Mies romuttaa taloutemme heräteostoksilla
Mies hoitaa ostokset ja nyt kesän aikana hän on alkanut poiketa listasta. Aina kerran viikossa katotaan mitä tarvii ostaa ja laaditaan lista mutta hän tuo nyt kotiin -30% -ruokia tai tarjoustuotteita jotka menee pilalle kun niitä ei ehdi, halua tai voi syödä. Meillä on yhteinen tili ja säästetään häämatkaan (häät oli kesäkuussa ja sovittiin että lähdetään matkalle kun on säästetty niin että päästään minne halutaan) mutta nyt palkat vaan hupenee noihin typeriin sokkohankintoihin. Kysyin miksi hän poikkeaa sovitusta ja hän huusi että olisin kiitollinen että hän tuo vaikka mitä löytöjä halvalla ja edes käy kaupassa. Hän itse ehdotti että hoitaa ostokset kolmivuorotyöni takia ja tuntuu että hän ostaa kaikkea vain koska se on edullista eikä mieti käytetäänkö se. Tienaan häntä enemmän ja olen ajatellut vaihtaa sittenkin omaan tiliin etten rahoita hänen shoppailuaan mutta pelkään hänen reaktiotaan. Kannattaako vaan toimia kun puhe ei auta?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oikeasti, ne saatiin järjestettyä häät 40 vieraalle, kartano järven rannalla 2 päivää, bändi, pitopalvelu ja ruoka suunniteltuna viimeisen päälle, kuohut, viinit ja muut juotavat, koristelut ja rahaa meni yhteensä 3000 euroa.
Häistä tuli hulppeat puutarhajuhlat ja kaunis kesäpäivä. Täytyy osata suunnitella ja tehdä valinnat, karsia ja päättää mihin panostetaan. Meillä oli ruoka, paikka, juoma ja ohjelma pääosassa, sitten kampaukset, kengät, vaatteet, meikit mentiin omilla taidoilla ja mitä oli ennestään. Sormuksetkin riitti kihlasormukset, niihin oli aikoinaan panostettu, että ovat vähän arvokkaammat. Häämatkaa ei tehty. Asiat saatiin kartanosta, itse koristeltiin ja siivottiin.
Eli järki päässä häiden suunnittelussa niin voi syödä tuoretta ja terveellistä ruokaa koko vuoden.
Häät on jo pidetty ja muutenkaan sinun hääsi ei taida nyt ketään kiinnostaa. Kyse on ihan siitä että mies heittää rahaa turhaan ruokaan eikä ap tiedä miten toimia.
Luin aloituksen nopeasti, joten ei siis muuta neuvoa kuin unohtaa se häämatka jos rahat ovat noin tiukilla. Varmaan häät veivät kaikki rahat, aika monelle käy noin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun ihmisellä on paljon stressiä esim rahasta, voi alkaa käyttäytyä omituisesti hallitakseen stressiään. Hamstraus eri muodoissa on aika yleistä, vaikka se ei ulkopuolisen silmin auta mitään ja vain pahentaa tilannetta.
Jos sun miehellä on ahdistusta rahasta ja se menee kauppaan, voi olla että ale-tuotteiden osto helpottaa hetkellisesti. Tulee ainakin mielikuvan tasolla säästöä ja toisaalta tuntuu hyvältä kun saa ostaa, saa hallita tilannetta sen lyhyen hetken.
Kotona sitten vaimo suuttuu ja sättii, mikä entisestään lisää ahdistusta.
Yritä puhua miehen kanssa ihan rauhassa siitä, mikä on heräteostosten taustalla.Moni täällä irvailee ja hekottaa, mutta kyllä se mun korvaan kuulostaa jo oudolta ostaa monta pakettia makkaraa, jos ette edes syö lihaa. Tai jatkuvalla syötöllä litroittain maitoa, joka menee hetkessä vanhaksi ja kaadetaan viemäriin. Kerta tai kaks ei haittaa, hutiostoksia sattuu, mutta viikosta toiseen koko ajan?! Helposti parikymppiä viikossa suoraan roskiin, jos lisäksi on ostettu ne "oikeat" ruuat jo. Järjetöntä.
