esimerkiksi sydämensiirtoon. Jos taas korkeasta iästä puhuttaessa tarkoitetaan ikää suhteessa keskimääräiseen elinikään, +-5 vuotta siitä on jo korkea elinikä. 

Vierailija
5/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin vasta 85-vuotiaasta, että on korkeassa iässä.

Juuri noin. Ns geriatrinen vanhuus alkaa kun täyttää 85v.

Vierailija
6/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin suvussa se ilmeisesti menee heidän mielestään noin 80 -vuotiaana. Mutta se tarkoittaa sitä että monet heistä ovat tosi pitkäikäisiä, jopa eräs yli 90 -vuotias ajoi vielä autoa. Mummo lakaisi lehtiä ym. tuon ikäisenä ja oli hyvässä iskussa. Häntä olisi voinut luulla n. 70 -vuotiaaksi.  Mummoni eli 98 -vuotiaaksi, toinen mummoni 101 -vuotiaaksi.

Ajattelen asiasta kuitenkin eri tavalla. Minulle korkea ikä on noin 70.

Minusta 50 -vuotias ei ole enää nuori vaan lähestyy vanhuutta. Häntä voi kutsua jo senioriksi.

Miten te itse kukin miellätte korkean iän?

Sanoisin itse noin 60-vuotiaasta, en vielä 50-vuotiaasta, vaikken pidäkään sen ikäisiä enää nuorina. 50 v on tukevasti keski-iässä, 60 -69 v harmaalla alueella (no pun intended) eli myöhäiskeski.iän ja vanhuuden välillä. 

Nuo rajat liikkuvat ja yksilölliset erot ovat isoja elämänhakussa, asenteissa, ulkomuodossa ja kunnossa.

Ssamaa mieltä muiden kanssa, että korkea ikä on 80 <

Vierailija
7/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 35 on korkea ikä. Itse olen ikäloppu, isä aika 48 v.

Vierailija
8/8 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä 50 v vielä seniori (paitsi ehkä nuorten mielestä?)

Koko elämänkaarta ajatellen ei tosiaan, koska työikääkin voi olla vielä parikymmentä vuotta nykyjärjestelmällä. Seniori on vähintään eläkeikäinen.