Äiti valittaa: Lapsi löi päänsä eikä kukaan auttanut
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/319147e0-1c8a-4f04-9e03-6e06…
Taas joku superäiti joka valittaa kun muut ei huomioineet hänen tenaviaan vaikkei itse ollut edes paikalla vahtimassa toisinkuin muut. Mistä näitä valopäitä tulee.
Kommentit (82)
Kyllä minä kysyn niin aikuisilta kuin lapsilta, onko hätä, kun kerran näen tilanteen.
Ajatelkaa omalle kohdallenne. Omakin lapsesi voi joskus vaikka karata näkyvistäsi ja jos hänelle sattuu, toivoisitko, että kohautan olkiani vai menenkö auttamaan?
Nyt jos kuitenkin käy niin, että joku loukkaantuu ilman että huoltaja on lähellä niin eiköhän olisi vähintään asiallista auttaa? Tässä tapauksessa aikuiset olivat hyvinkin huomanneet tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ilkeästi kirjoitettu aloitus, mutta ajattelin samaa kun luin tuon äidin kirjoituksen.
Siis lapsen turvallisuushan on ennen kaikkea huoltajien asia eikä tuntemattomien!
Tuolla logiikalla et siis soita 112 kun kuulet naapurin kiduttavan lastaan/puolisoaan/koiraansa ja tiedät, mitä tapahtuu.
Jos nykyään lähestyy vieraita ilman vanhempia olevia lapsia, niin leimautuu vaikka miksi (ei vähintään siksi p-alkuiseksi). Tästä syystä niin ei toimita. Ihmiset suojelevat omaa nahkaansa.
Onhan tuo nyt omituista, jos totta.
Totta kai jokainen tervepäinen aikuinen menee katsomaan itkevää, loukkaantunutta lasta. Varsinkin nämä leikkipuiston työntekijät, joiden ihan virallisiin tehtäviin kuuluu valvonta alueella.
Epäilen, että tässä on turhaa liioittelua äidin puolelta. Tai asiaan liittyy nyt ihan muuta, mitä äiti ei kerro tai edes tiedä.
Sinänsä todellakin tuon ikäiset voivat olla keskenään leikkipuistossa ja ovatkin pitkin Suomenmaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ilkeästi kirjoitettu aloitus, mutta ajattelin samaa kun luin tuon äidin kirjoituksen.
Siis lapsen turvallisuushan on ennen kaikkea huoltajien asia eikä tuntemattomien!
Tuolla logiikalla et siis soita 112 kun kuulet naapurin kiduttavan lastaan/puolisoaan/koiraansa ja tiedät, mitä tapahtuu.
Mitä ihmettä, totta kai soittaisin.
Tässä tapauksessahan äiti oli päästänyt/jättänyt lapsensa ilman omaa valvontaansa,leikkipuistoon muiden huolehdittavaksi. Mikä on outoa.
Miksi tämä äiti väittää, että hänen lapsensa ovat ihmetelleet aikuisten välinpitämätöntä käytöstä? Eivät taatusti ole. Kyllä se on tämä äiti vain itse nyt ihmetellyt. Jos jotain kuhmua isompaa olisi sattunut, niin eiköhän lapsi itsekin osaa huutaa apua ja siihen olisi reagoitu.
Kun joku loukkaa itsensä, pitää mennä varmistamaan onko kaikki ok. Tämä riippumatta siitä onko muksahtanut 7 v, 37 v vai 70 v.
Ei ole mitään "paitsi, jos äiti ei ole mukana, sitten ei tarvitse, koska huono äiti" tai "se oli kuitenkin humalassa" tai "en mä, kyllä joku muu".
Oletpa hölmö. Toisten auttaminen on meille muille sisäänrakennettu ominaisuus, sinulle ilmeisesti ei. Miten sinut on oikein kasvatettu? Hävettäisi olla vanhempasi, puolisosi tai lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyään lähestyy vieraita ilman vanhempia olevia lapsia, niin leimautuu vaikka miksi (ei vähintään siksi p-alkuiseksi). Tästä syystä niin ei toimita. Ihmiset suojelevat omaa nahkaansa.
