Suhde 16 vuoden ikäerolla
Tapasin reilu kuukausi sitten erään tytön. Ajelimme, juttelimme, kävimme syömässä. Itselläni oli erittäin mukavaa, ja voisin jopa väittää, ettei tytöstäkään se ollut erityisen kamalaa. Ainakin näin voisin olettaa, sillä hän pyysi numeroani. Häkellyin tuossa tilanteessa suuresti, sillä en itse ollut ajatellut tilanteen etenevän niin pitkälle.
Pitkään jäin miettimään tätä päivää tytön kanssa. Mainittakoon tässä välissä, että olen noin puoli vuotta sitten eronnut sinkkumies. Naisystävä petti ja lähti uuden miehen matkaan. Tätä en jaksanut jäädä kummemmin murehtimaan, sillä jos hän halusi näin tapahtuvan, mikä minä olin estämään. Ja vaikka häntä rakastinkin, en sen teon jälkeen olisi kyennyt suhdetta jatkamaan.
Kun tästä päivästä oli kulunut kolme päivää, sain tytöltä viestin. Pitkän ja kauniisti kirjoitetun. Viestissä hän kiitti minua. Sanoi, ettei ole aiemmin tehnyt mitään tällaista, ja että hänellä oli mukavaa kanssani. Viestin loppuun hän oli kirjoittanut, että olisiko meidän mahdollista nähdä uudestaan. Tässä välissä häkellyin taas.
Reilu viikko eteenpäin, me tapasimme. Kävin hakemassa hänet autollani sovitusta paikasta ja menimme rantaan iltaa viettämään. Siinä auringonlaskun lomassa keskustelimme erilaisista asioista laidasta laitaan. Tunnelma oli rento.
En ole ennen tavannut tämän tytön kaltaista teiniä, en edes omassa nuoruudessani. Ero on merkittävä: yleensä juurikin tämän ikäiset ovat kaupan ovilla kerjäämässä minulta tupakkaa ja alkoholia ja tupakkaa haettavaksi. Itse lähes täydellisenä absolutistina en ole tosiaankaan kyennyt tai edes harkinnut ostavani nuorille mitään.
Palatakseni kuitenkin aiempaan, tyttö tosiaan oli erilainen. Hän oli fiksu, kivan herttainen ja aivan päinvastainen, mitä nämä edellä mainitut teinit. Hänen kanssaan kävimme oikeasti syvällisiä keskusteluja, ja aina jaksoin hämmentyä hänen kyvystään ajatella niin.
Olemme nyt jutelleet Whatsappissa siitä tapaamiskerrasta asti. Olemme myös tavanneet kolmesti sen jälkeen, viimeisimmällä kerralla hän tuli yöksi luokseni. Nukuimme samassa sängyssä, toisissa päissä. Minusta tuntuu oudolta, että sen ikäinen tyttö on kiinnostunut minusta. Ja hulluksi tämä käy myös siinä mielessä, että olen itsessänikin huomannut tunteita häntä kohtaan. En vain tiedä, mitä mieltä olen. Tuntuu vain jotenkin väärältä. Sen takia päätin tämän kirjoittaakin, ehkä mielipiteitä kysyäkseni. Olisiko tämä täysin tuhoontuomittua, vai voisiko se jopa toimia?
Olen itse tavallisen näköinen, 33-vuotias mies. Käyn kokopäivätyössä. Tyttö on 17-vuotias lukiolainen, lukion ohella käy muutamia tunteja töissä isänsä firmassa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Missä olet tavannut 17 vuotiaan tytön? Ihan vaan ohimennen, ja sit se ihastu?
Netissä saalilla? Voi yök.
Olen samaa mieltä kuin moni muukin täällä: ikäero ei sinänsä ole ongelmallinen mutta tytön nuoreen ikään yhdistettynä voi olla. Jokainen tietysti kypsyy eri tahtiin mutta ainakin ajatuksen tasolla noin suuri ikäero tuossa vaiheessa on liikaa.
Mun serkku rupesi 16-vuotiaana seurustelemaan itseään 12 vuotta vanhemman miehen kanssa. Menivät sitten aikanaan naimisiin ja ovat yhdessä edelleen. Serkku on nyt 40-vuotias ja heidän esikoisensa täytti juuri 18. Tuossa yksi esimerkki teinitytön ja aikuisen miehen suhteesta.
