Saako syötävän kortisonikuurin aikana juoda alkoholia?
Prednisolon 5mg ja 6 tablettia tänään. Ei mistään löydy tietoa
Kommentit (8)
Minä olen syönyt kortisonia vuosia ja olen juonut kyllä.
Saa juoda, ei vaikuta mitään siihen asiaan. Mulla on pysyvä kortisonilääkitys ja olen alkoholin suurkuluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Älä juo.
Onko tämä nyt jotain wanhan ajan "ei saa juoda yhtään jos on lääkekuurilla" juttua vai mitä? Tosiasiassa sellaista kategorista sääntöä ei ole, mutta osalla lääkkeistä on haitallisia yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa, osalla ei. Pakkausselosteesta löytyy kyllä, jos alkoholia ei saa ottaa lääkkeen kanssa. Prednisolonilla tällaista ei ole, eli saa ottaa.
Jos syöt sitä allergian vuoksi, en joisi. Ihan vain siksi, että alkoholi toimii histamiinin vapauttajana ja voi pahentaa allergiaoireita. Tää tosin ei nyt liity niinkään lääkkeeseen, kuin pahaan allergiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sitä allergian vuoksi, en joisi. Ihan vain siksi, että alkoholi toimii histamiinin vapauttajana ja voi pahentaa allergiaoireita. Tää tosin ei nyt liity niinkään lääkkeeseen, kuin pahaan allergiaan.
Olisi se meille kokokesä-allergisille hankalaa jos ei voisi tuosta syystä juoda. Onneksi voi, yleensä antihistamiini-lääke tekee sen ettei oireita tule juomisesta huolimatta ollenkaan, joskus tulee ihan lieviä kuten pieni kasvojen punoitus ja silmien vuotaminen, mutta hyvät juhlat on hyvinkin sellaisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi se meille kokokesä-allergisille hankalaa jos ei voisi tuosta syystä juoda. Onneksi voi, yleensä antihistamiini-lääke tekee sen ettei oireita tule juomisesta huolimatta ollenkaan, joskus tulee ihan lieviä kuten pieni kasvojen punoitus ja silmien vuotaminen, mutta hyvät juhlat on hyvinkin sellaisen arvoista.
Joo, tottakai noin. Ajatukseni oli se, että jos on saanut kortisonikuurin allergiaan ja vielä ekaa kertaa (ei varmaan muuten kyselisi, jos olisi pidempiaikaisesti kokemusta), kyseessä lienee sen verran paha ja poikkeuksellinen tilanne, että juuri silloin kannattanee välttää allergiaa pahentavia asioita.
Kroonisesti allergiasta kärsivät ja hoitotasapainossa olevat osaavat varmasti paremmin arvioida itse oireitaan ja niihin vaikuttavia tekijöitä, jolloin tietää itse mitä kestää ja mitä ei ja osaa tasapainoilla paremmin.
Kyllä sitä muuhunkin otetaan kuin allergiaan.
Älä juo.