Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näet 3-vuotiaan lapsen olevan pää äitinsä paidan alla. Äiti imettää tätä. Mitä ajattelet?

Vierailija
02.08.2019 |

Ja miksi ajattelet niin kuin ajattelet?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelen että en käytä elinaikaani moisen miettimiseen. Kantsii keskittyä vain omiin asioihin. Suosittelen kaikille.

Vierailija
82/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, että sääli tuotakin lasta. Varmaan tulee olemaan muutenkin aika hankalaa elämä, äiti varmaan pilkkoo ruoan ja syöttää lusikalla suuhun asti vielä täysi-ikäisyyden kynnykselläkin. Ei näe lasta omana, erillisenä yksilönään vaan jonain itsensä jatkeena jonka olisi pysyttävän avuttomana vauvana maailman tappiin asti.

Sellaista minä ajattelisin. En osaa sanoa miksi.

Hei, voisitkohan sinä tai joku muu samoin ajatteleva vaikkapa linkittää jotain sellaista tietoa asiasta, jossa kävisi ilmi, että imettäminen olisi lapselle haitallista. Mä olen etsinyt kuitenkin melko paljon tietoa eri-ikäisten imetyksestä, mutta en ole ikinä törmännyt mihinkään asiantuntijalausuntoon siitä, että se olisi esim. haitallista lapsen kehitykselle. Myöskään tällä palstalla en ole ikinä nähnyt, että sinun kanssasi samaa mieltä oleva toisi väitteidensä tueksi jotain ihan oikeaa tietoa.

Lukiko tuossa että IMETYS itsessään olisi haitallista? Ei, vaan siitä tulee mielikuva ettei äiti osaa päästää irti. 3 vuotias pärjää vallan hyvin ilman äidinmaitoa plus hän jo muistaa aikuisena sen kun äiti on häntä imettänyt. Haluaisitko itse muistella miten imit äitisi tissiä? Niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin 2-3-vuotiasta juuri niin, että ei pelkästään pää vaan koko lapsen ylävartalo oli paidan alla. Hänellä oli silloin kauhea räpläyskausi ja räpläsi sitä toista rintaa, mitä ei imenyt. Parempi oli laittaa piiloon koko lapsi, koska muuten nosti paidan sen vapaan rinnan yli.

Kolmevuotiasta ei yleensä enää ihan hirveän monta kertaa päivässä imetetä, joten siitä on turha kenenkään ottaa kierroksia.

Vierailija
84/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä imetin 2-3-vuotiasta juuri niin, että ei pelkästään pää vaan koko lapsen ylävartalo oli paidan alla. Hänellä oli silloin kauhea räpläyskausi ja räpläsi sitä toista rintaa, mitä ei imenyt. Parempi oli laittaa piiloon koko lapsi, koska muuten nosti paidan sen vapaan rinnan yli.

Kolmevuotiasta ei yleensä enää ihan hirveän monta kertaa päivässä imetetä, joten siitä on turha kenenkään ottaa kierroksia.

Hyi helv. Kuka antaa lapsensa räplätä rintojaan. Oikeasti tuli oksennus suuhun.

Vierailija
85/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi ja hui. Lopeta homma ei se vesi sieltä tissistä ole enään mitään terveelistä. Haluat vain pidellä tenavaa tissien välissä. Sidot sen itseesi ettei vain itsenäistyisi ikinä. Näistä åpojista tulee tissillä ihan niitä mammmanpoikia jotka roikkuu sit 40 vuotta passattavina ja hoidettavina.

Vierailija
86/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv. Kuka antaa lapsensa räplätä rintojaan. Oikeasti tuli oksennus suuhun.

Jep. Tässä taas nähtiin kuinka normaalia touhua tuo on. :D Kolmevuotiaalla luulisi olevan jo muutakin tekemistä kuin puristella mamman tissiä... Ällöttävää.

/8

Vierailija
87/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, että noin vanhaa lasta pitää vielä imettää. Hyi, oksettavaa.

Vierailija
88/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ajattelin taaperoimetyksen olevan ihan ok. Nyt näen, että se haittaa lapsen psyykkistä kehitystä, ja kertoo äidin kyvyttömyydestä irtaantua lapsesta. On myös äidille tyydyttävä kokemus. Kumpi, äiti vai lapsi, lopulta päättää imeyksen jatkumisesta, mistä lähtökohdista ja miksi. Näitä kannattaisi pohtia. Tiedän myös yhden jo aikuisen ihmisen, jota on imetetty pitkään. Hänen kohdallaan imetys on ollut mielestäni haitaksi kasvulle ja kehitykselle. Toki ymmärrän että moni muukin asia vaikuttaa elämänkulkuun.