Onpa taas selitykset. Muiden lasten vanhemmat ja puiston henkilökunta leimautuvat "vaikka miksi". Kerro ihmeessä tarkemmin miten ne olis leimautuneet?
Minä olen aloittajan kanssa ihan eri mieltä. Tottakai lapset ovat vanhempiensa vastuulla, mutta lasten kasvaessa tulee yhä enemmän tilanteita, että omat vanhemmat eivät voi kulkea vieressä. Kauheaa, jos kukaan vieras aikuinen ei välitä, jos huomaa, että lasta sattuu. Itse olen ihan tukevasti aikuinen, ja vastaan itsestäni ihan itse, ja silti toivoisin, että jos sattuisin lyömään pääni, niin joku tulisi siinäkin tapauksessa kysymään, tarvitsenko apua tai olenko kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tuossa iltalehden jutun kommenteissa on hyviä esimerkkejä.
En halua syytteitä lapsen pahoinpitelystä tms. Ei tiedä mitä se lapsi keksii mustelmiensa syyksi kun poliisi tulee paikalle, joku silminnäkijä voi väittää nähneensä minun lyövän lasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Jos on leikkikentällä omien lasten kanssa, on ihan luontevaa ja normaalia jutella muillekkin ihmisille siinä, niin lapsille kuin aikuisille. Aina tätä samaa yritetään syöttää.
Kyllä minuakin ihmetyttää aikuiset jotka ei kysy itkevältä lapselta onko kaikki hyvin. Eikö tuo nyt tunnu itsestäkin jo pahalta katsoa vierestä mitään puhumatta?
Vierailija kirjoitti:
Kun joku loukkaa itsensä, pitää mennä varmistamaan onko kaikki ok. Tämä riippumatta siitä onko muksahtanut 7 v, 37 v vai 70 v.
Ei ole mitään "paitsi, jos äiti ei ole mukana, sitten ei tarvitse, koska huono äiti" tai "se oli kuitenkin humalassa" tai "en mä, kyllä joku muu".
Oletpa hyvä ihminen.
Itse en kyllä mene joka tilanteessa auttamaan. Varsinkin lapset kuuluvat vanhempiensa kaitsettaviksi ja valvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ekaluokkalaiset tai sinne päin kulkevat ihan omin nokkinensa lähialueilla.
Että aijaa... näen henkihieverissä olevan lapsen. Noh, vastuuhan on huoltajalla ja ei liikuta pätkääkään.
Siis oliko sun kommentti ihan tosissaan kirjoitettu? Jos oli, niin lienet niitä yksiöissä pizzalaatikoiden keskellä muhivia elämänvihaajia.
Totta kai me kaikki olemme vastuussa toisistamme. Ihan joka hetki.
Äiti taisi olla kotona somettamassa. Mitäs jätti vahtimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, totta kai soittaisin.
Tässä tapauksessahan äiti oli päästänyt/jättänyt lapsensa ilman omaa valvontaansa,leikkipuistoon muiden huolehdittavaksi. Mikä on outoa.
Mitä outoa on siinä, että kouluikäiset lapset ovat ilman vanhempaa leikkipuistossa? Eivät työssäkäyvät vanhemmat voi olla lastensa kanssa leikkipuistossa.
Jos minut, päälle nelikymppinen setämies, yllätetään tuntemattoman itkevän lapsen seurasta, todennköisyys päästä sosiaalisen median pedariepäiltyjen joukkoon aina korkea. Joten odotan että joku touhukas täti-ihminen hoitaa homman.
Eikä tuohon epäiltyjen listalle pääseminen tarvinnut muuta kuin nousta autosta tsekkaamaan miksi kolme alle kouluikäistä tyttöä oli 80 km/h tiestä muutaman askeleen päässä piirtelemässä liiduilla asfalttiin. Iltasella vaimo hämmästeli jossain faboryhmässä minusta otettua kuvaa "varokaa tätä miestä!". Jepjep. Pitäkööt tunkkinsa.