Lohduttakaa talouden hallinnan tilapäisestä menettämisestä. Sorrutko käyttämään rahaa liikaa joskus? Terveisin nuori joka yrittää säästää.
Minulla on tavoitteita ollut viimeisten vuosien aikana paljonkin. Aina menossa eteenpäin ja kehittymässä. Tulee kyllä laskujakin ja motivaatio katoaa toisinaan asiasta kuin asiasta.
Yksi suurin tavoite oli nyt säästäminen. Johon hurahdin täysin.
Olen 24-vuotias ja ollut alaikäisestä saakka hyvin huono taloudenhallitsija. Heti kun rahaa tuli ne myös menivät samantien.
Omilta vanhemmilta kai tuonkin opin, eivät hallinneet paljon muutakaan.
Mutta viime vuosina olen viisastunut ja halunnut olla monin tavoin parempi päätöksien valitsija.
Nyt olen säästänyt muutaman tonnin muutamassa kuukaudessa. Olen tuhat euroa jäljessä tavoitteessani, sillä tuli lomailtua, otettua liian rennosti, juotua ja tuhailtua.
Ei hyvä.
Nyt yritän tehdä paljon töitä taas, jotta pääsen takaisin tielle jolle tahdon ja joka tuottaa tulosta.
Harmi, että joskus tulee mokailtua.
Onneksi on vuosia aikaa säästää.
Onko teillä neuvoja ja kokemuksia, jotain jonka muistaisin jos tulee vielä himo päästä tuhlailemaan.
Tosin omat kokemukset ovat myös todella hyvää oppia ollut. Jokin tapa siellä kuitenkin vielä kummittelee mutta nykyään jo kauhistuttaa ajatus, että kuluttaa kaikki mitä saa. Niin sen ei pitäisi mennä.
Voit olla onnellinen jo saavuttamastasi säästömunasta. Itse olin. Ikäisenäsi siinä tilanteessa, etten ollut ikinä tehnyt vakiduunia vaan olin opiskellut ja ollut äitiyslomalla. Säästäväinen olen ollut koko ikäni, mutta tulojen vähyydestä johtuen ei tuloja ollut päässyt kovin kummoisesti kertymään. Nyt reilun vuoden olen tehnyt pääsääntöisesti töitä toisen tutkinnon opiskelujen ohella ja säästösumma alkaa olemaan jo ihan kiva. Silti tuntee aina syyllisyyttä jos ostaa jotain mitä ei ihan välttämättä tarvitsisi. Kaikki ostetaan käytettynä tai -70% alesta.
Olen perehtynyt sijoittamiseen tässä nyt kolmisen vuotta (eli aloitin ikäisenäsi) ja se maailma vei täydin mukanaan. Keväisin tipahtelevat osingot on kiva lisä ja joka kuukausi sijoituksiin menee lisää rahaa, jolloinka osinkojen määrät kasvavat tasaisesti. Nyt ollaan suhtanteiden pohjalla joten suosittelisin perehtymään osinkosijoittamiseen, mutta kannattaa aloittaa varovaisesti äläkä sijoita rahoja, joita et voi missään tapauksessa menettää.
N27