Jos saa Kelan sairauspäivärahaa, niin voiko opiskella?
Lukiolaiseni makaa sairaalassa ja saanee Kelan sairauspäivärahaa. Hän on kuitenkin tylsistynyt maatessaan, vielä ei ole edes kuntoutus alkanut. Hän voisi hyvin suorittaa lukiokursseja omaan tahtiinsa, etänä siis. Onnistuuko, jos saa kelalta rahaa? Vai menettääkö rahan?
Kommentit (7)
Mä kysyin tätä aikanaan Kelasta, kun vähäinen määrä opintoja omaan tahtiin kotoa käsin olisi ollut ihan kuntouttavaa (en ollut opiskelija, mutta saikun aiheuttaneen jutun takia jonkinlainen uudelleenohjautuminen uralla oli edessä joka tapauksessa). Silloin kymmenen vuotta sitten ei ainakaan saanut opiskella yhtään, ja pelkästään, koska kysyi tätä, joutui aina ennen sairauspäivärahan saamista täyttämään lapun, onko opiskellut tai tehnyt työtä. Olin siis saikulla ihan yksiselitteisesti todennettavasta fyysisestä syystä melkein puoli vuotta.
Jäin saikulle 2013. Silloin ei missään nimessä saanut opiskella tai käydä töissä. Nyt jäin taas saikulle ja uusimman päätöksen lopussa lukee ilmoitusvelvollisuus jos menee töihin tai aloittaa opiskelun ja vain siinä tapauksessa että opiskelee yli 40 %.
Toi on kyllä tosi mahtavaa, jos noin typerä asia on korjattu!
Nykyisin saa opiskella muistaakseni noin kolmasosan verrattuna terveeseen.
Kusipäistä touhua! Minullakin aikoinaan maisterintutkinto oli enää kiinni vähäisistä kirjallisista tuotoksista ja kahdesta lauantaitentistä (Tampereen yliopiston käytäntö 1990-luvulla), niin työttömyystoimisto vaati, että saadakseni työttömyyskorvausta (ns. työmarkkinatuki) mun pitäisi toimittaa yliopiston todistus siitä, että olen lopettanut opiskelut!
https://www.kela.fi/sairauspaivaraha_opiskelijalle