4v poika sanoo koko ajan, että on nälkä! On muutenkin aika pullea..mitä teen?
Poika siis rakastaa ruokaa ja on aina syönyt reippaasti. Nyt tuo ruuan himo on vaan kasvanut, ilmoittaa jo suunnilleen ekan haarukallisen jälkeen, että haluaa sitten lisää/onhan sitä lisää/ei kai iskä syöny kaikke jne...kunnon lounaan jälkeen pojalla on nälkä tunnin päästä, on koko ajan pyytämässä jotakin syötävää.
Mua huolestuttaa. Poika on isokokoinen ( 110cm/21kg) ja menee siis +2 käyrillä. Tosin on myös vanttera, suvussa isä mukaan lukien isoja miehiä. Mutta silti....
onko tää jotakin psyykkistä?? Pelottaa ajatus, että poika söisi johonkin ahdistukseen tms.
meillä kotiolot on normaalit, syödään terveellistä, tavallista kotiruokaa- herkkuja ei joka päivä, keksejä, limuja ym ei koskaan kotona kaapeissa. En ole säännöstellyt pojan syömisiä juurikaan tähän asti, mutta nyt on tullut tunne, että pakko on, ettei se nyt ihan pääse paisumaan...
Toki pikkumies liikkuu paljon ja on fyysinen kaveri muutenkin.
Kokemuksia?
kiitos.
Kommentit (22)
mutta sinänsähän tuon ikäinen osaa itse säännöstellä syömistään eikä liho terveellisellä kotiruoalla. Anna välipalaksi vaikka porkkanaa tai muuta keveätä.
Mutta katso mitä teillä syödään. Tee terveellistä täyttävää ruokaa, tarjoa välipaloiksi vihanneksia ja mehut yms. turhat minimiin.
Jos paino on suhteessa pituuteen niin ei liene hätää, ja jos nälkäinen nelivuotias on jotenkin häiriintynyt psyykkisesti niin sitten niitä on tosi paljon...
Salaattia tms. Lisää ruokaa ei saa ennen kuin myös kasvikset on syöty.
Välipalaksi hedelmiä, porkkanaa jne, samoin ilta- ja aamupalaksi.
Mutta kannattaa antaa välipalaksi jotain terveellistä, esim. omppua, porkkanaa tms. pientä ja kevyttä.
ylimääräisiin välipaloihin. Viisi ravitsevaa ateriaa päivässä riittävät.
silloin tarjoan yleensä ruisleipää/hapankorppua, rasvatonta viiliä, hedelmiä. lähinnä ahistaakin se ruuan kertamäärä, tänään söi jälleen enemmän kuin minä!! ja olin ihan täynnä itse. ruokana oli täysjyväfusillipastaa ja possun sisäfilettä + herkkusieniä.
ap
syöttekö te vihanneksia ollenkaan? Anna nyt ihan tarkka esimerkki syömisistänne.
Paljon vähäkalorisia vihanneksia masua täyttämään.
siis ruualla oli niitten herkkisten lisäksi kurkkua ja paprikaa. salaatista poika ei pidä eikä sitä syö. usein laitan sitten esim herne-maissi-paprikaa, josta tykkää.
tällä viikolla ollaan syöty esim. uunilohta + perunaa, nakkikeittoa, italianpataa...mun mielestä aika normaalia ruokaa. ja kyllä mä pidän kiinni siitä, että syö ne kasvikset pois lautaselta. mutta kun se ei auta!! nakertaa ne kurkut ym ja pyytää sitten lisää ruokaa...!!
meillä on säännöllinen ateriarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
ap
aina neljän hengen annos. Ylimääräistä ruokaa ei ole. Olemme kaikki hoikkia ja herkuttelemmekin melko usein.
mä oon vielä annostellut ruuan valmiiksi sille. joskus katsoin jonkun ohjelman, jossa testattiin, että kun lapsi itse ottaa ruuan, se ottaakin paljon vähemmän, mitä aikuinen kuvittelisi. tätä en ole vielä kokeillut.
ap
Pituutta saman verran kuin pojallasi, painoa 17.4. kiloa. Juuri koskaan ei syö lautasellistaan tyhjäksi, näykkii vaan ruokaansa.
Ehkä jättäisin kuitenkin ylimääräiset syömiset pois. Syö ruoka-aikana niin paljon kuin jaksaa ja sitten sanot että seuraavan kerran on ruoka-aika klo xx.xx ja silloin syödään seuraavan kerran. Siinä välissä sitten leikitään, mielellään liikunnallisia leikkejä.
kaveriksi. Puolet lautasesta vihanneksia...
Ja ala laita isoa maaraa vaikka kuinka rankuisi, annat sitten vaikka vihanneksineen kaikkineen 3 lisa-annosta mutta etta kaikkiaan esim. se pastan maara jaisi kohtuulliseksi.
Ja juttelette samalla, ettei poika vain hotki ruokaansa.
Kun sitkeästi maistattaa, niin kyllä pitäisi alkaa maistua. Tuputtaa ei tietty saa eikä haukkua lasta, jos ei maistu, mutta kyllä se nirsous menee ohi. Jos menee.
Jos on kyse siitä että silmä söis enemmän kuin oikeasti on nälkä niin se voi auttaa. Psyyke huijaa ihmistä niin että sama määrä ruokaa näyttää isolla lautasella vähemmältä.
poika on kova juoksemaan, pelaamaan palloa, tutkimana luontoa, uimaan. mutta ei se missään varsinaisessa harrastuksessa käy. päiväkodissa puuhaa ja peuhaa kavereiden kanssa. iltaisin käydään joskus pyöräilemässä yms. tänään oltiin puistossa ja uimassa.
liikkuu siis ihan normaalisti, ei mitään superextraa, muttei mitään sisällä nyhjäämistäkään.
tai kaurapuuroa ilman lisukkeita niin paljon kuin jaksaa syödä. sillä minä aina testaan, onko lapsella oikeasti nälkä.