Suhde 16 vuoden ikäerolla
Tapasin reilu kuukausi sitten erään tytön. Ajelimme, juttelimme, kävimme syömässä. Itselläni oli erittäin mukavaa, ja voisin jopa väittää, ettei tytöstäkään se ollut erityisen kamalaa. Ainakin näin voisin olettaa, sillä hän pyysi numeroani. Häkellyin tuossa tilanteessa suuresti, sillä en itse ollut ajatellut tilanteen etenevän niin pitkälle.
Pitkään jäin miettimään tätä päivää tytön kanssa. Mainittakoon tässä välissä, että olen noin puoli vuotta sitten eronnut sinkkumies. Naisystävä petti ja lähti uuden miehen matkaan. Tätä en jaksanut jäädä kummemmin murehtimaan, sillä jos hän halusi näin tapahtuvan, mikä minä olin estämään. Ja vaikka häntä rakastinkin, en sen teon jälkeen olisi kyennyt suhdetta jatkamaan.
Kun tästä päivästä oli kulunut kolme päivää, sain tytöltä viestin. Pitkän ja kauniisti kirjoitetun. Viestissä hän kiitti minua. Sanoi, ettei ole aiemmin tehnyt mitään tällaista, ja että hänellä oli mukavaa kanssani. Viestin loppuun hän oli kirjoittanut, että olisiko meidän mahdollista nähdä uudestaan. Tässä välissä häkellyin taas.
Reilu viikko eteenpäin, me tapasimme. Kävin hakemassa hänet autollani sovitusta paikasta ja menimme rantaan iltaa viettämään. Siinä auringonlaskun lomassa keskustelimme erilaisista asioista laidasta laitaan. Tunnelma oli rento.
En ole ennen tavannut tämän tytön kaltaista teiniä, en edes omassa nuoruudessani. Ero on merkittävä: yleensä juurikin tämän ikäiset ovat kaupan ovilla kerjäämässä minulta tupakkaa ja alkoholia ja tupakkaa haettavaksi. Itse lähes täydellisenä absolutistina en ole tosiaankaan kyennyt tai edes harkinnut ostavani nuorille mitään.
Palatakseni kuitenkin aiempaan, tyttö tosiaan oli erilainen. Hän oli fiksu, kivan herttainen ja aivan päinvastainen, mitä nämä edellä mainitut teinit. Hänen kanssaan kävimme oikeasti syvällisiä keskusteluja, ja aina jaksoin hämmentyä hänen kyvystään ajatella niin.
Olemme nyt jutelleet Whatsappissa siitä tapaamiskerrasta asti. Olemme myös tavanneet kolmesti sen jälkeen, viimeisimmällä kerralla hän tuli yöksi luokseni. Nukuimme samassa sängyssä, toisissa päissä. Minusta tuntuu oudolta, että sen ikäinen tyttö on kiinnostunut minusta. Ja hulluksi tämä käy myös siinä mielessä, että olen itsessänikin huomannut tunteita häntä kohtaan. En vain tiedä, mitä mieltä olen. Tuntuu vain jotenkin väärältä. Sen takia päätin tämän kirjoittaakin, ehkä mielipiteitä kysyäkseni. Olisiko tämä täysin tuhoontuomittua, vai voisiko se jopa toimia?
Olen itse tavallisen näköinen, 33-vuotias mies. Käyn kokopäivätyössä. Tyttö on 17-vuotias lukiolainen, lukion ohella käy muutamia tunteja töissä isänsä firmassa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en menisi niin pitkälle kuin osa, jotka sanovat 17 vuotiasta lapseksi, mutta useimmiten vielä henkisesti kasvuvaiheessa ja ei vielä laillisesti täysivaltainen.
Ainakin Ap;n pitäisi olla hyvin varovainen sen suhteen ettei painosta tai yllytä tyttöä mihinkään. Lain kannalta suhde on tosin ihan okei, mikäli hyväksikäyttöä ei ole. Voihan 17v luvan kanssa mennä vaikka naimisiinkin.
17-vuotias on virallisesti lapsi ja pysyy kunnes täyttää 18 vuotta. Siitä ei päästä mihinkään, tosin avioliiton solmiminen eritysluvalla muuttaa joiltakin osin, mutta ei lapsen ikärajamääritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eihän tuolla tytöllä ole kuin 8 vuotta siihen, että hänellä on aikuisen aivot ja tunteiden hallinta ja harkintakyky toimii kuten aikuisella eikä lapsella... Sulla tosin ei taida toimia vielä kolmikymppisenäkään, kun et suosiolla anna alaikäisten olla rauhassa.
Ei taida tyttö käydä ihan täysillä, jos vielä 17-vuotiaana aivot ja tunteiden hallinta ja harkintakyky toimii kuten lapsella. Ja sitä jatkuu 25-vuotiaaksi asti. Aika moni on siinä iässä jo valmistunut yliopistosta, perustanut perheen tai ollut työelämässä monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en menisi niin pitkälle kuin osa, jotka sanovat 17 vuotiasta lapseksi, mutta useimmiten vielä henkisesti kasvuvaiheessa ja ei vielä laillisesti täysivaltainen.
Ainakin Ap;n pitäisi olla hyvin varovainen sen suhteen ettei painosta tai yllytä tyttöä mihinkään. Lain kannalta suhde on tosin ihan okei, mikäli hyväksikäyttöä ei ole. Voihan 17v luvan kanssa mennä vaikka naimisiinkin.
17-vuotias on virallisesti lapsi ja pysyy kunnes täyttää 18 vuotta. Siitä ei päästä mihinkään, tosin avioliiton solmiminen eritysluvalla muuttaa joiltakin osin, mutta ei lapsen ikärajamääritelmää.
17 vuotias on virallisesti nuori ja on ollut sitä täytettyään 15v (jolloin on tullut vastuulliseksi omista rikoksistaan) ja ollut oikeutettu päättämään omasta seksuaalielämästään täytettyään 16v.
Vierailija kirjoitti:
17 v. ei voi mennä edes luvan kanssa naimisiin ja hyvä niin.
https://yle.fi/uutiset/3-10689141
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eihän tuolla tytöllä ole kuin 8 vuotta siihen, että hänellä on aikuisen aivot ja tunteiden hallinta ja harkintakyky toimii kuten aikuisella eikä lapsella... Sulla tosin ei taida toimia vielä kolmikymppisenäkään, kun et suosiolla anna alaikäisten olla rauhassa.
Ei taida tyttö käydä ihan täysillä, jos vielä 17-vuotiaana aivot ja tunteiden hallinta ja harkintakyky toimii kuten lapsella. Ja sitä jatkuu 25-vuotiaaksi asti. Aika moni on siinä iässä jo valmistunut yliopistosta, perustanut perheen tai ollut työelämässä monta vuotta.
Miten täysillä käy 33 v. mies, joka on kiinnostunut lukion 1. luokkalaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vuotias on virallisesti nuori ja on ollut sitä täytettyään 15v (jolloin on tullut vastuulliseksi omista rikoksistaan) ja ollut oikeutettu päättämään omasta seksuaalielämästään täytettyään 16v.
17-vuostia on tietyissä tapauksissa nuori, mutta kuuluu silti lasten ryhmään, esimerkiksi raiskauksen uhrina on lapsi, mutta rikoksesta tuomittuna nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kovastikin hyrrää, kun on nätti tyttö kainalossa. Täysillä käy, ellei ylitäysillä.
Miltä se ikäero näyttää? Se ratkaisee - jos ikäeroa on 16 mutta se näyttää luonnossa vähintään 20 ellei 30 vuoden ikäerolla niin hyi että !!!
Jos tyttö on ikäisensä tai nuoremman näköinen ja sinä menisit neöikymppisestä niin ikäero näytttää jo 25.
Isä-tyttö tai jopa isä-pappasuhteelta näyttävät suhteet ovat perseeestä js haisevat
Mikö ihmeen pedofiili täällä taas trollaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on asia erikseen... Otin kantaa vain siihen, että 17-vuotiasta pidetään täysin lapsena, koska joku vanhempi mies ilmoittaa tällä olevansa kiinnostunut hänestä. Olisi totta kai suotavaa, että suhteeseen ryhtyvät olisivat molemmat täysi-ikäisiä ja tietäisivät, mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Mikö ihmeen pedofiili täällä taas trollaa?
Jälleenkö täällä käytetään pedofiili nimitystä väärin?
(Pedofiili on henkilö jonka seksuaaliset mieltymykset kohdistuvat esipuberteettiseen vartaloon).
Lapsiin sekaantuja olisi ehkä se mitä haet ja sekin aavistuksen liioittelua. Alaikäisiin sekaantuja varmasti oikeellisin.
Näitä samoja mietteitä olen itsekin käynyt. En todellakaan ole minua nuorempien perään, edellinenkin kumppani oli minua neljä vuotta vanhempi. Tässä vaan, kun en oikein itsekään tiedä, mitä ajattelen tästä. Minuakin karmaisee aina se, kun tajuan tytön tosiaan olevan minua huomattavasti nuorempi. Tätä vain ei tytön käytöksestä, kun keskustelemme tai vietämme aikaa. Emme ole kertaakaan edes suudelleet, ja minä olisin se viimeinen, joka ketään, varsinkaan alaikäistä, pakottaisi yhtään mihinkään. Olemme kulkeneet tytön ehdoilla täysin, ja näin teemme jatkossakin, jos tätä meidän hengailua jatkamme.
