Lasten loruja joissa ei ole järkeä
Miksi Satu otti saunaan mennessään laukun mukaan kylpyhuoneeseen? Eihän laukut kuulu sinne ollenkaan.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entten tentten teelikamentten
4 vuotiaat tykkää riimitellä
Mitä outoa tuossa on[/quote Ei mitään, mutta ei niissä sanoissa myöskään mitään järkeä ole.Mutta totta, lorut ja riimittelyt ovat tärkeitä lapsen kielellisen kehityksen ja myös lukemaan oppimisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
"Häntä pannaan toisen korvaan, toinen kärsää käyttää". Mitä hittoa, jotain varhaista seksuaalivalistusta kimppaleikeistä?[/quote
NO EI!
Tuohan on siitä lasten laulusta "Telefooni Afrikassa."
Älkää nyt joka paikassa nähkö niitä omia unianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärrän kierrän orren ympäri, ässän pistän taskuun.
Minulla oli lapsena ärrävika ja sain kansakoulussa 60luvulla puhe opetusta
ja siinä jouduin opettelemaan ärrää sanomalla:
ärrän kierrän orren ympäri
Loru jatkui: ...ässän pistän taskuun.
Siinä opeteltiin ärrää ja ässää samassa lorussa.
Oli myös toinen ärrän opetteluloru:. Risto löysi ruplan rahan kirkon penkereen alta.
Yksi Liisa kerran suuttui tulisesti, kun joku tervehti häntä sanomalla, että mitä Hentun Liisa. Hän ei tiennyt, mistä se nimitys oli peräisin.
No sehän oli siitä vanhasta lasten lorusta, missä lapset leikkivät piilosta.
Leikkijöiksi mainittiin
"...siellä oli sinä ja minä ja Hentun Liisa, Puntun Paavo ja Juorkunan Jussi. Ympäri kyliä mua etsittiin. Minä vain pankolla makasin."
Muuta en siitä muista, mutta tulihan siinä nimi selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Harakka huttua keittää hännällänsä hämmentää"
Harakan häntä????
Häntä, pyrstö, joku peräosa kumminkin. Hännällä saa hienon alkusoinnun.
Pyrstöllänsä pyörittää. Siinäkin on hieno alkusointu ja jopa faktat kohdillaan.
Se kuulostaa kovalta, eikä sovi niin hyvin.
Muuten tuo laulu on hämmentävä.
Törkeä harakka, kun jätti sen viimeisen ilman mitään :( Muistan, että lapsena tuntui surulliselta, kun yksi poikanen (ajattelin sormet poikasina) jäi ilman huttu
Joissain versioissa se harakka lähtee sit hakemaan lisää vettä että voi keittää lisää huttua. Kipikapikipikapi kivi, Kipikapikipikapi oja, Kipikapikipikapi, kaivo kainalossa!
Opetin tätä päiväkodissa lapsille niin kauan, kun työskentelin siellä ( vuodesta 2003, vuoteen 2019). Jossain vaiheessa kollegat kielsivät, että lopussa ei saa sanoa tuota " Se, ken tulee viimeiseksi onpi kuolemax " ( kuten meillä se meni) vaan siihen piti laittaa jotain lässynläätä, ettei lapset mene rikki.