Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisten lasten kanssa lähtisit yksin maailman ympäri matkalle? (Siis ainoana aikuisena)

Vierailija
06.08.2019 |

Eli jos lähtisin kahden lapseni kanssa n. kuukauden kestävälle maailmanympärimatkalle, lentäen, niin että n. viikko kerrallaan aina kohteessa, ja yöpymiset jossain hotellissa/hostellissa. Ei siis mikään ihan reppureissu.

Niin minkähän ikäisten lasten kanssa uskaltaisi lähteä yksin, kun olisi kuitenkin ainoa aikuinen siinä...
Tämä on pitkäaikainen haaveeni ja olen lykännyt sitä, mutta nyt aloin miettiä että voisiko sen toteuttaa jo aiemmin kuin ajattelin.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu tietysti hirveen monesta asiasta, mutta joitakin ajatuksia alla:

Tätä kannattaa miettiä minusta myös omasta näkökulmasta. Mitä sinä haluat siltä matkalta? Mitä pienemmät lapset, sitä vähemmän voit toteuttaa reissulla omia haaveitasi. Matka on kuitenkin kolmelta hengeltä aika älyttömän kallis ja jos sen tekee lasten ehdoilla, ei siinä välttämättä koe sitä, mitä on itse ajatellut. 

Oletko tehnyt lasten kanssa lyhyempiä reissuja ja miten ne ovat menneet? Joku viikon reissu esim euroopan kaupunkikohteeseen ja siihen liitettynä vähän junailua lähipaikkoihin antaa jo vähän kuvaa siitä, miten lapset reagoivat reissaamiseen. 

En ole itse oikein ymmärtänyt maailmanympärimatkan ideaa, jos ei ole paljon aikaa ja rahaa ja mahdollisuutta oikeasti nähdä paljon erilaisia kohteita. Työn takia olen kerran pallon ympäri lentänyt, kun sattui peräkkäisillä viikoilla kokous Japaniin ja San Fransiscoon. Eipä siitä kummoinen kokemus jäänyt...

Mutta joo, kylläpä omat lapset saisivat olla hyvinkin teini-iässä ennen kuin tuollaista suunnittelisin.

Vierailija
2/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta äitini matkusti kanssani ympäri maailmaa (Eurooppa, Aasia, Amerikat) siitä lähtien kun olin vauva, siihen asti kun pikkuveljeni syntyi (+2v ikäeroa).

Eli vauvankin kanssa voi onnistua, mutta tietenkin riippuu lapsen temperamentista ja omasta jaksamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10-vuotiaiden.

Vierailija
4/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

18

Vierailija
5/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todella paljon lapsista. Omien rauhallisten ja kypsien 7 - ja 9 -vuotaiden kanssa lähtisin vaikka heti, mutta naapurin 11- ja 13-vuotiaiden erityislasten kanssa en ikinä.

Vierailija
6/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reissattu lasten kanssa paljon, aikanaan avioliiton aikaan, ja muutamia reissuja olen nyt tehnyt lasten kanssa kyllä kolmestaankin, jotain etelänmatkoja yms. "helppoa".

Eli osaavat kyllä matkustaa. Ainoa mikä jännittää on se, että jos minulle jotain sattuisi, miten toimivat sitten.

Ja tietty se, onko kovin vaarallista, onko nainen "silmätikku" lapsineen, jos ei aikuista miestä matkassa.

Lapset on nyt tyttö 10 ja poika 13v, olin ajatellut että sitten kun ovat 15 ja 18 v, mutta aloin miettiä onko mun "pakko" vielä viisi vuotta odottaa...

Koen että RTW-lipulla pääsisi kerralla käymään monessa eri kohteessa kuitenkin lopulta "kokonaisedullisesti", kuin että jos käytäisiin erikseen ne kaikki kohteet (tuskin olisi mahdollista edes käydä kaikissa erikseen, lennot on niin kalliita).

Ja se on aina ollut jostain syystä mulla haaveena, oisin halunnut toteuttaa jo 30-vuotispäiväksi mutta ei ollut rahaa, eli olin ajatellut nyt sitten lopulta 50-vuotispäiväksi... tai sitten jo aiemmin :).

Rakastan reissaamista, olisi vaan niin siistiä lentää aina paikasta toiseen, "ottaa maailma haltuun". VAikka se nyt oikeasti tarkoittaisikin lähinnä turistinähtävyyksissä käyntiä, mutta silti...

