Huvittavaa, kun nykyaikuiset perustelevat lasten hankkimatta jättämistä sillä, etteivät halua lasten näkevän työttömyyttä ja köyhyyttä
Saatana, ole kumpikaan noista YHTÄÄN MITÄÄN verrattuna siihen, että mm. omat isovanhempani näkivät lapsuudessaan SODAN! Vanhemmat sukupolvet ovatkin todenneet, että nykyaikuiset asettavat aivan liikaa vaatimuksia ja ottavat aikan liikaa paineita siitä, millaisessa maailmassa lasten tulisi elää. Ovat sanoneet, että kun ei ole sotaa, niin silloin on ihmisillä jo hyvä olla.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Epätasa-arvo on nykyään paljon suurempaa kuin ennen.
Suomi on maailman tasa-arvoisin maa.
Jos tietäisin sen minkä nyt tästä maailmasta, jättäisin minäkin lapset tekemättä. Heitä suunnattomasti rakastan, mutta tähän pa*kaan ei ole kenenkään hyvä syntyä.
No joo, vähätkin rahat saa riittämään kun ei juo eikä polta. Kesällä käytiin tanskan legolandissa ja talvella mennään viikoksi etelään. Lasten ehdoilla eletään. Perheen tulot on karvanpäälle 100ke/vuosi, ja verotus vie siitä leijonan osan. Silti koemme elävämme ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
No joo, vähätkin rahat saa riittämään kun ei juo eikä polta. Kesällä käytiin tanskan legolandissa ja talvella mennään viikoksi etelään. Lasten ehdoilla eletään. Perheen tulot on karvanpäälle 100ke/vuosi, ja verotus vie siitä leijonan osan. Silti koemme elävämme ihan mukavasti.
Rahat riittävät juomalla ja polttamallakin, kunhan alkoholin ja tupakat tajuaa hankkia muualta kuin Suomesta. Se ei vaadi kuin päiväreissun Länsiterminaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittävät juomalla ja polttamallakin, kunhan alkoholin ja tupakat tajuaa hankkia muualta kuin Suomesta. Se ei vaadi kuin päiväreissun Länsiterminaalista.
Jotkut juntithan tekee oikeasti noin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noilla tuloilla mukavasti pitäisi elelläkin. Ja olevan varaa vaikka vähän polttaa ja ryypätäkin.
Ihmisillä on kovin erilaisia käsityksiä vähävaraisuudesta.
/8
Olen hyvin perinteisten arvojen kannattaja. Mutta ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka eivät syystä tai toisesta lapsia halua. Itsetuntemus on tärkeää monilla elämänalueilla.
Jos joku haukkuu velaa mukavuudenhaluiseksi, hänellä itsellään on mielestäni outo maailmankatsomus ja pahimmillaan hän tekee kaiken niinkuin yleensä vaan tapana on. Tai tekee oikeastaan kaiken siten, mitä olettaa tapana on -hommaksi omassa pienessä maailmassaan.
Voi niitä lapsiraukkoja, jotka syntyvät tällaisiin perheisiin. Silloin pojan on varmaan pakko harrastaa jääkiekkoa ja jalkapalloa. Itse tuollaiset vanhemmat varmaan sitten elävät sitä normaalielämää. Velkaantuvat liikaa, kun pitää olla sitä ja tätä kun naapurillakin on. Eivätkä ymmärrä, miten erilaisia lähtökohtia on. Kasvattavat lapsia jotka kiusaavat koulussa muita vääränmerkkisistä vaatteista tai muusta pätöasiasta. Ja sitten oravanpyörässä pyöriessään haukkuvat veloja ja muita.
Minulla on lapsia, mutta en tehnyt niitä koska niin on tapana. Minulle on syntynyt lapsia. Yhdessä on kasvettu perheeksi eikä minun elämisen mallia ole kukaan määräillyt. Perhe-elämä ei ole helppoa. Jo laitoksella tuli ensimmäisen kerran tunne, että vauva on enemmän heidän luin minun. Äidinvaistoja ei kunnioiteya. Koulu on vaativaa. Oman paikan löytäminen elämässä... enpä tiedä, uskaltaisiko enää alusta aloittaa. Nuorena on rohkea. Monet ovat myös kaukaa viisaita.
