Mikä järki on siinä "Ei myydä jos näytät alle 30-vuotiaalta"?
En saanut kaljaa, vaikka olen 38. Olen kuitenkin ilmiselvästi yli 18-vuotias, joten miksei voi myydä?!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on laitettu pelivaraa sen varalta, kun ihmisten ikiä on aika vaikea arvioida. Mutta jos arvioi että on 30 tai yli, niin suurella todennäköisellä ne alle 18 v:t jo jää pois.
Kuinka suuri vaiva se sitten on pitää mukana jotain henkilölliisyystodistusta, jolla kyllä saa kaljansa, jos on ikää tarpeeksi?
En ole tottunut pitämään henkkareita mukana kaupassa, kun sitä ei ole kysytty moneen vuoteen. Nyt varmaan sitten näytän nuoremmalta, kun olen laihtunut.
ap
Joo en ole myöskään koskaan ymmärtänyt että tuo ikä on vedetty noin korkeaksi. Ymmärtäisin jos vaikka 25 vuotta mutta että 30. Minultakin, aikuiselta 34- vuotiaalta perheenäidiltä kysyttiin paperit ja täytyy olla todella sokea jos näytän muka alaikäiseltä, joka ei voisi muutamaa oluttölkkiä ostaa. Aivan hassua.
Oikeasti haluttaisiin kieltolaki, mutta kun se ei ole poliittisesti mahdollista, niin on päädytty estämään alle 30-vuotiailta mm. 0,5% alkoholia sisältävän kotikaljan osto.
Minulle ei myyty sytytyspaloja. Olen 38-vuotias. Onneksi minulla oli 18-vuotias poikani mukana. Hän joutui sitten hakikselle.
No ei siitä sinulle mitään haittaa ole, vaikka et kaljaa saanutkaan. Alkoholista ei ole mitään hyötyä.
Siis eikö sinulla ole pankkikortteja tai luottokortteja ? Käveletkö kauppaan ja maksat rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti haluttaisiin kieltolaki, mutta kun se ei ole poliittisesti mahdollista, niin on päädytty estämään alle 30-vuotiailta mm. 0,5% alkoholia sisältävän kotikaljan osto.
Missä maassa se on estetty? Ainakin Suomessa kaupoista saa ihan vapaasti ostaa minkä tahansa vahvuista juomaa, vaikka olisikin alle 30. Riittää että on yli 18 ja on valmis näyttämään henkilöllisyystodistuksen pyydettäessä.
No miksi kuljeskelet ilman henkilöllisyystodistusta? Ei henkilökortti paljoa kukkaron/puhelimen taskussa paina. Tiedän muutaman, jotka olisivat 14 vuotiaana menneet jo 25+-ikäisistä.
Minä olen pitänyt henkkarit ja Kela-kortin lompakossa ainakin siitä asti kun olen tullut täysi-ikäiseksi. Niistä on ollut hyötyä mm. silloin kun jouduin onnettomuuteen. Ei ole koskaan mitään haittaa tai vaivaa ollut siitä, että ovat olleet mukana. Alkoholia tai tupakkaa en osta, joten niitä varten en papereita tarvitse.
Missä te pidätte henkkareitanne, joilla ne eivät ole normaalisti mukana? Jossain eteisen kaapissako?
Vierailija kirjoitti:
Tämä papereitten kysyminen "alle 30-vuotta näyttäviltä" ei perustu mihinkään lakiin, vaan on puhtaasti kaupan oma päätös.
Mä aion joku kerta etsiä niitä papereita oikein ajan kanssa. Voi olla, etten löydä niitä alle vartissa, en vaikka katson kaikki paitsi yhden paikan moneen kertaan. Seisoopahan kauppiaalla myynti yhdellä kassalla vartin ajan. Takana olevat asiakkaat saattavat tosin ärsyyntyä, mutta mulle alkaa riittäämään.
M34
Vierailija kirjoitti:
Joo en ole myöskään koskaan ymmärtänyt että tuo ikä on vedetty noin korkeaksi. Ymmärtäisin jos vaikka 25 vuotta mutta että 30. Minultakin, aikuiselta 34- vuotiaalta perheenäidiltä kysyttiin paperit ja täytyy olla todella sokea jos näytän muka alaikäiseltä, joka ei voisi muutamaa oluttölkkiä ostaa. Aivan hassua.
Te ette vaan tajua. Ohjeistus on, että alle 30 -vuotiaan näköiseltä kysytään henkkarit. Jos teiltä kysytään henkkarit, ette näytä alaikäisiltä, vaan alle 30 -vuotiaalta. Näin saadaan oikeasti alaikäiset karsittua joukosta. Mäkin ostin 15-vuotiaana kaljaa vuonna 1994.
Siis, ei 17 vuotiaalta vaan 29 vuotiaalta. Osa naisista ottaa sen kohteliaisuutena. Osa ottaa asian kiusaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä papereitten kysyminen "alle 30-vuotta näyttäviltä" ei perustu mihinkään lakiin, vaan on puhtaasti kaupan oma päätös.
Ei ole vaan kaupan liiton suositus, johon ketjut sitoutuvat.
Mikä järki siinä on, että menee ostamaan kaljaa ilman henkkareita? Tuo on kuitenkin aikas kauan ollut käytäntönä, että alle 30-vuotiaaksi arvioiduilta kysytään paperit.
Tottakai myydään, jos sinulla on paperit. Olet ymmärtänyt jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on laitettu pelivaraa sen varalta, kun ihmisten ikiä on aika vaikea arvioida. Mutta jos arvioi että on 30 tai yli, niin suurella todennäköisellä ne alle 18 v:t jo jää pois.
Kuinka suuri vaiva se sitten on pitää mukana jotain henkilölliisyystodistusta, jolla kyllä saa kaljansa, jos on ikää tarpeeksi?
En ole tottunut pitämään henkkareita mukana kaupassa, kun sitä ei ole kysytty moneen vuoteen. Nyt varmaan sitten näytän nuoremmalta, kun olen laihtunut.
ap
Varmaan tajuat olla iloinen nuortumisestasi.
Hassua tehdä näin mitättömästä asiasta ongelma. Henkkari on samankokoinen kuin pankkikortti. Ei sitä mitenkään vaikea ole lompakossa pitää.
Aina kun multa kysytään papereita kaupan kassalla, kiitän leveästi hymyillen, koska viiskymppiset ois kahden vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sinulla ole pankkikortteja tai luottokortteja ? Käveletkö kauppaan ja maksat rahalla?
Rahalla kai yleensä maksetaan, en tiedä miten teillä. Ja en ole koskaan kuullut pankkikortista, jossa olisi omistajan kuva.