Mitä mieltä olette vanhemmasta, joka huutaen suuttuu lapsilleen,
jos lapset eivät lopeta toistensa ärsyttämistä useamman kehotuksen jälkeen? Vanhempi on myös antanut ohjeet hajaantua tekemään omiin huoneisiin omia juttujaan, kun lapset ovat ärsyyntyneitä toistensa seurasta. Viimeinen keino on vanheman huuto ja käsky, jota lapset tottelevat.
Kommentit (35)
Vanhempi sanoi minulle rauhallisesti, että hän käy huutamassa lapsilleen, koska muuten he ovat toistensa kurkussa kiinni. Tuli takaisin hengästyneenä jatkamaan kahvittelua kanssani. Hänestä tosiaankin lähti ääntä ja sisältö oli, että nyt lopetatte toistenne ärsyttämisen tai muuten saatte tuntuvat rangaistukset vieraani rauhan ja minun jatkuvasta häiritsemisestä.
ap
Hyvä että joku pitää kuria. Kyse ei kuitenkaan ole mistään jatkuvasta jatkumisesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku pitää kuria. Kyse ei kuitenkaan ole mistään jatkuvasta jatkumisesta tms.
* karjumisesta
:D
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi sanoi minulle rauhallisesti, että hän käy huutamassa lapsilleen, koska muuten he ovat toistensa kurkussa kiinni. Tuli takaisin hengästyneenä jatkamaan kahvittelua kanssani. Hänestä tosiaankin lähti ääntä ja sisältö oli, että nyt lopetatte toistenne ärsyttämisen tai muuten saatte tuntuvat rangaistukset vieraani rauhan ja minun jatkuvasta häiritsemisestä.
ap
Hyvä isä/äiti
Huutaminen on ihan normaalia. Ajattelen että onneksi on vielä vanhempia jotka haluavat opettaa lapsensa tavoille.
Varmasti ihan normaali äiti tai isä, jolla hetkellisesti palaa pinna. Eiköhän kaikki siihen joskus sorru. Itse komennan jälkikasvuani tarvittaessa vaikka julkisella paikalla, vaikka tulisikin katseita. Tietysti myös palkitsen kehuilla, kun tottelevat.
Kyllä meillä äiti ärähti kunnolla lapsena, jos sisarusten kanssa ei tullut perseilystä loppua, ei jäänyt traumoja, vaan kunnioitus. Turvallinen lapsuus, jossa oli selkeät säännöt ja seuraamukset, sekä valtavasti rakkautta.
Vanhempi ei ymmärrä lapsiaan, koska ei saa heihin otetta. Huutaminen on osoitus omasta huonoudesta ja ymmärtämättömyydestä kasvattajana. Se ei ole lapsen ymmärtämistä, että itsellä on jokin luulo syistä, miksi lapsi ei tottele. Yleensä se luulo leimaa lapsen, eli on jotakin pahaa ja negatiivista lapsesta.
Ihan normaalilta kuulostaa. Myönnän, että itselläkin välillä volyymi nousee, jos normaali puhe ei mene perille. Kyllä itsekkin ohjaan lapset omiin leikkeihin, jos yhdessä ei onnistu. Älytöntä, että nykyään suunnilleen joku tekee lasun, jos korotat ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi ei ymmärrä lapsiaan, koska ei saa heihin otetta. Huutaminen on osoitus omasta huonoudesta ja ymmärtämättömyydestä kasvattajana. Se ei ole lapsen ymmärtämistä, että itsellä on jokin luulo syistä, miksi lapsi ei tottele. Yleensä se luulo leimaa lapsen, eli on jotakin pahaa ja negatiivista lapsesta.
Päläpäläpälä.... sitten ihmetellään ku lapset on yksiä persereikiä, eikä tottele kouluissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei selkeästi ole omia lapsia.
Huusin aikoinaan omille lapsilleni kun ei muuten mennyt niille säännöt jakeluun. En koe että se olisi tehnyt minusta huonoa äitiä. Nykyään huudan joskus miehelleni kun ei muuten mene säännöt jakeluun. Sitä tosin tapahtuu hyvin harvoin koska hän on vuosien varrella jo onnistunut sisäistämään valtaosan säännöistä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, mutta ikinä ei ole tarvinnut huutaa heille niin että puhuminen ei olisi ollut fiksumpi vaihtoehto. Olen huutanut kyllä, mutta vain koska olen tyhmä ja aika huono kasvattaja. Kylässä he eivät riehu ikinä, eivätkä kotonakaan. Ennemmin ihmettelevät kun muut lapset riehuvat (ei siis minun ansiotani vaan vain heidän luonteensa kai).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, mutta ikinä ei ole tarvinnut huutaa heille niin että puhuminen ei olisi ollut fiksumpi vaihtoehto. Olen huutanut kyllä, mutta vain koska olen tyhmä ja aika huono kasvattaja. Kylässä he eivät riehu ikinä, eivätkä kotonakaan. Ennemmin ihmettelevät kun muut lapset riehuvat (ei siis minun ansiotani vaan vain heidän luonteensa kai).
Mutta minulle on kyllä huudettu ja hleensä
Sen tavoitteena on ollut viedä minulta oikeudet omiin tunteisiini. Niin ei selkeästikään ollut ap:n tuttavalla tavoitteena. Tällä tarkoitan sitä, että jos kasvattaja huusi ylläkuvatulla tavalla minulle ja pillahdin siitä esim itkuun, niin seuraavaksi hän huusi siitäkin (no, tätä ei tehnyt vieraiden edessä vaan vasta matkalla kotiin autossa haukkui minut). Eli sekään ei käynyt, että jos en tullut ymmärretyksi sitä ei saanut itkeä, ei saanut tulla paha mieli, että vihainen aikuinen luultavasti suretti.
Vaan siitäkin piti minulle huutaa.
Eli hän koki äitinä, että hän antaa minulle luvan tunteisiini, mitään oikeutta minun kokea mitään tunteitani ilman lupaa minulla ei ollut.
Jos koin, niin siitä seurasi haukkumista ja huonoksi ja vialliseksi leimaamista.
Ajattelen että normaali vanhempi .
Miksei vanhemmilla saisi olla oikeutta huutaa tai itkeä kun siltä tuntuu? Jos kakarat ei tottele niin kyllä sillon saa äänensä korottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että normaali vanhempi .
Epänormaalipa. Huutaminen on huonoa vanhemmuutta. Vai huudatko sinäkin työkaverillesi, joka ei miellytä tai käyttäydy oikein?
Vierailija kirjoitti:
Miksei vanhemmilla saisi olla oikeutta huutaa tai itkeä kun siltä tuntuu? Jos kakarat ei tottele niin kyllä sillon saa äänensä korottaa.
Pitää varoa ettei ole pelottava lapselle, siksi. Aika hälyyttävää, jos sinusta vanhempi voi purkaa pahaa oloaan lapseen päin.
90 luvulla huutaminen oli vielä normaalia. Ei ilmeisesti nykyään enää?