Varmaan heikoimpina hetkinä olisin itsekin sanoillani sivaltanut lapsettomia. Nytkin tuli tunteita, kun joku oli sitä mieltä, että täytyy olla varaa lomiin ja harrastuksiin. Vanhempi ja lapsi elävät kuitenkin aina eri aikakautta. Lapsi ei välttämättä oöekaan niiden perään, mitkä omalta vanhemmalta on puuttuneet. Lapsen taipumukset ja mielenkiinnon kohteet voi olla tyystin erot kuin vanhemmalla. Vaativaa on sekin, että hyväksyy lapsensa omana itsenään ja kasvatuksella tukee häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin käyhän lapsuuden isossa perheessä Lapissa. Vihasin sitä elämää. Mielestäni ei ole oikeutta tehdä lapsia vaatamattomiin oloihin. Pitää olla varaa lasten harrastuksiin, lomamatkohin jne.
Minulla on nyt varaa kaikkeen mitä haluan, mutta ne muisto lapsuudesta vaivaavat edelleen.Harrastaminen ei oikeasti ole kallista. Esim. piirtämisen harrastaminen vaatii kynien ja paperin ostamisen, jalkapallon harrastaminen pallon ostamisen ja hiihtämisen harrastaminen (käytettyjen) suksien ostamisen. Ei varmasti ole ylivoimaista nyky-Suomen elintason ja tavarapaljouden vallitessa tuo millekään perheelle.
Lomallekin voi lähteä lähelle, esim. joku risteily on puoli-ilmainen jos asuu kohtuullisen matkan päässä satamasta. Lapissakin voi käydä vaikka Norjassa ja Ruotsissa.
Minulle ei riittäisi nämä sinun ehdotukset. Haluan, että lapseni pääsee matkustamaa ja tustumaan esimerkiksi kaikkiin Euroopan pääkaupunkeihin, rantalomat, tenniskurssit, kunnon viikkorahat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin käyhän lapsuuden isossa perheessä Lapissa. Vihasin sitä elämää. Mielestäni ei ole oikeutta tehdä lapsia vaatamattomiin oloihin. Pitää olla varaa lasten harrastuksiin, lomamatkohin jne.
Minulla on nyt varaa kaikkeen mitä haluan, mutta ne muisto lapsuudesta vaivaavat edelleen.Harrastaminen ei oikeasti ole kallista. Esim. piirtämisen harrastaminen vaatii kynien ja paperin ostamisen, jalkapallon harrastaminen pallon ostamisen ja hiihtämisen harrastaminen (käytettyjen) suksien ostamisen. Ei varmasti ole ylivoimaista nyky-Suomen elintason ja tavarapaljouden vallitessa tuo millekään perheelle.
Lomallekin voi lähteä lähelle, esim. joku risteily on puoli-ilmainen jos asuu kohtuullisen matkan päässä satamasta. Lapissakin voi käydä vaikka Norjassa ja Ruotsissa.
Minulle ei riittäisi nämä sinun ehdotukset. Haluan, että lapseni pääsee matkustamaa ja tustumaan esimerkiksi kaikkiin Euroopan pääkaupunkeihin, rantalomat, tenniskurssit, kunnon viikkorahat ym.
Jep. Parempi olla syntymättä kuin elää elämää missä ei olisi mahdollisuutta noihin.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä oli vitsi? Et voi tosissasi väittää, että noilla tuloilla teidän perhe on vähävarainen. Tai sitten teillä on 10 lasta.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä huvittavaa, ei ole mitään hamotuskykyä siitä, että asiat ovat kuitenkin nykyään paremmin kuin koskaan. Tai sitten se on tekosyy, on hienompaa sanoa noin, kuin että ei huvita, tekee mieli bilettää ja matkustella ja ottaa selfieitä.
Miettikää vaikka jotain keskiaikaa kun kaikki on ollut raakaa, rumaa, tautista, likaista ja henki ei ole ollut minkään arvoinen, mutta siellä ei varmaan silti vikisty että tällaiseen maailmaan en halua lapsia tehdä. Se on nykyajan kermaperseiden keksimä ongelma.
Oletko miettinyt, että se seksin harrastaminen on ollut ehkä pakokeino siitä kurjuudesta? Taudeista, köyhyydestä, sorrosta yms. Siksi yhä Afrikassa lisäännytään kuin eläimet.
Sivistysmaissa on paljon muutakin.
Kävin just Enontekiöllä. Majoitus oli kahden hengen huoneessa satasen, eli 50e/hlö. Aamiainen kuului hintaan. Ja saunassa sai käydä joka ilta, jos halusi, ilman lisämaksua.
Patikkareittejä lähti lähiympäristöön, myös lohijoki lähellä. Ja luontokeskus, joka ei maksanut mitään.
En tiedä, miten onnistuin piirtämään lapsena puuväreillä, lyijykynällä ja naapurin lapsen tusseilla. Olin 90-luvun laman lapsi. Kai jonkun mielestä se oli kamalaa, mulle ei ollut, ei tullut mieleenkään että olisi taideliikkeestä pitänyt hakea paperit, kynät ja akryylivärit.
No aika moni meistä nykyaikuisista on ollut lapsia ysärin lama-aikana. Että oisko jättänyt jälkensä. Samat ysärin eläneet sitten menetti työpaikkansa seuraavassa lamassa ja sen jälkeen ei ole kovin valoisalta enää näyttänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä oli vitsi? Et voi tosissasi väittää, että noilla tuloilla teidän perhe on vähävarainen. Tai sitten teillä on 10 lasta.
Progressiivinen verotus, kaikki maksut tulojen mukaan, päiväkotimaksut jne. Jos saa keploteltua sossun maksamaan joka kuukausi avustuksia, ei ainakaan vähemmällä joudu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kävin just Enontekiöllä. Majoitus oli kahden hengen huoneessa satasen, eli 50e/hlö. Aamiainen kuului hintaan. Ja saunassa sai käydä joka ilta, jos halusi, ilman lisämaksua.
Patikkareittejä lähti lähiympäristöön, myös lohijoki lähellä. Ja luontokeskus, joka ei maksanut mitään.
En tiedä, miten onnistuin piirtämään lapsena puuväreillä, lyijykynällä ja naapurin lapsen tusseilla. Olin 90-luvun laman lapsi. Kai jonkun mielestä se oli kamalaa, mulle ei ollut, ei tullut mieleenkään että olisi taideliikkeestä pitänyt hakea paperit, kynät ja akryylivärit.
Onnekkaimmat saivat sentään ruokaa. Tiedän perheitä missä ruuan saantikin oli välillä kortilla siinä ei paljoa värikynät tai värityskirjat auttaneet. Kaikilla laman lapsilla ei tietenkään olleet asiat niin huonosti, vaan sitten oli kokonaisia sosiaalitapausten täyttämiä pihoja joissa paikallisen puiston tarjoama kesäruokailu tuli monelle pelastuksena. Onhan nytkin Suomessa perheitä jotka ovat riippuvaisia lahjoituksista ja ruokajonoista. Lehdessäkin oli juttua tästä ravintolatyöntekijöiden lakosta joka osui pahiten juurikin näihin köyhimpien lapsiin.
Lasulla on nytkin kädet täynnä töitä joten eivät ymmärrettävästi ehdi auttamaan kaikkia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus, kaikki maksut tulojen mukaan, päiväkotimaksut jne. Jos saa keploteltua sossun maksamaan joka kuukausi avustuksia, ei ainakaan vähemmällä joudu elämään.
Me ollaan suht pienituloisia ja tulojen mukaan mekin on kaikki maksut maksettu ilman mitään sossun tukia. Luulet ihan kummia tukien varassa elämisestä, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnekkaimmat saivat sentään ruokaa. Tiedän perheitä missä ruuan saantikin oli välillä kortilla siinä ei paljoa värikynät tai värityskirjat auttaneet. Kaikilla laman lapsilla ei tietenkään olleet asiat niin huonosti, vaan sitten oli kokonaisia sosiaalitapausten täyttämiä pihoja joissa paikallisen puiston tarjoama kesäruokailu tuli monelle pelastuksena. Onhan nytkin Suomessa perheitä jotka ovat riippuvaisia lahjoituksista ja ruokajonoista. Lehdessäkin oli juttua tästä ravintolatyöntekijöiden lakosta joka osui pahiten juurikin näihin köyhimpien lapsiin.
Lasulla on nytkin kädet täynnä töitä joten eivät ymmärrettävästi ehdi auttamaan kaikkia..
90-luvulla ei vielä tehty lasuja kaikesta mikä liikkuu, minkä vuoksi silloin oli helppo elää lapsiperheenä myös muuta kuin kiiltokuvaelämää.
Kyllä tässä maassa tuetaan juuri niitä joiden ei pitäisi missään tilanteessa hankkia lapsia. Sitten on hyvä huudella eriarvoistumisesta ja miten köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.
Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin olisi hienoa, jos lapseni voisi elää kuin miljonääri, mutta koska olen itse vain ylempää keskiluokkaa, pitää lapsiparankin elää sen mukaisesti.
Oma mielenterveys ei ole minkään arvoista? Olisin katkera ja masentunut, jos tekisin lapsia ja eläisin koko elämäni köyhyydessä. Valitsen vapauden ja korkean elintason.