Olet ihastunut tyttöön ja mikäpä siinä. Täyttää jo naisen mitat. Siltikin, peräänny. Sinulla itseälläsikin on erosta vasta vähän aikaa, joten luultavasti omatkin ajatuksesi ovat sekaisin, kun sinut on petetty. Olet saanut huomiota nuorelta naiselta ja se jos mikä hivelee itsetuntoa. Itsellänikin käynyt muutaman kerran näin, mutta en ole lähtenyt leikkiin mukaan. Jos jotain syytä ikä mukaanlukien haluat kuulla on se, että elämäntilanteenne on täysin erilaiset. Toisen elämä ei ole vielä alkanutkaan ja sinulla alkaa kohta keski-ikä kolkutella ovelle. Harvassa ovat ne, joilla suurella ikäerolla olleet suhteet onnistuvat, saati sitten ne, joilla tilanne on samankaltainen kuin sinulla. Oletetaan, että päädytte yhteen jne. Kun olet 46-vuotias, voi tyttö vaikka herätä 30-kympin kriisiin ja syyttää sinua elämänsä varastamisesta. Ihminen ei aina ajattele rationaalisesti ja vaikka kuinka vannotaan ja luvataan, että en koskaan sitä tai tätä, niin tällainenkin on mahdollista. Jos oikeasti välität, otat tuon tytön sydämeesi päästäen samalla irti samalla säilyttäen tämän kokemuksen sisälläsi lämpinänä muistona. Anna hänen rauhassa levittää omat siipensä ja kokeilla niiden kantavuutta onnistumisineen ja kolhuineen. Jos sinä olisit nyt 50-vuotias ja tuo tyttö 34-vuotias, olisi asianlaita toinen, vaikkakin haastava myös silloinkin. T: 40+ mies.
Ulosanti voi monella nuorellakin olla hyvin aikuismaista ja se ei vielä tarkoita että henkinen maailma muuten on erityisen kehittynyt. Usein ihmiset pystyy vasta yli kolmekymppisenä katsomaan ajassa taaksepäin ja miettimään "ai saakeli, mähän olin ihan pentu vielä" vaikka viisaalta ja isolta olisi tuntunut aikanaan.
Itselläni oli kaksikymppisenä suhde 34-vuotiaan miehen kanssa. Oli toinen suhteeni ikinä ja ensimmäisessä oli oman ikäiseni pojan kanssa niin surkeaa seksiä ettei minulla ollut aavistustakaan, millaista hyvä seksi voi olla. Fyysinen puoli tämän vanhemman miehen kanssa oli aivan uskomaton ja sain paljon rohkeutta ilmaista toiveitani ja tuntemuksiani sängyssä. Muuten mies oli myös huomaavainen ja välittävä, mutta ei hänellä missään kohtaa ollut aikomusta sitoutua vakavasti ja minä taas, osin iästäni johtuen, rakastuin päätä pahkaa. Sydänsuruja tuosta siis seurasi, mutten missään tapauksessa kadu suhdetta sillä opin paljon itsestäni ja mitä haluan parisuhteelta. Nyt opit ovat hyödyksi sen oikeani kanssa, joka on minua puoli vuotta nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pakko myöntää, että mietin, mitä niitten miesten päässä oikein liikkui. Minähän olin toki poikkeusyksilö, älykäs ja ikäistäni kypsempi ja kyllästynyt omanikäisten poikien pentumaisuuteen jne. Ja kuitenkin fakta on se, että olin lapsi, ihan kesken, ihan alussa vasta.
Tässä hyvä pointti. Tytöstä voi itsestään tuntua että hän on hyvinkin valmis vaikka seurustelemaan yli 30-vuotiaan aikuisen miehen kanssa (ja ap varmasti mielellään tyytyy tähän "vankkaan" mielipiteeseen sitten, antaen näin liikaa vastuuta nuorelle), mutta tosiasia on, että huolimatta kenties kypsästä käytöksestään - hän on silti aivan kesken ja oma elämä alkamassa.
Peräänny, ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku rupesi 16-vuotiaana seurustelemaan itseään 12 vuotta vanhemman miehen kanssa. Menivät sitten aikanaan naimisiin ja ovat yhdessä edelleen. Serkku on nyt 40-vuotias ja heidän esikoisensa täytti juuri 18. Tuossa yksi esimerkki teinitytön ja aikuisen miehen suhteesta.
Joo, voi tietysti toimiakin. Riippuu ihan ihmisistä. Tiedän tapauksen jossa mies oli lähemmäs 30 vuotta vanhempi ja tyttö suhteen alkaessa 16-vuotias. Pysyivät yhdessä kymmeniä vuosia, miehen kuolemaan saakka. Yhden lapsen saivat.
