Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka kadut omakotitaloon muuttoa

Vierailija
02.08.2019 |

Olemme harkinneet muuttamista kerrostalosta omakotitaloon, mutta kokemusta omakotitaloasumisesta on vain lapsuuden ja nuoruuden ajalta vanhempien huollettavana.

Tuliko omakotitalon vastuut ja kustannukset yllätyksenä? Kuinka paljon käytät esim palveluita hyväksesi? Kaikki kokemukset kiinnostaa, mutta varsinkin negatiiviset, koska en halua tehdä päätöksiä ruusunpunaiset lasit päässä.

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa tulee hirveä määrä kaikkia maksuja. Jos raksaat uutta pelkkiin liittymiin menee 16 000e (viemäri/sähkö/lämpö/ym liittymät), vanhassa toki kuuluvat kaupan hintaan.

Tulee kiinteistövero, tienhoitomaksu (ei kaikkialla), hulevesimaksu, jätehuoltomaksu, ja aivan järkyttävä vakuutusmaksu joka on siis moninkertainen esim rivarin kotivakuutukseen verrattuna.

Puhumattakaan että tulee kallis lämmityslasku, sähkölasku, siirtomaksu, jätevesilasku. Tuo jätevesi ärsyttää siksi että samasta vedestä maksetaan kaksi kertaa, tulovetenä ja jätevetenä.

Joten kustannukset kyllä ”yllättävät” ja nyt en puhu iloisesta yllätyksestä.

Vierailija
2/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun jonkin verran. Minulla nuo maksut ei ole ollut yllätys eikä iso juttu. Mutta minä olen huomannut vasta jo taloon muutettuani että olen oikeasti patalaiska ihminen jolle esim. ruohon leikkuu, lumen luonti jne on ihan ylivoimaisia tehtäviä. Tällä hetkellä isossa pihassani on noin puolen metrin ruohot ja seassa metrisiä pikkupuiden ja pensaiden alkuja, kun en ole vaan saanut aikaiseksi ajoissa leikata ruohoja ja enää niitä ei millään ruohonleikkureilla alas saakaan. 

Eli jos on patalaiska ja sinkku, en välttämättä suosittele :D Minä kun vielä haaveilin juuri siitä pihasta kuinka kiva se on kesällä, ja etsin talon jossa on oikein kunnon iso piha omalla lammella. Ja nyt siellä pihassa ei voi olla kun sen on vallannut kasvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun jonkin verran. Minulla nuo maksut ei ole ollut yllätys eikä iso juttu. Mutta minä olen huomannut vasta jo taloon muutettuani että olen oikeasti patalaiska ihminen jolle esim. ruohon leikkuu, lumen luonti jne on ihan ylivoimaisia tehtäviä. Tällä hetkellä isossa pihassani on noin puolen metrin ruohot ja seassa metrisiä pikkupuiden ja pensaiden alkuja, kun en ole vaan saanut aikaiseksi ajoissa leikata ruohoja ja enää niitä ei millään ruohonleikkureilla alas saakaan. 

Eli jos on patalaiska ja sinkku, en välttämättä suosittele :D Minä kun vielä haaveilin juuri siitä pihasta kuinka kiva se on kesällä, ja etsin talon jossa on oikein kunnon iso piha omalla lammella. Ja nyt siellä pihassa ei voi olla kun sen on vallannut kasvit.

Mites joku automaattinen tai kauko-ohjattava ruohonleikkuri? Tai lämmitetty terassi+kulkureitit+ajotie?

Itse olen suunnitellut kaikenlaista teknologista helpotusta pihan hoitoon, mikä ei itsellenikään ole se herkuin juttu :D

Vierailija
4/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden omakotitalon erehdyin silloisen vaimon painostuksesta ostamaan. Todella paha virhe. Jatkuva stressi pihatöistä ja siitä mikä paikka rikkoutuu seuraavaksi. Yllättäviä, isoja kustannuksia. Turhaa tilaa jota ei mihinkään tarvittu, mutta sitäkin tilaa piti talvella kalliisti lämmittää. En voi sietää mitään remppahommia, minulla on vaativa työ joka vie kaikki mehut, enkä todellakaan halua uhrata vapaa-aikaani kodin kunnosteluun. Haluan asua ja elää, en raataa ja fiksata.

Muutin kerrostaloon vuokralle, elämä on täysin stressitöntä ja asumisen kulut täysin ennakoitavissa. Ei ikinä enää omakotitaloon. Niitä moni hankkii typerän romanttisissa unelmissa eläen ja naisen pesänrakennusvietin ajamana. Sääliksi käy.

Vierailija
5/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kadun omakotitaloon muuttoa koska töitä on enemmän kuin jaksaisin tehdä eikä mies tee oma-aloitteisesti juuri mitään ulkona.

Toisaalta ollaan uudessa paikassa ensimmäistä kesää joten meillä on aika paljon pihan muutostöitä mitä ei ole enää tulevina vuosina jos vaan jaksan sinnikkäästi tehdä ne tänä vuonna loppuun.

Vierailija
6/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on menneiden sukupolvien juttu. Agraarikulttuurin siirtyessä historiaan katoaa myös omakotiasumisen suosio. Vain hölmö ostaa tänä päivän omakotitalon, paitsi jos sattuu olemaan ADHD-masokisti.

Vierailija
7/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maksut ja työt eivät olleet ongelma eivätkä yllätys. Eikä niitä niin hirveästi edes ole ollut. Ja omakotitalossakin voi vaikuttaa siihen, paljonko töitä on. Koko pihaa ei ei ole pakko laittaa lumenluontia vaativaksi parkkipaikaksi eikä leikkausta vaativaksi nurmikoksi. Kunnossa oleva tekniikka on pääsääntöisesti vähemmän työlästä kuin juuri ja juuri yleensä toimiva. Isoin työ on siinä, että vahtii ja tarkastaa, että kaikki toimii.

Sen sijaan eräässä vaiheessa oli vaikea sietää sitä, että keskellä isoa kaupunkiakin asuessa omakotitaloalueilla kaikki tuntevat kaikki. Joka toinen vastaantulija on jollain lailla tuttu, vähintään lasten koulu”kaverien” vanhempi. Siellä on helppo joutua kaikkien tunnistamaksi sirkuspelleksi, jos perheessäsi on jotain omituista. Isossa kaupungissakin omakotialue on vähän kuin pieni kylä.

Vierailija
8/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyksenä tuli se, ettei silloisella puolisolla kiinnostanut huoltaa taloa eikä ei osallistunut mitenkään tärkeiden remonttien suunnitteluun ja maksuun. Avioeron myötä pääsin talosta. Eron jälkeenkin maksoin remontteja. Onneksi ohi.

Vierailija
9/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään turhempaa kuin että piha on täynnä kaikenmaailman ruohoa ja rehua ja niitä pitää sitten olla pätkimässä tasaisin ajoin. Miksei päällystetä asfaltilla koko pihaa niin pääsee siitäkin vaivasta.

Vierailija
10/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosteusvauriot

Lämmityslaskut

Lumityöt

Lumen pudotus

Nurmikon leikkuu

Rikkaruohot

Pihan kastelu

Remontointi

Vuodot

Rännien ja räystäskourujen putsaus

Vakuutukset

Maalaus

Pienet korjaukset

Ei kiitos. En halua enää takaisin omakotitaloon.

Vierailija
11/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites joku automaattinen tai kauko-ohjattava ruohonleikkuri? Tai lämmitetty terassi+kulkureitit+ajotie?

Itse olen suunnitellut kaikenlaista teknologista helpotusta pihan hoitoon, mikä ei itsellenikään ole se herkuin juttu :D

Kokeilin sellaista robottiruohonleikkuria viime vuonna, mutta pohja on liian epätasainen että se oikein pärjäisi, ja lisäksi on todella hidas ison nurmikon leikkuuseen. Myin vanhemmilleni joilla on pieni kaupunkialuepiha ja siellä toimii hyvin. 

Nuo lämmitetyt ajotiet jne varmaan tulisi aika kalliiksi? Ei ole kyllä tullut itselle edes mieleen. Täällä kyllä tuo talvi on vähän haastava muutenkin kun asun aika syrjässä ja täällä ei asu lähellä kuin kilometrin päässä tien päässä on yksi maatalo. Taloni ohi menevän tien aurauksesta huolehtii sen isäntä, ja usein viitsii vasta puolenpäivän aikaan hoitaa, joten pääsen töihin vasta silloin. Onneksi on etätyömahdollisuus.

Vierailija
12/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään turhempaa kuin että piha on täynnä kaikenmaailman ruohoa ja rehua ja niitä pitää sitten olla pätkimässä tasaisin ajoin. Miksei päällystetä asfaltilla koko pihaa niin pääsee siitäkin vaivasta.

Monen meistä mielestä se luonto ja vehreys ja kukat on ihania. Minäkin ennen talon ostoa katselin kateudesta vihreänä ties mitä puutarhaohjelmia ja lehtiä, ja ajattelin että olisipa olo kuin paratiisissa tuommoisessa paikassa kauniina kesäpäivänä. Pois piti kivikylästä päästä ja äkkiä, luonnon rauhaan. En vaan tosiaan jotenkin aina kerrostaloissa asuneena ymmärtänyt kuinka paljon siitä puutarhasta on vaivaa jos sen haluaa olevan sellainen rehevä mutta hallittu paratiisi. Sitten kun on vielä erittäin stressaava työ mistä usein ihan väsynyt niin ei olekaan tullut ylläpidettyä unelmapuutarhaani. Ja vielä pari vuotta sitten kun minä haaveilin että teen niin hienon pihan että voin laittaa johonkin Kaunein piha kilpailuun tms :D

-2

Vierailija
13/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ainakaan jos kumppani ei tee mitään muuta kun puolet niistä sisällä tapahtuvista kotitöistä. Kahdesta kokemusta, eikä kolmatta kertaa tule. Ostin mökin ja käytän sitä vain ystävieni kanssa.

Vierailija
14/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivat on monet, ei voi muuta sanoa kun näitä juttuja lukee.

Vierailija
15/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut, tosin mitään ruusunpunaisia kuvitelmia ei koskaan ollutkaan, koska olen maatalosta kotoisin. Hirveästi voi vaikuttaa asumismukavuuteen sillä, millaisen talon ostaa ja miten kunnianhimoiset suunnitelmat omakotitaloelämästä on. Me ostettiin suht uusi, jossa nykyaikainen tekniikka ja kunnossa oleva piha. Lämpiää sähköllä ja puulla, ilmalämpöpumpusta iso apu. Ei ole tarvinnut vielä remppailla, mutta toki hoidetaan kuntoon sitä mukaa, kun jotain ilmenee. Ero siinä vaan olisi tullut, jos olisi jonkun vanhan remppakohteen ostanut. Kustannukset eivät loppujen lopuksi ole eronneet paljoa rivariasumisesta, toki yllätysten varalta kannattaa olla enemmän puskuria.

Parasta on oma rauha, meillä ei ole naapureita ihan vieressä. Tykkään myös itse laittaa kasvimaata ym. joten pihaa en koe rasitteena. Nurtsin jaksaa leikata kesällä viikon/kahden välein ja lumet työnnellä pihalta silloin kun sitä tulee. Puita ollaan myös tehty itse ja se on ihan mukavaa hyötyliikuntaa. Palveluita ei olla ostettu, paitsi toki nuohous ja pihatien auraus. Onneksi puolisolla on samanlainen toive ja käsitys omakotitalossa elämisestä, tarttuu toimeen ja yhdessä puuhaillaan milloin mitäkin projektia.

Vierailija
16/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kustannus vielä:

Nuohous muuttui juuri vapaaksi kilpailulle-> taksat nousevat

Kiinteistövero

Energiatodistus + kuntoarvio (myytäessä)

Vierailija
17/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä asunut omakotitalossa, mutta jos muuttaisin niin pitäisi siellä olla asfaltoitu piha, iso katettu lämmin terassi, ehkä toinenkin terassi, vain vähän nurmikkoa ja muutama helppohoitoinen kukkapenkki. Näin ahkera ihminen olen. :D

Vierailija
18/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei tullut yllätyksenä,enkä ikinä vaihtaisi omakotitaloasumista.Mutta!Taajama-alueella kannattaa todella tarkkaan katsoa,minkälaiset naapurit ovat!jos olisimme tienneet minkälaiset meidän naapurit on,ei oltaisi tähän ikinä muutettu.

Nyt onneksi alkaa tilanne normalisoitua.

Vierailija
19/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en suosittele. Talo on miehen (ennen minua) hankkima mutta hän ei jaksa hoitaa suurta pihaa, itse sitten yritän sitä pitää jotenkuten siistinä. Koko ajan pitää miettiä mitä rempataan ja mistä siihen rahat, ja onko jossain joku vesivahinko tms.

Kaikki raha menee asumiseen eikä talo ole mitenkään erityisen viihtyisä, vaan sokkeloinen ja pimeä. Vaihtaisin valoisaan rivarihuoneistoon hyvällä pohjaratkaisulla tältä istumalta.

Vierailija
20/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa tulee hirveä määrä kaikkia maksuja. Jos raksaat uutta pelkkiin liittymiin menee 16 000e (viemäri/sähkö/lämpö/ym liittymät), vanhassa toki kuuluvat kaupan hintaan.

Tulee kiinteistövero, tienhoitomaksu (ei kaikkialla), hulevesimaksu, jätehuoltomaksu, ja aivan järkyttävä vakuutusmaksu joka on siis moninkertainen esim rivarin kotivakuutukseen verrattuna.

Puhumattakaan että tulee kallis lämmityslasku, sähkölasku, siirtomaksu, jätevesilasku. Tuo jätevesi ärsyttää siksi että samasta vedestä maksetaan kaksi kertaa, tulovetenä ja jätevetenä.

Joten kustannukset kyllä ”yllättävät” ja nyt en puhu iloisesta yllätyksestä.

Tottakai maksat vedestä joka sinulle kuljetetaan, ja jota sinä ostat, sekä erikseen siitä että sinun jätevetesi käsitellään.