Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaisit kirjan lukemisesta lapselle?

Vierailija
06.08.2019 |

Meillä kuopuksella oli huono lukutaito ja hän inhosi lukemista. Tämän vuoksi luvattiin 3-4 -luokkalaiselle palkkio kirjojen lukemisesta. Tämä oli hyödyllistä, sillä lukutaito kasvoi kohisten. On nykyään hyvä lukija ja lukee mielellään.

Esikoisella on aina ollut hyvä lukutaito. On kuitenkin "normaali teini" eli lukeminen ei enää juurikaan kiinnosta.

Koska olen iloinen, että lapset ovat kesän aikana lukeneet kirjoja (jopa se teini) lupasin lapsille, että saavat tästä rahapalkinnon. (Ovat todellakin olleet myös riittävästi kännykällä ja tietokoneella, eli en noitakaan pidä pahana.)

Mitä sinä maksaisit? Per kirja vai joku yhteismäärä? Sama vai eri raha molemmille? Otetaanko huomioon, että kuopus joka tapauksessa lukisi paljon. Esikoinen varmasti olisi lukenut vähemmän, jos en olisi sanonut että palkkiota luvassa.

Mitä mieltä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko olisi voinut olla selkeämpi. Ihmettelin, miksi maksaisin siitä, että joku lukee lapselleni kirjan.

Minusta on kyllä omituista maksaa lapselle lukemisesta. Voisin maksaa siitä, että lapset kirjoittaisivat omia tarinoita.

Vierailija
22/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran tylsä, etten antaisi suoraan rahaa, vaan tehtäisiin jotain kivaa ns. ylimääräistä, vaikka joku vähän parempi lomamatka kuin normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran tylsä, etten antaisi suoraan rahaa, vaan tehtäisiin jotain kivaa ns. ylimääräistä, vaikka joku vähän parempi lomamatka kuin normaalisti.

Eli sä vielä lukemisen lisäksi pakottaisit sen teinin jollekin yhteismatkalle? Teinejä kun ei usein saa millään houkuteltua matkoille. On niin noloo mennä vaikka New Yorkiin perheen kanssa.

Vierailija
24/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsille voisi tarjota jotain sellaista luettavaa, joka liittyy heidän omiin kiinnostuksenkohteisiinsa? Ettei tarvitse maksaa.

Vierailija
25/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko olisi voinut olla selkeämpi. Ihmettelin, miksi maksaisin siitä, että joku lukee lapselleni kirjan.

Minusta on kyllä omituista maksaa lapselle lukemisesta. Voisin maksaa siitä, että lapset kirjoittaisivat omia tarinoita.

Mitä sä tekisit, jos lapsellasi olisi huono lukutaito. Ei esim. pystyisi lukemaan leffatekstejä ja ei ymmärtäisi koulukirjojen tekstejä. Huvikseen ei lukisi edes Aku Ankkaa.

Vierailija
26/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä vielä lukemisen lisäksi pakottaisit sen teinin jollekin yhteismatkalle? Teinejä kun ei usein saa millään houkuteltua matkoille. On niin noloo mennä vaikka New Yorkiin perheen kanssa.

Julmaa, myönnän. Teini saisi kyllä kaikin mokomin jäädä mummolaan, jos New York ei nappaa.

Vierailija
27/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maksanut kirjojen lukemisesta, eikä suunnitelmissa ole maksaa. Jos lasten lukuinto näyttää hiipuvan, mietin asiaa uudestaan.

Siltä varalta että jotakuta kiinnostaa, voin kertoa omat niksini siihen, kuinka poikamerkkiset lapset saa lukemaan ilmaiseksi ja paljon.

Ihan ensiksi: niitä kirjoja on meillä joka puolella. Olohuoneessa on kirjahyllyjä, lastenhuoneessa on kirjahyllyjä, vessassa on pesualtaan alla kirjahylly. Kirjoja on myös kaikilla tasoilla. Sohvalla, pöydällä, lattialla. Kiristelen hampaitani ja siedän tilannetta.

Toiseksi: kirjoja on kaikenlaisia. On lasten sarjakuvia, on aikuisten sarjakuvia, on todella paljon kuvitettuja, selailtavia tietokirjoja. Ikinä ei kommentoida, että jonkun lukemat kirjat olisivat genreltään parempia kuin toisten lukemat kirjat.

Ja kolmanneksi: myös aikuiset lukevat koko ajan. Luen edelleen joka ilta sängyssä lukutaitoisille lapsille. Ne kirjat, joita minä luen ääneen, valitsen minä.

Vierailija
28/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika luki kirjoja noin neljänteen luokkaan asti mutta sitten alkoi armoton Aku ja Roope setä kausi ja sitä kesti . Tilasin Akun ja ostin junamatkoja varten niitä akuroopesetä "kirjoja". Sentään kirjoitti äikästä Eximia cum laude approbatur, tpson pitkä matematiikka ja fyke meni paremmin. Toki olisi hyvä lukea kirjoja. 

Vierailija
29/42 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi huvista, nautinnosta, ilosta jne. Lukeminen on sinänsä aivan riittävän palkitsevaa. Maksamalla asetat lukemisen eriarvoiseen asemaan muiden harrastusten ja vars. "äly"puhelimen, padin ym. kanssa. Älä siis maksa!

Höpö, höpö. Lukeminen ei ole nykylasten mielestä palkitsevaa. Erityisesti poikien lukutaito laskee kuin lehmän häntä. Pojat pitäisi saada jollain keinolla lukemaan, muuten he eivät pärjää koulussa. Kuilu tyttöjen ja poikien lukutaidon välillä on valtava.

Juuri sanottiin tv-uutisissa tuota samaa!!!

Vierailija
30/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi huvista, nautinnosta, ilosta jne. Lukeminen on sinänsä aivan riittävän palkitsevaa. Maksamalla asetat lukemisen eriarvoiseen asemaan muiden harrastusten ja vars. "äly"puhelimen, padin ym. kanssa. Älä siis maksa!

Höpö, höpö. Lukeminen ei ole nykylasten mielestä palkitsevaa. Erityisesti poikien lukutaito laskee kuin lehmän häntä. Pojat pitäisi saada jollain keinolla lukemaan, muuten he eivät pärjää koulussa. Kuilu tyttöjen ja poikien lukutaidon välillä on valtava.

Juuri sanottiin tv-uutisissa tuota samaa!!!

Mitä keinoja siinä tarjottiin? Pelkkää rahaa?

Vierailija
31/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä ymmärrän tämän aloittajan näkökulman, ja olen myös maksanut lukemisesta silloin, kun siihen on ollut tarvetta. Näillä ihmettelijöillä ei ehkä ole ollut lapsia, joilla on hankaluuksia lukemisen kanssa. Kyllä se saattaa työstä käydä, ja jos lapsen saa harjoittelemaan niin paljon, että lukeminen alkaa sujua paremmin, tällöin vasta voi tarinoista alkaa nauttia niin paljon että itse tarinat toimisivat motivaattorina.

Itselläni on kaksi lasta, toinen luki- ja keskittymisvaikeuksinen, toinen supertaitava lukemaan. Tasapuolisuuden vuoksi molemmille on maksettu kampanjaluonteisesti. Olen sanonut esimerkiksi, että maksan 30 euroa kun olet lukenut 9 kirjaa. Kirjat on valittu yhdessä lukutason ja kiinnostuksen mukaisesti. Voin sanoa, että ei ole vähentänyt taitavan lukijan innostusta kampanjan ulkopuolellakaan, hän lukee taukoamatta, oli palkintoa tai ei, eli en ole kokenut, että palkkio vähentäisi lukemisen arvoa lasten silmissä. Molemmat suhtautuvat positiivisesti lukemiseen, vaikka en usko, että lukivaikeuksisesta lapsestani koskaan mitään varsinaista lukutoukkaa tulee, mutta lukee silloin tällöin aivan oma-aloitteisesti ja tykkää käydä kirjastossa jne.

30 euroa on aika paljon 9 kirjan lukemisesta, ja varsinkin lapselle. Riippuu tietysti kirjasta. Jos lapseni lukisi koko Iijoki-sarjan, niin voisin minäkin ehkä siitä maksaa kolmekymppiä.

No se, onko paljon vai vähän, riippuu tietenkin täysin kirjojen pituudesta suhteessa lapsen lukutaitoon. Lapselta 9 Risto Räppääjä-kirjaa voi vaatia saman ajallisen panostuksen kuin aikuiselta Iijoki-sarjan lukeminen.

Vierailija
32/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli mieleen sellainen, että palkataan joku lukemaan lapselle kirjoja. Sitä pidetään kuitenkin sen verran kehittävänä lapsen sanavaraston ja kielitaidon kannalta, että ajatuksessa voisi jopa olla ideaa, jos vanhemmalla on joku ääniongelma tms eikä pysty itse lukemaan lapselle. Normaalilla lapsenhoitajan palkkatasolla menisin. Sen sijaan lapselle en maksaisi siitä, että lukee kirjoja. En oikein näe järkeväksi opettaa lapsia sellaiseen, että jos jotain tärkeää asiaa ei tee patistelusta huolimatta, niin siitä alkaakin saada rahaa.

Vierailija
33/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaalle pojalle olen luvannut maksaa 50 € jos lukee kokonaan tarun sormusten herrasta.

Poika on hyvä ja nopea lukemaan ja taitava kirjoittamaan, mutta ei pidä lukemisesta. Sanoo, että kaikki kirjat ovat tylsiä.

Aika hyvin näyttää kuitenkin sormusten herra etenevän 😀

Vierailija
34/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein näe järkeväksi opettaa lapsia sellaiseen, että jos jotain tärkeää asiaa ei tee patistelusta huolimatta, niin siitä alkaakin saada rahaa.

Öö, aika iso suomalaisista lapsista saa jotain palkkiota tärkeiden, mutta epämieluisten asioiden tekemisestä. Esim. kotityöt, itsenäinen nukkumaanmeno, läksyunohdusten vähentäminen ja lukeminen.

Oikein asiantuntijat suosittelevat palkitsemista. Se auttaa käytöksen muokkauksessa paremmin kuin rangaistukset tai pelkkä puhe.

Vierailija
35/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkusisko  sanoo että 100€ kirjasta on sopiva. 

Vierailija
36/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikkusisko  sanoo että 100€ kirjasta on sopiva. 

Kannatan!

Vierailija
37/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit, jos lapsellasi olisi huono lukutaito. Ei esim. pystyisi lukemaan leffatekstejä ja ei ymmärtäisi koulukirjojen tekstejä. Huvikseen ei lukisi edes Aku Ankkaa.

Vähän kaukaa haettu kysymys, mutta kai se riippuu lapsen iästä. Jos lapsen lukutaito olisi ikätasoon nähden heikko, niin siihen varmaan kiinnitettäisiin koulussakin huomiota ja lapselle järjestettäisiin tukiopetusta.

Vierailija
38/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein näe järkeväksi opettaa lapsia sellaiseen, että jos jotain tärkeää asiaa ei tee patistelusta huolimatta, niin siitä alkaakin saada rahaa.

Öö, aika iso suomalaisista lapsista saa jotain palkkiota tärkeiden, mutta epämieluisten asioiden tekemisestä. Esim. kotityöt, itsenäinen nukkumaanmeno, läksyunohdusten vähentäminen ja lukeminen.

Oikein asiantuntijat suosittelevat palkitsemista. Se auttaa käytöksen muokkauksessa paremmin kuin rangaistukset tai pelkkä puhe.

Mutta kun tarkoitus on, että lapsi lukee omasta halustaan. Se, että lapsi pitää lukemista "tärkeänä mutta epämieluisena asiana" on ihan vastakohta sille mihin Ap pyrkii.

Vierailija
39/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei sovi teinille ja on myöhäistä jälkikäteen, mutta omiani olen motivoinut lukemaan lukubingojen avulla. Toistaiseksi on riittänyt pelkkä bingo, mutta voin kuvitella että liittäisin siihen jonkun palkinnon, esim. kirjakaupan lahjakortin (sillä saisi myös kirjoitus- ja piirustusvälineitä, vihkoja, palapelejä, uuden penaalin, leffalipun tms. jos ei halua kirjaa). Lisäksi meillä on aina takapihalla teltta joka on rauhassa lukemista varten ja käyn siellä itsekin lukemassa lapsille

Nämä on vielä niin pieniä että luetaan myös vuoron perään, lause/sivu/kappale kerrallaan, joskus toinen piirtää siitä mitä toinen lukee ja sit vaihdetaan osia. Isomman teinin kanssa voisin kuvitella ehdottavani vuorohaasteita, mimä luen hänen ehdottamansa kirjan jos hän lukee minun, tai luetaan sama jolloin siitä voi jutella.

Vierailija
40/42 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi 9v on lukutoukka, ihan samanlainen kuin itse olin 30 vuotta sitten. Meillä avainasemassa olivat kiinnostavat kirjat ja mielellään vähän haastavat sellaiset. Poika luki ykkösluokan lopussa Harry Potter - sarjan ensimmäisen kirjan ja oppi sen myötä kunnolla lukemaan. Sen jälkeen on lukenut erittäin mielellään melkein mitä vaan, kirjoja, akkareita, sarjakuvia. Lukutaidon kehittyessä motivaatio lukemiseen tuntui vaan lisääntyvän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan