Mies romuttaa taloutemme heräteostoksilla
Mies hoitaa ostokset ja nyt kesän aikana hän on alkanut poiketa listasta. Aina kerran viikossa katotaan mitä tarvii ostaa ja laaditaan lista mutta hän tuo nyt kotiin -30% -ruokia tai tarjoustuotteita jotka menee pilalle kun niitä ei ehdi, halua tai voi syödä. Meillä on yhteinen tili ja säästetään häämatkaan (häät oli kesäkuussa ja sovittiin että lähdetään matkalle kun on säästetty niin että päästään minne halutaan) mutta nyt palkat vaan hupenee noihin typeriin sokkohankintoihin. Kysyin miksi hän poikkeaa sovitusta ja hän huusi että olisin kiitollinen että hän tuo vaikka mitä löytöjä halvalla ja edes käy kaupassa. Hän itse ehdotti että hoitaa ostokset kolmivuorotyöni takia ja tuntuu että hän ostaa kaikkea vain koska se on edullista eikä mieti käytetäänkö se. Tienaan häntä enemmän ja olen ajatellut vaihtaa sittenkin omaan tiliin etten rahoita hänen shoppailuaan mutta pelkään hänen reaktiotaan. Kannattaako vaan toimia kun puhe ei auta?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pakasta niitä sen puolesta.
Et kokkaa niitä sen puolesta.
Et siivoa niitä roskiin sen puolesta.Teet ruokaa niistä listatuotteista, joista on sovittu. Loput jätät miehen murheeksi. Lakkaa auttamasta sitä tän asian kanssa.
Me yritettiin aikanaan vähentää hävikkiruokaa ja pidettiin jääkaapin ovessa listaa ruuista, jotka menee roskiin. Ei jaksettu kuin viikko-pari, mutta siinäkin ajassa silmät aukesi ja alkoi enemmän huomioida asiaa. Hävikki on meillä vähentynyt.
Tässäkin sovittu tarkoittaa: nainen on määrännyt.
N50
No jos se mies haluaa ostaa 3 pakettia makkaraa viikossa niin miksi sen naisen pitää niistä kokata?! Jos joutuu jo valmiiksi tekemään muut normaalit ruuat niin pitää vielä vääntää 3 kiloa makkarapataa, vaikkei kumpikaan syö lihaa? Miksi mies saa olla niin avuton ettei mitenkään voi ITSE edes makkaraa paistaa, vaikka ostaa niitä jatkuvasti.
Yhdessä sovitaan yhteiset ruuat. Jos ostaa lisäksi mitä itse haluaa niin siitä vaan, kunhan myös ITSE sitten hoitaa sen ruuan.
Öö mikset pakasta noita ruokia niin ei tule hävikkiä. Ootko vähän tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa kuin että taivaan kiitos ei ole noin köyhää että jotkut tarjousruokaostokset romuttaisi talouden...
Vaikka ei romuttaisikkaan, mutta on tyhmää heittää ruokaa roskiin. Meillä ei ruokaa heitetä oikeastaan koskaan roskiin. Lautaselle ei jätetä ruokaa, mutta olenkin syntynyt 1949.
Ei mikään ymmärrys tue sitä, että ostetaan ruokaa roskiin heitettäväksi.
Pakko olla täysi trolli. Tai sitten ap on vähän simppeli ja paapoo miestään ihan liikaa. Johan täällä on sanottu 10 kertaa, että lakkaa hoitamasta sitä kaappia tyhjäksi, lakkaa pakastamasta niitä ruokia, heittämästä roskiin, tekemästä niistä ruokia! Asia ratkeaa sillä että mies hoitaa hutiostokset ALUSTA LOPPUUN itse. Joko syö ne tai heittää pois. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Opettakaa ne miehenne tekemään ruokaa. Ei sitten tarvitse ihmetellä mitä se mies niistä ostamistaan tuotteista tekee kun sen pitää itse se keksiä. Jos nainen vastaa aina kaikesta ruoanlaitosta niin ei ole todellakaan ihme jos mies ei ole täysin selvillä siitä mitä kaupasta kannattaa ostaa ja mitä ei.
Ja lista ei ole välttämättä ratkaisu koska kukaan aikuinen mies ei jaksa olla vuosikausia "äidin pikku apulainen" joka kiltisti kantaa jokaisen listassa olevan tuotteen kiltisti kotiin ilman minkäänlaista omaa ajattelutyötä.
Juuri näin. Paitsi ei kai aikuista tarvi opettaa.
Kyllä sinun on viisaampana selvitettävä asia miehelle ja laitettava hänet ojennukseen.
Mielestäni on aivan sama kuka perheessä päättää asioista, kunhan toimitaan älyllisesti. No tyhmää ei tahdo saada ymmärtämään. Kuitenkin ,kun avioliittonne on alussa, nbiin laita miehesi ojennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pakasta niitä sen puolesta.
Et kokkaa niitä sen puolesta.
Et siivoa niitä roskiin sen puolesta.Teet ruokaa niistä listatuotteista, joista on sovittu. Loput jätät miehen murheeksi. Lakkaa auttamasta sitä tän asian kanssa.
Me yritettiin aikanaan vähentää hävikkiruokaa ja pidettiin jääkaapin ovessa listaa ruuista, jotka menee roskiin. Ei jaksettu kuin viikko-pari, mutta siinäkin ajassa silmät aukesi ja alkoi enemmän huomioida asiaa. Hävikki on meillä vähentynyt.
Tässäkin sovittu tarkoittaa: nainen on määrännyt.
N50
No jos se mies haluaa ostaa 3 pakettia makkaraa viikossa niin miksi sen naisen pitää niistä kokata?! Jos joutuu jo valmiiksi tekemään muut normaalit ruuat niin pitää vielä vääntää 3 kiloa makkarapataa, vaikkei kumpikaan syö lihaa? Miksi mies saa olla niin avuton ettei mitenkään voi ITSE edes makkaraa paistaa, vaikka ostaa niitä jatkuvasti.
Yhdessä sovitaan yhteiset ruuat. Jos ostaa lisäksi mitä itse haluaa niin siitä vaan, kunhan myös ITSE sitten hoitaa sen ruuan.
Se joka ostaa, päättää mitä ostaa JA tekee myös ruuat. Hyvin on toiminut 25 vuotta meillä. Minä en ole mieheni äiti. Mies on vuorollaan kotona ollessa tai aikaisemmin kotiutuneena osannut ihan itse ostaa ja tehdä ruuat. Täällä asuu kaksi aikuista ihmistä.
Olen joskus nuorena ottanut päätäntävallan kodin asipihin ja oppinut, että siitä koituva rasitus oli täysin oma syyni. Väitän, että tämä on naisten yleisin virhe perheissä. Syy uupumukseen sekä siihen, ettei mues saa osallistua mihinkään. Ei kukaan jaksa olla pikkuapulainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tota "ei syödä punaista lihaa" juttua nyt. Siis kumpikaan ei syö lihaa ja mies ostaa silti kaapit täyteen leikkeleitä ja makkaraa?
Joko miehesi on ns. heikkolahjainen eikä erota lihaa kasviksista, tai sitten hän ei ole niin kasvissyöjä kuin luulet, ap.
Kuule olen itsekin alkanut epäillä! Koko ostohuuhaa tuli puskista vaikka nimenomaan YHDESSÄ listataan tarpeet ja siinä vaiheessa mies tyytyväisenä haluaa kanaa ja kasviksia, jogurttia ja lohta ym. mitä on syöty KOKO 2v MITÄ ON TUNNETTU JA RAKASTETTU ja en keksi muuta kuin että miehellä on riippuvuus löytöihinsä ts. ei voi olla ostamatta kun halvalla saa. Kun niihin oikeasti tarvittaviin juttuihin olisi varaa panostaa vaikka säästäisi. Nyt ei saada mitään säästöön ja rahat menee järjettömään määrään pilaantuvia tuotteita jotka ei (ainakaan aiemmin) kuulu(neet) kummankaan ruokavalioon. JA MEILLÄ EDELLEENKIN ON PAKASTIN TÄYNNÄ!!! Kun sitä nyt jokatoinen ehdottaa.
Mutta: annan nyt koko ruokahomman miehen vastuulle ja hän saa itse siivota tai syödä päiväysvanhat ruokavuoret. Jos ei mitään korjausliikettä tapahdu tai valittaa että sysään kaiken vastuun hänelle niin ehdotan taloustiliä jolle tietty summa (multa tulojen takia isompi) joka kk ruokiin. Ja lisäksi kummallekkin oma tili.
Tulee nyt isoja muutoksia ja pakko puhuttaa miestä vaikka väkisin ettei tilanne ole sekään että hän kuluttaa oman tilinsä lisäostoksiin ja koko matka menisi mun tilistä. Eikä pidä kutsua vieraita jos kämppä alkaa haista prosessissa............................. Kiitos vinkeistä niitä jakaneille, jos tää tilanne nyt lähtisi paranemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Öö mikset pakasta noita ruokia niin ei tule hävikkiä. Ootko vähän tyhmä?
MILJOONANNEN KERRAN MEIDÄN PAKASTIN ON TÄYNNÄ ILMAISIA MARJOJA JA SIENIÄ. Pitääkö ostaa toinen pakastin miehen lihajalosteille joita ei edes haluta syödä?????? Nyt oikeasti osa ei lue yhtään ennen kuin vastaa........ Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän noita tuoteita on ostaa. Nyt teidän pitää vielä oppia käyttämään pakastinta ja tällä tavalla kerryttää lisää niitä säästöjä, kun kaupassa käymistä voi vähentää. Kannattaa myös tehdä ruokaa isompia annoksia kerralla ja laittaa pakastimeen.
Kumpi on järkevämpää: "Ostan aina tarjouksesta, tarvitsin tai en" vai "Ostan vain mitä tarvitsen, oli tarjouksessa tai ei"
Noiden välimuoto on järkevin. Jos voi korvata normaalihintaisen tuotteen tarjoustuotteella, ostan tarjoustuotteen.
Yhteinen tili pois tai sovitte että sitä käytetään vain kun tilin käyttöhetkellä kumpikin mukana. Jos rahasta riitaa ennen perheen perustamista teillä vielä tyyntä ennen myrskyä
Onko mies omasta vai sinun tahdosta lihaa syömätön? Veikkaan jälkimmäistä. Jos taas omasta tahdostaan niin luulen hänellä olevan jokin häiriö tunnepuolella eikä pysty olemaan ostamatta noita ruokia. Eihän kukaan järkevä ihminen noin tee.
Aika nopsaan näköjään asiat edennyt, jos olette pari vuotta tuntenut ja nyt jo naimisissa ettekä ole yhdessä asuneet. Sen takia aikoinaan vaimolle sanoinkin, että en alle 3 vuoden yhdessä asumista naimisiin ole menossa, jotta tämmöisiä ylläreitä ei tule...
Hyvä neuvo se, että annat ruokien kasautua ja mies joutuu vastuuseen niiden poisheittämisestä. osta vaikka oma ruokasi erikseen sinä aikana ja jätä.mies dyömään/siivoamaan ne ostamansa mönjät.
Ja ihan ehdoyon jutyu on se erilliset tilit ja taloustili. Lisäksi kannattaisi kanavoida osa rahoista neljännelle tilille suoraan säästöön, jottei ole hassattavissa päähänpistoihin. Suosittelen tätä.todella.
Miehellä on lisäksi joku ongelma, koska ei toimi normaalin ihmisen tavoin nyy. Joku hsmstrusvimma on lauennut ehkä stressin tms takis. Ja menitte naimisiin vasta, jotenkin se on vaikuttanut mieheen kummallisesti psykologisesti. Hamstraus voi siirtyä muohin tavaroihin ruuadta, joten pitäisi selvittää se itse ongelms. Kohta teillä on muuten piilotettuna kaapinperälle 60 extratehosilmälasia, joita kumpikaan ei voi edes käyttää.
Yhteinen tili ei missään tapauksessa sovi teille.
Ja tosiaan, jätä ylimääräiset ruoat miehesi vastuulle. Sinä teet ruokaa vain niistä aineksista, jotka on yhdessä sovittu hankittavaksi. Älä missään nimessä heitä jääkaapista mitään mieheen sinne tuomaa pois. Näin miehesi on pakko huomata tilanne. Kaikkein parasta olisi, jos myös kauppakassin purkaminen olisi miehen vastuulla niin, että hän huomaisi ongelmat tavaran mahduttamisessa jääkaappiin.
Muuten, avaamattomassa pakkauksessa oleva maito säilyy jääkaapissa ainakin viikon parasta ennen -päivämäärän jälkeen. Maitoa on turvallista käyttää niin pitkään kuin siinä ei ole mitään selvästi havaittavaa ylimääräistä hajua tai makua. Liha- ja kalatuotteet ovat eri asia
Minä ajoitan kauppareissut iltaan. Silloin saa kaikki alelaputetut -60%. Nämä ovat usein sellaisia joissa vkp vasta parin päivän päästä. Ostan aina lihoja, makkaraa, tai mitä milloinkin sattuu olemaan. Laitan pakastimeen ja hyödynnän myöhemmin ruoanvalmistuksessa. PALJON on säästetty tällätavalla. En siis lähde kauppaan vartavasten näiden takia, vaan ajoitan kauppareissut iltaan silloin kun olen muutenkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajoitan kauppareissut iltaan. Silloin saa kaikki alelaputetut -60%. Nämä ovat usein sellaisia joissa vkp vasta parin päivän päästä. Ostan aina lihoja, makkaraa, tai mitä milloinkin sattuu olemaan. Laitan pakastimeen ja hyödynnän myöhemmin ruoanvalmistuksessa. PALJON on säästetty tällätavalla. En siis lähde kauppaan vartavasten näiden takia, vaan ajoitan kauppareissut iltaan silloin kun olen muutenkin menossa.
Ostatko myös 10 pussia kissanruokaa, vaikkei teillä ole kissaa? Niin ap:n mies tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatko myös 10 pussia kissanruokaa, vaikkei teillä ole kissaa? Niin ap:n mies tekisi.
Tämä juurikin, ostokset on ihan päättömiä ja uutta tulee niin kovaa tahtia että vaikka mies olisikin lopettanut semivegeilyn niin ei ehtisi käyttää niitä. Tää ei ole mitään normaalia tarjoushaukkailua.
Mun semivegeilyllä ei ole vaikutusta mieheen - se vaan oli kiva yhteinen juttu kun hän sanoi lopettaneensa punaisen lihan syönnin lukiossa ilmastoheränneenä (mulle taas pun. liha ei vain maistu). Tuo hänen nykytapansa ostella ei ainakaan auta ilmastoa................ Pitää kysyä tästäkin koska jos hän nyt on alkanut syödä nuita lihoja niin ne voi lisätä listaan mutta ei hän edes syö nyt tuomiaan lihoja niin ennemmin tuntuu olevan joku pakko ostaa. Ap
Pakko lisätä että mun mielestä on ihan normaalia ettei asuttu yhdessä ennen häitä ja että 2v jälkeen ollaan naimisissa. On paljon nopeampaakin toimintaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä että mun mielestä on ihan normaalia ettei asuttu yhdessä ennen häitä ja että 2v jälkeen ollaan naimisissa. On paljon nopeampaakin toimintaa. Ap
Oletteko uskovaisia? Olen 40v enkä tunne yhtä ainoaa ihmistä joka olisi mennyt naimisiin asumatta yhdessä, TAI mennyt naimisiin alle 2v seurustelun jälkeen. Minun kirjoissani tuo tahti on hurjan nopea, ja naimisiin meno ilman avoliittoa alla on tosi iso riski ettei oikeasti tunne ihmistä jonka nai. Niinkuin sulle on nyt käynyt.
Mä en muutes edes usko että kyseessä on mikään uusi käytostapa - erikseen asuessanne et ole vaan nähnyt miehen elintapaa, jonka hän todennäkoisesti on piilottanut sinulta. Hän kuitenkin selvästi häpeää käytostään, koska ei halua keskustella siitä ja hermostuu jos edes yrität puhua asiasta. Silloin kyseessä on jo tapa joka on (hänen mielestään) vakiintunut osaksi hänen persoonaansa, ei jokin yhtäkkiä alkanut kokeilu.
Juuri näin. Paitsi ei kai aikuista tarvi opettaa.