Uskotko väitteeseen, jonka mukaan "silmät ovat sielun peili"?
Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka uskovat kyseiseen toteamukseen. Mielestäni ihmisen silmistä näkee todella paljon. Silmät kertovat ihmisestä paljon enemmän kuin sanat ja eleet. Esim. kaikkien tv- ym. dokumenteissa näkemieni sarjamurhaajien silmissä on ollut jotenkin kylmä ja pelottava katse.
Mitä mieltä muut ovat?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei ole sielua. Ulkoinen olemus ei kerro mitään ihmisen mielestä.
Ihmiset, jotka tekevät päätelmiä ihmisen persoonallisuudesta ja/tai mielentilasta perustuen vain silmin havaittaviin piirteisiin, ovat pinnallisia, mutta myös hölmöydessään vähän pelottaviakin.
No nyt tuli kyllä huvittavin kommentti ikinä! Ai että ne ihmiset, jotka lukevat ihmisen ilmeitä ja kehonkieltä ovat pinnallisia ja hölmöjä? Eiköhän juuri sanaton viestintä ja eleet kerro paljon enemmän ihmisen todellisista tarkoitusperistä kuin sanat? Se vasta hölmö onkin, joka luottaa ihmisen sanoihin, jos kasvon ilmeet ja ruumiinkieli kertovat jotain ihan muuta.
Ap
Kyllä. Katse voi olla kylmä ja heti näkee että ihminenkin on. Lempeä katse taas kertoo vastaavasti hyviä asioita. Myös älykkään ja toista kunnioittavan ihmisen voi havaita silmistä.
Tätä olisi mielenkiintoista tutkia. Näytettäisiin näille "silmät ovat sielunpeili"-ihmisille sattumanvaraisesti kuvia sekä hyvien että pahojen ihmisten silmistä. Siitä näkisi, onko uskomus vain valmiin tiedon muodostama illuusio (näen silmissä pahaa, koska tiedän tuon olevan paha) vai onko joillain oikeasti kyky nähdä pahuus silmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minun osaltani pätee yllättävän hyvin: minulla on silmäsairaus ja olen myös henkisesti epävakaa
Minulla taas ei. Silmäsairaus on minullakin mutta henkisesti olen hyvin tasapainoinen.
Uskon. Silmälääkäri on sanonut, että minulla on kauniit silmänpohjat. Hieno väritys siellä. Hän oikein jäi vielä ihailemaan ylimääräiseksi ajaksi silmänpohjiani.
Olen taiteilija, eli olen päivittäin värien ja visuaalisuuden kanssa tekemisissä.
Mä näen silmissä osan keskushermostoa. Mollukat ovat näköhermoilla aivoissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Silmälääkäri on sanonut, että minulla on kauniit silmänpohjat. Hieno väritys siellä. Hän oikein jäi vielä ihailemaan ylimääräiseksi ajaksi silmänpohjiani.
Olen taiteilija, eli olen päivittäin värien ja visuaalisuuden kanssa tekemisissä.
Tosin silmät ovat akilleen kantapää minulla. En hämmästyisi, vaikka vanhemmiten silmäsairaus veisi näkökyvyn minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkee jos tietää mitä etsiä, mutta suurin osa ihmisistä ei tietenkään asiaa hoksaa koska eivät kiinnitä huomiota muuhunkaan elekieleen. Sellainen asia toki mielellään kielletään mitä itse ei ole koettu tai johon ei ole lahjakkuutta.
Suosittelen uraa rikostutkijana. Urastasi tulee menestyksekäs, jos kerran näet heti silmistä, onko ihminen tehnyt pahoja vai ei.
Ja sinun läheisiäsi minä säälin jos et edes heitä osaa lukea ilman että nämä verbaalisesti tavaavat kaiken itsestään sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pahuuden näkee silmistä.
Itseasiassa se on harmaakaihi eikä pahuus. Kaihiset penteleet ovat itse saatanoita.
Mites sokeat tai henkilöt, joilla on muuten vammautuneet silmät? Turvaudutko selvänäkijän kykyihin, kämmenen viivoihin vai tarot-kortteihin?
Eikös empatiakyvyyttömyyden saa nykyään aivojen kuvauksella selville? Joku kohta taisi olla hyvin heikosti kehittynyt tai jotain. En muista, enkä ole neurologi...
Vierailija kirjoitti:
Tätä olisi mielenkiintoista tutkia. Näytettäisiin näille "silmät ovat sielunpeili"-ihmisille sattumanvaraisesti kuvia sekä hyvien että pahojen ihmisten silmistä. Siitä näkisi, onko uskomus vain valmiin tiedon muodostama illuusio (näen silmissä pahaa, koska tiedän tuon olevan paha) vai onko joillain oikeasti kyky nähdä pahuus silmistä.
Ja missäköhän vaiheessa puhuin pelkkien valokuvien tuijottelusta? Tarkoitin henkilön kohtaamista livenä tai ainakin elävän kuvan materiaalia ko. henkilöstä. Valokuva on ihan eri asia, siinä ei näy silmistä kuin yksi ilme eli ilmeikkyys puuttuu kokonaan.
Ap
Ehkä pahimmalla tietämälläni ihmisellä (jota näin jälkeenpäin epäilen ihan narsistiksi) oli ajoittain todella synkkä ja pimeä katse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei ole sielua. Ulkoinen olemus ei kerro mitään ihmisen mielestä.
Ihmiset, jotka tekevät päätelmiä ihmisen persoonallisuudesta ja/tai mielentilasta perustuen vain silmin havaittaviin piirteisiin, ovat pinnallisia, mutta myös hölmöydessään vähän pelottaviakin.
No nyt tuli kyllä huvittavin kommentti ikinä! Ai että ne ihmiset, jotka lukevat ihmisen ilmeitä ja kehonkieltä ovat pinnallisia ja hölmöjä? Eiköhän juuri sanaton viestintä ja eleet kerro paljon enemmän ihmisen todellisista tarkoitusperistä kuin sanat? Se vasta hölmö onkin, joka luottaa ihmisen sanoihin, jos kasvon ilmeet ja ruumiinkieli kertovat jotain ihan muuta.
Ap
Ilmeet ja kehonkieli kertovat paljonkin. Sen sijaan juuri mitään ei voi päätellä pelkästään silmistä, sehän alkuperäinen argumenttisi oli. Vai väitätkö tosiaan että erottaisit vaikka raiskaajan, punaisia päin kävelijän ja nuhteettoman pyhimyksen eli pahuuden eri tasot jos näkisit valokuvat vain heidän silmistään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Katse voi olla kylmä ja heti näkee että ihminenkin on. Lempeä katse taas kertoo vastaavasti hyviä asioita. Myös älykkään ja toista kunnioittavan ihmisen voi havaita silmistä.
...kunnes tämä avaa suunsa ja illuusio karisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se on harmaakaihi eikä pahuus. Kaihiset penteleet ovat itse saatanoita.
Harmaakaihi on helposti hoidettavissa.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta äitini on kertonut tämän.
Isäni oli käynyt kysymässä, onko äitini kotona, eivät vielä seurustelleet. Äitini isä oli avannut oven ja jälkikäteen kertoi, että oli silmistä nähnyt, että isäni on hullu, oli kuulemma aivan hullun silmät. Kukaan muu ei ole ollut sitä mieltä, mutta isäni osoittautui kyllä hulluksi. Äitini isä aavisti silti monia asioita ennalta ja tiesi asioita etukäteen, en tiedä liittyikö siihen tai lukiko ihmisiä jotenkin eri tavalla.
Itsellenikin on tullut joistakin ihmisistä heti inhottava tunne tai silmät ovat näyttäneet kylmiltä. Yleensä näiden ihmisten kanssa onkin sitten käynyt ikäviä asioita ja aloinkin kuuntelemaan vaistojani näissä asioissa. Minäkin joskus aavistan asioita ennalta.
Uskon että persesilmä on kadotuksen kammio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmaakaihi on helposti hoidettavissa.
Katoaako saatanallinen pentelyys samalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkee jos tietää mitä etsiä, mutta suurin osa ihmisistä ei tietenkään asiaa hoksaa koska eivät kiinnitä huomiota muuhunkaan elekieleen. Sellainen asia toki mielellään kielletään mitä itse ei ole koettu tai johon ei ole lahjakkuutta.
Suosittelen uraa rikostutkijana. Urastasi tulee menestyksekäs, jos kerran näet heti silmistä, onko ihminen tehnyt pahoja vai ei.
Ja sinun läheisiäsi minä säälin jos et edes heitä osaa lukea ilman että nämä verbaalisesti tavaavat kaiken itsestään sinulle.
Sinä et näköjään osaa suomenkieltä lukea ilman, että joku tavaa ja tulkkaa sinulle lauseiden merkityksen. No, minä autan. Emme puhuneet minun tai kenenkään muunkaan läheisistä. Puhuimme ylipäätään ihmisten silmistä. Ap:kin mainitsi esimerkkinä tv:ssä näkemänsä sarjam-u-r-h-a-a-j-a-t. He tuskin ovat ap:n läheisiä. On täysin eri asia osata tulkita läheistensä eleitä kuin muka tietää pelkistä silmistä kenen tahansa pahuus tai hyvyys.
Kat seesta näkee mielestäni monesti nopeasti, että ollaanko samalla aaltopituudella. Ja jos ollaan, se yleensä syö sisäänsä aika paljon muutakin samankaltaisuutta. Hyvyyttä ja pahuutta en lähtisi ennustamaan kenenkään silmistä.