Minusta tilanne on järjetön ja omituinen vaikkei edes säästettäisi mihinkään. Mies siis hiillostuu kun asiasta sanoo ja ei tämä todellakaan naurata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet tainnut naida Sulo Vilenin hengenheimolaisen, joka ostaa aina, kun halvalla saa. Vaikka näyttäisi kyllä ostavan ihan järkevästi. Sinun kannattaisi ihan ensimmäiseksi opetella erottamaan kaksi termiä: Viimeinen käyttöpäivä ja Parasta ennen. Viimeinen käyttöpäivä on todella viimeinen, valmistaja ei sen jälkeen takaa, että tuote on käyttökelpoista. Esim. jauhelihaa en koskaan osta, jos viimeinen käyttöpäivä on jo lähellä. Sitä ei kannata enää edes pakastaa, sillä bakteeritoiminta on jo herännyt. Sen sijaan parasta ennen kertoo vain sen, että ainakin mainittuun päivämäärään asti tuote on moitteeton, mutta että se muutu moskaksi heti seuraavana päivänäkään. Näitä parasta ennen -tuotteita kannattaa pakastaa, jolloin niiden käyttöikä pitenee.
Kun mies tulee kaupasta, niin pura tavarat ja lajittele ne sen mukaan, mitkä pitää käyttää heti ja mitkä säilyvät jääkaapissa joitakin päiviä (huom. päivämäärä!) ja pakasta osa. Voit myös tehdä kerralla useamman ruokalajin, jolloin saat käytettyä niitä tarjoustuotteita. Näin saat ruokalistaan vaihtelua eikä joka kerta tarvitse aloittaa alusta ruuanlaittoa, kun jääkaapissa tai pakasteessa on valmiina vain kuumentamisen kaipaavaa ruokaa.
Tiedän vallan hyvin päiväysten erot mutta edelleenkin: niitä tuotteita on sellaisia mitä ei edes kumpikaan syödä, monta samaa sorttia ja tilaa ei yksinkertaisesti ole koko suvun ruokkimiseen riittävälle safkalle!
Moni ei nyt tajua pointtia ollenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oikeasti, ne saatiin järjestettyä häät 40 vieraalle, kartano järven rannalla 2 päivää, bändi, pitopalvelu ja ruoka suunniteltuna viimeisen päälle, kuohut, viinit ja muut juotavat, koristelut ja rahaa meni yhteensä 3000 euroa.
Häistä tuli hulppeat puutarhajuhlat ja kaunis kesäpäivä. Täytyy osata suunnitella ja tehdä valinnat, karsia ja päättää mihin panostetaan. Meillä oli ruoka, paikka, juoma ja ohjelma pääosassa, sitten kampaukset, kengät, vaatteet, meikit mentiin omilla taidoilla ja mitä oli ennestään. Sormuksetkin riitti kihlasormukset, niihin oli aikoinaan panostettu, että ovat vähän arvokkaammat. Häämatkaa ei tehty. Asiat saatiin kartanosta, itse koristeltiin ja siivottiin.
Eli järki päässä häiden suunnittelussa niin voi syödä tuoretta ja terveellistä ruokaa koko vuoden.
Häät on jo pidetty ja muutenkaan sinun hääsi ei taida nyt ketään kiinnostaa. Kyse on ihan siitä että mies heittää rahaa turhaan ruokaan eikä ap tiedä miten toimia.
Luin aloituksen nopeasti, joten ei siis muuta neuvoa kuin unohtaa se häämatka jos rahat ovat noin tiukilla. Varmaan häät veivät kaikki rahat, aika monelle käy noin.
Tämä ei ollut ongelma vaan se että tili hupenee järjettömiin tuotteisiin joita ei edes käytetä ja jotka ei mahdu minnekkään. Ei nyt mitään hyväntekeväisyysruokarinkiä voida perustaa. Ap
Meillä on varaa reissata just siksi, että hyödynnetään noita alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olet tainnut naida Sulo Vilenin hengenheimolaisen, joka ostaa aina, kun halvalla saa. Vaikka näyttäisi kyllä ostavan ihan järkevästi. Sinun kannattaisi ihan ensimmäiseksi opetella erottamaan kaksi termiä: Viimeinen käyttöpäivä ja Parasta ennen. Viimeinen käyttöpäivä on todella viimeinen, valmistaja ei sen jälkeen takaa, että tuote on käyttökelpoista. Esim. jauhelihaa en koskaan osta, jos viimeinen käyttöpäivä on jo lähellä. Sitä ei kannata enää edes pakastaa, sillä bakteeritoiminta on jo herännyt. Sen sijaan parasta ennen kertoo vain sen, että ainakin mainittuun päivämäärään asti tuote on moitteeton, mutta että se muutu moskaksi heti seuraavana päivänäkään. Näitä parasta ennen -tuotteita kannattaa pakastaa, jolloin niiden käyttöikä pitenee.
Kun mies tulee kaupasta, niin pura tavarat ja lajittele ne sen mukaan, mitkä pitää käyttää heti ja mitkä säilyvät jääkaapissa joitakin päiviä (huom. päivämäärä!) ja pakasta osa. Voit myös tehdä kerralla useamman ruokalajin, jolloin saat käytettyä niitä tarjoustuotteita. Näin saat ruokalistaan vaihtelua eikä joka kerta tarvitse aloittaa alusta ruuanlaittoa, kun jääkaapissa tai pakasteessa on valmiina vain kuumentamisen kaipaavaa ruokaa.
Korjataan pari virhettä, ap:n ei kannata alkaa ruokaorganisaattoriksi vaan mies itse purkakoon ja lajitellen kauppakassin sisällön. Jos ei tarvitse toteuttaa käytäntöön ostoksiaan niin ei ikinä opi mitään. Loppuu se hamstraus kun näkee ettei se tarjousruoka itsestään päädy ajallaan ruokapöytään. Samoin se suunnittelu, mitä ruokaa niistä tehdään ja tärkeimpänä sen ruuan valmistaminen. Tarjoushaukka tulee järkiinsä kun joutuu tekemään homman pitkän kaavan mukaan eikä vaan hankintahommaa.
Ja erilliset tilit niin tarjoushaukka näkee realismin omilla rahoillaan, toki voi olla taloustili mihin rahaa suhteessa palkkaan. Mutta en lähtisi taloustilille laittamaan tässä tilanteessa summia vaan tässä satanen ja riittää viikoksi, mä laitan 60 ja sä 40 euroo ruokakassaan. Mä teen ruuat ma ja ti, sä ke ja to, pe la su tehdään yhdessä tai jaetaan. Itse tekisin keiton, josta syö kaksi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vallan hyvin päiväysten erot mutta edelleenkin: niitä tuotteita on sellaisia mitä ei edes kumpikaan syödä, monta samaa sorttia ja tilaa ei yksinkertaisesti ole koko suvun ruokkimiseen riittävälle safkalle!
Moni ei nyt tajua pointtia ollenkaan. Ap
sovi miehen kanssa ruokabudjetti ja Anna hallinnoida sitä. lisäksi käykää läpi roskiin menevät ruuat. noin hän saa vastuuta ja voi hyödyntää tarjoushaukkailua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varaa reissata just siksi, että hyödynnetään noita alennuksia.
Tottakai kannattaa hyödyntää mutta meillä mies raahaa kotiin sellaista mitä ei käytetä. Siis esim. juuri makkaraa vaikkei syödä punaista lihaa. Alennus ei auta jos se on ihan turha ostos. Ap
Ongelma on tuo yhteinen tili. Uskallan väittää, että suurin osa pariskuntien talousogelmista ja riidoista johtuvat yhteisestä tilistä.
Omat tilit molemmille ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjataan pari virhettä, ap:n ei kannata alkaa ruokaorganisaattoriksi vaan mies itse purkakoon ja lajitellen kauppakassin sisällön. Jos ei tarvitse toteuttaa käytäntöön ostoksiaan niin ei ikinä opi mitään. Loppuu se hamstraus kun näkee ettei se tarjousruoka itsestään päädy ajallaan ruokapöytään. Samoin se suunnittelu, mitä ruokaa niistä tehdään ja tärkeimpänä sen ruuan valmistaminen. Tarjoushaukka tulee järkiinsä kun joutuu tekemään homman pitkän kaavan mukaan eikä vaan hankintahommaa.
Ja erilliset tilit niin tarjoushaukka näkee realismin omilla rahoillaan, toki voi olla taloustili mihin rahaa suhteessa palkkaan. Mutta en lähtisi taloustilille laittamaan tässä tilanteessa summia vaan tässä satanen ja riittää viikoksi, mä laitan 60 ja sä 40 euroo ruokakassaan. Mä teen ruuat ma ja ti, sä ke ja to, pe la su tehdään yhdessä tai jaetaan. Itse tekisin keiton, josta syö kaksi päivää.
Taloustiliä ehdotan miehelle, kiitos!! Jos se auttaisi ettei hän heti menisi puolustuskannalle. Ap
Mulla on tähän kaksi ratkaisua.
1. Ostakaa kaikki ruokaostokset käteisellä. Joka kuun alussa laitatte ruokalompakkoon tietyn määrän käteistä ja sen on riitettävä koko kuun ostoksiin. Jos se sisältää sun miehen hulluja hutiostoksia silloin tällöin niin olkoot, ainakaan hän ei romuta taloutta.
2. Anna miehelle PALJON enemmän vastuuta ruokien valmistuksesta, säilömisestä yms. Eli hän itse purkaa ne ostokset, etsii niille paikat kaapeista. Hän suunnittelee mitä ruokia niistä valmistetaan. Ja sinä ET heitä vanhentuneita roskiin vaan annat niiden kasaantua kaappeihin. Antaa siellä olla 15 litraa vanhentunutta maitoa! Mies itse saa luvan herätä asiaan ja heittää ne roskiin. Älä mahdollista miehen käytöstä siistimällä jääkappia niin että sinne mahtuu taas uutta. Älä leivo niitä pannareita ja tunge tavaraa pakkaseen. Anna hänen ihan itse ratkaista tämä asia, älä puutu siihen.
Kyllä se itsekin tajuaa parin kuukauden päästä tilanteen, kun on ITSE hiki hatussa leiponut ja kokannut pakkaseen ja heittänyt pois homeisia maitoja!
Vierailija kirjoitti:
1. Ostakaa kaikki ruokaostokset käteisellä. Joka kuun alussa laitatte ruokalompakkoon tietyn määrän käteistä ja sen on riitettävä koko kuun ostoksiin. Jos se sisältää sun miehen hulluja hutiostoksia silloin tällöin niin olkoot, ainakaan hän ei romuta taloutta.
2. Anna miehelle PALJON enemmän vastuuta ruokien valmistuksesta, säilömisestä yms. Eli hän itse purkaa ne ostokset, etsii niille paikat kaapeista. Hän suunnittelee mitä ruokia niistä valmistetaan. Ja sinä ET heitä vanhentuneita roskiin vaan annat niiden kasaantua kaappeihin. Antaa siellä olla 15 litraa vanhentunutta maitoa! Mies itse saa luvan herätä asiaan ja heittää ne roskiin. Älä mahdollista miehen käytöstä siistimällä jääkappia niin että sinne mahtuu taas uutta. Älä leivo niitä pannareita ja tunge tavaraa pakkaseen. Anna hänen ihan itse ratkaista tämä asia, älä puutu siihen.
Kyllä se itsekin tajuaa parin kuukauden päästä tilanteen, kun on ITSE hiki hatussa leiponut ja kokannut pakkaseen ja heittänyt pois homeisia maitoja!
Sokkihoitoa huomenlahjaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä jääkaapissa on uutenq (listaruokien
lisäksi) 7 purkkia täysmaitoa (pvm 1.8.), 5 pkt hulluntuhti -makkaraa (pvm 2.8.), valmisruokia (joissa pun. lihaa) 5 kpl (pvm 2.8.), 2 pss lihapiirakoita (pvm 1.8.) ja mahdollisesti muuta. Nämä siis tulleet eilen ja jos en nyt sit dumppas niitä pois?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa kuin että taivaan kiitos ei ole noin köyhää että jotkut tarjousruokaostokset romuttaisi talouden...
Kumma juttu. Tienaan 6000-8000 €/kk, mutta elän silti budjetin mukaan, enkä ymmärrä ruoan hassaamista. Sulaa typeryyttä heittää ruokia roskiin.
Meillä oli samaa aikoinaan miehen kanssa. Vaikka tein tarkat listat, niin aina mukana tuli asioita, joita en pyytänyt ja juurikin sellaista tuotetta, jolle ei tarvetta ollut. Jos olin vaikka suunnitellut nopeita ruokia jollekin viikolle menojen takia, niin miehen mukana kaupasta saattoi ilmestyä päiväyspaisti. Sen kanssa sitten ihmettelin. Halpoja elintarvikkeita myös tuli joka kauppareissulta mukaan, kuten makaronia ja sokeria. Niistä kaapit pursuili. Ja jos pyysin tuomaan jotain kalliimpaa, vaikka fetajuustoa, niin se oli liian kallista, koska oli miehen kokemusmaailman ulkopuolelta. Tiedän, että osaltaan tuo miehen hamstraaminen johtui siitä, että meillä oli vähän rahaa ja mies koki siitä ahdistusta, mutta en tiedä auttaako siihen kolmekymmentä purkkia ananasmurskaa, josta puolet perheenjäsenistä ei edes pidä. Joten aloittajalle terkkuja, meitä on muitakin. Nyt olen tosin eronnut, joten saan ostaa kaupasta ihan mitä mielin.
Vaikka täällä aloittajalle kettuillaan, kyllä muakin vtuttaisi, jos mies käyttäisi rahaa tuollaiseen moskaan. Ainakaan omissa suurin osa laputetuista tuotteista on jotain lihajalostetta tai einesmoskaa, johon en laittaisi euroakaan vaikka olisin miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itsekin tajuaa parin kuukauden päästä tilanteen, kun on ITSE hiki hatussa leiponut ja kokannut pakkaseen ja heittänyt pois homeisia maitoja!Tälläkin hetkellä jääkaapissa on uutenq (listaruokien
lisäksi) 7 purkkia täysmaitoa (pvm 1.8.), 5 pkt hulluntuhti -makkaraa (pvm 2.8.), valmisruokia (joissa pun. lihaa) 5 kpl (pvm 2.8.), 2 pss lihapiirakoita (pvm 1.8.) ja mahdollisesti muuta. Nämä siis tulleet eilen ja jos en nyt sit dumppas niitä pois?Ap
Mä repesin :D se on Huiluntuhti ei "Hulluntuhti"
Minusta voisit kysyä mieheltä mitä tehdään täysmaidolle, makkaroille, valmisruuille, lihapiirakoille joiden päiväys on eilen ja tänään? Osaako ehdottaa esim. pakastamista, itse saa laittaa ne pakkaseen ja mielellään yhteen lokeroon ns. Hannun hamstrauskaatopaikka.
Jos olisin ilkeä niin tekisin illalliseksi 20 uunimakkraraa, 10 lihistä ja 5 einestä tyyliin nää syödään nyt kun on vanha päiväys, ruokajuomaksi 7 litraa maitoa.
Ja noi päiväykset on aika reilulla marginaalilla. Lähtökohtaisesti syö hyvin viikon tai kaksikin vanhoja avaamattomia noita "-30%".
ai eineksiä, nojoono roskiin sitten. Kuten muutkin einekset päiväyksestä riippumatta.