Rahallinen ero työttömyyden ja työnteon välillä on ihan älyttömän pieni
Koko vuoden 2018 olin työtön ja sain Kelalta minimityöttömyystukea. En edes täyttänyt työssäoloehtoa joten aktiivimallin takia työttömyystuestani vähennettiin koko ajan melkein viisi prosenttia. Sain joka kuukausi säästöön keskimäärin 75 euroa. Nyt vuoden 2019 olen tehnyt töitä siivoojana, keskimäärin 28 tuntia viikossa, noin 10 euron tuntipalkalla. Olen saanut joka kuukausi säästöön keskimäärin 175 euroa.
Joten ero työttömyystuen ja palkan välillä on siis 100 euroa. Siis teen töitä kuukaudessa yli 112 tuntia ja siitä hyvästä saan ylimääräistä rahaa 100 euroa. En ymmärrä. En ymmärrä!
Siis missä vika? Palkkani on liian pieni? Vai työttömyystukeni on liian suuri? Vai palkan verot ovat liian suuria? Vai siis työnteko ei ihan oikeasti kannata? Vai siis mitä ihmettä?
Eli jos tuota joku voisi ihan oikeasti selittää että miksi mieluummin kannattaisi olla ihan kokonaan työtön koska eipä tuo työnteko näytä olevan vaivan arvoista.
Kommentit (8)
Oletko ollut yhteydessä verotoimistoon ja kysynyt, onko ennakonpidätysprosenttisi oikein? Noin pienistä tuloista ei juurikaan pitäisi mennä veroja.
Vierailija kirjoitti:
Työnteosta saa muutakin kuin rahaa. Ennen muuta kun olet jo jossakin työssä, vaikka sitten osa-aikaisena siivoojana, sinun on paljon helpompi hakeutua johonkin parempaan hommaan.
Tämähän on sosiaalista utopiaa parhaimmillaan
..
Saman olen huomannut. Tein viimeksi täyttä päivää siivoojana, palkka 1200e miinus verot. Nyt olen tt-tuella ja saan käteen jotain 960e eli aika samaan sataseen taitaa jäädä erotus. Töissä vielä joutui maksamaan bensat ja joutui pariin leikkaukseen kun nivelet ei lopulta kestäneet.
Muuten voisinkin jatkaa väkisin työntekoa tuolla palkalla mutta moraalia syö pahasti katsella näitä ostoskeskusten maleksijoita ja tietää ettei heillä ole aikomustakaan mennä töihin. Ei se nyt niin voi mennä että suomalaiset tekee lähestulkoon orjatyötä että kuokkavieraat voi juhlia sukupolvesta toiseen.
^sosialistista* autocorrect..
Mutta anyways, sun pitää kouluttautua.
Noi jämäduunit on ihan syvältä.
Elintavat ovat työssäkäyvällä varmaan erilaiset kuin työttömällä, rahaa kuluu enemmän. Tuo ei ole välttämättä kovin hyvä mittari, että kuinka paljon rahaa jää säästöön.
Et sinä leikatusta peruspäivärahasta, siis n. 495€, ole mitään säästöön saanut. Saat muitakin tukia tai sitten sinulla on puoliso jakamassa kustannuksia. Tulosi töistä ovat niin pienet, että saat soviteltua päivärahaa lisäksi ja jonkin verran asumistukea - tämä siis jos asut yksin.
Ei työttömyysturva ole liian hyvä vaan palkkasi on niin pieni, varsinkin kun et ole kokoaikaisessa työsuhteessa.
Oon laskenut ihan samaa. Saan töitä tehdessäni (10h/päivä), palkkaa nettona noin 300e enemmän kuin työttömänä saisin..liiton rahoilla.
Nuo 300e menevätkin sitten auton bensa ym.kuluihin, kun työmatkaa kertyy yli 60km päivässä.
Pidän työstäni kovasti, mutta kyllähän tämä karulta tuntuu, ettäpä kotona työttömänä ollessa tulisin ehkä jopa paremmin rahallisesti toimeen. En esim.tarvitsi autoa aina välttämättä, joten se voisi olla aina välillä seisonnassa jne.
Työnteosta saa muutakin kuin rahaa. Ennen muuta kun olet jo jossakin työssä, vaikka sitten osa-aikaisena siivoojana, sinun on paljon helpompi hakeutua johonkin parempaan hommaan.