Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräilijät: mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa?

Vierailija
02.08.2019 |

Äsken meinasin jäädä noin 40 km tunnissa kiitävän pyörän alle JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Eikä ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus. Osalla pyöräilijöistä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä liikennesäännöistä.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä ulapalla ovat autoilijat, kun väistävät pyöräilijöitä, jotka posottavat tien yli, vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Luulis, että edes AUTOILIJA osais liikennesäännöt, mutta ei. Ärsyttää joka kerta, kun autoilija antaa tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle, sitten ne pyöräilijät kuvittelee, että kaikki autoilijat ovat piittaamattomia liikennesäännöistä.

Eräs ystäväni luuli, että pyöräilijää tulee väistää aina pyörätienjatkeella, hän tosiaan on pyöräillyt monta vuotta kuvitellen niin. Ja näitä samanlaisia on aivan liikaa.

Varmaan moni autoilija joutuu antamaan tietä koska nämä pyöräijät jäisivät muuten alle. Kaahaavat vaan ilman kypärää tien yli.

Lähestulkoon aina, kun oon pysähtyneenä tienlaidassa ja ootan pyörän kanssa, että pääsen tien yli, pysähtyy autoilija antamaan tietä. Sillon nousen satulasta ja talutan pyörän oikein hitaasti tien yli, mitäs väisti, vaikka minun kuuluu väistää.

Ja jos väistämisvelvollinen pyöräilijä ajaa edestäni, kun olen autolla niin töötti kyllä laulaa. Laulaa myös edellä olevalle autolle, jos väistää väistämisvelvollista pyöräilijää ja joudun siksi turhaan pysähtymään.

Vierailija
62/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta kun liikun Hgin keskustan/kantiksen alueella, törmään (en onneksi kirjaimellisesti ainakaan vielä...) näihin pyöräilijöihin, jotka ajaa jalkakäytävällä. Monesti tekisi mieli huutaa, että tämä EI ole pyörätie, mutta yleensä en viitsi. Ehkä kuitenkin pitäisi, mistä nämä muuten oppivat. Viimeksi sanoin yhdelle nuorelle naiselle, että pyörätie on hei tossa vieressä...sanoi ”Kiitos” takaisin. Eli siis vaikka pyörätie on vieressä, silti monet tomppelit ajaa jalkakäytävällä. Viimeksi tänään todistin taas tällaista. Ja jos sitä pyörätietä ei ole ja sinne autojen sekaan ei uskalla, olisi se pyöräily syytä unohtaa!

Juuri tulin heittelemästä korista niin koulun pihasta lähi mersun 100a joka ei väistänyt liittyessään kadulle pyörää eikä kävelijää suojatiellä vaan paahtoi heidän eteen ihan kaikista liikenne säännöistä piittaamatta, taisi olla vielä kännykkäkin korvalla.  Sitäkin aina ihmettelen että kun pysähdyt siihen suojatien eteen ja nouset satulasta pois ei monikaan auto anna sinulle tietä jossain vaiheessa joku antaa mutta iso osa eautoilijoista ei piittää säännöiustä. Sama juttu kävellessä. Ihme tomppelit eikä niille voi mitään edes sanoa kun ovat autoissaan sisällä. Minusta autoilun voisi lopettaa kokonaan jos ei kunnioita sääntöjä ja muita liikkujia. Kortti pois tuollaisilta. Miltäs kuulostaa?  

Kuulostaa siltä että suomessa on liian vähän väkeä. 

Oikeasti. Jossain keski-euroopassa homma toimii kaikki kanssa paremmin. Pyöräilijät, jalankulkijat, mopot, autot, rekat... Siellä on pakko ottaa muut huomioon koska väkeä on niin saakelisti ja jos sähläät tulee ruumiita eikä siitä selviä soosoolla. Sen näkee jo autoilijoissakin. Näyttää kaaokselta mutta homma toimii.

Menkää saksassa kävelemään pyörätielle niin saatte huutia, syystäkin. Ne nimittäin ajais teidän yli vahingossa eikä ne halua ajaa teidän yli. Ne haluaa pyöräillä sinne mihin ne onkaan menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä ulapalla ovat autoilijat, kun väistävät pyöräilijöitä, jotka posottavat tien yli, vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Luulis, että edes AUTOILIJA osais liikennesäännöt, mutta ei. Ärsyttää joka kerta, kun autoilija antaa tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle, sitten ne pyöräilijät kuvittelee, että kaikki autoilijat ovat piittaamattomia liikennesäännöistä.

Eräs ystäväni luuli, että pyöräilijää tulee väistää aina pyörätienjatkeella, hän tosiaan on pyöräillyt monta vuotta kuvitellen niin. Ja näitä samanlaisia on aivan liikaa.

Varmaan moni autoilija joutuu antamaan tietä koska nämä pyöräijät jäisivät muuten alle. Kaahaavat vaan ilman kypärää tien yli.

Lähestulkoon aina, kun oon pysähtyneenä tienlaidassa ja ootan pyörän kanssa, että pääsen tien yli, pysähtyy autoilija antamaan tietä. Sillon nousen satulasta ja talutan pyörän oikein hitaasti tien yli, mitäs väisti, vaikka minun kuuluu väistää.

Ja jos väistämisvelvollinen pyöräilijä ajaa edestäni, kun olen autolla niin töötti kyllä laulaa. Laulaa myös edellä olevalle autolle, jos väistää väistämisvelvollista pyöräilijää ja joudun siksi turhaan pysähtymään.

periaatteessa joo, mutta silti olet kus*pää.

Vierailija
64/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai luulin ajavani autoa silloin ei tarvitse noudattaa sääntöjä, sori en tajunnut ajavani pyörää. Liikun normaalisti melkein pelkästään vain autolla ja muut väistävät tai kuolevat.... 

Vierailija
65/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai luulin ajavani autoa silloin ei tarvitse noudattaa sääntöjä, sori en tajunnut ajavani pyörää. Liikun normaalisti melkein pelkästään vain autolla ja muut väistävät tai kuolevat.... 

sama, ei ne hiekkakirput kylkeen aja

t. rekkamies joka tulee isomman oikeudella

Vierailija
66/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuautolla pääsee kätevästi myös ostoksille....kauppakassin merkitys konkretisoituu. Kuorma-autosta on hankala kurotella pakasteita ja maksaminen vaatii kurotelua myös.

Vierailija
67/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuautolla pääsee kätevästi myös ostoksille....kauppakassin merkitys konkretisoituu. Kuorma-autosta on hankala kurotella pakasteita ja maksaminen vaatii kurotelua myös.

Kauppaan menen fillarilla. Istun tarpeeksi autossa, miksi jatkaisin sitä vapaalla?

Vierailija
68/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri tuo, että mulla ei ole ajokorttia joten täytyy tunnustaa, että en ole täysin perillä liikennesäännöistä. Ne on joskus ala-asteen alimmilla luokilla viimeksi käyty läpi, eli 20 vuotta sitten. Vanhemmillakaan ei ole autoa, joten ei sitääkään kautta ole lapsena/nuorena tullut tutuksi. Asun sen verran pienessä kaupungissa, että täällä taitaa aina olla kävely- ja pyörätiet samassa. Tai näin ainakin oletan, koska pyöräilijät ja kävelijät painelevat iloisesti sekaisin eikä siitä kukaan ole huomautellut. Mä myöskin yleensä ajan suojatien yli pyörällä, tosin tämä taitaa olla kiellettyä?

ei ole kiellettyä, olett vain pyöräilijä silloin etkä jalankulkija:

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/ovatko-vai…

Autoilevan on väistettävä, kun tämä

1. on kääntymässä, jolloin tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää

2. tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa
3. tulee pihasta tai

4. on tulossa liikenneympyrään tai poistumassa liikenneympyrästä.

Pyöräilevän on väistettävä, kun tämä

5. tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.

--

Suurin osa ongelmista johtuu siitä, että esimerkiksi liikenneympyrän edessä on suojatie eikä autoilija välitä kolmiosta koska ajattelee sen koskevan vain autoja. Tai sitten tosiaan tuo kääntymissääntö.

--

Taluttaminen taas helpottaa elämää koska tällöin olet jalankulkija ja autoilijan tulee väistää aina. Tosin ei ne väistä niitäkään joten...

Monille autoilijoille tämä pihasta tulevan väistämisvelvollisuus näyttää olevan vierasta. Sekä pyörällä että autolla liikkuessa olen saanut monta kertaa lyödä jarrut pohjaan, kun autoilija vain väkisellä puskee sieltä pihasta tulemaan eteen.

Pihasta tulevan väistämisvelvollisuus opetetaan jo autokoulussakin.

Vierailija
69/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri tuo, että mulla ei ole ajokorttia joten täytyy tunnustaa, että en ole täysin perillä liikennesäännöistä. Ne on joskus ala-asteen alimmilla luokilla viimeksi käyty läpi, eli 20 vuotta sitten. Vanhemmillakaan ei ole autoa, joten ei sitääkään kautta ole lapsena/nuorena tullut tutuksi. Asun sen verran pienessä kaupungissa, että täällä taitaa aina olla kävely- ja pyörätiet samassa. Tai näin ainakin oletan, koska pyöräilijät ja kävelijät painelevat iloisesti sekaisin eikä siitä kukaan ole huomautellut. Mä myöskin yleensä ajan suojatien yli pyörällä, tosin tämä taitaa olla kiellettyä?

Kannattaisi katsoa ne liikennemerkit, niissä kerrotaan mitä ne ovat. (Olettaen toki, ettei ole merkkisekoilua, kuten yllä kerroin.)

Eikä pyörää tarvitse taluttaa risteyksen yli, paitsi jos tulet jalkakäytävältä. Josta toivottavasti et tule pyörällä ajaen, koska siellä ei siis saa ajaa pyörällä. (Paitsi jos olet alle 12-vuotias.) Pyörällä saa ajaa yli, kun kyseessä on pyörätien jatke eli pyörätie jatkuu risteyksen toisella puolella ja/tai se on merkitty kahdella katkoviivalla. (Itse asiassa ajamalla saa ylittää myös suojatien, jos siihen tullaan tieltä, jossa on pyörällä ajo sallittu.)

Eli jos saat ajaa laillisesti pyörääsi, käytännössä saat myös ajaa risteyksen yli.

Ajamalla saa kyllä ylittää, mutta väistämisvelvollisuus on sitten sillä pyöräilijällä ei autoilijoilla. Paitsi tietysti jos pyöräilijä hyppää pyörän selästä ja muuttuu näin jalankulkijaksi, niin silloin autoilija väistää kuten muitakin jalankulkijoita. Ainoastaan silloin autoilija väistää fillaristia kun autoilija tulee kolmion/stopin takaa tai autoilija kääntyy sille tielle jota pyöräilijä on ylittämässä. Suoralla tiellä jonka poikki vain menee suojatie on pyöräilijä väistämisvelvollinen vaikka pyörätie kuinka olisi/jatkuisi kummallakin puolen suojatietä.

Voisi olla ihan fiksua, että ainakin ajokortittomille pyöräilijöille olisi samanlaisia teoriatunteja kuin autokoulussa jossa näitä väistämissääntöjä ja liikennemerkkejä käytäisiin läpi. Ettei kukaan jää alle/aja yli siksi ettei tiennyt.

Tämä on kaikki ihan totta. Mutta on vähän harhaanjohtavaa sanoa että "ainoastaan silloin" koska noita tapauksia esiintyy taajamissa lähes joka risteyksessä. Varsinkin uusissa risteyksissä jossa kevyenliikenteen väylä ylittää risteävän tien, ne kolmiot on laitettu lähes järjestään ennen pyörätietä eli auto väistää aina. 

Noita tapauksia joissa pyörätie menee vain suoraan tien yli, on lopulta aika vähän.

Kyllähän noita suojateitä on "suorilla" teillä vaikka ja kuinka kun kevyenliikenteenväylät menee tien molemmin puolin. Jostain syystä fillaristit kuvittelee, että voivat vaan koukata siitä suojatien yli tien toisella puolella(kin) olevalle kevyenliikenteenväylälle ja autoilijan pitää heitä väistää koska pyörällä voi ja saa ajaa kummallakin puolen tietä.

Vierailija
70/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanteillä myös välillä näkee näitä teiden valtiaita, rinnakkain 2 sukkapukuista pyöräilijää keskellä kaistaa eivätkä tee elettäkään väistääkseen takaa tulevaa autoa. Käsittääkseni laki velvoittaa pyöräiljän ajamaan pientareen puolella pois ajoradalta. En ole koskaan pitänyt yllä sellaista tiukkaa pyöräilijäasua, mutta jonkinlaisen muutoksen sen täytyy pääkoppaan tuoda niin että kuvittelee olevansa vähintään supersankari.

Piennar ei aina ole ajokunnossa joten silloin saa ajaa myös ajoradalla oikeassa reunassa.

https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-pyorailijalle

ja mitä laissa lukee:

jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

Ja mitkähän ne erityiset syyt mahtaa pyöräilijäpariskunnalla olla sille, että ajetaan rinnakkain vieden koko ajokaista, eikä edes tähdätä sinne oikeaan reunaan? Koska pitää saada jutskata samalla kun pyöräilee? Ja näillä sukkatyypeillähän ei koskaan ole mistään lyhyistä matkoista kyse, kun kelaavat kerralla montakymmentä kilometriä.

Vierailija
71/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

En tiedä mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa koska osaan ne itse oikein hyvin. Tämän lisäksi en myöskään meinaa jäädä kenenkään alle enkä meinaa törmätä kehenkään koska tarkkailen ympäristöäni. Ja tämä koskee niin liikkumistani jalan, pyörällä ja autolla.

Mutta olen kyllä huomannut että joillain on kyllä taipumus olla jatkuvasti törmäyskurssilla muiden liikkujien kanssa. Ja vika on aina siinä toisessa, ei koskaan itsessä.

Oi kun kiva, että kuvittelet kuplassasi olevasi noin täydellinen. Todellisuudessa olet ainoastaan harvinaisen v*ttumainen typerys joka on muiden riesana ihan kaikkialla ja aina. Myös tällä palstalla.

Hienoa kun kykenet noin asiallisen kiihkottomaan argumentointiin etkä anna tunteillesi ylivaltaa. Mutta jos niin kuitenkin joskus kävisi, siitä voit etsiä syytä myös siihen miksi sinulle liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Kaikenlaiset kuumakallet kun nimittäin ovat niitä jotka ovat jatkuvasti joutumassa konflikteihin liikenteessä, toki eivät koskaan omaa syytään...

Kyllä se on justiinsa päinvastoin ja eniten haitaksi ja vaaraksi muille tielläliikkujille on just nuo omahyväiset "viilipytyt" eli itseriittoiset liikennesääntöjen erikoisasiantuntijat, jotka todellisuudessa eivät huomioi muita lainkaan eivätkä osaa "lukea" sitä ympärillä olevaa liikennettä vaan todellisuudessa pyörivät tulppana muiden jaloissa. Muut sitten parhaansa mukaan yrittää kiertää nämä tyypit niin etäältä kuin ikinä pääsee ja tämä omassa kuplassa pyörivä tyyppi luulee itse osaavansa ennakoida, kun kukaan ei koskaan tule muutamaa metriä lähemmäs ellei ole ihan pakko.

Yleensä näillä on vielä kamala tarve opettaa ja yrittää kouluttaa muita tielläliikkujia just kuten tuo omahyväinen "ennakoija" nyt tässä ketjussakin.

Vierailija
72/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

En tiedä mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa koska osaan ne itse oikein hyvin. Tämän lisäksi en myöskään meinaa jäädä kenenkään alle enkä meinaa törmätä kehenkään koska tarkkailen ympäristöäni. Ja tämä koskee niin liikkumistani jalan, pyörällä ja autolla.

Mutta olen kyllä huomannut että joillain on kyllä taipumus olla jatkuvasti törmäyskurssilla muiden liikkujien kanssa. Ja vika on aina siinä toisessa, ei koskaan itsessä.

Oi kun kiva, että kuvittelet kuplassasi olevasi noin täydellinen. Todellisuudessa olet ainoastaan harvinaisen v*ttumainen typerys joka on muiden riesana ihan kaikkialla ja aina. Myös tällä palstalla.

Hienoa kun kykenet noin asiallisen kiihkottomaan argumentointiin etkä anna tunteillesi ylivaltaa. Mutta jos niin kuitenkin joskus kävisi, siitä voit etsiä syytä myös siihen miksi sinulle liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Kaikenlaiset kuumakallet kun nimittäin ovat niitä jotka ovat jatkuvasti joutumassa konflikteihin liikenteessä, toki eivät koskaan omaa syytään...

Kyllä se on justiinsa päinvastoin ja eniten haitaksi ja vaaraksi muille tielläliikkujille on just nuo omahyväiset "viilipytyt" eli itseriittoiset liikennesääntöjen erikoisasiantuntijat, jotka todellisuudessa eivät huomioi muita lainkaan eivätkä osaa "lukea" sitä ympärillä olevaa liikennettä vaan todellisuudessa pyörivät tulppana muiden jaloissa. Muut sitten parhaansa mukaan yrittää kiertää nämä tyypit niin etäältä kuin ikinä pääsee ja tämä omassa kuplassa pyörivä tyyppi luulee itse osaavansa ennakoida, kun kukaan ei koskaan tule muutamaa metriä lähemmäs ellei ole ihan pakko.

Yleensä näillä on vielä kamala tarve opettaa ja yrittää kouluttaa muita tielläliikkujia just kuten tuo omahyväinen "ennakoija" nyt tässä ketjussakin.

tulppana muiden jaloissa? Ajeletko ylinopeutta normaalisti taajamassa? Kun ajelet niin miksi? Kuinka paljon säästät aikaasi?

Vierailija
73/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöt ovat olemassa ja koskevat myös niitä, joilla ei ole ajokorttia. Jos pääset vauva-palstalle, niin pääset myös Liikenneturvan nettisivuille, joilla on selkeät ohjeet kevyenliikenteen liikennesäännöistä, ja esimerkiksi polkupyöräilijää koskevista väistämissäännöistä.

Vierailija
74/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöt ovat olemassa ja koskevat myös niitä, joilla ei ole ajokorttia. Jos pääset vauva-palstalle, niin pääset myös Liikenneturvan nettisivuille, joilla on selkeät ohjeet kevyenliikenteen liikennesäännöistä, ja esimerkiksi polkupyöräilijää koskevista väistämissäännöistä.

Muitakin lakeja on ja niitäkin on noudatettava. Emme ole suorittaneet veronmaksamiskoulua ja silti tiedämme että veropetoksia ei saa tehdä. Emme myöskään varasta kaupasta, vaikka emme ole käyneet kaupassa asioinnin tutkintoa. Säännöt on tunnettava, olipa käynyt autokoulua vai ei.

Vierailija
75/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia:

Pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain.

Pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Puolet on erotettu toisistaan valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyörätie. Pyöräilijä ajaa pyörätien oikeassa laidassa.

Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.

Pyöräilijä ajaa tien oikeassa laidassa. Hän ohittaa samalla puolella tietä kävelevät ja pyöräilevät vasemmalta puolelta.

--

Muistakaa jalankulkijat ja varsinkin lasten & rattaiden kanssa liikkuvat sitten jättää pyöräilijöille tilaa ohitukseen. Koko tien leveys ei ole teidän seurueelle.

Turha selittää kun ei mene kaikkien päähän sitten millään.

Vierailija
76/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 40 ajavat pyöräilijät eivät aja jalkakäytävällä. Jalkakäytävällä ajaa nuoret aikuiset reippaasti jopoillaan.

Vierailija
77/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Juuri näiden luovien säätäjien ja pelaajien takia joutuu "lukemaan" eli arvailemaan muiden liikenteessä kulkevien aikomuksia. Helpompaa ja turvallisempaa on, että kaikki toimivat lakien ja sääntöjen mukaan. Pyöräilijät usein kuvittelevat, että voivat toimia kuten autot tai jalankulkijat ihan miten heille parhaiten sattuu sopimaan. Esimerkiksi ensin ajetaan autotien laidassa, kun viereinen pyörätie ei ole yhtä sileä ja sitten tempaistaan suojatien kohdalla varoittamatta perässä ajavan auton eteen.

Vierailija
78/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen pyöräilijä. Opin vasta autokoulussa mikä kolmio on ja että se koskee myös pyöräilijöitä, oikealta tulevia en ymmärtänyt väistää myöskään... nykyisin kuljen siis tottakai liikennesääntöjen mukaan mutta se oppi tuli vasta autokoulussa.

Pyöräilijöille pyöräilykortti?

Vierailija
79/79 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin tuollainen pyöräilijä. Opin vasta autokoulussa mikä kolmio on ja että se koskee myös pyöräilijöitä, oikealta tulevia en ymmärtänyt väistää myöskään... nykyisin kuljen siis tottakai liikennesääntöjen mukaan mutta se oppi tuli vasta autokoulussa.

Pyöräilijöille pyöräilykortti?

Eikös perusasiat opeteta jo koulussa ja vanhempien toimesta?