<3 Singapore-Sydney-Auckland-Honolulu-Los Angeles <3

Bujdetti 15t kolmelta (sis. lennot, arviot hotellihinnoista, ruoista ja nähtävyyksistä. Jos ei riitä niin sitten bujdettia lisätään mutta luulen että riittää, lennot olisi yht. n. 8000 eur, jos olisi esim. ensi kesänä 2020.)

Raha on säästetty, mietin että jos vielä viisi vuotta odotan, niin hinnatkin ehtii nousta :D.

ap

Vierailija
7/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu- tai vähintään eskari-ikäisten kanssa lähtisin tuollaiselle reissulle.

Vierailija
8/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoinen kaukolentojen määrä ei opeta lapsille vastuullista elämäntapaa.

Vierailija
9/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan ihanalta reissulta, menkää ihmeessä! Lapsetkin jo noin isoja, en odottaisi enää.

Vierailija
10/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on rauhallinen ja kärsivällinen ja oma-aloitteinen, niin sanotaan 12 v. Koska ainakin monessa Euroopan maassa vasta sen ikäisen voi jättää yksin kotiin. Eli voi jättää hotelliinkin yksin.

Jos taas lapset ovat sellaisia kuin minun kaksi (jo aikuiset) poikaani, niin he olisivat olleet riittävän kärsivällisiä siihen 17 v. Nuorempina jaksoin matkailla Heidän kanssaan max 7-10 pv, kun alkoi Kitinä.

Vierailija
11/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On reissattu lasten kanssa paljon, aikanaan avioliiton aikaan, ja muutamia reissuja olen nyt tehnyt lasten kanssa kyllä kolmestaankin, jotain etelänmatkoja yms. "helppoa".

Eli osaavat kyllä matkustaa. Ainoa mikä jännittää on se, että jos minulle jotain sattuisi, miten toimivat sitten.

Ja tietty se, onko kovin vaarallista, onko nainen "silmätikku" lapsineen, jos ei aikuista miestä matkassa.

Lapset on nyt tyttö 10 ja poika 13v, olin ajatellut että sitten kun ovat 15 ja 18 v, mutta aloin miettiä onko mun "pakko" vielä viisi vuotta odottaa...

Koen että RTW-lipulla pääsisi kerralla käymään monessa eri kohteessa kuitenkin lopulta "kokonaisedullisesti", kuin että jos käytäisiin erikseen ne kaikki kohteet (tuskin olisi mahdollista edes käydä kaikissa erikseen, lennot on niin kalliita).

Ja se on aina ollut jostain syystä mulla haaveena, oisin halunnut toteuttaa jo 30-vuotispäiväksi mutta ei ollut rahaa, eli olin ajatellut nyt sitten lopulta 50-vuotispäiväksi... tai sitten jo aiemmin :).

Rakastan reissaamista, olisi vaan niin siistiä lentää aina paikasta toiseen, "ottaa maailma haltuun". VAikka se nyt oikeasti tarkoittaisikin lähinnä turistinähtävyyksissä käyntiä, mutta silti...

<3 Singapore-Sydney-Auckland-Honolulu-Los Angeles <3

Bujdetti 15t kolmelta (sis. lennot, arviot hotellihinnoista, ruoista ja nähtävyyksistä. Jos ei riitä niin sitten bujdettia lisätään mutta luulen että riittää, lennot olisi yht. n. 8000 eur, jos olisi esim. ensi kesänä 2020.)

Raha on säästetty, mietin että jos vielä viisi vuotta odotan, niin hinnatkin ehtii nousta :D.

ap

Joo, ei tuo pahalta kuulosta. Ei noissa kohteissa ole mikään riski olla äitinä yksin lasten kanssa. Ihan kivalta vaikuttaa matkasuunnitelma ja varmaankin budjettikin ihan realistinen. Havaijilla tosin kannattaa ehkä suunnata Mauille tai johonkin pienemmälle saarelle. Honolulu/Waikiki on melkoinen pettymys, jos vaan siihen jää. Kyllä kai tuon ikäisten kanssa voisi jo tuollaista reissua harkita, ehkä vuoden parin sisään.

Vierailija
12/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoinen kaukolentojen määrä ei opeta lapsille vastuullista elämäntapaa.

Noh, voi sen toki ajatella niinkin, että nimenomaan RTW-lipulla kerralla ympäri, on vastuullisempi käydä nuo paikat, kuin lentää jokaiseen erikseen ees taas...

Se sitten että onko ylipäänsä lentäminen mitenkään vastuullista, on toinen juttu... Paljon on ollut puhetta nyt myös laivojen saastuttamisesta.

Olen pahoillani, mutta mä en ole valmis luopumaan matkailusta (ja myös lentäen) ainakaan nykyfiiliksillä.

ap

Vierailija
13/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on rauhallinen ja kärsivällinen ja oma-aloitteinen, niin sanotaan 12 v. Koska ainakin monessa Euroopan maassa vasta sen ikäisen voi jättää yksin kotiin. Eli voi jättää hotelliinkin yksin.

Jos taas lapset ovat sellaisia kuin minun kaksi (jo aikuiset) poikaani, niin he olisivat olleet riittävän kärsivällisiä siihen 17 v. Nuorempina jaksoin matkailla Heidän kanssaan max 7-10 pv, kun alkoi Kitinä.

Mä tuskin edes jätän lapsia yksin hotellihuoneeseen, siis ei ole ainakaan aiemmin tullut tarvetta jättää... En ole harrastanut reissuissa yksin iltaisin baareissa tms. käymistä, ei ole kiinnostanut :). Tai tuntuisi ylipäänsä oudolta lähteä YKSIN baariin tai yökerhoon tms. (Ja itse asiassa siinä niitä riskejäkin ehkä olisi..)

Ja tosiaan kovin nuoria ainakaan ei haluaisi jättää yksin hotelliin..

ap

Vierailija
14/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tuskin edes jätän lapsia yksin hotellihuoneeseen, siis ei ole ainakaan aiemmin tullut tarvetta jättää... En ole harrastanut reissuissa yksin iltaisin baareissa tms. käymistä, ei ole kiinnostanut :). Tai tuntuisi ylipäänsä oudolta lähteä YKSIN baariin tai yökerhoon tms. (Ja itse asiassa siinä niitä riskejäkin ehkä olisi..)

Ja tosiaan kovin nuoria ainakaan ei haluaisi jättää yksin hotelliin..

ap

En minäkään yökerhoon lähtisi, mutta shoppailemaan voisin haluta lähteä ilman lapsia. Tai vaikka kävelylle, jotta saa vähän omaa rauhaa.

Vierailija
15/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa kohteita noin lyhyeen aikaan. Ei ehdi juuri muuta kuin lentää. Budjettikin on liian pieni.

Vierailija
16/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ikäisten jotka osaa suunnilleen huolehtia itsestään.

Vierailija
17/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikaa kohteita noin lyhyeen aikaan. Ei ehdi juuri muuta kuin lentää. Budjettikin on liian pieni.

Ajattelin että olisi viikon aina per kohde. Eihän normimatkatkaan kestä yleensä sen kauempaa...  Jos joku kohde olisi enemmän must, niin ehkä siellä voisi olla vähän kauemmin; pitäisi vaan töistä järjestellä lomat.

Budjettia on siis ainakin näillä näkymin mahdollista venyttää, mutta loma-asioiden järjestely rajoittaa; en ajatellut mitään virkavapaita ottaa vaan koettaa vuosilomia kerätä ja pitää vähän pidemmän kesäloman.

ap

Vierailija
18/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että olisi viikon aina per kohde. Eihän normimatkatkaan kestä yleensä sen kauempaa...  Jos joku kohde olisi enemmän must, niin ehkä siellä voisi olla vähän kauemmin; pitäisi vaan töistä järjestellä lomat.

Budjettia on siis ainakin näillä näkymin mahdollista venyttää, mutta loma-asioiden järjestely rajoittaa; en ajatellut mitään virkavapaita ottaa vaan koettaa vuosilomia kerätä ja pitää vähän pidemmän kesäloman.

ap

Kuukaudessa viisi kohdetta, joista jokainen on kaukana. Laskitko, että viikko menee jo lentokoneessa. Menet Australiaan ja olet yhdessä kohteessa siellä viikon?

En usko myöskään että saat lennot yht 8000e kolmelle. Majotukset on myös kalliita, samoin eläminen.

Vierailija
19/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisen

Vierailija
20/60 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko per kohde on ihan hyvä aika, todellakin ehtii muutakin kuin lentää. Rahanmenoon tosin kannattaa varautua, kaikki noista ovat myös kalliita kohteita Singaporea lukuun ottamatta (ja saa sielläkin rahaa palamaan, jos haluatte käydä esim. teemapuistossa tai kuuluisassa eläintarhassa).

Kohteesi ovat näköjään ensimmäisen maailman kohteita. Lähtisin vaikka ensi kesänä.

Eri asia jos reppureissaisitte eksoottisemmissa paikoissa, sitten odottaisin vielä pari vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän