Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työntekijä kyselee koko ajan

Vierailija
31.07.2019 |

Meillä on ollut jokusen kk ajan uusi, erittäin pätevä ja mukava työntekijä. Siis selvästi fiksu ja taitava tyyppi. Osaa tehdä vaikeitakin asioita ja kertoa mielipiteensä. Jostain kumman syystä kuitenkin kyselee pikkuasioista ihan jatkuvasti. Olen moneen kertaan sanonut, että voi suuren osan hommista hoitaa ihan itsenäisesti, ei tarvitse kysyä mitään. Silti kysyy. Ja kyselyt ovat luokkaa voinko hakea varastosta itselleni kynän? Voinko hakea yliviivaustussinkin? Entä paperia? Voinko kopioida siellä tai täällä? Voiko käyttää silppuria. Saanko tulla töihin 8.15 (liukuva työaika)? Pitääkö ilmoittaa miksi en tullut kello 8.00. Käytänkö tätä vai tätä selainta? Jne. Siis ihan turhanpäiväisiä kysymyksiä. Itse työn hoitaa oikein hyvin.

Pitääkö kohta sanoa että älä kysy, mieti itse voitko ottaa varastosta myös terottimen. Onko epävarma vai haluaako tehdä hyvän (?) vaikutuksen, että ei luvatta tee mitään? Miksi ihmeessä kyselee?
Aina sanon että totta kai, ei tuollaista tarvitse kysyä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on vielä pientä. Meillä aloitti uusi controlleri ja hän kyselee jokaisesta laskelmasta sekä ennusteesta, että onko tämä nyt varmasti oikein. Ei siinä mitään, hyvä että on tarkka, mutta en mä VOI alkaa katsomaan myös hänen ennusteitaan pilkun tarkkuudella, että onko ne oikein. Se vaan pitää hypätä sinne syvään päätyyn ja katsoa osaako uida. Toimari sitten kertoo kun ketuiksi menee, että nyt skarppaat jatkossa.

Vierailija
2/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille mitä välii. Orjatyössä tässä kummatkin kummiskin ollaan. Vanhetaan tässä työpyöydän ääressä tehden merkityksetöntä työtä päivästä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuori työntenkijä? Voi olla, että aikaisemmassa työpaikassa on ollut kontrollifriikki pomo, jolta pitää kysyä jatkuvasti ennen kuin pystyi jatkamaan töitään ikkunan avauksesta lähtien...

Vierailija
4/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla nuoruuden epävarmuutta tai sitten aiemmat huonot kokemukset kummittelee taustalla. Jos edellisessä paikassa kaikesta täytyi pitää tarkkaa kirjaa eikä omatoimisuutta sallittu yms. Kyllä tuo tilanne varmaan ajan kanssa korjaantuu, kunhan tottuu kunnolla työpaikan tapoihin. Tuskin enää vuoden päästä kyselee turhia.

Vierailija
5/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat on erilaisia. Ei se voi tietää, miten asiat juuri teidän työpaikalla hoidetaan, ennen kuin joku kertoo. Ehkä teillä voisi miettiä vähän parempaa perehdytystä?

Vierailija
6/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo on muka outoja kysymyksiä? Tuskin hän kysyy enää kunhan eka saa selvyyden asiasta. Ja voit ehkäistä uudet kyselyt kertomalla että teillä on aika liukuvaa se työaika että älä turhaan murehdi ja sama toimistokamojen kanssa.

Vierailija
7/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ei, se on kuullu sen iänikuisen jutun, että jos haluaa ihmisten pitävän itsestään nii pitää olla epätäydellinen, kysyä neuvoa ja antaa ihmisten olla AVUKSI. Tästä varmaan kyse. Sanot sille, että on ok ja kiva ihminen ja taitava, itseohjautuva sekä luotettava työkaveri jonka kaa on ilo työskennellä.

Vierailija
8/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä että otat asian puheeksi täällä vauvapalstalla etkä siellä työpaikalla sen kyselijän kanssa. Hyvä kommunikointikulttuuri teillä siellä työpaikalla kun ongelmista puhutaan suoraan niiden ihmisten kanssa joita ongelma koskee. Jatka samaan tapaan, jee!

Ja ai niin, tietysti: muista puhua tuosta ongelmasta sen kyselijän selän takana sun työkavereiden kanssa. Muistakaa salaa valittaa toisillenne tuosta asiasta joka päivä, monen vuoden ajan.

Vierailija
9/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo on muka outoja kysymyksiä? Tuskin hän kysyy enää kunhan eka saa selvyyden asiasta. Ja voit ehkäistä uudet kyselyt kertomalla että teillä on aika liukuvaa se työaika että älä turhaan murehdi ja sama toimistokamojen kanssa.

Olen sanonut ja perehdytys on hoidettu huolella. Tänään oikeasti kysyi, saako avata sälekaihtimet työhuoneessaan.

Ap

Vierailija
10/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa perehdyksen puutteelta, työpaikan käytännöt kertomatta.

Vierailija
11/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saanko sanoa että tämä on 0/5

Vierailija
12/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se vaan ottaa työt liian vakavasti, siis huonolla tavalla vakavasti eli stressaa turhaan, stressaa turhiakin asioita. Ottaa liikaa paineita. Eikös tuo ole nuorilla yleistä? Kun kokemusta kertyy niin toivottavasti oppii ottamaan rennommin. "Rennommin" ei tarkoita sitä että ryhtyisi laiskaksi vaan sitä että ei enää ole turhantarkka kaikkien turhien asioiden kanssa.

Ehkä voisit sanoa sille että se voisi alkaa ottaa rennomin. Turha murehtia koko aikaa. Ehkä se ei tiedä että kyllä töissäkin saa viihtyä.

Itse olin tuollainen nuorena. Otin ihan sikana paineita kaikesta, pelkäsin virheitä yli kaiken. Johtui lapsuudestani: jos tein mitään vähänkin väärin niin heti isäni tuli ja hakkasi minut. Kasvoin sitten pelon vallassa ja sen saman pelon vallassa olin myös ekoilla työpaikoillani.

Vierailija
13/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut ja perehdytys on hoidettu huolella. Tänään oikeasti kysyi, saako avata sälekaihtimet työhuoneessaan.

Ap

No, esim meillä ei saa nähdä ulkoa sisälle mitä tehdään joten voi olla ihan validi kysymys. Osa ikkunoista on teipattu tämän takia mutta osassa on vain sälekaihtimet.

Mielestäni on parempi että uusi henkilö kyselee niin tietää ainakin kuinka toimia. Sellaiset ihmiset on ikäviä jotka tuhahtelee vastaukseksi.

Vierailija
14/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kerran avasin ikkunan hetkeksi työkaverini huoneessa. Voi että se hermostui. Ei todellakaan olisi tullut mulle mieleen että työkaveri vihaa raitista ilmaa, kumma juttu kun en osannut arvata.

Vierailija
15/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynän ottaminen varastosta ilman lupaa on peruste potkuille eli on järkevää kysyä ellei ole annettu lupaa käyttää vapaasti varastoa.

Vierailija
16/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa perehdyksen puutteelta, työpaikan käytännöt kertomatta.

Esim. toimistotarvikkeet:

Vein uuden työntekijän toimistotarvikevarastoon. Kerroin, että täältä voit ottaa mitä tarvitset. Jos jokin on loppu, tai tarvitset jotain erityistä, niin kirjoita tähän listaan, niin sihteeri tilaa niitä. Samalla otin itselleni pari nippua tarralappuua ja paketin kopiopaperia.

Miten olisi pitänyt selittää paremmin?

Ja työaika-asia on erittäin selkeästi kerrottu. Kirjoitti oikein muistiin aikarajat, joilla töissä pitää pääsääntöisesti olla. Korostin, että liukuman sisällä olevista poissaoloista tms. ei tarvitse ilmoittaa kenellekään. Puolen päivän poissaolosta pitää ilmoittaa esimiehelle. Annoin vielä esimerkkejä, että voi vaikka mennä kampaajalle kahdeksi tai käydä hammaslääkärissä kesken päivän, eikä tätä tarvitse etukäteen kertoa kellekään. Työajanseurannasta sen näkee jälkikäteen.

Ap

Vierailija
17/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei selvästi ole perehdytetty kunnolla.

Vierailija
18/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaan epävarmalta ihmiseltä. Sekin on ihan mahdollista, vaikka olisi kuinka fiksu ja pätevä.

Vierailija
19/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti hän on vain epävarma. Monilla työpaikoilla tehdään hirveä numero juurikin tuollaisista pikkujutuista kuten lyijykynistä ja kahvikuppien värijärjestyksestä ja sälekaihtimista, jotka saa avata vain silloin kun se sopii yhdelle Sirpalle. Ehkä hän on ollut aikaisemmin sellaisessa paikassa ja pelkää taas tulevan sanomista. Yrittäkää ymmärtää. Perehdyttämiseen kannattaa myös kiinnittää enemmän huomiota, vaikka se olisi teidän mielestä järjestetty hyvin. Kaikki kokevat sen eri tavalla ja kaipaavat eri asioita. 

Vierailija
20/21 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuori työntenkijä? Voi olla, että aikaisemmassa työpaikassa on ollut kontrollifriikki pomo, jolta pitää kysyä jatkuvasti ennen kuin pystyi jatkamaan töitään ikkunan avauksesta lähtien...

Juuri näin. Minä olen ollut tuollainen, koska vanhassa työpaikassa en saanut päättää mitään, vaikka olinkin sellaisessa asemassa että olisi pitänytkin päättää, mutta kaikki päätökset järjestään huonoja. Silti en saanut kuitenkaan potkuja ja jopa ihmeteltiin miksi vaihdoin työpaikkaa. Sitten uudessa paikassa sain kaikkeen vapaat kädet ja työaijoistakaan kukaan ei pitänyt kirjaa. Oli todella vaikeaa sopeutua tuohon. Olen vieläkin tuossa työpaikassa töissä enkä ajatelut vaihtaa, parempaa paikkaa tuskin löydän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi