Sporttiset/paljon liikuntaa harrastavat ihmiset: miten teillä riittää aika?
Miten saat liikunnan mahtumaan normaaliin työviikkoon? Olisiko esimerkkiä vaikka normaalista päivästä? Onko teillä lisäksi muita harrastuksia ja aikaa niille? Yritän etsiä motivaatiota aloittaa liikkumaan nyt kun syksy alkaa! :)
Kommentit (42)
Liikunta on elämäntapa ja se kuuluu luontaisesti päiväjärjestykseen, samoin kuin työssä käyminen ja syöminen.olen töissä 7-15 ja työmatkaan menee 10 min.Tämä on tietoinen valinta ettei työmatka vie liikaa aikaa päivästä.Työpäivän jälkeen kotiin ja jo eteisessä vaihdan lenkkivaatteet ja samantien lenkille, salille tai talvella hiihtämään.Viikonloppuna liikunta heti aamusta.Hyvin jää aikaa muille kotitöille ym.Ja kun on hyvä kunto niin jaksaa paremmin.Tsemppiä liikunnan aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kaikki turhat somet niin on aikaa.
PARAS VASTAUS. Ikävä kyllä tämäkin on some, ikävän moni viettää täällä paljon aikaa kun voisivat todellisuudessa työskennellä jonkin merkittävän eteen omassa elämässään. Minäkin.
10v päästä kadut liikaa somettelua. Pitäkää mielessä.
Nyt voin vapaasti rytmittää päiväni, mutta kun lapset olivat pieniä, herätyskello soi klo 5, polkaisin naapurin äidin kanssa 6 km uimahallille, uin kilometrin ja olin kotona taas seitsemältä herättämässä lapset.
Työmatkat kannattaa kulkea lihasvoimalla. Itse vedän kesällä rullaluistimilla niin saa mukavasti liikuntaa.
Itselläni on 2 harrastusta ratsastus ja kuntosali. Vapaapäivinä käyn yleensä molemmissa, mutta muuten:
Herätys 04:30 tai 5:00 koirien kanssa lyhyt n. puolentunnin lenkki, sit töihin josta yleensä pääsen n. klo 14 suoraan salille, tunnin treeni ja kotiin vanhemman koiran kanssa pidempi reipas lenkki ja pennun kanssa leikkimistä. Nukkumaan meenkin ysin aikoihin.
Jos ei oo salipäivä niin menen suoraan töistä tallille (oletettavasti että mies on käyttänyt koirat pissillä) jos ei niin ajan ensin kotiin... mulla vaan on matkat aika pitkiä kun asun maalla, 30km joka suuntaansa :D salilla käyn 4x viikossa ja tallilla 2-4x viikossa. Koirien kanssa tottakai päivittäin pari tuntia lenkkeilyä. Rakastan arkeani ja oon aina ollut kova touhuumaan. nukun ja syön hyvin jotta jaksan tuon kaiken. Työskentelen kaupassa eri osastoilla jossa saa myös hyvin liikettä :)
Olen liikunta addikti :D ennemmin jätän unet lyhyemmälle, kuin liikunnan pois päivärytmistä!
Työvuoroni on 4.30-12.30, menen suoraan töistä salille kolmesti viikossa. Ehdin hyvin salilla käydä suihkussakin ennen kuin haen lapsen tarhasta klo 15 (meillä on haettava joko ennen klo 12 tai vasta klo 15 eteenpäin). Tässä bonuksena sekin, että kun olen jo saanut oman aikani niin jaksan touhuta lapsen kanssa noin 19.30 saakka kunnes menen nukkumaan.
Työmatkat pyörällä yht.14km päivässä. Kotiintulon jälkeen joko samantien lenkille/jumppaan tai vähän myöhemmin. Ei ole mitään ongelmia löytää aikaa, suurempi ongelma on lepopäivien "tylsyys" kun välillä on pakko huilata.
No illalla töiden jälkeen. Siinähän on tuntitolkulla aikaa. Ja viikonloppuisin tietysti. Minä taas ihmettelen mitä ihmettä tekevät ihmiset jotka eivät harrasta mitään? Meillä on kolme lasta harrastuksineen ja oikein hyvin ehditään itsekin harrastaa. Eikä tingitä unesta. Oikeasti, mitä ihmiset tekee kun ei ehdi?
Herätys 6.00
Työmatka 7.00-8.00
Töissä 8.00-15.00
Kotimatka 15.00-16.00
Välipala
Töitä kotona 16.30-18.00
Juoksulenkki (peruslenkkini on 10km, muutamana päivänä käyn pidemmän) 18.15-19.15
Suihku 19.15-19.30
Illan aikana teen ja syön päivällisen ja sitten puuhailen omiani esim. hyvä kirja, netflix, käsitöitä yms.
Nukkumaan 22.00
Mä pyöräilen työmatkat kesät talvet, 100 km viikossa. Käyn kerran viikossa joogassa ja juoksen 1-2 kertaa viikossa lasten harrastusten aikana.
Luojan kiitos, mulla on liikunnallinen työ.
Saan bodata, venytellä, kävellä vauhdilla. Juostakin voin, jos haluan. Miinusta se, että kaikki tapahtuu sisätiloissa.
Töitten jälkeen pari tuntia metsässä koiran kanssa näin valoisana aikana.
Vierailija kirjoitti:
No illalla töiden jälkeen. Siinähän on tuntitolkulla aikaa. Ja viikonloppuisin tietysti. Minä taas ihmettelen mitä ihmettä tekevät ihmiset jotka eivät harrasta mitään? Meillä on kolme lasta harrastuksineen ja oikein hyvin ehditään itsekin harrastaa. Eikä tingitä unesta. Oikeasti, mitä ihmiset tekee kun ei ehdi?
keksivät tekosyitä, ehtisivät kyllä.
Koti on täydessä kaaoksessa, mutta se on kai sitä priorisointia. Aamulla herätys klo 5 ja töihin, kotiin tulen 14:30-16- välillä ja sitten suoraan liikuntaharrastuksen pariin (aikaa vievää välineurheilua), josta tulen takaisin joskus klo 21 tienoilla ja siitä suoraan nukkumaan. Tosin useimmiten uni ei tule ja sitten ei voi seuraavana päivänä tehdä mitään töiden jälkeen vaan on nukuttava päiväunet, jotta saa illalla tehtyä jotain järkevää.
Työpäivinä liikun yleensä illalla lasten harrastushakemisesta riippuen kahdeksalta tai yhdeksältä. Treenit vie noin tunnin ja koirien lenkki illasta riippuen 15-45min.
Nukkumaan meno venyy vähän myöhään, herätys aamulla kuudelta. Usein väsyttää. Kotiin töistä tulen puoli viiden-viiden maissa. Joskus ehdin nukkua pienet päiväunet/tirsat onneksi välissä.
Vapaapäivinä kuntoilen mielummin jo aamupäivisin. Silloin jaksaa paremmin. Arkipäivisin pyrin kuntoilemaan kyllä lähes joka päivä, mutta välillä jää välistä ja viikonloppuina sitten voi tehdä vähän enemmän.
Töistä suoraan treeneihin. Käyn lenkillä joskus jopa klo 22:n jälkeen. En ole aamuihminen.
Mikäköhän on paljon? En koe olevani sporttinen, mutta vastaan silti.
Mun aikataulu arkena (liikuntaa 1-3 krt/vko)
6.00-6.30 aamupala
7.00-8.00 jooga
8.30-17.00 duuni
17.30-18.30 joku hikiliikunta (HIIT, tanssi, crossfit, bodypump)
19.00 -> käyn suihkussa, syön ym. muut iltatoimet
22.00 nukkumaan
Viikonloppuisin tietty 1-2h lenkkejä, jos ei ole muuta tekemistä.
Kyse on asenteesta ( ja suunnittelusta). Mulla n 1h liikuntaa kuuluu päivään, siis jokaiseen päivään ja on osa päivän suunnittelua. 23 h voi sitten käyttää kaikkeen muuhun. Toki se että mukulat on jo teinejä helpottaa, nyt voi vapaammin valita mitä tekee ja milloin
Hyötyliikuntaa... työmatkat.
Viikonloppuisin käyn juoksulenkillä.
Kuntosalilla en käy, koska työni on enimmäkseen fyysistä.
Pyöräilen työmatkat (15 km / suunta). Töiden jälkeen kuskailen lapsia harrastuksiin ja heidän treeniensä aikana käyn itse lenkillä. Toisinaan teen pienimuotoista kotitreeniä. Muuten aika menee kotitöihin ja lasten juttujen organisoimiseen. Televisiota en juurikaan katsele.