Pilkkatermi "hyvesignalointi" - milloin hyvyyteen pyrkimisestä ja oiekudenmukaisuuden kannattamisesta tuli kirossana.
Milloin ihmiset alkoivat pitämään vihaa, pahuutta ja inhottavuutta tavoiteltavana ja pilkkaamaan ihmisiä, jotka pyrkivät olemaan kivoja toisilleen? Milloin perinteiset euroopplaiset, kristillispohjaiset arvot hylättiin?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että humanismia luullaan joissain piireissä toiveajatteluksi.
Ei olla perehdytty asiaan eikä ymmärretä ihmisen olevan sopeutumiskykyinen olento joka pitkälti vastaa odotuksiin tekemällä juuri sitä mitä odotettiinkin.
Raa'asti yksinkertaistamalla: odottamalla pahaa saadaan pahaa, odottamalla hyvää, hyvää.
Toki liikkeellä on myös hattarahumanismia joka joissain tilanteissa saattaa estää toimivien keinojen (rahan) käytön todellisten ongelmien ratkaisuun jne.
Mutta sekin on lähinnä syys-seuraussuhteiden ymmärtämättömyyttä ja henkistä laiskuutta.
En ole itse koskaan törmännyt hyvesignalointiin, erot näkyvät enemmän siinä mitä itse kukin pitää nykyajannolennaisimpana ongelmana.
Netti on täynnä hyvesignalointia ja siinä on kyse itsensä kehuskelusta, ei misään humanismista.
Hyvesignalointi on nimenomaan sitä, että puheet ja teot ovat ristiriidassa keskenään. Itse kyllä ollaan hyväosaisia multimiljönäärejä, jotka ovat hyötyneet systeemistä toisten kustannuksella, mutta somessa sitten esitetään olevansa huono-osaisten puolella. Esim. Lewis Hamilton.
Vierailija kirjoitti:
Hyvyys ei tarkoita sitä että tehdään kaikki toisen puolesta ja saadaan turpaan kiitokseksi.
Hyvesignaloijat eivät varsinaisesti tee paljon mitään, vaan kehuskelevat itseään julkisesti ja syyllistävät muita, yleensä aiheetta ja ristiriitaisesti suhteessa omiin tekoihin.
Hyvesignalointia on näyttää/esittää, että tekee hyvää, ei hyvän tekeminen.
Esim Meillä on unelma -liike on täyttä hyvesignalointia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvesignalointi nimenomaan tarkoittaa toimintaa josta pidetään isoa haloota että ollaan niin saatan erinomaista porukkaa vaikka toiminnassa ja/tai sen seurauksissa on suoranaisia järjenvastaisuuksia, tehottomuuksia tai muita negatiivisia seurauksia. Esimerkkejä: innokkaat ympäristönsuojelijat jotka lentomatkustavat paljon, pitävät lemmikkiä, syövät tuontikasviksia, asuvat kivihiilellä lämmitettävässä asunnossa ja elvistelevät muka olevansa niin ympäristön asialla....
Olet väärässä.
Ainakin persut käyttävät sanaa hyvesignalointi aivan eri tarkoituksessa kuin sinä käytät.
Siinä kohtaa, kun joku totesi vasemmistopolitiikan olevan "sen ainoan ja oikean" aatteen asialla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvesignalointi on käytännössä samaa kuin tekopyhyys. Esitetään parempaa ja pyhempää kuin ollaan, koska halutaan esittää parempaa ihmistä toisille. Siihen ei kuulu humanismit tai muut.
MIKSI persut sitten haukkuvat hyvesignaloijiksi kaikkia niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin persut?
Kuinka kritillinen aloittaja on ja miten se näkyy elämässä?
Hyvesignalointi on vasemmistolta samaa, mitä oli aikoinaan aatun kädennostatukset. Eli polveutumiset, yms.
Hyve signalointi on sama kuin SJW, social justice warrior. Eli jos yrität tehdä mitään hyvää, niin olet persujen vihollinen, koska persut haluaa pahuutta.
Uskon että persut eivät ihan vilpittömästi ymmärrä, että joidenkin mielestä ihmisarvo kuuluu kaikille eikä ihonvärillä ole merkitystä sen kannalta. Luulevat että empatia ja oikeudenmukaisuus ovat jotenkin näyteltyjä tunteita, koska eivät itse kykene tuntemaan niitä.
Se on silloin hyvesignalointia, kun se hyvän tekeminen ei ole pyyteetöntä. Toisin sanoen muiden ei tule tietää siitä kun teet hyvää.
Hyvesignalointia näkyy monissa paikoissa, keväällä eräs Norjassa asuva bloggaaja kertoi lehden palstalla heidän kylässään olevan vain kaksi vapaaehtoista koronatestaajaa ja itse olevansa toinen niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvesignalointi nimenomaan tarkoittaa toimintaa josta pidetään isoa haloota että ollaan niin saatan erinomaista porukkaa vaikka toiminnassa ja/tai sen seurauksissa on suoranaisia järjenvastaisuuksia, tehottomuuksia tai muita negatiivisia seurauksia. Esimerkkejä: innokkaat ympäristönsuojelijat jotka lentomatkustavat paljon, pitävät lemmikkiä, syövät tuontikasviksia, asuvat kivihiilellä lämmitettävässä asunnossa ja elvistelevät muka olevansa niin ympäristön asialla....
Olet väärässä.
Ainakin persut käyttävät sanaa hyvesignalointi aivan eri tarkoituksessa kuin sinä käytät.
Hyvesignaloija eli kaksinaismoralisti ja oman kruunun kiillottaja voi olla kuka tahansa, puoluekannasta riippumatta. Olennaista siinä on se, että annetaan jokin signaali sille omalle kohderyhmälle " katsokaa nyt kun minä olen hyvä" (ja vähän parempi kuin muut). Se riippuu sitten ryhmästä, mitä siinä porukassa arvostetaan.
Tähän liittyy myös uhriutuminen, vaikka tyypillinen hyvesignaloija ei ole köyhä eikä kipeä. Hän myös saattaa kuvitella edustavansa jotain sorrettua ryhmää, vaikka ei itse kuulu siihen, eikä häntä ole valittu sitä edustamaan. Hän ikään kuin omii niiden tilan, jotka ovat niitä oikeasti sorrettuja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvesignalointi on vasemmistolta samaa, mitä oli aikoinaan aatun kädennostatukset. Eli polveutumiset, yms.
Aatu vaati heilaamista pieniltä lapsiltakin, vasemmisto haluaa myös pienet lapset polvilleen. Sama aate takana, jokin signaali yhteisen hyvän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että persut eivät ihan vilpittömästi ymmärrä, että joidenkin mielestä ihmisarvo kuuluu kaikille eikä ihonvärillä ole merkitystä sen kannalta. Luulevat että empatia ja oikeudenmukaisuus ovat jotenkin näyteltyjä tunteita, koska eivät itse kykene tuntemaan niitä.
TÄMÄ!
Persut luulevat kaikkien ihmisten olevan yhtä vajaaälyisiä kuin persut itse ovat, ja luulevat siksi muiden esittävän.
Silloin kun sen hyveen tekemisestä pitää julkaista sosiaalisessa mediassa kuva ”katsokaa, minä teen näin, minulla on ”oikeita” mielipiteitä, olen siis hyvä ihminen”.
Narsistista, vasen käsi todella tietää mitä oikea tekee. Minäminä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa ja oikeudenmukaisuutta voi jokainen harjoittaa arjessaan, ilman että sitä tarvitsee erikseen mainostaa muille. Hyvää voi tehdä myös salaa ja tällaisia ihmisiä on myös paljon. On esimerkiksi niitä, jotka tukevat merkittäviä hyväntekeväisyyskohteita, mutta anonyymisti, ilman että elvistelevät sillä muille, ilman että hakevat kaupallista tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2015.
Jo aiemmin. Ennen ekaa jytkyä vuonna 2011 se alkoi. Pohjimmiltaan syynä helppo ja halpa laajakaista. Nyt verkkoon pääsivät yksinkertaiset, tyhmät pääosin miehet, joille verkottuminen oli ollut tähän asti liian kallista ja vaikeaa. Muistan itsekin vielä ajan kun atk oli työväestölle kirosana ja sen osaamattomuus kunnia-asia. Nyt tilanne siis muuttui radikaalisti ja verkkoon tuli tämä miessegmentti jolla oli mt-ongelmiensa takia syrjäytyneenä loputtomasti aikaa ja saman verran luonnevikoja.
😂 on tässä pieni totuuden siemen, mutta ennen kaikkea kiitos hauskan kirjoituksesi kirvoittamista päivän nauruista.
Hyvesignalointi= tekopyhyys ja kaksinaismoralismi.
Itsensä kohottamista muiden yläpuolelle muka hyvillä teoilla, vaikka teot voivat todellisuudessa olla ristiriitaisia puheiden kanssa, eikä tekojen " hyvyys" ole yksiselitteistä.
Hyvesignaloija haluaa tehdä vaikutuksen omaan kaveriporukkaansa ja pikkuporvarilliseen piirinsä. Hän mollaa ja ylisyyllistää niitä, jotka eivät voi vähentää kulutusta yhtä paljon kuin hän, koska hänen oma lähtötasonsa on niin korkea.