Punnitaanko käsimatkatavarat lentokentällä?
Nyt tilanne jossa stressaa meneekö ruumaan menevän laukun + käsimatkatavaran yhteispaino hiukan rajan yli. Punnitaanko niitä edes oikeasti?
Kommentit (19)
Minulla on pari kertaa punnittu käsimatkatavara, en muista missä, ehkä Pariisi Orly.
Halpayhtiöt rajoittavat käsimatkatavaroiden määrää ja voivat punnita ne.
Saatetaan punnita tai sitten ei. Pystytkö keventämään laukkusi painoa pukemalla esimerkiksi kaksi takkia päällesi?
Riippuu kummoset pakaasit sulla on. Kyllä ne kattoo, jos sulla näyttää olevan painavan näköinen laukku matkustamoonkin.
Hyvin harvoin punnitaan. Lennän jonkin verran (ehkä 10 lentoa vuodessa) ja kerran on sattunut tilanne että Norskin portilla oli siirrettävä matkatavaravaaka ja tuli kuulutus että käsimatkatavaroita punnitaan pistotarkastuksena. Meinasi jo kuumottaa kun itsellä oli 5-6kg ylipainoa ja laukun siirtäminen ruumaan olisi ollut kallis piikki, vaan ei silloinkaan punnittu kaikilta, ainoastaan muutamalta joilla näytti olevan painava laukku. Yritin kantaa tonnin painoista pakaasiania sen näköisenä kuin se olisi höyhenenkevyt ja vältyin punnitukselta.
Harvemmin laitan ruumaan laukkua, mutta kun ruumalaukku on checkattu on joskus pyydetty punnitsemaan käsimatkatavarat samalla.
Nykyään punnitaan yhä useammin kaikki matkatavarat. Pari viikkoa sitten Lufthansa punnitsi repun.
Matkustajat pitäisi punnita käsimatkatavaroineen, ja kuuluttaa paino ääneen.
Yleensä ei punnita. Itselläni on yleensä suht pieni pehmeä kassi käsimatkatavaroina. Osaan pakata sen todella tehokkaasti ja paino onkin yleensä siinä rajoilla, että saisinko ottaa sen käsimatkatavaroina. Mutta koska kassi näyttää suht pieneltä niin ilmeisesti olettavat ettei siinä voi olla paljoa painoa. Työtoverillani puolestaan on yleensä mukana kova matkalaukku joka menee mittojen puolesta juuri käsimatkatavarana. Kun ollaan yhdessä työmatkoilla, yleensä hänen aina punnitaan mutta minun ei. Ja monesti ollut sama virkailija ja ollaan yhtä aikaa tiskillä.
Ei mulla ole ainakaan koskaan punnittu!
Aika usein on punnittu viime aikoina.
Millainen laukku kannattaa ottaa jos lähtee pelkillä käsimatkatavaroilla?
Osta matkalaukkuvaaka Olssonilta niin ei tarvitse jännittää. Maksaa noin 10 egeä.
Lensin tänä kesänä Yhdysvalloista Suomeen Norwegianilla ja Yhdysvaltojen päässä punnitsivat käsimatkatavarat. Mulla oli ihan tavallinen koulureppu käsimatkatavarana, eli ei mikään erityisen suuri, mutta punnitsivat kaikilta.
Jokainen lisäkilo tuottaa lisää hiilidioksidia lentokoneessa polttoainemäärän ja tarvittavan moottoritehon mudossa. Sinä olet oikeasti ilmastoteeroristi ja sinun tulisi hävetä. Lentäessä matkustetaan minimipainolla, ei maksimilla.
Useimmiten ei punnita. Mä käytän matkaillessa 40-litraista reppua joka on useimmilla lentoyhtiöillä tasan sen maksimimitan kokoinen, eikä ole silti punnittu. Edelliset reissut tehty Finnairilla, Condorilla, Air Europalla, Copa Airilla ja KLM:lla, kukaan ei punninnut. Mutta pistokokeina saattavat punnita, joten itse yritän aina pakata alle sen 8 tai 10 kilon jotta vältyn ylimääräiseltä stressiltä.
Minulta ei ole punnittu. Olen itse pakannut tarkkaan joko käsimatkatavarakokoisen matkalaukun tai sitten lyhyelle matkalle Kånken-repun.
Olen huomannut, että jos pakkaat vaatteita, kengät ja sallitut hygeniatarvikkeet (niitäkään kun ei saa olla paljon) niin on hyvin vaikeaa saada painorajaa täyteen. Uskoisin, että painoraja herkemmin paukkuu, jos pakkaat mukaan kirjoja tai vaikka järjestelmäkameran.
Vierailija kirjoitti:
Millainen laukku kannattaa ottaa jos lähtee pelkillä käsimatkatavaroilla?
Riippuu vähän lennosta, mutta itse kun joka vuosi lennän Rovaniemelle, niin olen oppinut, että kannattaa ottaa laukku, joka mahtuu edessä olevan istuimen alle. Kaikki nimittäin lentävät Rovaniemelle käsimatkatavaroilla ja usein lentokentällä on ilmoitettu, että osa käsimatkatavaroista on laitettava ruumaan, koska joka ikinen pieni matkalaukku ei mahdu matkustamon puolelle.
Mutta itse kun taas menen jonnekin Eurooppaan kaupunkilomalle, niin menen menomatkalla käsimatkatavaroilla ja tullessa taas maksan ruumapaikasta, niin voin tuoda tuliaisia. Silloin otan pienen vedettävän matkalaukun.
Oma käsimatkatavarani on punnittu vain kerran halpalentoyhtiöllä lentäessäni. Yleensä siis ei punnita, mutta siihen ei voi täysin luottaa.
Paljon matkustaneena suosittelen vedettävää käsimatkatavara kokoista laukkua. Yksittäistä reissua varten tietysti kannattaa arvioida, onko kannattavaa ostaa eli ennemmin lainaa tai käyttää jotain jo omistamaansa. Reppu on hyvä vaihtoehto, jos menee mittojen puolesta. Osa repuista on liian isoja, kun ovat joka suuntaan pullottavia.
Joku vinkkasi matkatavaravaa'an. Ihan turha vekotin, jos omistaa henkilövaa'an. Punnitsee ensin itsensä ja sen jälkeen punnitsee laukkua kannatelleen uudelleen. Jälkimmäisestä vähentää sen oman painon ja erotus on laukun paino.
Vierailija kirjoitti:
Joku vinkkasi matkatavaravaa'an. Ihan turha vekotin, jos omistaa henkilövaa'an. Punnitsee ensin itsensä ja sen jälkeen punnitsee laukkua kannatelleen uudelleen. Jälkimmäisestä vähentää sen oman painon ja erotus on laukun paino.
Monesti vaan sitä tarvii nimenomaan paluulennolla mikäli ostaa jotain reissulta.. Eikä henkilövaaka ole kovin kompakti yleensä mukaan otettavaksi.
Ruumaan menevät punnitaan tietysti. Käsimatkatavarat on mulla kerran punnittu Dublinissa ehkä 10v sitten. Ei ikinä muulloin.