Miksi vanhusten palvelutaloissa soitetaan vain todella vanhaa musiikkia? Nyky asukit on syntyneet kumminkin
jotain 40luvulla ja olleet nuoria 60luvulla. Ei kai vanhanakaan tarvi kuunnella jotain karjalaismummojen itkuvirsiä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus päädyn vanhainkotiin, en todellakaan halua, että minulle soitetaan Backstreet Boysia tai Hansonia, jotka olivat suosittuja minun nuoruudessani. En pitänyt niistä silloin, enkä usko pitäväni tulevaisuudessakaan.
mbobia repeatilla joka päivä.
Siksi, että vanhukset tuntisivat itsensä vielä nuoriksi verrattuna niihin antiikkisiin itkuvirsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus päädyn vanhainkotiin, en todellakaan halua, että minulle soitetaan Backstreet Boysia tai Hansonia, jotka olivat suosittuja minun nuoruudessani. En pitänyt niistä silloin, enkä usko pitäväni tulevaisuudessakaan.
mbobia repeatilla joka päivä.
Kuolema korjaisi hyvin nopeasti siinä tapauksessa. Jos ei vapaaehtoisesti, niin avittaisin vähän.
Ihmettelin samaa, kun meillä töissä saatiin oikeen kalliilla rahalla tällainen kuvalaatikkoa (jos sen ostaisi kotiin, se maksaisi melkein 200 €).
Ne toimintakykyiset vanhukset, joilla on eväitä jotain kuvia käydä läpi, ovat syntyneet 1940 -luvulla ja heille joku kuva Sikurista tai heinäseipäästä on ihan yhtä vieras kuin vaikka nykylapsille.
Yksikin sanoi minulle, että en minä näitä tiedä kun olen syntynyt Tehtaankadulla.
Musiikissa on enemmän ikivihreitä, Joululaulut on aina suuri hitti meillä vanhuksilla. Mutta kun he saavat toivoa, niin kuuntelevat ihan radiota, yksikin haluaa aina kuunnella Aamulypsyä. Ei todellakaan mitään Olavi Virtaa ja sota-ajan lauluja halua nämä kuunnella, ei he olleet edes syntyneet Eldankajärven jään aikaan.
Toivottavasti saisi olla kotona ja muisti pelaisi kun vanhenee. Minä haluan kuunnella 70-80 luvun diskoa, rokkia ym, ei todellakaan Kutri-Helenaa tms. T. Tuleva vanhus 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalossa asuva isäni on syntynyt 40 luvulla.
Musiikki osastolla on tosin sellaista mitä hänen vanhemmat kuuntelivat, isäni sanoi.
Kun tulee lisää 40 luvulla syntyneitä niin luulis musiikin muuttuvan.Mikäs sinua estää ostamasta isällesi hänen lempimusiikkiaan sinne?
Hoitajat jotka ovat päättäneet vanhusten puolesta mitä musiikkia on hyväksi soittaa heille. No, oma äitini salakuuntele palvelutalossa heviä ja kertoilee lapsenlapsilleen olevansa aito hevimummo. Häntä virkaintoiset hoitahat eivät ole onnistuneet vielä estämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki osastolla on tosin sellaista mitä hänen vanhemmat kuuntelivat, isäni sanoi.
Kun tulee lisää 40 luvulla syntyneitä niin luulis musiikin muuttuvan.Mikäs sinua estää ostamasta isällesi hänen lempimusiikkiaan sinne?
Hoitajat jotka ovat päättäneet vanhusten puolesta mitä musiikkia on hyväksi soittaa heille. No, oma äitini salakuuntele palvelutalossa heviä ja kertoilee lapsenlapsilleen olevansa aito hevimummo. Häntä virkaintoiset hoitahat eivät ole onnistuneet vielä estämään.
Mahtavaa! Salahevimummo kuulostaa ihan parhaalta. Hoitajat voisivat perehtyä Suomen laissa kohtaan itsemääräämisoikeus ja katsoa sitten mitä musiikkia soitetaan ja mitä ei.
Mistä me voidaan tietää miksi jossakin palvelutalossa soitetaan jotakin tiettyä musiikkia. Kysy kyseisen palvelutalon henkilökunnalta. En itse ole huomannut että niissä olisi joku yhtenäinen linja mitä musiikkia tai mikä radio kanava on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saan sätkyn jos en saa kuunnella räkärokkia tai heviä!
mitään karitapioo tai katrihelenaa paulöa koiviniem,ee hyi
Paitsi hevistä ei ole yhteislauluksi.
heinäseiväs, osaan jotenkin arvata mistä kyse. Seiväs ja heinä. Ei varmaan joku keppi jolla kerätään heinää jotenkin. Sikuri on silkka mysteeri. Käytetään tappamaan sikoja?
Ja joo omat isonvanhemmat kruunuhaasta. Siellä tosin oli talli..
Meillä soi usein yleisissä tiloissa iskelmämusiikkia eri aikakausilta, välillä uudempaakin tuotantoa. Tästä tykkää suurin osa asukkaista. Huoneissaan saavat kuunnella mitä tykkäävät. Osa haluaa Järviradion ja osa radio Aaltoa tai Novaa. Vanhuksilla on todella erityyppinen musiikkimaku ainakin meillä.
mummu 65v kirjoitti:
saan sätkyn jos en saa kuunnella räkärokkia tai heviä!
mitään karitapioo tai katrihelenaa paulöa koiviniem,ee hyi
Paitsi hevistä ei ole yhteislauluksi.
???
If you're not into metal, you're not my friend! Heavy Mtal!
Sekö muka ei yhteislaulua?
Tai warriors prayer.
Ohis: Minun työpaikallani kaikki ovat alle 45-vuotiaita. Silti meillä soi taukohuoneessa pääosin Katri Helenaa ym. niin sanottua vanhaa iskelmää. Ei oikein tuo nykyradiopoppi iske meihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä soi usein yleisissä tiloissa iskelmämusiikkia eri aikakausilta, välillä uudempaakin tuotantoa. Tästä tykkää suurin osa asukkaista. Huoneissaan saavat kuunnella mitä tykkäävät. Osa haluaa Järviradion ja osa radio Aaltoa tai Novaa. Vanhuksilla on todella erityyppinen musiikkimaku ainakin meillä.
Ei missään tapahdu niin, että tietyn iän ylitettyä musiikkimaku yhtenäistyisi ja kaikki alkaisivat tykätä vaikka Olavi Virrasta. Ihmisillä on nuorenakin erilaisia musiikkimakuja. Mihin se nyt vanhana muka muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapahdu niin, että tietyn iän ylitettyä musiikkimaku yhtenäistyisi ja kaikki alkaisivat tykätä vaikka Olavi Virrasta. Ihmisillä on nuorenakin erilaisia musiikkimakuja. Mihin se nyt vanhana muka muuttuisi?
No yleensä vain nyt satutaan ajattelemaan että vanhukset tykkää kuunnella tietyntyyppistä musiikkia koska ovat vanhuksia, ei sitä pahemmin heitä itseltään kysellä. On vain mielikuva että vanhukset ja hyvin vanha iskelmmämusiikki sopivat hyvin yhteen ja että vanhat ihmiset tykkäävät kuunnella sellaista vanhojen ihmisten musiikkia.
Joskus on tullut mietittyä, että vanhemmat hevarit alkavat olla kohta vanhainkoti iässä. Kyllä se on kohta Iron Maiden joka pauhaa vanhustentaloissa. :D
just alettaisiin soittamaan mulle jotain afrikkalaista sönkötystä... ei todellakaan.
tosin mulla ei ole mitään aikomusta päätyä tommoseen vankileiriin.