Pyöräilijät: mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa?
Äsken meinasin jäädä noin 40 km tunnissa kiitävän pyörän alle JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Eikä ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus. Osalla pyöräilijöistä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä liikennesäännöistä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun liikun Hgin keskustan/kantiksen alueella, törmään (en onneksi kirjaimellisesti ainakaan vielä...) näihin pyöräilijöihin, jotka ajaa jalkakäytävällä. Monesti tekisi mieli huutaa, että tämä EI ole pyörätie, mutta yleensä en viitsi. Ehkä kuitenkin pitäisi, mistä nämä muuten oppivat. Viimeksi sanoin yhdelle nuorelle naiselle, että pyörätie on hei tossa vieressä...sanoi ”Kiitos” takaisin. Eli siis vaikka pyörätie on vieressä, silti monet tomppelit ajaa jalkakäytävällä. Viimeksi tänään todistin taas tällaista. Ja jos sitä pyörätietä ei ole ja sinne autojen sekaan ei uskalla, olisi se pyöräily syytä unohtaa!
Mielestäni pyörällä ajaminen autojen seassa se vasta järjenköyhää onkin. Yhtä hyvin jalankulkijatkin voisi kävellä autojen seassa, henki lähtee yhtä hyvällä todennäköisyydellä auton kanssa törmäyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri tuo, että mulla ei ole ajokorttia joten täytyy tunnustaa, että en ole täysin perillä liikennesäännöistä. Ne on joskus ala-asteen alimmilla luokilla viimeksi käyty läpi, eli 20 vuotta sitten. Vanhemmillakaan ei ole autoa, joten ei sitääkään kautta ole lapsena/nuorena tullut tutuksi. Asun sen verran pienessä kaupungissa, että täällä taitaa aina olla kävely- ja pyörätiet samassa. Tai näin ainakin oletan, koska pyöräilijät ja kävelijät painelevat iloisesti sekaisin eikä siitä kukaan ole huomautellut. Mä myöskin yleensä ajan suojatien yli pyörällä, tosin tämä taitaa olla kiellettyä?
Kannattaisi katsoa ne liikennemerkit, niissä kerrotaan mitä ne ovat. (Olettaen toki, ettei ole merkkisekoilua, kuten yllä kerroin.)
Eikä pyörää tarvitse taluttaa risteyksen yli, paitsi jos tulet jalkakäytävältä. Josta toivottavasti et tule pyörällä ajaen, koska siellä ei siis saa ajaa pyörällä. (Paitsi jos olet alle 12-vuotias.) Pyörällä saa ajaa yli, kun kyseessä on pyörätien jatke eli pyörätie jatkuu risteyksen toisella puolella ja/tai se on merkitty kahdella katkoviivalla. (Itse asiassa ajamalla saa ylittää myös suojatien, jos siihen tullaan tieltä, jossa on pyörällä ajo sallittu.)
Eli jos saat ajaa laillisesti pyörääsi, käytännössä saat myös ajaa risteyksen yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun liikun Hgin keskustan/kantiksen alueella, törmään (en onneksi kirjaimellisesti ainakaan vielä...) näihin pyöräilijöihin, jotka ajaa jalkakäytävällä. Monesti tekisi mieli huutaa, että tämä EI ole pyörätie, mutta yleensä en viitsi. Ehkä kuitenkin pitäisi, mistä nämä muuten oppivat. Viimeksi sanoin yhdelle nuorelle naiselle, että pyörätie on hei tossa vieressä...sanoi ”Kiitos” takaisin. Eli siis vaikka pyörätie on vieressä, silti monet tomppelit ajaa jalkakäytävällä. Viimeksi tänään todistin taas tällaista. Ja jos sitä pyörätietä ei ole ja sinne autojen sekaan ei uskalla, olisi se pyöräily syytä unohtaa!
Mielestäni pyörällä ajaminen autojen seassa se vasta järjenköyhää onkin. Yhtä hyvin jalankulkijatkin voisi kävellä autojen seassa, henki lähtee yhtä hyvällä todennäköisyydellä auton kanssa törmäyksissä.
Ihan sama mikä on sun mielipide, se on kuitenkin laki, mikä määrää.
TotuusSattuu kirjoitti:
En tiedä mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa koska osaan ne itse oikein hyvin. Tämän lisäksi en myöskään meinaa jäädä kenenkään alle enkä meinaa törmätä kehenkään koska tarkkailen ympäristöäni. Ja tämä koskee niin liikkumistani jalan, pyörällä ja autolla.
Mutta olen kyllä huomannut että joillain on kyllä taipumus olla jatkuvasti törmäyskurssilla muiden liikkujien kanssa. Ja vika on aina siinä toisessa, ei koskaan itsessä.
Oi kun kiva, että kuvittelet kuplassasi olevasi noin täydellinen. Todellisuudessa olet ainoastaan harvinaisen v*ttumainen typerys joka on muiden riesana ihan kaikkialla ja aina. Myös tällä palstalla.
TotuusSattuu kirjoitti:
En tiedä mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeaa koska osaan ne itse oikein hyvin. Tämän lisäksi en myöskään meinaa jäädä kenenkään alle enkä meinaa törmätä kehenkään koska tarkkailen ympäristöäni. Ja tämä koskee niin liikkumistani jalan, pyörällä ja autolla.
Mutta olen kyllä huomannut että joillain on kyllä taipumus olla jatkuvasti törmäyskurssilla muiden liikkujien kanssa. Ja vika on aina siinä toisessa, ei koskaan itsessä.
Toivottavasti joku ajaa mitä pikimmiten sun yli niin karisee tuo turha ylimielisyys.
Meilläpäin pyöräilijät, aikuisetkaan, ei osaa lukea. Monessa risteyksessä lisäkyltti 'pyöräiliijä: muista väistää' ja silti suhaavat autojen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin pyöräilijät, aikuisetkaan, ei osaa lukea. Monessa risteyksessä lisäkyltti 'pyöräiliijä: muista väistää' ja silti suhaavat autojen eteen.
'
Erikoinen kyltti. Onko pyöräilijöille siis lisäksi kärkikolmio vaan pelkkä "muista väistää"? Jos vain jälkimmäinen, se ei muuta mitään väistämissääntöä, jolloin esim. eteen kääntyvät, kolmion takaa tulevat tai liikenneympyrästä poistuvat autot väistävät pyöräilijää.
Valitettavasti tosiaan on joukko pyöräilijöitä, jotka eivät väistä väistämisvelvollisinakaan. Tosin näitä autoilijoitakin on aika paljon, jotka eivät tajua olevansa väistämisvelvollisia määrätyissä tilanteissa (kaupungissa näitä tilanteita on jopa valtaosa). Tekee liikenteestä myös meille liikennesääntöjä noudattaville pyöräilijöille rasittavaa, kun pysähtyy väistämään risteyksessä autoa ja sitten sivusta tulee toinen pyöräilijä ja paahtaa suoraan risteykseen. (Ne sukkahousupyöräilijät muuten yleensä osaavat säännöt, ne "sunnuntaipyöräilijät" ovat taas pahimpia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri tuo, että mulla ei ole ajokorttia joten täytyy tunnustaa, että en ole täysin perillä liikennesäännöistä. Ne on joskus ala-asteen alimmilla luokilla viimeksi käyty läpi, eli 20 vuotta sitten. Vanhemmillakaan ei ole autoa, joten ei sitääkään kautta ole lapsena/nuorena tullut tutuksi. Asun sen verran pienessä kaupungissa, että täällä taitaa aina olla kävely- ja pyörätiet samassa. Tai näin ainakin oletan, koska pyöräilijät ja kävelijät painelevat iloisesti sekaisin eikä siitä kukaan ole huomautellut. Mä myöskin yleensä ajan suojatien yli pyörällä, tosin tämä taitaa olla kiellettyä?
Kannattaisi katsoa ne liikennemerkit, niissä kerrotaan mitä ne ovat. (Olettaen toki, ettei ole merkkisekoilua, kuten yllä kerroin.)
Eikä pyörää tarvitse taluttaa risteyksen yli, paitsi jos tulet jalkakäytävältä. Josta toivottavasti et tule pyörällä ajaen, koska siellä ei siis saa ajaa pyörällä. (Paitsi jos olet alle 12-vuotias.) Pyörällä saa ajaa yli, kun kyseessä on pyörätien jatke eli pyörätie jatkuu risteyksen toisella puolella ja/tai se on merkitty kahdella katkoviivalla. (Itse asiassa ajamalla saa ylittää myös suojatien, jos siihen tullaan tieltä, jossa on pyörällä ajo sallittu.)
Eli jos saat ajaa laillisesti pyörääsi, käytännössä saat myös ajaa risteyksen yli.
Ajamalla saa kyllä ylittää, mutta väistämisvelvollisuus on sitten sillä pyöräilijällä ei autoilijoilla. Paitsi tietysti jos pyöräilijä hyppää pyörän selästä ja muuttuu näin jalankulkijaksi, niin silloin autoilija väistää kuten muitakin jalankulkijoita. Ainoastaan silloin autoilija väistää fillaristia kun autoilija tulee kolmion/stopin takaa tai autoilija kääntyy sille tielle jota pyöräilijä on ylittämässä. Suoralla tiellä jonka poikki vain menee suojatie on pyöräilijä väistämisvelvollinen vaikka pyörätie kuinka olisi/jatkuisi kummallakin puolen suojatietä.
Voisi olla ihan fiksua, että ainakin ajokortittomille pyöräilijöille olisi samanlaisia teoriatunteja kuin autokoulussa jossa näitä väistämissääntöjä ja liikennemerkkejä käytäisiin läpi. Ettei kukaan jää alle/aja yli siksi ettei tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä on sun mielipide, se on kuitenkin laki, mikä määrää.
Määräähän se laki kaikkea muutakin kuten lemmikeiden kiinnipitämisen ja ulosteiden keräämisen mutta eihän niitäkään noudateta, kun pitäähän mustin saada kirmata vapaana luonnon tilassaan ja paskat maatuu.
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Oi kun kiva, että kuvittelet kuplassasi olevasi noin täydellinen. Todellisuudessa olet ainoastaan harvinaisen v*ttumainen typerys joka on muiden riesana ihan kaikkialla ja aina. Myös tällä palstalla.
Hienoa kun kykenet noin asiallisen kiihkottomaan argumentointiin etkä anna tunteillesi ylivaltaa. Mutta jos niin kuitenkin joskus kävisi, siitä voit etsiä syytä myös siihen miksi sinulle liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Kaikenlaiset kuumakallet kun nimittäin ovat niitä jotka ovat jatkuvasti joutumassa konflikteihin liikenteessä, toki eivät koskaan omaa syytään...
Kaksi ryhmää joita kummeksun ja inhoan: just nämä aloituksessakin mainitut trikoosankarit jotka eivät välitä hevon kettuakaan säännöistä tai muusta liikenteestä, ja toinen on viuhkaksi koko tien leveydelle levittynyt kävelijäparvi, jonka yksiköt katsoo kuin lehmä uutta aitaa eivätkä ymmärrä supistua, kun soitat kelloa. No on vielä yksi ryhmä, nimittäin 2-4 hengen rinnakkain kävelevä vastaantuleva seurue, jonka jäsenistä kukaan ei tee yhtään minkäänlaista väistöliikettä. Itse olet siis valmiiksi jo jommassa kummassa laidassa. Ajatteliko nämä että heitä hypätään väistämään puskan tai ojan kautta vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajamalla saa kyllä ylittää, mutta väistämisvelvollisuus on sitten sillä pyöräilijällä ei autoilijoilla. Paitsi tietysti jos pyöräilijä hyppää pyörän selästä ja muuttuu näin jalankulkijaksi, niin silloin autoilija väistää kuten muitakin jalankulkijoita. Ainoastaan silloin autoilija väistää fillaristia kun autoilija tulee kolmion/stopin takaa tai autoilija kääntyy sille tielle jota pyöräilijä on ylittämässä. Suoralla tiellä jonka poikki vain menee suojatie on pyöräilijä väistämisvelvollinen vaikka pyörätie kuinka olisi/jatkuisi kummallakin puolen suojatietä.
Voisi olla ihan fiksua, että ainakin ajokortittomille pyöräilijöille olisi samanlaisia teoriatunteja kuin autokoulussa jossa näitä väistämissääntöjä ja liikennemerkkejä käytäisiin läpi. Ettei kukaan jää alle/aja yli siksi ettei tiennyt.
Pyöräilyn väistämisvelvollisuudet ovat käytännössä kaikkea muute kuin selkeät. Tää avasi mun silmäni, kun pitkän tauon jälkeen hyppäsin pyörän selkään ja päätin virkistää muistiani:
http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/
Mulla on esim. tuon 10-kohdan kaltainen risteys työmatkalla ja siitä ei tosiaan laissakaan sanota miten se pitäisi ajaa. Vaatisi kyllä opetusta niin pyöräilijöille kuin autoilijoille. Tai mieluummin noiden risteysten ja pyöräteiden selkeyttämistä.
Missä niitä liikennesääntöjä oppii jos ei ole esim. Autokoulua käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikki ihan totta. Mutta on vähän harhaanjohtavaa sanoa että "ainoastaan silloin" koska noita tapauksia esiintyy taajamissa lähes joka risteyksessä. Varsinkin uusissa risteyksissä jossa kevyenliikenteen väylä ylittää risteävän tien, ne kolmiot on laitettu lähes järjestään ennen pyörätietä eli auto väistää aina.
Noita tapauksia joissa pyörätie menee vain suoraan tien yli, on lopulta aika vähän.
Maanteillä myös välillä näkee näitä teiden valtiaita, rinnakkain 2 sukkapukuista pyöräilijää keskellä kaistaa eivätkä tee elettäkään väistääkseen takaa tulevaa autoa. Käsittääkseni laki velvoittaa pyöräiljän ajamaan pientareen puolella pois ajoradalta. En ole koskaan pitänyt yllä sellaista tiukkaa pyöräilijäasua, mutta jonkinlaisen muutoksen sen täytyy pääkoppaan tuoda niin että kuvittelee olevansa vähintään supersankari.
Vierailija kirjoitti:
ei ole kiellettyä, olett vain pyöräilijä silloin etkä jalankulkija:
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/ovatko-vai…
Autoilevan on väistettävä, kun tämä
1. on kääntymässä, jolloin tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää
2. tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa
3. tulee pihasta tai
4. on tulossa liikenneympyrään tai poistumassa liikenneympyrästä.
Pyöräilevän on väistettävä, kun tämä
5. tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.
--
Suurin osa ongelmista johtuu siitä, että esimerkiksi liikenneympyrän edessä on suojatie eikä autoilija välitä kolmiosta koska ajattelee sen koskevan vain autoja. Tai sitten tosiaan tuo kääntymissääntö.
--
Taluttaminen taas helpottaa elämää koska tällöin olet jalankulkija ja autoilijan tulee väistää aina. Tosin ei ne väistä niitäkään joten...
Ei se törmäys pyörän kanssa kuin kerran kirpaise. Jäät vähän makaan siihen jos vaikka kipu vähän hellittäisi. Meitsi lähtee jatkaan matkaan iloisesti pyöräilen.
Kotini vieressä on jalkakäytävä ja tien toisella puolella on pyörätie ja jalkakäytävä.
Arvatkaa, kummalla puolella suuret pyöräilijät ajavat? He eivät näytä alle 12-vuotiailta.
Vierailija kirjoitti:
Maanteillä myös välillä näkee näitä teiden valtiaita, rinnakkain 2 sukkapukuista pyöräilijää keskellä kaistaa eivätkä tee elettäkään väistääkseen takaa tulevaa autoa. Käsittääkseni laki velvoittaa pyöräiljän ajamaan pientareen puolella pois ajoradalta. En ole koskaan pitänyt yllä sellaista tiukkaa pyöräilijäasua, mutta jonkinlaisen muutoksen sen täytyy pääkoppaan tuoda niin että kuvittelee olevansa vähintään supersankari.
Piennar ei aina ole ajokunnossa joten silloin saa ajaa myös ajoradalla oikeassa reunassa.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-pyorailijalle
ja mitä laissa lukee:
jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.
Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Niin? Sitten ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan jos/kun ei ole harmainta aavistustakaan siitä kuinka siellä liikutaan ja kuka väistää ketäkin.
Vai meinaatko, että näitä pitää meidän muiden tielläliikkujien vain sietää, ymmärtää ja väistellä kun nämä itsekkäät p*skat kulkee kuin siat pellossa?