Olin itse kuvatunlainen fiksu, tunnollinen, pohtiva ja kypsä 17-vuotias, aloittaessani suhteen itseäni seitsemän vuotta vanhemman miehen kanssa. Rakastuin ja koin olevani ehdottomasti kypsä sekä tasavertainen suhteeseen. Koin olevani keskusteluissa monesti kypsempi ja valmensin kumppanini korkeakouluun. Vasta paljon myöhemmin ymmärsin, kuka oikeastaan olen ja mitä tahdon. Olin suhteessa ymmärtäväinen ja kiltti, kadotin itseni sekä rajani. Jos olisin ollut vanhempi ja kokeneempi, en olisi tullut niin tallotuksi rikkinäisen ihmisen toimesta epätasapainoisessa suhteessa. En kokenut suhdetta silloin hyväksikäytöksi, mutta jälkeenpäin tunnistan siinä hyväksikäytön piirteitä.
Kypsät ja tunnolliset joutuvat monesti elämässään ottamaan ylimääräistä vastuuta ja taakkaa jo nuorena, joten toivon, että heille annetaan rauha olla suhteissaan turvallisesti nuoria. Vaikka ajatukset saattavat olla syvällisiä ja viiltävän teräviä, tunnetasolla mieli ja itsetuntemus ei kuitenkaan ole samalla viivalla aikuisten kanssa. Minulla meni vuosikaudet, että opin tuntemaan itseni ja tarpeeni ja että kykenin ylipäätänsä parisuhteeseen
Annetaan lasten olla rauhassa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi tietysti toimiakin. Riippuu ihan ihmisistä. Tiedän tapauksen jossa mies oli lähemmäs 30 vuotta vanhempi ja tyttö suhteen alkaessa 16-vuotias. Pysyivät yhdessä kymmeniä vuosia, miehen kuolemaan saakka. Yhden lapsen saivat.
Niin ja mistä se johtuu, että pysyivät yhdessä vuosia? Siitäkö, että sopivat toisilleen vai siitä, että tyttö ei saanut rauhassa kasvaa itsenäiseksi aikuiseksi, vaan 30 vuotta vanhempi mies on periaatteessa kasvattunut alaikäisestä itselleen mieleisen vaimon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Woody Allen ja Mary Kay Letourneau. Se, että suhde jatkuu vuosikausia senkin jälkeen kun lapsi on kasvanut aikuiseksi, ei tee siitä yhtään sen terveempää lähtökohdiltaan. Todistaapa vain, kuinka tehokkaasti nuoren saa itseensä sidottua kun aivot ja tunnemaailma eivät ole vielä kunnolla kehittyneet, eikä hän myöhemminkään osaa ajatella muunlaista elämää ja irtautua.
Yö ja työpäivä meni kokonaisuudessaan tätä hommaa pohtiessa. Päänvaivaa tuottaa, sillä kyllä muistan teini-iän itsenikin, ja millainen olin. Pojankloppi vasta. Tyttö oli taas hyvät yöt, aamut ja työpäivät toivottanut, sekä äskenkin heitti viestiä. Tämä homma tuntuu kokonaisuudessaan niin epätodelliselta, sekavalta, jännittävältä... en tiedä.
Tiedostan sen itsekin, että elämäntilanteemme ovat tosiaankin ihan eri kohdissa. Ja sen, että se on myöskin suhteellisen iso ongelma noiden monien muiden asioiden lisäksi.
En halua rikkoa tyttöä millään tavalla, sen takia olenkin nurkassa. Tyttö on minusta selkeästi kiinnostunut ja tästä syystä tuntuisi pahalta rikkoa hänen sydämensä, mutta samalla taas pohdin sitäkin, että jos tyttö tajuaakin vuoden kuluttua, että mahdollinen aloitettu suhde olikin virhe. Vähemmän tätä tyttöä tuhoaisi se, että sanoisin suhteen olevan lähes mahdoton toimimaan, mutta hänen kanssaan kun olen keskustellut, on hän antanut ymmärtää, ettei ole kykenevä seurustelemaan oman ikäistensä kanssa, koska ei kestä heidän pelleilyään. Ymmärrän kyllä tytön kannan, mutta silti pohdin itsekin, että olisiko hänestä tosiaankin parempi seurustella näinkin paljon vanhemman kanssa.
Tytön tapasin eräässä moottoripyöräliikkeessä. Hän oli katselemassa itselleen moottoripyörää, kun aikoo hankkia ensi vuonna A2-kortin. Olin itsekin samaan aikaan pyöriä katsomassa, sillä on pidempään ollut tarkoituksena hommata vähän isompaa alle. Tyttö tuli luokseni, kun katselin yhtä pyörää, ja tokaisi sen olevan hänen unelmapyöränsä, jonka hän sitten A-kortin ajettuaan hankkisi. Siitä me sitten aloimme keskustelemaan, ja pian sitten olimmekin ajelemassa keskustellen ensiksi nimenomaan pyöristä sekä autoista.
ap
Hankala juttu. Tyttö on nuori. Valtaosa samanikäisistäkin pariskunnista eroaa.
33 mies kirjoitti:
Yö ja työpäivä meni kokonaisuudessaan tätä hommaa pohtiessa. Päänvaivaa tuottaa, sillä kyllä muistan teini-iän itsenikin, ja millainen olin. Pojankloppi vasta. Tyttö oli taas hyvät yöt, aamut ja työpäivät toivottanut, sekä äskenkin heitti viestiä. Tämä homma tuntuu kokonaisuudessaan niin epätodelliselta, sekavalta, jännittävältä... en tiedä.
Tiedostan sen itsekin, että elämäntilanteemme ovat tosiaankin ihan eri kohdissa. Ja sen, että se on myöskin suhteellisen iso ongelma noiden monien muiden asioiden lisäksi.
En halua rikkoa tyttöä millään tavalla, sen takia olenkin nurkassa. Tyttö on minusta selkeästi kiinnostunut ja tästä syystä tuntuisi pahalta rikkoa hänen sydämensä, mutta samalla taas pohdin sitäkin, että jos tyttö tajuaakin vuoden kuluttua, että mahdollinen aloitettu suhde olikin virhe. Vähemmän tätä tyttöä tuhoaisi se, että sanoisin suhteen olevan lähes mahdoton toimimaan, mutta hänen kanssaan kun olen keskustellut, on hän antanut ymmärtää, ettei ole kykenevä seurustelemaan oman ikäistensä kanssa, koska ei kestä heidän pelleilyään. Ymmärrän kyllä tytön kannan, mutta silti pohdin itsekin, että olisiko hänestä tosiaankin parempi seurustella näinkin paljon vanhemman kanssa.
Tytön tapasin eräässä moottoripyöräliikkeessä. Hän oli katselemassa itselleen moottoripyörää, kun aikoo hankkia ensi vuonna A2-kortin. Olin itsekin samaan aikaan pyöriä katsomassa, sillä on pidempään ollut tarkoituksena hommata vähän isompaa alle. Tyttö tuli luokseni, kun katselin yhtä pyörää, ja tokaisi sen olevan hänen unelmapyöränsä, jonka hän sitten A-kortin ajettuaan hankkisi. Siitä me sitten aloimme keskustelemaan, ja pian sitten olimmekin ajelemassa keskustellen ensiksi nimenomaan pyöristä sekä autoista.
ap
Oikeasti älä jaksa. 17-vuotias on 17-vuotias. Ihastuksia tulee ja menee. Et sinä ole mitenkään erityinen hänelle. Puhallat pelin poikki nyt kun tilanne on vielä alussa niin kuin aikuinen ja oikeasti vastuuntuntoinen mies tekee ja jätät nuo haihattelut. Ja totta kai tyttö kertoo, ettei kiinnosta ikäisten poikien pelleilyt! Kuka teinityttö nyt ei haluaisi kuvitella, että on itse jotenkin erityisen aikuinen ja spesiaali muihin ikäisiinsä nähden. Mutta tosiasiassa samalla lailla tämäkin teinityttö käy tunnemaailman myrskyjä ja omaa murrosiän kehitysvaihettaan läpi, on epävarma itsestään, hakee muilta hyväksyntää (nyt esim. sinulta) ja häntä imartelee kun aikuinen on kiinnostunut. Mutta se ei tarkoita sitä, että sinä aikuinen mies saat käyttää tuota tytön teiniajan epävarmuutta ja hyväksynnän hakemista hyväksesi. Millään et saa tätä käännettyä siten, että se näyttää hyväksyttävältä ja siltä, että muka mietit vaan tuon teinin parasta.
Itse toisena 33v miehenä annan hyväksynnän tälle suhteelle.
Löytäisipä itsekin nuoren naisen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on valtavan nuori sinuun nähden. Mitä itse ajattelisit lähes 50 v. naisesta, ikäeronne olisi sama ja kumpikin kokeneita aikuisia.
Ei bäkipakolla tarvi katsoa vanhempaa kuten ei myöskään tytön. Hän on vapaaehtoisesti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotias mies joka sekaantuu teiniin on aina jollain tapaa outo...
Yli 30-vuotias mies joka sekaantuu teiniin JA kirjoittaa siitä vauvalehden palstalle, on friikki.
Huom! Fantasianimimerkki.