Miksei 10 käskyssä ole mitään lapsista, on vain "kunnioita isääsi ja äitiäsi"
Eikö lapset ole niin tärkeitä? Miksei voisi olla "kunnioita perheenjäseniäsi"? Puolisostakin sanotaan vain sen verran että älä tee aviorikosta, ikään kuin se olisi pahempi kuin vaikka väkivaltaisuus.
Kommentit (25)
Koska tuhansia vuosia sitten ihmiset olivat sivistykseltään vielä aika yksinkertaisia; nykypäivän WT-juntti vaikuttaa sliipatulta nerolta Raamatuna aikaisiin ihmisiin.
Siksi pyhissä kirjoissa ei lue esim.bakteereistakaan tai kaikesta muusta, minkä ihminen on joutunut yrityksen ja erehdyksen kautta löytämään ja oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.. Toi on huvittava kyllä.
Omat vanhemmat juoppoja. Vei kesätyörahat, että sai viinaa. Olin nälässä aina. Olin syyllinen kaikkeen, kun minuun meni turhaa rahaa. Eli viina oli tärkeempää, kun minun kengät jne ja lista on suht loputon. Kun täytin 18v, niin häivyin enkä ole sen päivän jälkeen ollu missään yhteyksissä niihin.. Olen 42v jo.
Siellä pitäs olla myös 11 käsky. Jos et huolehdi jälkikasvustasi, niin saat pulikkaa päähän taivaan porteilla.
Sun vanhemmat käytti suhun enemmän rahaa kuin mitä tienasit kesätöistä. He varman ajattelivat, että ne rahat menivät yhteiseen kassaan. Kyllähän sossukin (kai) niin laskee. Että lapsen tuki vähennetään, jos lapsi saa rahaa töistään.
Ikävä kyllä sieltä yhteisestä kassasta ostettiin paitsi sulle kaikkea myös heille alkoholia.
Pidä vanhempiisi yhteyttä. Ne ovat ainoat sulle.
Vierailija kirjoitti:
Curling-vanhemmuus keksittiin vasta keskiajalla.
Tuo ei ole mahdollista, sillä curling keksittiin vasta uuden ajan alussa 1500-luvun Skotlannissa.
"Skotlantilaiset kehittivät curlingin bowls-nimisen tarkkuuspelin talviversioksi. Pelin nimi curling viittaa kiven kiertävään liikkeeseen jäällä. Vanhin maininta skottilaisesta curlingista on vuodelta 1541 kirjoitetussa notaarinlausunnossa."
sekopäistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo sen ajan kulttuurista, kun jumalaa keksittiin niin tietenkin käskytkin tulivat sen ajan ihmisen ajatusten mukaisiksi. Raamattu olisi aika lailla uskottavampi, jos siellä olisi niin fiksuja ja aikaansa edellä olevia asioita, että sen ajan ihmiset eivät olisi sellaisia osanneet ajatella.
Et ole tainut lukea raamattua ainakaan kokonaan? Onhan siellä paljonkin. Esim. nykyisestä vela-kulttuurista. Sanotaan että lopun aikojen lähellä entistä enemmän ihannoidaan että ei ole koskaan synnyttänyt ja rintoja, jotka eivät ole imettänyt ja vaikka mitä muuta.
8 Niin Jeesus kääntyi heihin ja sanoi: "Jerusalemin tyttäret, älkää minua itkekö, vaan itkekää itseänne ja lapsianne.
29 Sillä katso, päivät tulevat, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät ja ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole imettäneet'.
30 Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: 'Langetkaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät'.
31 Sillä jos tämä tehdään tuoreelle puulle, mitä sitten kuivalle tapahtuu?"
Tuo on kuvaus lopunajoista, mutta ei siinä sinänsä tuomita hedelmättömiä ja synnyttämättömiä naisia. Itse en tiedä haluanko lisääntyä tälle pallolle, ei minulla ole edes mitään henkilökohtaista kompetenssia äidiksi. En edes tiedä, olenko laisinkaan hedelmällinen. Nykyään esiintyy paljon myös tahdotonta lapsettomuutta. Ketään ei pakotetaan lisääntymään. Muistan lukeneeni Raamatusta myös sellaisen kohdan, jossa esimerkiksi seksuaalisesti kokemattomia ja lapsettomia henkilöitä pidetään henkisesti puhtaina Jumalan palvelijoina. En muista mikä Raamatun kohta se oli.
Yhä pidemmälle vedetään johtopäätöksiä raamatun sanoista. Minuakin on aina vaivannut se ettei siellä välitetä tarpeeksi lapsista. Monet vanhemmat ovat ottaneet jääkylmän linjan lapsiinsa vaikka raamattua tutkitaan suurennuslasilla. Heistähän on vimmaisesti piiskattu paholaista pois. Nykyään lainsäädäntö estää sen, pari tuhatta vuotta sitä tehtiin. Kuukautisetkin tekivät saastaiseksi, nuoret tytöt on saatettu häpeämään luonnollista asiaa.