Paljonko maksaisit kirjan lukemisesta lapselle?
Meillä kuopuksella oli huono lukutaito ja hän inhosi lukemista. Tämän vuoksi luvattiin 3-4 -luokkalaiselle palkkio kirjojen lukemisesta. Tämä oli hyödyllistä, sillä lukutaito kasvoi kohisten. On nykyään hyvä lukija ja lukee mielellään.
Esikoisella on aina ollut hyvä lukutaito. On kuitenkin "normaali teini" eli lukeminen ei enää juurikaan kiinnosta.
Koska olen iloinen, että lapset ovat kesän aikana lukeneet kirjoja (jopa se teini) lupasin lapsille, että saavat tästä rahapalkinnon. (Ovat todellakin olleet myös riittävästi kännykällä ja tietokoneella, eli en noitakaan pidä pahana.)
Mitä sinä maksaisit? Per kirja vai joku yhteismäärä? Sama vai eri raha molemmille? Otetaanko huomioon, että kuopus joka tapauksessa lukisi paljon. Esikoinen varmasti olisi lukenut vähemmän, jos en olisi sanonut että palkkiota luvassa.
Mitä mieltä?
Kommentit (42)
Ollessani koululainen vanhempani maksoivat minulle kympin (markkaa) joidenkin kirjojen lukemisesta. Niinpä rahan tarpeessa luin sellaisia tiiliskiviä kuin Danten Divina Commedia. Muuten luin kyllä ikätasoistani kirjallisuutta kasakaupalla
Nosto. Haluaisin niin kovasti, että nuorimmatkin lapseni (nyt jo teinejä) löytäisivät lukemisen ilon, joten olen miettinyt jopa rahapalkkiota. Molemmat ovat erittäin hyviä lukijoita, eli siitä ei meillä ole kiinni, mutta muut asiat tuntuvat aina kiinnostavan enemmän. Kun saavat kirjan vaan aloitettua, uppoutuvat kyllä täysin lukemiseen.
Itse rakastan lukemista ja tiedän miten paljon iloa kirjoista saa. Vaikka olen kohdannut todella rankkoja asioita elämässäni on lukeminen aina kuulunut elämääni ja lapsena esimerkiksi pakenin kirjojen maailmaan, kun minua kiusattiin koulussa rankasti.