Uskotko väitteeseen, jonka mukaan "silmät ovat sielun peili"?
Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka uskovat kyseiseen toteamukseen. Mielestäni ihmisen silmistä näkee todella paljon. Silmät kertovat ihmisestä paljon enemmän kuin sanat ja eleet. Esim. kaikkien tv- ym. dokumenteissa näkemieni sarjamurhaajien silmissä on ollut jotenkin kylmä ja pelottava katse.
Mitä mieltä muut ovat?
Kommentit (96)
Eli jos tehtäisiin koe jossa kehuttaisiin mitä kaikkea ihanaa nämä lääkärit on tehneet, mutta kuvissa olisi sarjamurhaajia joita et tunne niin hoksaisit heti?
En. Uskon enemmän yleiseen ruuminkieleen, en niinkään siihen että "sielun" voisi nähdä vaan silmistä. Jos katsot pelkkiä valokuvia silmistä, ilman että näkisit edes muita kasvojen osia niin veikkaan ettet kovin paljon osaisi kuvien kohteista kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pahuuden näkee silmistä.
Olen eri mieltä. Olen tavannut oikeasti hirviömäisiä ihmisiä, valtaosassa heistä ei pystynyt päättelemään mitään silmien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pahuuden näkee silmistä.
Samaa mieltä. Eikä kierosilmäisyys tee mielestäni kenestäkään "pahan" näköistä.
Ap
En, mua katsottiin niin kauniisti kauniilla silmillä ja lopulta rikottiin niin pahasti kun voi ketään rikkoa
Uskon. Silmien katse ja ruumiinkieli yhdessä antavat täydellisen tiedon ihmisen sisäisestä kauneudesta. Kaikki eivät tietenkään sitä tajua vaikka miten yrittäisivät ymmärtää.
Minun osaltani pätee yllättävän hyvin: minulla on silmäsairaus ja olen myös henkisesti epävakaa
Vierailija kirjoitti:
En, mua katsottiin niin kauniisti kauniilla silmillä ja lopulta rikottiin niin pahasti kun voi ketään rikkoa
Et vain tajunnut.
Sen pahuuden näkee vain, jos tietää ihmisen olevan paha. Jos näkisi muuten, olisi helppo välttää joutumista pahojen ihmisten uhriksi.
Ihmisellä ei ole sielua. Ulkoinen olemus ei kerro mitään ihmisen mielestä.
Ihmiset, jotka tekevät päätelmiä ihmisen persoonallisuudesta ja/tai mielentilasta perustuen vain silmin havaittaviin piirteisiin, ovat pinnallisia, mutta myös hölmöydessään vähän pelottaviakin.
Ainut asia, mitä silmistä olen nähnyt on muutamien lapsien kohdalla heidän "erityisyytensä". Heidän katseessaan oli jotain, mikä kertoi ettei kaikki ole ns. normaalisti. Ja se näkyi jo ennen diagnooseja.
Jossain määrin joo. Kyllä ihmisen silmistä ja kasvoista yhtä jos toista näkee. Mutta ei pelkästään yhdestä kuvasta mutta useammasta ja livenä tietysti parhaiten kun näkee elekilen ja muuta.
Kyllä näkee jos tietää mitä etsiä, mutta suurin osa ihmisistä ei tietenkään asiaa hoksaa koska eivät kiinnitä huomiota muuhunkaan elekieleen. Sellainen asia toki mielellään kielletään mitä itse ei ole koettu tai johon ei ole lahjakkuutta.
Näkisitköhän sitä kylmyyttä ja pelottavuutta, jos et tietäisi heidän olevan sarjamurh.
En oikeastaan. Toki silmien ympäristöstä näkee tunnetiloja kuten kasvoista muutenkin, mutta silmät ovat kuitenkin myös iso osa pelkkää ulkonäköä. Toiset näyttävät naama peruslukemalla esim. vihaisemmilta, iloisemmilta, surullisemmilta, tuomitsevammilta, tuskaisemmilta, pelokkaammilta tai päättäväisemmiltä kuin toiset, vaikkeivät todellisuudessa olisi.
En ole koskaan nähnyt kenenkään luonnetta etukäteen silmistä. Jälkikäteen, kun on oppinut tuntemaan ihmisen, häntä katsoessaan kuvittelee näkevänsä esim. "pahuutta". Todellisuudessa se pahuus ei kuitenkaan näy ulkonäössä, vaan tiedämme jostain muualta millainen kyseinen ihminen on ja yhdistämme käsityksen ihmisestä hänen ulkonäköönsä. Silmät, jotka ensin olivat neutraalit tai jopa ystävällisen näköiset, saattavat alkaa "näyttää" kylmiltä, jos ihminen paljastuu julmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkee jos tietää mitä etsiä, mutta suurin osa ihmisistä ei tietenkään asiaa hoksaa koska eivät kiinnitä huomiota muuhunkaan elekieleen. Sellainen asia toki mielellään kielletään mitä itse ei ole koettu tai johon ei ole lahjakkuutta.
Suosittelen uraa rikostutkijana. Urastasi tulee menestyksekäs, jos kerran näet heti silmistä, onko ihminen tehnyt pahoja vai ei.
En usko. Olen kierosilmäinen, eikä se ole minun vikani.
Yleensäkään fyysisistä piirteistä ei voi päätellä luonnetta, se on 1800-luvulta periytynyttä romanttista taikauskoa.