Miks kalapuikot mielletään epäterveelliseksi?
Syön about joka toinen päivä halpoja fileekalapuikkoja & pakastevihanneksia/salaatti/kasviksia.
Tää on siis mun ateria, ja mielestäni aika terveellinen ja lompakkoystävällinen.
Kommentit (30)
Iso osa kalapuikos on sitä rasvaista kuorrutetta. Se on epäterveellä, jossitä syö liian usein ja jos sen ohella ei syö paljon kasviksia
Se puikko voi osua silmään vähän kuin ne kuminpalat koulussa.
Kai se on se leivite ja "pakasteruuan" maine. Mutta eiväthän ne epäterveellisiä ole. Makaronilaatikkokin on epäterveellisempää.
Meillä tehdään kerran viikossa, koska lapset tykkäävät. Ja onhan se kiva välillä tehdä jotain tosi helppoa ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Katso pakkauksesta ainesosaluettelo, niin ehkä ymmärrät.
Ei mitään huonoja ainesosia.
On vielä gluteenittomia.
Kikhernejauhoa, riisijauhoa, maissitärkkelystä, seitifileetä.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on se leivite ja "pakasteruuan" maine. Mutta eiväthän ne epäterveellisiä ole. Makaronilaatikkokin on epäterveellisempää.
Meillä tehdään kerran viikossa, koska lapset tykkäävät. Ja onhan se kiva välillä tehdä jotain tosi helppoa ja halpaa.
Mäkin mietin, et siitä se tulee. En itse syö yhtään pastaa, koska miellän sen epäterveelliseksi. Ap
Alan heti syödä kalapuikkoja, kun semmoinen tarttuu onkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huonoja ainesosia.
On vielä gluteenittomia.
Kikhernejauhoa, riisijauhoa, maissitärkkelystä, seitifileetä.
Tarkoittaa sitä, ettet ymmärrä lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoin: turska, vehnäjauho, vesi, vehnätärkkelys, suola, riisijauho, mausteet, hiiva, mausteuute.
Kyllä mä nyt äkkiseltään aika monta epäterveellisempääkin ruokaa keksin. Ja ihan sellaisia, mitä monet tekevät usein, alkaen nyt vaikkapa nakkikastikkeesta.
Kuluttajalehden tutkimuksen mukaan puikoissa on n. puolet kalaa. Leivitystä paheksuttiin. Ja siihen kun lisää paistettaessa imeytyneen rasvan, voi sanoa, että eihän ne mitään kovin terveellistä ravintoa ole, kun vertaa tuoreeseen kalaan. Ja eiköhän tämä sitten hinnastakin näy.
Meilläkin syödään silloin tällöin niitä filepuikkoja. :)
Kaikki on epäterveellistä jos liikaa syö.
Onko sillä jotain väliä? Nauti mielummin lyhyt elämä kuin surkea pitkä elämä.
Koska 50% kalapuikoista on upporasvapaistettua taikinakuorrutetta. Koko homma on marinoitu suolassa ja pistetty rasvaa reippaalla kädellä, että niistä tulee täyttäviä. Se pelkkä kala siellä sisällä itsessään ei ole epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
kun vertaa tuoreeseen kalaan. Ja eiköhän tämä sitten hinnastakin näy.
)
Voi verrata myös leivittämättä pakastettuun pakastekalaan, kuten seitiin. Joka on kilohinnaltaan kalapuikkoja halvempaakin, eikä tule mukana leivitystä tai ylimääräistä rasvaa eikä suolaa.
maltilla paras kirjoitti:
Kaikki on epäterveellistä jos liikaa syö.
No tässä ei nyt varmaankaan ollut kyse annoskoosta tai liikasyömisestä.
Eivätkä kalapuikot nyt mitään epäterveellisiä varsinaisesti edes ole, vaan ne eivät ole mitään ns. ravintorikasta "terveysruokaa".
Niin miten sen nyt sanoisi.. kaalipata on terveellistä, hampurilaisateria epäterveellistä, kalapuikko ei kumpaakaan vaan jotain siltä väliltä, mitä ovat varmaan 80% suurimman osan suomalaisten syömistä ruuista.
Ihan todellako täällä sitten kaikki syövät itusalaattia, pakasteseitiä+vihanneksia, kanasalaattia yms. joka päivä joka aterialla, jos kalapuikot ovat niin hirveän "epäterveellisiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun vertaa tuoreeseen kalaan. Ja eiköhän tämä sitten hinnastakin näy.
)
Voi verrata myös leivittämättä pakastettuun pakastekalaan, kuten seitiin. Joka on kilohinnaltaan kalapuikkoja halvempaakin, eikä tule mukana leivitystä tai ylimääräistä rasvaa eikä suolaa.
Mä nyt vertasin tuoreeseen seitiin. Aika harvoin olen kaupasta saanut fileinä. Hinta ei ollut mikään ihan halpa. Ja tuore on aina tuoretta. OIen Norjassa, Vuoreijassa, kalatehtaalla ollut nuorena tyttönä töissä, ja eipä tuoretta ja pakastettua meinaisi samaksi kalaksi tunnistaa, ellei tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä jotain väliä? Nauti mielummin lyhyt elämä kuin surkea pitkä elämä.
En halua lihota ja kuolla nuorena elintapasairauksiin.
Ja siis kalapuikot on suunnilleen mun lempiruokaa en kai mä niitä muuten söisi pösilö. Ap
Pösilö oli sun isä kun sua teki.
Vierailija kirjoitti:
Alan heti syödä kalapuikkoja, kun semmoinen tarttuu onkeen!
Katiskalla saat parhaiten.