Vierailija
89/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele oikein mitään, kun mikään imetykseen liittyvä ei hetkauta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
90/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ajattelin taaperoimetyksen olevan ihan ok. Nyt näen, että se haittaa lapsen psyykkistä kehitystä, ja kertoo äidin kyvyttömyydestä irtaantua lapsesta. On myös äidille tyydyttävä kokemus. Kumpi, äiti vai lapsi, lopulta päättää imeyksen jatkumisesta, mistä lähtökohdista ja miksi. Näitä kannattaisi pohtia. Tiedän myös yhden jo aikuisen ihmisen, jota on imetetty pitkään. Hänen kohdallaan imetys on ollut mielestäni haitaksi kasvulle ja kehitykselle. Toki ymmärrän että moni muukin asia vaikuttaa elämänkulkuun.

Pakko tähän kommentoida, että ainut henkilö jonka tiedän imeneen tissiä neljävuotiaaksi asti on syrjäytynyt ja äidin vaikutusvallan alla kamppaileva ressukkamies. Sattumaako? Todennäköisesti, mutta varmasti vaikuttaa ainakin minun näkemykseeni asiasta.

/8

Vierailija
91/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa

Vierailija
92/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin että mitenkähän tisut törröttää raskauden jälkeen vai ovatko jo ihan kärpäslätkiä.

Vierailija
93/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, villi ja vapaa vela vietti sitten koko perjantai-iltansa kauhistellen imettäviä mammoja. Ja aamulla sama virsi.

On se ihanaa, että joillakin on elämässään muutakin sisältöä kuin lapset.

Vierailija
94/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, villi ja vapaa vela vietti sitten koko perjantai-iltansa kauhistellen imettäviä mammoja. Ja aamulla sama virsi.

On se ihanaa, että joillakin on elämässään muutakin sisältöä kuin lapset.

En sentään koko iltaa tälle pyhittänyt, tein töitä samalla. Tauottaa katsos aina pitää. ;)

Nyt olen toisessa työssä, palkka juoksee ja minä juttelen leikki-ikäisten imetyksestä palstalla. Mikäs tässä ollessa. Onhan tämä kiinnostava aihe, ja herättää keskustelua.

/8

Vierailija
95/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, että sääli tuotakin lasta. Varmaan tulee olemaan muutenkin aika hankalaa elämä, äiti varmaan pilkkoo ruoan ja syöttää lusikalla suuhun asti vielä täysi-ikäisyyden kynnykselläkin. Ei näe lasta omana, erillisenä yksilönään vaan jonain itsensä jatkeena jonka olisi pysyttävän avuttomana vauvana maailman tappiin asti.

Sellaista minä ajattelisin. En osaa sanoa miksi.

Hei, voisitkohan sinä tai joku muu samoin ajatteleva vaikkapa linkittää jotain sellaista tietoa asiasta, jossa kävisi ilmi, että imettäminen olisi lapselle haitallista. Mä olen etsinyt kuitenkin melko paljon tietoa eri-ikäisten imetyksestä, mutta en ole ikinä törmännyt mihinkään asiantuntijalausuntoon siitä, että se olisi esim. haitallista lapsen kehitykselle. Myöskään tällä palstalla en ole ikinä nähnyt, että sinun kanssasi samaa mieltä oleva toisi väitteidensä tueksi jotain ihan oikeaa tietoa.

Minä vastasin ketjussa esitettyyn kysymykseen. Kysyttiin, että mitä ajattelisit ja miksi. En minä kaikkiin spontaaneihin ajatuksiini mitään eriyistä tutkimustietoa tarvitse.

Leikki-ikäisen imettäminen vain ei ole normaalia eikä luonnollista, ja pidän sitä aivan pimeänä touhuna. Tai siis sitä äitiä. Voit vaikka tehdä tutkimuksen aiheesta, jos se sinua enemmän kiinnostaa.

/8

Ihan ohis, mutta jos tutkijoiden mukaan ihmisen luonnollinen vieroitusikä on 3-7 vuotta, kuinka kummassa kolmevuotiaan imetys ei ole luonnollista?

Ymmärrän kyllä, jos sanot sen olevan vaikka vastenmielistä sinulle. Mutta se ettei se olisi luonnollista, on epätosi väite.

Tutkijoiden? Miten tätä aihetta on tutkittu?

Vauvan kuuluu alkaa syödä kiinteitä ruokia siinä vaiheessa kun hampaat tulevat suuhun. Eivät ne turhaan sinne kasva. Mikään eläin ei imetä loputtomiin, paitsi lapsentahtisuuteen hurahtaneet ihmisäidit.

Ja onhan se vastenmielistä. Eikö lasta itseään hävetä imeä tissiä, kun kaverit jo syövät samaa ruokaa kuin aikuisetkin? Todella omituista.

/8

Antropologit ovat asiaa tutkineet, esimerkiksi tarkkailemalla luonnonkansojen lasten vieroittamista.

Lasta ei varmastikaan hävetä, jos hänelle ei kerrota että asiassa on jotain hävettävää. Meidän kulttuurissamme rinnat on seksualisoitu, ja se selittää sinun reaktiosi.

Ja juu, lapsi saa ensimmäiset hampaansa puolivuotiaana ja ne alkavat lähteä pois 6-vuotiaana. Milläs nimellä niitä kutsuttiinkaan?

Aivan, se mitä alkuperäiskansat tekevät on luonnollista ja oikein. :D No, miten vain.

Jos sinä näet rinnat seksuaalisina, niin se on sinun ongelmasi. Älä peilaa sitä minuun. Imetys ei liity seksuaalisuuteen mitenkään.

Monesti lapset kyllä ymmärtävät hävetä moniakin asioita ihan sen kummemmin opettamatta. Kun lapsi näkee, että muut ovat jo valovuosia itsenäistymisessä ja kehityksessä edellä, se aiheuttaa varmasti normaalissa lapsessa ainakin jonkinmoisia häpeän tunteita. Mutta näitä lapsentahtinen äiti ei halua eikä kykene tunnistamaan, lapsi kun on osa häntä ja hänen tissiään abivuoteen asti.

Niitä lähteviä hampaita kutsutaan suomen kielessä maitohampaiksi. Tuskin siksi, että niillä on tarkoitus pureskella maitoa.

/8

Meinaatko, että alkuperäiskansat toimivat luonnottomasti toimiessaan ihmiselle lajityypillisesti :D

Sori vain, en näe imetystä seksuaalisena toimintana. Hyvä jos et sinäkään näe. Mutta mihin nuo irrationaaliset tunteesi sitten perustuvat?

Lapsentahtisiin äiteihin ja abiksi saakka imetykseen kohdistuva heittosi oli pikkunokkela olkiukko, argumentointivirhe, johon en enempää puutu.

Ja niin maitohampaat. Kyllä ne ovat nimenomaan saaneet nimensä siitä, että niillä purraan ruokaa maidon ohella. Mistä muustakaan?

Taidat kuitenkin nähdä, kun sellaisen otit puheeksi. 

Mihin perustuu väitteesi siitä, että alkuperäiskansat toimivat ihmiselle lajityypillisesti? Tuo on aivan silkkaa mutuilua. Alkuperäiskansat lisäksi elävät hyvin erinnäköistä elämää eri puolilla maailmaa. Mikä näistä sitten on sitä lajityypillistä käyttäytymistä?

Sitä en osaa sanoa, mistä nimitys maitohammas tulee. Etkä osaa sinäkään. Kunhan heitit oman oletuksesi ilmoille. 

/8

Imettäminen 3-7-vuotiaaksi on ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä, koska se on ollut välttämätöntä ihmisen selviytymisen kannalta aivan viime vuosituhansiin saakka.

Vasta aivan lähihistoriassa meillä on ollut mahdollisuus ottaa lapsen tarvitsema maito lehmän nännistä - tämä on varmaankin mielestäsi luonnollisuuden huipentuma.

Ja maitoa ihmislapsi tarvitsee, paljon ja pitkään. Siksi puhutaan maitohampaistakin.

Mikä ihmeen pakkomielle sulla on lehmänmaidosta? :D Huomaatko itse, miten vähän väliä peilaat omia ajatuksiasi ja luulojasi minuun, ja kuvittelet että ne ovat minun ajatuksiani? Teet varmaan tuota lapsellesikin.

Ihmisen historiassa on syytä olettaa, että imetys ei todellakaan ole jatkunut vuosia. Se on äärimmäisen energiatehotonta puuhaa; imetys vie äidiltä valtavasti energiaa. Ei siis ole mitään syytä luulla, että niukan ravinnonsaannin aikana (käytännössä koko ihmisen historia teollistumiseen asti) äiti tuhlaisi kallisarvoista energiaansa loputtomaan imetykseen.

/8

Ensimmäisessä kappaleessasi oli kolme ad hominem -argumentointivirhettä. Yksikin riittäisi häviöösi, jos tämä olisi muodollinen väittely. Jälkimmäinen kappale taas sisälsi kolme asiavirhettä.

Perus av-kommentti kun huomaa että ei ole enää mitään edes etäisesti järkevää sanottavaa. :D Kuin pulu joka paskoo laudalle ja luulee voittaneensa. Palstan wt:n lempisana on ad hominem vaikka kukaan sitä käyttävä ei selvästi edes tiedä mitä se tarkoittaa.

/8

Ad hominem päättää aina väittelyn, koska "sä oot tyhmä" -höpönlöpöön ei oikein voi vastata muuten kuin että "ite oot". Ja kuten Mark Twain jo sanoi: hölmön kanssa inttäessä on aina se vaara, että sivulliset eivät osaa erottaa, kumpi on kumpi.

Joten minä kiitän sinua kaikista näistä kommenteista, argumentointivirheistäkin, ja palaan asiaan jos sinulla on vielä jotain sanottavaa aiheesta, eikä minun henkilöstäni.

Se, että minä sanon argumenttisi olevan väärä, ei ole ad hominem vaikka miten vääntäisit ja toivoisit. Sinä vain halusit lopettaa "väittelyn" ja mennä jossain kuvitellussa voitonhuumassasi nukkumaan. Tai ehkä imettämään taaperoa.

Sinä tosiaan otit puheeksi, kahteen kertaan, lehmänmaidon ja yritit syöttää sen minun mielipiteekseni. Minä taas en maininnut lehmänmaitoa kertaakaan. Se, että huomautan tästä, on ihan normaalia keskustelua, ei argumentointivirhe.

Comprende?

/8

Ihan mielenkiinnosta, sivustaseuranneena, onko lapsen mielestäsi suotavaa käyttää lehmänmaitoa imetyksen päätyttyä, jos imetys päättyy sanotaan nyt alle 3-vuotiaana? Vai siirrytäänkö "pelkille kiinteille"?

Kun sehän se yleinen suositus on, että imetys korvataan rasvattomalla lehmänmaidolla (ja alle 2-vuotiaana öljylisällä). Siksi se keskustelussa nousee vaihtoehdoksi, jos keskustellaan varhaisesta imetyksen lopettamisesta.

En tiedä, en ole perehtynyt suosituksiin koska olen vela. Suomeksi sanottuna ei siis erityisemmin kiinnosta.

Suomessa kai on yleistä juottaa lehmänmaitoa, muualla maailmassa se ei kai ole ihan niin itsestään selvää. Vauva pärjää hyvin ilmankin, se ainakin on fakta. Mutta ei maidosta haittaakaan ole ellei ole allerginen.

/8

WHO suosittelee kaikille maailman lapsille imetystä vähintään kaksivuotiaaksi. Aina se ei tietenkään onnistu, ja silloin käytetään korvikkeita.

Tämä imetysehdotus koskee kehitysmaita, joissa ruoka ja puhdas vesi (jota vastikkeiden laimentamiseen käytetään) ovat huonosti saatavilla. 

WHO on korostanut, että suositus koskee koko maailmaa.

Jokainen saa yökkäillä niin paljon kuin haluaa, mutta jos kuitenkin pysyttäisiin faktoissa.

Vierailija
96/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen luontaista imetysikää voi yrittää päätellä vaikkapa siitä, miten muut isot nisäkkäät imettävät jälkeläisiään.

Esimerkiksi gorillat imettävät siihen saakka, kunnes ensimmäiset pysyvät poskihampaat puhkeavat. Ihmisellä tämä tapahtui noin 5-6-vuotiaana.

Saa alapeukuttaa, mutta mitä voittaa faktojen alapeukuttamisella?

Vierailija
97/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää vielä miten se imetys estää lapsen itsenäistymisen ja irtautuminen äidistä? Kaveri imetti lastaan 3,5-vuotiaaksi, ja tämä reipas ja rohkea lapsi oli päiväkodissa 1,5-vuotiaasta lähtien ja äiti teki 2-5 päivän työmatkoja säännöllisesti.

98/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini imetti mut 3,5 vuotiaaksi saakka:D En tiedä vaikuttaako se jotenkin elimistöön mut oon pisin 4 sisaruksista, hampaissa ei ole ollu ikinä reikiä ja mulla on tooosi hyvä immuniteetti. Aina ku mennään ulkomaille koko perhe sairastaa paitsi mä ! 

-21v

Vierailija
99/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet maailman lapsista imetetään suosituksien mukaisesti parivuotiaaksi. Esimerkiksi Intiassa on ihan normaalia imettää kolmevuotiasta. Tuskin hän sitä mitenkään häpeää.

Vierailija
100/126 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. En puutu muiden äitien lasten ruokintaan ja vastavuoroisesti olen todella tiukka, jos joku yrittää puuttua minun tapaani ruokkia lapset tai siihen, kuinka kauan olen imettänyt. Imetyksen kesto ei kuitenkaan ole mikään lastensuojeluasia (vaikks osa imetyshulluists selvästi niin toivoisi), joten se ei kuulu muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän