Miksi jotkut naiset laittavat jatkuvasti Faceen päivityksiä omasta naamastaan?
Ja usein vielä jollain barbinukkefiltterillä muokattuna niin ettei kadulla tunnistaisi samaksi ihmiseksi jos kävelisi vastaan. Kyllä se on vaan hyväksyttävä että ajetut kilsat näkyvät naamasta ja turha yrittää kuvankäsittelyllä paluuta menneisyyteen.
Kommentit (35)
Ei kai se kumma ole, jos postailee naamakuvia FACEbookiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan näiltä "joltain naisilta" et tule ketjuun saamaan luultavasti kovin paljoa vastauksia. Kun eihän tuohon oikein mitään järkevää/positiivista syytä ainakaan itsellä tule mieleen. Huono itsetunto kai se vois olla ainakin noiden filtteröijien kohdalla. Ryhmäpaine? Mitä näitä nyt on..
No minä voin vastata noita positiivisia asioita. Tykkään vaan tosi paljon valokuvaamisesta ja saan valtavasti iloa uusista hienoista kuvista, olin niissä sitten itse tai en. En käytä nukkefilttereitä mutta kuvien editointi on kyllä muuten rentouttavaa ja mukavaa puuhaa, kun siihen oikein keskittyy... välillä saatan myös ottaa ihan puhelimella itsestäni kuvan jos keksin vaikka hienon asun tai kampaus onnistuu tosi hyvin tms. Voihan se olla, että olen sitten tiedostamattani hyvin epävarma kun jaan näitä kuvia myös someen (teetän onnistuneimpia myös paperikuviksi itselleni ihan vain omaksi iloksi, harrastuksena kuin ennen vanhaan tiedäthän? enkä siis mitään peiliselfieitä vaan niitä taiteellisempia joihin on panostettu eniten...) mutta ei kai se mitään.
Ei kuviin aina tule mitään ihailevia kommentteja, mutta aina aika ajoin minua pyydetään kuvaamaan muitakin. En lisää kuvia kommenttien toivossa vaan ikään kuin ilmaistakseni itseäni ja luovuuttani. Miksi tällaisilla asioilla pitäisi olla jotain erityisen syvällisiä ja järkeviä syitä? Miksi valokuvaaja tai sellaista kotona harrastava ei saisi kuvata myös itseään? Sehän on kuin kampaaja laittaisi myös omia hiuksiaan jne. Miksei kuvia saisi lisätä juuri niin paljon kun siitä saa itse iloa? Jos useampi selfie kerran tekee narsistin niin sittenhän niiden lisäily tietystä näkökulmasta nimenomaan vaatii sitä itsevarmuutta, että ei välitä siitä että muut ei ymmärrä oman naaman ihailua... Antaa ihmisten tehdä tai olla tekemättä just miten tykkää.
Hienoa, kiitos vastauksesta! Mun tuttuni kuvien postaaja opiskelee valokuvausta, joten ehkä hänellä on jotain tuollaista taustalla.
-9
Asiasta toiseen.
Eilen jostain katsoin Vappu Pimiän kuvaa ilman meikkiä.
Hitsi, että oli hyvännäköinen kasvokuva.
Maallinen kauneus on katoavaista. Faceen voi hyvin laittaa vaikka miten käsiteltyjä kuvia jos Face-kavereita ei koskaan tapaa IRL.
Jos kyse olisikin luovasta itsetutkistelusta tyyliin kuvataiteilija Helene Schjerfbeck (186-1946) ja josta vastaaja nro 18 myös syyksi selfieilleen perusteli se luovuus myös näkyisi ahkerasti jaetuissa selfieissä. Sen ymmärtäisi ja sen kestäisi. Yksi kun esittelee leipomiaan torttuja ja toinen naamaansa.
Muuten koen, että ne ducfacet ja muut kiemurtelut oman naamavärkin kanssa ovat lapsenomaista kiitoksen hakua sekä vääristynyttä minäkuvaa. Pohjatonta rakkauden tarvetta ja ehkä myös henkisesti kylmien lapsuudenkotien seurausta, vaikeita suhteita läheisiin, jolloin itsetuntoa voi pönkittää muiden peukutuksilla. Se on addiktoitumista someen, jossa oma todellisuus elämästä ja ihmisistä voidaan kanavoida vääristellyn selfien myötä ja jossa tuntee vasta olevansa elossa. Oma ego on saanut niin valtavat mittasuhteet oman kämpin tapahtumaköyhissä nurkissa, että uusi meikki ja jokin tavanomainen rälläys kavereiden kanssa vaatii taas selfien.
Joskus minua myös ottaa päähän, miten se naama tungetaan maiseman eteen. Olen ollut täällä-kuvia ovat ihan turhia. Sellaisia potretteja otettiin aikana, jolloin oli vielä filmirullia ja kuvien valmistamisesta piti maksaa suolaiset rahat. Siinä oli jonkinlaista juhlavuutta ja joka jäi muistoksi kohteessa käyneelle ja piirongin päälle sitten kehyksissä. Mutta nyt sitä samaa mömmöä tulee somen tuutista joka päivä ja etenki kesäaikaan kera pliisujen kommenttien. Liekö sekin tapa jostakin lapsuudesta, miten piti seistä kameran edessä paikassa kuin paikassa.
Mieluummin yksi hyvä naamakuva vuoden kuin monta turhamaista päivässä. Se velvoittaa minut olemaan kohtelias ja kehumaan, että onpa ihana kun se kuuluu somen etikettiin kehaista. Rasittavaa sosiaalista vehtaamista, jossa joku selfieterroristi ottaa ilon irti muiden huomaavaisista ja kohteliasta tavoista.
Mielestäni naamakuvissa ei sinällään ole mitään pahaa, mutta kyllä itsekin ihmettelen kun osa keski-ikäisistä naisista laittaa naamansa kuvia päivittäin nettiin. Usein ilman filtteriä, ettei ole edes mitenkään siloteltuja. Silti joka päivä on sama naama, samassa asennossa, samasta kulmasta kuvattuna, tausta vain vaihtuu eikä taustasta aina edes saa selvää mitä siellä on. En vain ymmärrä, miksi sen naaman pitää olla siinä ja vieläpä joka ikinen päivä? Kiinnostaisi kyllä tietää.
Ettei kukaan unohda miltä he näyttävät.
Kuvien ottajilla siis lyhyempi muisti kuin kavereilla, koska kaverit kyllä muistaa miltä hän näyttää, ellei kavereissa ole joku jolla on aivovamman takia lyhyt muisti.
Hmm.
Ihmetyttää kun joku taas postaa jotain selkeästi useampia vuosia sitten otettuja kuvia itsestään. Miksi?
Insta on täynnä näitä ketkä laittaa VAAN omaa naamaa??!! Se oli alunperin kyllä paikka missä otettiin ihan muita kun naamakuvia.. Jännästi vaan muuttunut. Itse postaan maisemia ja tilanteita. En ikinä omaa kuvaa. En jestas todellakaan !!
En kyllä tiedä miksi he näin tekevät. Huono omatunto kenties?
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas miehet laittaa kaljatuoppien ja avattujen kaljatölkkien kuvia?
Mutta kun eivät laita. Älä yritä lietsoa väkisin miesvihaasi muille. Elämäm koulu miehet ehkä laittavatkin jotain kaljatuoppikuvia, mutta nämä "facen kuningattaret" ovat ihan tavallisia naisia.
Mä ainakin kyllästyn usein omaan profiilikuvaan ja siksi vaihdan sen. Tosin en nyt kovin usein.
Miksi paheksutte toisten tekoja? Ettekö ehkä itse kehtaa laittaa kuvia? Oletteko pelättimen näköisiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee myös mieleen yksi tuttu. Hän ei ole niin läheinen kanssani, että kehtaisin kysyä asiasta. Hän on vähän yli 30-vuotias ja kotoisin eräästä Aasian maasta, tullut Suomeen joitain vuosia sitten miehen vuoksi. Hänen Facebook-päivityksensä ovat aina samanlaisia. Tekstinä on jokin lyhyt luonnehdinta siitä, missä hän on (tyyliin "Helsingissä", "uimarannalla"), ja tekstin jälkeen jopa kaksikymmentä liki identtistä kasvokuvaa. Hänen postauksistaan ei edes juuri kukaan käy tykkäämässä. Kaikissa kuvissa on aina sama ilme ja ne on otettu samasta kuvakulmasta.
Ehkä hän on kotoisin köyhistä oloista eikä ole vielä oikein tottunut someen ja siihen, että koko ajan on kamera käytössä.
Samati mulla kaverina thaikku nainen, kuvia omasta naamasta, lapsesta, miehestä, aina monta melkein identtistä kuvaa. En tajua, hän on keski-ikäinen mutta käyttäytyy kuin teini.
No kun se on Facebook. Face = naama. Mitä muuta siellä sitten pitäisi olla?
Lopeta käyttäminen jollet jaksa katsoa.