Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomiksi opiskelleet, auttaisitteko? Olen päättänyt vaihtaa alaa, ja haluaisin opiskella sosionomiksi. Tämä

Vierailija
29.07.2019 |

näyttäisi olevan mahdollista nykyisessä kotikaupungissani. Tällä hetkellä olen yliopisto-opiskelija, gradu plus jotain kursseja vielä puuttuu, mutta ei oikein ainakaan tässä vaiheessa innosta edes valmistua aika varmasti työttömäksi. Ajattelin, jos opiskelisin tässä vaiheessa jotain muuta, ja mahdollisesti palaisin myöhemmin saattamaan maisterin tutkinnin loppuun.
Katselin noita valintaperusteita... Ymmärsinkö oikein, että pelkällä yo-todistuksella voisi päästä suoraan opiskelemaan, ilman mitään valintakokeita? Saisin täydet pisteet todistuksen perusteella. Kuinka "vanha" yo-todistus kelpaa, vai onko sillä väliä?
Millainen on mahdollinen valintakoe? Onko opiskelu kuinka "koulumaista"?
Muutakin saa kertoa, odotan innolla omia kokemuksianne :)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo uudistus mietityttää. Haluaisin hakea opiskelemaan röntgenhoitajaksi, mutta mulla on vain ammatillinen perustutkinto. Jos tulevaisuudessa suurin osa valitaan opiskelijaksi yo-todistuksen perusteella, niin pitäisikö tässä ruveta miettimään aikuislukion käymistä?

Vierailija
22/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo uudistus mietityttää. Haluaisin hakea opiskelemaan röntgenhoitajaksi, mutta mulla on vain ammatillinen perustutkinto. Jos tulevaisuudessa suurin osa valitaan opiskelijaksi yo-todistuksen perusteella, niin pitäisikö tässä ruveta miettimään aikuislukion käymistä?

AMKiin voi hakea todistushaussa myös amiksen papereilla jos tutkinto on tehty 1.8.2015 alkaen.

Täältä löytyy pisteytykset https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

Jos tutkinto on tehty ennen tuota tai on huono todistus niin sitten niille on pääsykoevalinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarviiko noihin sosiaalityöntekijän paikkoihin maisterin tutkinnon vai riittääkö kandi?

Sosiaalityön kandilla ja aineopintojen harjoittelulla pääsee sijaistamaan vuoden pätkiä. Viran saa, kun on valmis maisteri.

Vierailija
24/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähihoitajana nähnyt niin monia sosionomeja tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat. Ylikoulutetaan ainakin liikaa.

Ja joskus jopa huonommin kuin lähihoitajat...

Vierailija
25/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähihoitajana nähnyt niin monia sosionomeja tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat. Ylikoulutetaan ainakin liikaa.

Ja joskus jopa huonommin kuin lähihoitajat...

Itse tein lähihoitajan tehtäviä vastaavia töitä opiskeluaikana ja heti valmistuttuani. Tietty en hallinnut niitä samoin kuin juuri siihen työhön opiskellut ja siitä kokemusta saanut työntekijä! Kaikki arvostus heille. Siirryin vuodessa, parissa kuitenkin omaa koulutustani vastaaviin tehtäviin ja niissäkin olen edennyt mukavasti. Palkkani on nyt n.3000e/kk ja työ mielekästä. Kouluttautua aion edelleen ja kasvattaa osaamistani nimenomaan ohjaustehtävissä.

Aloittajalle suosittelen enivei sosiaalityön opintoja yliopistolla: varmempi työllistyminen ja parempi palkka!