Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle lapselle oma pankkikortti?

Vierailija
04.08.2019 |

Minkä ikäiselle lapselle olette hankkineet oman pankkikortin? Tähän mennessä annettu käteisellä raha.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnassa,9v lapsi.Itse sain 10-11v..

Vierailija
2/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin vasta 15-vuotiaalle. Ideaali vois olla 13-14.v.

Vierailija
4/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin aikoinaan ihan itse, vasta 20 vuotiaana. Pokkuroin viimeiseen asti sitä vastaan.

Vierailija
5/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo olemassa yhteinen tili, mutta annoin kortin hänelle, kun täytti 9.

Kolme vuotta sitten...

.

Kyllä lapsen täytyy oppia rahankäyttöä.

Kortti, jos mikä, on hyvä oppimisväline.

Vierailija
6/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläaste ikäisellä kuuluu jo kyllä olla

Vierailija
7/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen. Käteisenä on helpompi seurata kuluja. Pahimassa teini-iässä voi tili mennä helposti tyhjäksi kun ei koko aikaa konkreettisesti näe paljon sitä rahaa on.

Vierailija
8/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun jälkeen. Käteisenä on helpompi seurata kuluja. Pahimassa teini-iässä voi tili mennä helposti tyhjäksi kun ei koko aikaa konkreettisesti näe paljon sitä rahaa on.

Pankista saa kyllä ihan verkkopankkitunnukset, joilla tiliä voi seurata. Saa jopa ihan kännykkään käyvän pinkoodin, jolla näkee reaaliaikaisen saldon.

Jos ei tähän pysty, ei tietenkään pankkikorttiakaan kannata antaa, heikkolahjaisen kanssa toki käteisenkin kanssa pitää olla varovainen.

10-vuotiaana on osannut meillä lapset toimia pankkikortin kanssa.

Vierailija
9/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi sai 7 vuotiaana.

Vierailija
10/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte ku on 18v nii saa kortin ja kaikki lapsilisät mitä tilille on säästetty.

11/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saivat kortit silloin kun siirtyivät seitsemännelle luokalle. Siirtyminen yläkouluun tuntui luontevalta ajankohdalta.

Vierailija
12/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9-vuotias sai. Osaa käyttää ihan yhtä hyvin kuin käteistäkin. Ja itse asiassa harjoittelun kannalta juuri kätevämpää, kun nyt on helppo lähettää lapsi kauppaan, jos jotain puuttuu. Aiemmin ei oikein tullut tehtyä sitä, kun itsellä ei ollut antaa käteistä mukaan.

Vierailija
13/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta sitten...

.

Käteinen vielä parempi, sillä korttiraha on täysin abstraktia. Meillä lapsi on käynyt pieniä ostoksia jo eskarista asti ja saanut myös pankkiin viikkorahaa. On oppinut näin hyvin rahan arvon ja ymmärtää myös sääatämisen.

Vierailija
14/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein muista, että milloin otettiin. Joskus 10v tai jopa alle? Helpompi antaa vähän rahaa, harvemmin itse kun käteistä käyttää, niin automaatilta nostettu 20 euroa oli liian iso viikkorahaa. On helppo myös siirtää tarvittaessa rahaa, jos lapsi on esim. kaverin kanssa kaupungilla ja soittaa, että no nyt löytyi alesta ne suunnitellut talvikengät, niin hetkessä lapsella on rahaa ostaa kengät ja itse säästyy vaivalta lähteä kaupungille.

Vierailija
15/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 12v, voisin antaa vähän nuoremmallekin, mutta en omalle 8v.

Vierailija
16/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitte ku on 18v nii saa kortin ja kaikki lapsilisät mitä tilille on säästetty.

Johan se 15 vuotiaana pystyy itse hakemaan kortin.

Vierailija
17/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta sitten...

.

Käteinen vielä parempi, sillä korttiraha on täysin abstraktia. Meillä lapsi on käynyt pieniä ostoksia jo eskarista asti ja saanut myös pankkiin viikkorahaa. On oppinut näin hyvin rahan arvon ja ymmärtää myös sääatämisen.

Miksi olisi abstraktia. Lapsi näkee saldonsa puhelimelta ja ymmärtää siellä olevan 20 euroa ihan yhtä hyvin kuin lompakossa olevat rahat.

T. Yksi niistä, jonka lapsi sai kortin 9-vuotiaana

Vierailija
18/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 olivat nuo kun kortit saivat. Kätevämpi kuin käteinen raha. Ja turvallisempikin kun ei tilillä pidä kuin pieniä summia. Ja verkkopankkitunnukset myös niin voivat maksaa esim. pleikkaostoksia netissä, ei tarvitse niitä paysafe- ja PS-kortteja lähteä kioskilta hakemaan.  

Nykypäivänä kun kaikki on sähköisessä muodossa, lapsikin oppii käsittelemään rahaa sähköisesti. Nyt kun nuorempikin saa jostain käteistä, kantaa ne mulle ja pyytää että laittaisin vastaavan summan tilille. Verkko-ostoksia kun ei kolikoilla tehdä. 

Ja joo, parempi ostaa vaikka peli verkosta kuin kantaa rahat lähikiskalle ja mässätä karkkia ja pullaa.

Vierailija
19/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankista saa kyllä ihan verkkopankkitunnukset, joilla tiliä voi seurata. Saa jopa ihan kännykkään käyvän pinkoodin, jolla näkee reaaliaikaisen saldon.

Jos ei tähän pysty, ei tietenkään pankkikorttiakaan kannata antaa, heikkolahjaisen kanssa toki käteisenkin kanssa pitää olla varovainen.

10-vuotiaana on osannut meillä lapset toimia pankkikortin kanssa.

Itse olen huomannut lapseni kortillisista kavereista, että heillä ei ole samanlaista ymmärrystä rahasta kuin ei kortittomilla. Siis eivät ymmärrä onko heillä paljon vai vähän rahaa, onko joku tuote kallis vai halpa jne. Rahaa on todella tärkeä osata käsitellä oikein ja ennenkaikkea ymmärtää taloutta. Korttia osaa vinguttaa kuka vaan.

Vierailija
20/49 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani lapsilisät omalle tililleni ns. Postipankin Leijonakanttiselle. Suosittelen että muutkin vanhemmat ovat yhtä reiluja omille lapsilleen kuin mitä minun vanhempani olivat aikoinaan. Heille molemmilla oli vakituiset virat opettajina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän