Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvion teko nuoren kanssa

Vierailija
04.08.2019 |

Miten ootte siitä selvinneet? Kasiluokkalainen tyttö kovasti yrittänyt mutta kaikkia ei tahdo löytyä. Asutaan espoossa kerrostalojen keskellä. Mihin voisi mennä?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä puuttuu vielä kihokki, raate, kissankäpälä ja sianpuolukka.

Montako piti kerätä?

Vierailija
22/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä en muista ikinä joutuneeni keräämään mitään kasviota? Ainoastaan joitan yksittäisiä lehtiä joskus ala-asteella kerättiin biologian vihkoon. Kuitenkin olen kuullut sanottavan että niitä kasvioita on joutunut muka jo vuosikymmenet kaikki keräämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä puuttuu vielä kihokki, raate, kissankäpälä ja sianpuolukka.

Montako piti kerätä?

30-60, numero tulee lajilukumäärän mukaan.

Vierailija
24/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tyttö leikannu kasvioonsa isänsä kaappipuutarhasta oksan eli kannattaa olla tarkkana mitä nuoriso puuhaa.

Vierailija
25/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en muista ikinä joutuneeni keräämään mitään kasviota? Ainoastaan joitan yksittäisiä lehtiä joskus ala-asteella kerättiin biologian vihkoon. Kuitenkin olen kuullut sanottavan että niitä kasvioita on joutunut muka jo vuosikymmenet kaikki keräämään.

Olet oikeassa. Kävin peruskoulua 1980-luvulla eikä silloin kerätty kasveja. Äitini taas joutui keräämään ja taas minun lapseni nyt.

Vierailija
26/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-luvun alkupuolelta, sitä ennen muinoin oppikoulussa, eli 70-80-luvuilla syntyneet ei yleensä ole keränneet.

Vierailija
27/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puistojen (Hatanpään arboretum) puista tietenkään revitä oksia. Kyllä sen kerroin keväällä!

T. Ope

Vierailija
28/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kerääjäksi/kuvaajaksi merkitä äitiä tai mummua, vaikka olisivatkin hommassa mukana olleet :)

Ope

Vierailija
29/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme Helsingissä. Täällä kerättiin osa, Mustikkamaa on hyvä paikka. Sitten mökkikunnasta Lohjalta eri puolilta ja suokasvit Tammelasta.

Esikoisen lisra oli hankalampi. Siinä oli kasveja joita kasvoi vain Ahvenanmaalla tai Kuusamossa. Ne jäi hakematta.

Esikoisesi opiskeli siinä vaiheessa jo yliopistossa tai korkeakoulussa, ehkä biologiaa, metsätieteitä tai jotain muuta luontoalaa. Niin älytöntä opettajaa tuskin on edes missään eliittikoulussa sijaisena, joka tuollaisia vaatisi.

Ei sitten näy sitä kasvilistaa puuttuvista. Omat lapseni keräsivät riittävän määrän kasveja koulumatkan varrelta. Hyvin kelpasivat, mutta ei niillä kymppiä todistukseen tullut.

Ei opiskellut, helsinkiläisessä yläkoulussa vuodet 2015-2018. Seiskan ja kasin välissä keräsi kasvion.

Ja mitä ihmeen kasvilistaa minulta vaadit???? En muista enää noiden kasvien nimiä, jos sitä tarkoitat.

Vierailija
30/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Antti Kasvio. Onko sama juttu?

Vierailija
31/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilöä pitää kerätä kasvit, kuivata ja laittaa kansioon.

Me asutaan Tampereella.

Meillä oli ihan lista kasveista mitä kerätä eikä sieltä löydy mitään piharatamoita tai niittyleinikkejä.

Meiltä puuttuu vielä jalava, vaivaiskoivu, kihokki ja riidenlieko. Niin ja suopursu ja niittyvilla ja joku oudompi taisi puuttua myös.

En tiedä tehtiinkö sallitusti mutta pirkkalankoivu ja tervaleppä haettiin Hatanpään arboretumista. Pirkkalankoivuja ei kai oikein kasvakaan muualla kuin istutettuina jossain. Kalevankankaan hautausmaalla kuulemma myös kasvaa niitä. Pitää laittaa tarkka paikka mistä löytynyt ja mietin että saako miinuspisteitä siitä että lehdet on haettu puutarhalta?

Kihokki varmaan kohta haetaan bauhausista ja löytöpaikaksi pistetään kukkaruukku 😅😂 Ellei nyt tuuri käy ja suolta löydy kuten vaivaiskoivukin. (kun ensin löytyisi se hemmetin suo)

Oletko ihan tosissasi, että vaaditaan jalavaa ja pirkkalankoivua, joka on luonnonvaraisena todella harvinaninen? Oliko jalava vuorijalava vai kynäjalava? Toista niistä on siellä Tampereen seudulla luonnonvaraisinakin.

Oletteko te nyt aivan tosissanne noiden kasvilistojen kanssa? Minäkin olen kerännyt sata kasvia opistossa ja minua suorastaan harmitti, kun juuri minun omana peruskouluaikana niitä ei kerätty.

Kihokki löytyy hyvin karuilta soilta, joilla ei paljon muuta olekaan. Siitä maksetaan jotain 1000€/kilo, kun myydä sveitsiläiselle lääketehtaalle. Kun löydätte sitä, ymmärrätte kyllä hinnan. Muutenkin nuo suokasvit ovat minusta helppoja.

Miksi ihmeessä ette kerää kasveja jo keväällä, kun ne ovat parhaimmillaan? Suopursua löytyy kyllä vaikka talvella, mutta ei kukkivana.

Vierailija
32/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000-luvun alkupuolelta, sitä ennen muinoin oppikoulussa, eli 70-80-luvuilla syntyneet ei yleensä ole keränneet.

No tämä selittääkin asian, minä kun pääsin peruskoulusta vuonna 2000.

Vierailija
33/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, tämä jokavuotinen aihe ja aina on mamma joka pitää tätä kohtuuttomana. Laiska, tyhmö, saamaton?

Vierailija
34/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme Helsingissä. Täällä kerättiin osa, Mustikkamaa on hyvä paikka. Sitten mökkikunnasta Lohjalta eri puolilta ja suokasvit Tammelasta.

Esikoisen lisra oli hankalampi. Siinä oli kasveja joita kasvoi vain Ahvenanmaalla tai Kuusamossa. Ne jäi hakematta.

Esikoisesi opiskeli siinä vaiheessa jo yliopistossa tai korkeakoulussa, ehkä biologiaa, metsätieteitä tai jotain muuta luontoalaa. Niin älytöntä opettajaa tuskin on edes missään eliittikoulussa sijaisena, joka tuollaisia vaatisi.

Ei sitten näy sitä kasvilistaa puuttuvista. Omat lapseni keräsivät riittävän määrän kasveja koulumatkan varrelta. Hyvin kelpasivat, mutta ei niillä kymppiä todistukseen tullut.

Ei opiskellut, helsinkiläisessä yläkoulussa vuodet 2015-2018. Seiskan ja kasin välissä keräsi kasvion.

Ja mitä ihmeen kasvilistaa minulta vaadit???? En muista enää noiden kasvien nimiä, jos sitä tarkoitat.

Kasvilistaa vaadin aloittajalta, jotta osaisimme kertoa, mistä niitä löytyy Espoon seudulla.

Väitätkö sinä ihan vakavissasi, että ne kaikki Kuusamon ja Ahvenanmaan kasvit olisivat olleet pakollisia? Ensinnäkin harvinaisimmat ovat rauhoitettuja, ei niitä niin vaan sovi mennä keräilemään. Ja väitätkö vakavissasi, että yksikään vanhempi ei olisi antanut palautetta opettajalle mahdottomasta kasvilistasta?

Vierailija
35/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, tämä jokavuotinen aihe ja aina on mamma joka pitää tätä kohtuuttomana. Laiska, tyhmö, saamaton?

No näin kasviota keräämättömänä minä ainakin pidän kyseistä touhua ihan turhana.

Vierailija
36/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on kansallispuisto nimeltään Nuuksio, tuliko mieleen mennä sinne? Koko kesä on kai ollut aikaa. Sieltä löytyy myös suo.

Vierailija
37/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä rankkaa viime vuonna. Ihan autolla mentiin suolle ja kuivaan kangasmetsään.

Täällä mainituista vaikeista me löydettiin jalava Pitkäniemestä ja riidenlieko Ylöjärveltä Valo-nimisen koulun vieressä olevasta metsiköstä.

T. Toinen tamperelainen

Vierailija
38/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilöä pitää kerätä kasvit, kuivata ja laittaa kansioon.

Me asutaan Tampereella.

Meillä oli ihan lista kasveista mitä kerätä eikä sieltä löydy mitään piharatamoita tai niittyleinikkejä.

Meiltä puuttuu vielä jalava, vaivaiskoivu, kihokki ja riidenlieko. Niin ja suopursu ja niittyvilla ja joku oudompi taisi puuttua myös.

En tiedä tehtiinkö sallitusti mutta pirkkalankoivu ja tervaleppä haettiin Hatanpään arboretumista. Pirkkalankoivuja ei kai oikein kasvakaan muualla kuin istutettuina jossain. Kalevankankaan hautausmaalla kuulemma myös kasvaa niitä. Pitää laittaa tarkka paikka mistä löytynyt ja mietin että saako miinuspisteitä siitä että lehdet on haettu puutarhalta?

Kihokki varmaan kohta haetaan bauhausista ja löytöpaikaksi pistetään kukkaruukku 😅😂 Ellei nyt tuuri käy ja suolta löydy kuten vaivaiskoivukin. (kun ensin löytyisi se hemmetin suo)

Oletko ihan tosissasi, että vaaditaan jalavaa ja pirkkalankoivua, joka on luonnonvaraisena todella harvinaninen? Oliko jalava vuorijalava vai kynäjalava? Toista niistä on siellä Tampereen seudulla luonnonvaraisinakin.

Oletteko te nyt aivan tosissanne noiden kasvilistojen kanssa? Minäkin olen kerännyt sata kasvia opistossa ja minua suorastaan harmitti, kun juuri minun omana peruskouluaikana niitä ei kerätty.

Kihokki löytyy hyvin karuilta soilta, joilla ei paljon muuta olekaan. Siitä maksetaan jotain 1000€/kilo, kun myydä sveitsiläiselle lääketehtaalle. Kun löydätte sitä, ymmärrätte kyllä hinnan. Muutenkin nuo suokasvit ovat minusta helppoja.

Miksi ihmeessä ette kerää kasveja jo keväällä, kun ne ovat parhaimmillaan? Suopursua löytyy kyllä vaikka talvella, mutta ei kukkivana.

Nuoren biologian opettaja ilmoitti asiasta ja antoi kasvilistan vasta kesäkuussa! Parhaat kukinnat vuokoista yms olisi ollut toukokuussa. Olimme vielä ulkomaan matkalla kesäkuun puoliväliin. No, on saanut kerättyä onneksi kasveja senkin jälkeen mutta vähän harmitti tuo toukokuun hukkaan meno.

Vierailija
39/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvilistaa vaadin aloittajalta, jotta osaisimme kertoa, mistä niitä löytyy Espoon seudulla.

Väitätkö sinä ihan vakavissasi, että ne kaikki Kuusamon ja Ahvenanmaan kasvit olisivat olleet pakollisia? Ensinnäkin harvinaisimmat ovat rauhoitettuja, ei niitä niin vaan sovi mennä keräilemään. Ja väitätkö vakavissasi, että yksikään vanhempi ei olisi antanut palautetta opettajalle mahdottomasta kasvilistasta?

Vaadi sitten aloittajalta. Älä minulta. Mitä ylipäätään räyhäät tuolla lailla?

Ei ne kasvit olleet rauhoitettuja. Ihan yleisiä Ahvenanmaalla ja Kuusamossa.

Olivat pakollisia.

En väitä. Mutta mitä se auttaa keskellä kesää, kun koulu on kiinni?

Enää en vastaa riehumiseesi.

Vierailija
40/106 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho.

Mulla on kolme lasta, joista nuorinkin on jo 8.luokalla.

Kenenkään ei ole tarvinnut kasviota kerätä eikä edes valokuvata.

Siskolla kaksi lasta, kummallakaan ei ole kasvion kerämistä.

Asumme Helsingissä. Erikoista että tuollaista vaaditaan vain osassa kouluja.  Yksi lapsistamme joutui pitämään päiväkirjaa kesästään enkuksi, mutta sekin kiellettiin, koska kaikki lapset eivät pääse huvipuistoihin jne. ja eivät keksi jokaiselle päivälle raportoitavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi