Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"25-vuotiaasta ylöspäin on sopiva ikä äidiksi, olet vielä vähän liian nuori" Mitä, ai miksi?

Vierailija
02.08.2019 |

Jokseenkin tällaisen kommentin kuulin siis tänään. Olen 21v, vauvan äiti. Mielestäni olen oikein sopiva lapseni äidiksi, ikään katsomatta. Tämä henkilö ei perustellut kommenttiaan tuon enempää, tosin en myöskään mennyt kysymään.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot kehittyy 24-25v asti, sitten vasta on 'aikuinen'

Vierailija
2/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapseni 20 ja 21 vuotiaana ja minusta se oli erinomainen ikä. 25-30v alkaa olla jo ihan vikoja hetkiä ja yli 30v ei pitäisi lisääntyä enää lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, et oot hyvä äiti lapsellesi vaikka ootkin nuori. <3

Vierailija
4/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on käsityksensä. Ihmiset on kuitenkin tosi erilaisia tuossa iässä. Joillekin ei sopisi, kun on vielä kova bilevaihde jne päällä. Mutta on paljonkin ihmisiä joille sopii lapsen saanti oikein hyvin. Me hankittiin lapset kun minä olin 19 ja 21, ja on ollut kyllä tosi hyvä järjestely: en ole joutunut pitämään työelämästä taukoa lasten takia, ja nyt kun olen nelikymppinen niin lapset on jo aikuisia, siinä missä ikäisiäni kollegoita elää ruuhkavuosia päiväkoti-ikäisten lasten kanssa. Ei käy kateeksi.

Vierailija
5/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei liity mitenkään siihen että mikä on sopiva ikä hankkia lapsia.

Ehkäpä sille on syynsä että ihminen tulee sukukypsäksi paljon ennen kuin aivot ovat valmiit.

Vierailija
6/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta mihin lapsi kaipaa äidin "loppuun asti" kehittyneitä aivoja? Tää argumenttihan kuulostaa ihan siltä kuin ihminen olisi joku vajaamielinen ennen maagista 25-vuoden ikää. 

ap

Vierailija
7/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Oletko käynyt koulut, onko työpaikka ja kaikki asiat muutenkin kunnossa vai oletko sossuelätti? Jos jälkimmäinen, älä lisäänny, ennenkuin asiat kunnossa.

Vierailija
8/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisestihan paras ikä lisääntyä on joku 16-20v

Vierailija
9/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on käsityksensä. Ihmiset on kuitenkin tosi erilaisia tuossa iässä. Joillekin ei sopisi, kun on vielä kova bilevaihde jne päällä. Mutta on paljonkin ihmisiä joille sopii lapsen saanti oikein hyvin. Me hankittiin lapset kun minä olin 19 ja 21, ja on ollut kyllä tosi hyvä järjestely: en ole joutunut pitämään työelämästä taukoa lasten takia, ja nyt kun olen nelikymppinen niin lapset on jo aikuisia, siinä missä ikäisiäni kollegoita elää ruuhkavuosia päiväkoti-ikäisten lasten kanssa. Ei käy kateeksi.

Meillä ensimmäinen lapsi kun oltiin 23. Ei todellakaan käy kateeksi kolleegat, joilla on vielä vaippaikäisiä lapsia kun ikää jo 50 vuotta. Meillä on jo lapsenlapsikin.

Vierailija
10/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sille on syynsä että ihminen tulee sukukypsäksi paljon ennen kuin aivot ovat valmiit.

Ai jos aivot olisi valmiit niin ymmärtäisi olla lisääntynyttä? Ei päde, koska monella yli kolmekymppisellä vasta alkaa vauvakuume.

Vai mikä syynsä siis?

Vierailija
11/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko omillasi toimeentuleva?

Vierailija
12/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain lapseni 20 ja 21 vuotiaana ja minusta se oli erinomainen ikä. 25-30v alkaa olla jo ihan vikoja hetkiä ja yli 30v ei pitäisi lisääntyä enää lainkaan.

