Äidiksi ensimmäisen kerran +35 vuotiaana?
Hei,
Onko täällä äidiksi vasta yli 35-vuotiaina tulleita? Kauanko yrittäminen kesti, montako lasta sait? Miksi sait lapset niin myöhään?
Kommentit (3)
No oma äitini sai minut "vasta" 32-vuotiaana lapsettomuushoitojen avulla. Toisen lapsen luomusti parin vuoden päästä ja vielä kolmannenkin lumusti niin, että oli äitiyslomalla kun esikoisena menin ekalle.
Itse sain esikoisen kesken opintojen 23 v (kun ei minunkaan kiertoni vaikuttanut hyvältä) ja helposti toisen 25-vuotiaana. "Iltatähdet" teimme kun olin 30 ja 32 v. Raskaudet alkoi parilla yrittämällä, joten kaipa olisi vielä 35+:kin onnistunut.
Tietenkin jos ok paha endo ja muita gynekologisia vaivoja ja epäsäännöllinen kierto niin silloin kannattaa alkaa toteuttaa perheunelmaa mahdollisimman nuorena.
Ensimmäinen ja viimeinen (myös jälkimmäistä ihan suunnitellusti) 37-vuotiaana.
Olin valmis äidiksi. Pitäisikö olla jokin muu syy?
Raskauduin heti kun ehkäisy jäi pois. Olisin osannut elää onnellista elämää lapsettomanakin, joten enemmän painoi tuo valmius vanhemmuutteen kuin hedelmällisten vuosien miettiminen.
Siis eihän tuo nyt nykyään ole ikä ei mikään vaan jo ihan tavallista. Moni vetkuttaa syystä tai toisesta 4kymppiseksi asti. Osa ei tietysti saa koskaan lasta mutta ei olisi saanut välttämättä nuorempanakaan.