Arvostan jokaista mielipidettänne, oikeasti. Minua vain hämmentää tämä tilanne niin paljon, kun en ikinä ole ajatellutkaan seurustelevani itseäni huomattavasti nuoremman kanssa, enkä oikeastaan osaa vieläkään ajatella niin.
Hänen tapansa keskustella ja käyttäytyä vain sotkee minun ajatuksiani; hän ei vaikuta henkisesti niin nuorelta kuin mitä hän oikeasti onkaan.
ap
33 mies kirjoitti:
Näitä samoja mietteitä olen itsekin käynyt. En todellakaan ole minua nuorempien perään, edellinenkin kumppani oli minua neljä vuotta vanhempi. Tässä vaan, kun en oikein itsekään tiedä, mitä ajattelen tästä. Minuakin karmaisee aina se, kun tajuan tytön tosiaan olevan minua huomattavasti nuorempi. Tätä vain ei tytön käytöksestä, kun keskustelemme tai vietämme aikaa. Emme ole kertaakaan edes suudelleet, ja minä olisin se viimeinen, joka ketään, varsinkaan alaikäistä, pakottaisi yhtään mihinkään. Olemme kulkeneet tytön ehdoilla täysin, ja näin teemme jatkossakin, jos tätä meidän hengailua jatkamme.
Arvostan jokaista mielipidettänne, oikeasti. Minua vain hämmentää tämä tilanne niin paljon, kun en ikinä ole ajatellutkaan seurustelevani itseäni huomattavasti nuoremman kanssa, enkä oikeastaan osaa vieläkään ajatella niin.
Hänen tapansa keskustella ja käyttäytyä vain sotkee minun ajatuksiani; hän ei vaikuta henkisesti niin nuorelta kuin mitä hän oikeasti onkaan.
ap
Sinä olet aikuinen ja sinulla on aikuisen vastuu, peräänny. Vastuutat omituisella tavalla teini-ikäistä suhteen alotuksesta, tyyliin se itse halusi... olet outo tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
33 mies kirjoitti:
ap
Sinä olet aikuinen ja sinulla on aikuisen vastuu, peräänny. Vastuutat omituisella tavalla teini-ikäistä suhteen alotuksesta, tyyliin se itse halusi... olet outo tyyppi.
Mun täytyy olla eri mieltä. Rakkaus ja yhteenkuuluuvuus, edes syvä ystävyys, ovat niin harvinaisia, että en itse perääntyisi, vaikka erityisen varovainen pitää olla. Kuitenkaan ei ole kyse oletettavasti mistään jälkeenjääneestä tai muutoin täysin holhottavaksi kuuluvasta tytöstä. Sattuu niissä teinien välisissäkin sydänsuruja ja aikuinen toisena lienee vakaampi, mikäli ristiriitoja tulee.
Itse lukiolaisena huseerasin ihan omasta halustani itseäni huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Seksiäkin oli. Ei suhteesta mitään sen kummempaa tullut, hyviä keskusteluja ja itsetunnon rakentamista ja jännitystä se oli. Jälkeenpäin en ole koskaan ajatellut asiaa varsinaisesti pahalla, en tuntenut itseäni hyväksikäytetyksi tms. Mutta pakko myöntää, että mietin, mitä niitten miesten päässä oikein liikkui. Minähän olin toki poikkeusyksilö, älykäs ja ikäistäni kypsempi ja kyllästynyt omanikäisten poikien pentumaisuuteen jne. Ja kuitenkin fakta on se, että olin lapsi, ihan kesken, ihan alussa vasta. Olen ollut aikuisenakin suhteessa itseäni huomattavasti vanhemman miehen kanssa, mutta sitä ei voi verrata missään määrin, onko siinä tilanteessa 17-vuotias teini vai kolmekymppinen aikuinen.
Sama tyyppi kuin se, joka ihmeteli naisen toisella tapaamisella olleen tyly.
Missä olet tavannut 17 vuotiaan tytön? Ihan vaan ohimennen, ja sit se ihastu?
Vierailija kirjoitti:
Miltä se ikäero näyttää? Se ratkaisee - jos ikäeroa on 16 mutta se näyttää luonnossa vähintään 20 ellei 30 vuoden ikäerolla niin hyi että !!!
Jos tyttö on ikäisensä tai nuoremman näköinen ja sinä menisit neöikymppisestä niin ikäero näytttää jo 25.
Isä-tyttö tai jopa isä-pappasuhteelta näyttävät suhteet ovat perseeestä js haisevat
Hämmentävää haukkumista. Mitä ihmettä tuo sulle edes kuuluu? Menipä tunteisiin. Miksi?
Meillä ikäero on 29v, mutta minä olenkin jo 60. Ei 17v ikäinen ole kypsä suhteeseen noin paljon vanhemman kanssa.
Stereotypiat...
Jotkut onnistuvat, monet eivät. Melkein kuin saman ikäisten suhteissa.