Miten näiden alle 25 v lapsiperheiden elatus tulisi sitten mielestäsi järjestää ? Jollain voi toki olla jo riittävät kk ansiot tuossa iässä mutta suurimmalla osalla ei . Jos kaikki tekisi lapsensa alle 30 v niin kyllä tarviis valtion pystyä laittaa entistä enemmän rahaa kotihoidon lisäosiin ja toimeentulotukiin. Jos käy yliopiston niin ei mitenkään ole valmistunut tuon ikäisenä ja niitä yliopiston käyneitä ihmisiä yhteiskunta kuitenkin tarvii.

Vierailija
13/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Oletko käynyt koulut, onko työpaikka ja kaikki asiat muutenkin kunnossa vai oletko sossuelätti? Jos jälkimmäinen, älä lisäänny, ennenkuin asiat kunnossa.

Sinun ajattelumallin vuoksi syntyvyys on matalammalla kuin koskaan ja se aiheuttaa meillä kasvavia ongelmia.

Vierailija
14/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukukypsyys ei tarkoita että on kypsä äidiksi. Vai olisko 12v äiti ok??

Vierailija
15/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinulle kaikista paras ratkaisu olisi ollut keskittyä työntekoon ja olla ”tekemättä” lapsia, jos toisten lapsiperhe-elämä ei käy kateeksi, ja omassakin parasta oli se, ettei se haitannut kovin pahasti työntekoa.

Tässä ehkä juuri on se, mikä on suurin ongelma jos lähtee kovin nuorena tekemään peruuttamattomia päätöksiä, kuten perheen perustaminen. Ei vielä tunne itseään.

Vierailija
16/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mäkin oon opiskelija. Kun valmistun niin lapsi jo 5-6v. Mun mielestä täydellistä aikaa hoitaa pientä lasta kun opinnot aikataulullisesti on ainakin meillä todella joustavia, ja myös kotoa käsin voi helposti opiskella.

ap

Vierailija
17/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ajattelumallin vuoksi syntyvyys on matalammalla kuin koskaan ja se aiheuttaa meillä kasvavia ongelmia.

Kyllä liikakansoitus on isompi ongelma. Ihmisiä saadaan Suomeen muualta tarvittaessa.

Vierailija
18/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näiden alle 25 v lapsiperheiden elatus tulisi sitten mielestäsi järjestää ? Jollain voi toki olla jo riittävät kk ansiot tuossa iässä mutta suurimmalla osalla ei . Jos kaikki tekisi lapsensa alle 30 v niin kyllä tarviis valtion pystyä laittaa entistä enemmän rahaa kotihoidon lisäosiin ja toimeentulotukiin. Jos käy yliopiston niin ei mitenkään ole valmistunut tuon ikäisenä ja niitä yliopiston käyneitä ihmisiä yhteiskunta kuitenkin tarvii.

Täsmälleen päinvastoin.

Nuorempien pereheiden tuet ovat paljon pienempiä ja nuorten poissaolo työmarkkinolta häiritseen työnantajaa paljon vähemmän. Yhteiskunta säästäisi paljon rahaa jos lapset tehtäisiin alle 25 vuotiana eikä yli 30 vuotiaina.

Vierailija
19/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muodikasta arvostella muiden lapsien hankintaa.

Vierailija
20/108 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ensimmäinen lapsi kun oltiin 23. Ei todellakaan käy kateeksi kolleegat, joilla on vielä vaippaikäisiä lapsia kun ikää jo 50 vuotta. Meillä on jo lapsenlapsikin.

No ei mullakaan käynyt 23-vuotiaana kateeksi ne saman ikäiset, jotka työnteli lastenvaunuja. Sitten kun itse noin 35-vuotiaana aloin saada lapsia, ymmärsin että se on oikeasti hienoa aikaa.

Nykyään olen iloinen kaikkien niiden puolesta, joilla on perheessä vaippaikäisiä. Itsellänikin on, vaikka olen jo yli 40.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme