Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies romuttaa taloutemme heräteostoksilla

Vierailija
02.08.2019 |

Mies hoitaa ostokset ja nyt kesän aikana hän on alkanut poiketa listasta. Aina kerran viikossa katotaan mitä tarvii ostaa ja laaditaan lista mutta hän tuo nyt kotiin -30% -ruokia tai tarjoustuotteita jotka menee pilalle kun niitä ei ehdi, halua tai voi syödä. Meillä on yhteinen tili ja säästetään häämatkaan (häät oli kesäkuussa ja sovittiin että lähdetään matkalle kun on säästetty niin että päästään minne halutaan) mutta nyt palkat vaan hupenee noihin typeriin sokkohankintoihin. Kysyin miksi hän poikkeaa sovitusta ja hän huusi että olisin kiitollinen että hän tuo vaikka mitä löytöjä halvalla ja edes käy kaupassa. Hän itse ehdotti että hoitaa ostokset kolmivuorotyöni takia ja tuntuu että hän ostaa kaikkea vain koska se on edullista eikä mieti käytetäänkö se. Tienaan häntä enemmän ja olen ajatellut vaihtaa sittenkin omaan tiliin etten rahoita hänen shoppailuaan mutta pelkään hänen reaktiotaan. Kannattaako vaan toimia kun puhe ei auta?

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samaa aikoinaan miehen kanssa. Vaikka tein tarkat listat, niin aina mukana tuli asioita, joita en pyytänyt ja juurikin sellaista tuotetta, jolle ei tarvetta ollut. Jos olin vaikka suunnitellut nopeita ruokia jollekin viikolle menojen takia, niin miehen mukana kaupasta saattoi ilmestyä päiväyspaisti. Sen kanssa sitten ihmettelin. Halpoja elintarvikkeita myös tuli joka kauppareissulta mukaan, kuten makaronia ja sokeria. Niistä kaapit pursuili. Ja jos pyysin tuomaan jotain kalliimpaa, vaikka fetajuustoa, niin se oli liian kallista, koska oli miehen kokemusmaailman ulkopuolelta. Tiedän, että osaltaan tuo miehen hamstraaminen johtui siitä, että meillä oli vähän rahaa ja mies koki siitä ahdistusta, mutta en tiedä auttaako siihen kolmekymmentä purkkia ananasmurskaa, josta puolet perheenjäsenistä ei edes pidä. Joten aloittajalle terkkuja, meitä on muitakin. Nyt olen tosin eronnut, joten saan ostaa kaupasta ihan mitä mielin.

Voin todella samaistua, vaikkei tiukilla olla niin mitään ei jää säästöön. Erota en aio näin kesähäiden jälkeen mutta jotenkin tuo obsessio on pakko selättää.

Ap

Vierailija
62/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tähän kaksi ratkaisua.

1. Ostakaa kaikki ruokaostokset käteisellä. Joka kuun alussa laitatte ruokalompakkoon tietyn määrän käteistä ja sen on riitettävä koko kuun ostoksiin. Jos se sisältää sun miehen hulluja hutiostoksia silloin tällöin niin olkoot, ainakaan hän ei romuta taloutta.

2. Anna miehelle PALJON enemmän vastuuta ruokien valmistuksesta, säilömisestä yms. Eli hän itse purkaa ne ostokset, etsii niille paikat kaapeista. Hän suunnittelee mitä ruokia niistä valmistetaan. Ja sinä ET heitä vanhentuneita roskiin vaan annat niiden kasaantua kaappeihin. Antaa siellä olla 15 litraa vanhentunutta maitoa! Mies itse saa luvan herätä asiaan ja heittää ne roskiin. Älä mahdollista miehen käytöstä siistimällä jääkappia niin että sinne mahtuu taas uutta. Älä leivo niitä pannareita ja tunge tavaraa pakkaseen. Anna hänen ihan itse ratkaista tämä asia, älä puutu siihen.

Kyllä se itsekin tajuaa parin kuukauden päästä tilanteen, kun on ITSE hiki hatussa leiponut ja kokannut pakkaseen ja heittänyt pois homeisia maitoja!

Tälläkin hetkellä jääkaapissa on uutenq (listaruokien

lisäksi) 7 purkkia täysmaitoa (pvm 1.8.), 5 pkt hulluntuhti -makkaraa (pvm 2.8.), valmisruokia (joissa pun. lihaa) 5 kpl (pvm 2.8.), 2 pss lihapiirakoita (pvm 1.8.) ja mahdollisesti muuta. Nämä siis tulleet eilen ja jos en nyt sit dumppas niitä pois?

Ap

Tietenkään et dumppaa niitä pois! Jos sä siivoat sitä kaappia ja hoidat asiaa miehen puolesta sä vain autat sitä jatkamaan. Älä koske todellakaan mihinkään sen tuomiim tarjoustuotteisiin. Annat niiden kasautua sinne, vanhentua, haista ja viedä kaikki tila. Etkä sano niistä sanaakaan miehelle.

Ei varmaan mene kuin pari viikkoa niin se ihan itse huutelee keittiöstä että "miksi hlvetissä tää kaappi on täynnä kaikkea vanhaa ja haisevaa!?!?". Sitten vastaat tyynesti että "tiedätkö, oon vähän ihmetellyt samaa, mutta ajatellut että nää on sulle tärkeitä kun hirveästi haluat niitä ostaa. Jos et siis haluakkaan niitä niin heitätkö itse roskiin, kiitos". Ja edelleen sinä ET heitä mitään pois ja ratkaise ongelmia miehen puolesta, jos haluat muutosta asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka täällä aloittajalle kettuillaan, kyllä muakin vtuttaisi, jos mies käyttäisi rahaa tuollaiseen moskaan. Ainakaan omissa suurin osa laputetuista tuotteista on jotain lihajalostetta tai einesmoskaa, johon en laittaisi euroakaan vaikka olisin miljonääri.

Kiitos tästä! Tuotteet on todellakin sellaisia ettei niitä kumpikaan syö ja SE PAKASTIN ON EDELLEENKIN TÄYNNÄ niin ihmetyttää osa vastauksista. Ap

Vierailija
64/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samaa aikoinaan miehen kanssa. Vaikka tein tarkat listat, niin aina mukana tuli asioita, joita en pyytänyt ja juurikin sellaista tuotetta, jolle ei tarvetta ollut. Jos olin vaikka suunnitellut nopeita ruokia jollekin viikolle menojen takia, niin miehen mukana kaupasta saattoi ilmestyä päiväyspaisti. Sen kanssa sitten ihmettelin. Halpoja elintarvikkeita myös tuli joka kauppareissulta mukaan, kuten makaronia ja sokeria. Niistä kaapit pursuili. Ja jos pyysin tuomaan jotain kalliimpaa, vaikka fetajuustoa, niin se oli liian kallista, koska oli miehen kokemusmaailman ulkopuolelta. Tiedän, että osaltaan tuo miehen hamstraaminen johtui siitä, että meillä oli vähän rahaa ja mies koki siitä ahdistusta, mutta en tiedä auttaako siihen kolmekymmentä purkkia ananasmurskaa, josta puolet perheenjäsenistä ei edes pidä. Joten aloittajalle terkkuja, meitä on muitakin. Nyt olen tosin eronnut, joten saan ostaa kaupasta ihan mitä mielin.

Iso virhe alkaa kontrolloida aikuista ihmistä.

Vierailija
65/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pakasta niitä sen puolesta.

Et kokkaa niitä sen puolesta.

Et siivoa niitä roskiin sen puolesta.

Teet ruokaa niistä listatuotteista, joista on sovittu. Loput jätät miehen murheeksi. Lakkaa auttamasta sitä tän asian kanssa.

Me yritettiin aikanaan vähentää hävikkiruokaa ja pidettiin jääkaapin ovessa listaa ruuista, jotka menee roskiin. Ei jaksettu kuin viikko-pari, mutta siinäkin ajassa silmät aukesi ja alkoi enemmän huomioida asiaa. Hävikki on meillä vähentynyt.

Vierailija
66/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on varaa reissata just siksi, että hyödynnetään noita alennuksia.

Tottakai kannattaa hyödyntää mutta meillä mies raahaa kotiin sellaista mitä ei käytetä. Siis esim. juuri makkaraa vaikkei syödä punaista lihaa. Alennus ei auta jos se on ihan turha ostos. Ap

Yrittääkö miesraukka kertoa sulle rivien välistä että haän haluaisi syödä myös sitä makkaraa?

Ap syö omalta listaltaan, ja mies kokkaa itselleen itse valitsemistaan? Kaupaan mennään seuraavan kerran kun molemmat on syöty.

Vierailija
67/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin jääkaapista vielä 3 kaiken alle litistynyttä kielileikepakettia (pvm. 29.7.). Punaista lihaa ei edelleenkään syödä. Ap

Vierailija
68/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kannattaa hyödyntää mutta meillä mies raahaa kotiin sellaista mitä ei käytetä. Siis esim. juuri makkaraa vaikkei syödä punaista lihaa. Alennus ei auta jos se on ihan turha ostos. Ap

Yrittääkö miesraukka kertoa sulle rivien välistä että haän haluaisi syödä myös sitä makkaraa?

Ap syö omalta listaltaan, ja mies kokkaa itselleen itse valitsemistaan? Kaupaan mennään seuraavan kerran kun molemmat on syöty.

Sanoi itse ettei hänkään syö punaista lihaa kun sanoin etten itse syö. Ihan tapailun alussa. Ap

Vierailija
69/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen ruokatilauksen netissä ja mies vain hakee. Ei tule ikimä mitään listan ulkopuolelta.

Vierailija
70/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tähän kaksi ratkaisua.

1. Ostakaa kaikki ruokaostokset käteisellä. Joka kuun alussa laitatte ruokalompakkoon tietyn määrän käteistä ja sen on riitettävä koko kuun ostoksiin. Jos se sisältää sun miehen hulluja hutiostoksia silloin tällöin niin olkoot, ainakaan hän ei romuta taloutta.

2. Anna miehelle PALJON enemmän vastuuta ruokien valmistuksesta, säilömisestä yms. Eli hän itse purkaa ne ostokset, etsii niille paikat kaapeista. Hän suunnittelee mitä ruokia niistä valmistetaan. Ja sinä ET heitä vanhentuneita roskiin vaan annat niiden kasaantua kaappeihin. Antaa siellä olla 15 litraa vanhentunutta maitoa! Mies itse saa luvan herätä asiaan ja heittää ne roskiin. Älä mahdollista miehen käytöstä siistimällä jääkappia niin että sinne mahtuu taas uutta. Älä leivo niitä pannareita ja tunge tavaraa pakkaseen. Anna hänen ihan itse ratkaista tämä asia, älä puutu siihen.

Kyllä se itsekin tajuaa parin kuukauden päästä tilanteen, kun on ITSE hiki hatussa leiponut ja kokannut pakkaseen ja heittänyt pois homeisia maitoja!

Tälläkin hetkellä jääkaapissa on uutenq (listaruokien

lisäksi) 7 purkkia täysmaitoa (pvm 1.8.), 5 pkt hulluntuhti -makkaraa (pvm 2.8.), valmisruokia (joissa pun. lihaa) 5 kpl (pvm 2.8.), 2 pss lihapiirakoita (pvm 1.8.) ja mahdollisesti muuta. Nämä siis tulleet eilen ja jos en nyt sit dumppas niitä pois?

Ap

Tietenkään et dumppaa niitä pois! Jos sä siivoat sitä kaappia ja hoidat asiaa miehen puolesta sä vain autat sitä jatkamaan. Älä koske todellakaan mihinkään sen tuomiim tarjoustuotteisiin. Annat niiden kasautua sinne, vanhentua, haista ja viedä kaikki tila. Etkä sano niistä sanaakaan miehelle.

Ei varmaan mene kuin pari viikkoa niin se ihan itse huutelee keittiöstä että "miksi hlvetissä tää kaappi on täynnä kaikkea vanhaa ja haisevaa!?!?". Sitten vastaat tyynesti että "tiedätkö, oon vähän ihmetellyt samaa, mutta ajatellut että nää on sulle tärkeitä kun hirveästi haluat niitä ostaa. Jos et siis haluakkaan niitä niin heitätkö itse roskiin, kiitos". Ja edelleen sinä ET heitä mitään pois ja ratkaise ongelmia miehen puolesta, jos haluat muutosta asiaan.

Hei ap, pystytkö tähän? Voitko olla puuttumatta asiaan? Se todella voisi ratkaista ongelman.

Vierailija
71/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi itse ettei hänkään syö punaista lihaa kun sanoin etten itse syö. Ihan tapailun alussa. Ap

Eli ei kehtaa enää myöntää totuutta vaan mielistelee sua?

Vierailija
72/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin jääkaapista vielä 3 kaiken alle litistynyttä kielileikepakettia (pvm. 29.7.). Punaista lihaa ei edelleenkään syödä. Ap

Vehnäjauhoahan nuo on eikä lihaa.

Vierailija
73/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne ei muutu niin kauan kuin ap mahdollistaa tuon käytöksen. Miehesi pitää itse olla vastuussa siitä että purkaa ostokset ja kokkaa ne ja heittää vanhat pois. Älä koske hänen ostoksiinsa.

Vierailija
74/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean pirttihirmun alle joutunu tuo poloinen mies jolle ei nyt sallita mitään omaa elämää. Toivottavasti ymmärtää erota.

Vierailija
75/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakastin ja olen tänä kesänä käynyt muutaman kerran illalla Alepassa, S-marketissa ja muuallakin tarjousruokien perässä. Olen löytänyt 60%:n tai 50 %:n alennusmyynnistä ison laatikollisen suomalaisia porsaanfileitä, soijajugurtteja, Snellmanin erinomaista jauhelihaa pari pkt, leipiä, pullia, leikkeleitä esim. häränfilettä, loimulohta. Useissa on 2 pv vielä parasta ennen pvm:n umpeutumiseen. Monet ruoat syömme heti ja lihoja olen pakastanut. Täydellisiä. Eilen esim. ostin Marian Konditorian ruisleivän, jossa viimeinen käyttöpvm 4.8. Oli -50 % hinta. Pitää ostaa vain se, mitä voi syödä. Roskiin ei kannata ostaa. Sitä paitsi kaikki TV:ssäkin haastatellut ravontoalan asiantuntijat ostavat itsekin täysin kunnossa olevia elintarvikkeita. Ruisleipää ei edes pitäisi syödä täysin tuoreena, vaan vasta 2-3 pv:n vanhana.

Vierailija
76/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa ne miehenne tekemään ruokaa. Ei sitten tarvitse ihmetellä mitä se mies niistä ostamistaan tuotteista tekee kun sen pitää itse se keksiä. Jos nainen vastaa aina kaikesta ruoanlaitosta niin ei ole todellakaan ihme jos mies ei ole täysin selvillä siitä mitä kaupasta kannattaa ostaa ja mitä ei.

Ja lista ei ole välttämättä ratkaisu koska kukaan aikuinen mies ei jaksa olla vuosikausia "äidin pikku apulainen" joka kiltisti kantaa jokaisen listassa olevan tuotteen kiltisti kotiin ilman minkäänlaista omaa ajattelutyötä.

Vierailija
77/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pakasta niitä sen puolesta.

Et kokkaa niitä sen puolesta.

Et siivoa niitä roskiin sen puolesta.

Teet ruokaa niistä listatuotteista, joista on sovittu. Loput jätät miehen murheeksi. Lakkaa auttamasta sitä tän asian kanssa.

Me yritettiin aikanaan vähentää hävikkiruokaa ja pidettiin jääkaapin ovessa listaa ruuista, jotka menee roskiin. Ei jaksettu kuin viikko-pari, mutta siinäkin ajassa silmät aukesi ja alkoi enemmän huomioida asiaa. Hävikki on meillä vähentynyt.

Tässäkin sovittu tarkoittaa: nainen on määrännyt.

N50

Vierailija
78/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viikossa säästää vaikkapa 20 e, se tekee vuodessa jo tonnin.

Vierailija
79/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä teen ruokatilauksen netissä ja mies vain hakee. Ei tule ikimä mitään listan ulkopuolelta.

Ja perheen päällikkö on päättänyt asian Oikein.

Vierailija
80/132 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tota "ei syödä punaista lihaa" juttua nyt. Siis kumpikaan ei syö lihaa ja mies ostaa silti kaapit täyteen leikkeleitä ja makkaraa?

Joko miehesi on ns. heikkolahjainen eikä erota lihaa kasviksista, tai sitten hän ei ole niin kasvissyöjä kuin luulet, ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän