Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Joka kolmas tarvitsee apua hääbudjetissa – Käsi käy vanhempien kukkarossa

Vierailija
29.07.2019 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-suomalainen-tarvitsee-ap…

Paljonko teidän häät maksoi ja KUKA ne maksoi? En tajua tätä. Meillä meni 22000€ v. 2010 ja ihan itse maksettiin. Ei tulisi kuuloonkaan että vanhemmat makselis sisarustenkaan häitä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin 30 vuotta sitten naimisiin aika nuorina ja pennittömiä opiskelijoita oltiin. Olisi voitu mennä toki naimisiin ilman hääjuhlaakin, mutta se taas ei sopinut vanhemmille, jotka halusivat kutsua sukua paikalle ja maksaa syömiset. Niin sitten tehtiin.

Vierailija
22/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ompa kumma että suomessa perheiden, avioliittojen ja kakaroiden määrää tippuu kuin kivi. Mitä helvetin järkeä miehen näkökulmasta on lähteä noin vammaiseen leikkiin, jossa nyt esim. 22.000€ (tolkun auton hinta) käytetään naaraan yhdenpäivän prinsessa-leikkiin, josta lopputuloksena on n.80 % todennäköisyydellä on Ero - Elarit - Ositus. Ja koko paskan maksaja ja nettohäviäjähän kyllä tiedetään !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa moderneissakin kulttuureissa on edelleen tapana että pariskunnan vanhemmat kustantavat häät, mitä pahaa siinä on?

Kateellisia riittää aina. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia.

Joka tuolla tavalla tuhlailee ei yleensä pysy kauan rikkaana. Miljonäärivanhemmat osti mulle kämpän stadista muttei tulisi mieleenkään tuhlata 22.000e häihin. Mielummin 50.000e osakesalkkuun pienenä bonuksena.

Me ei olla mitään pohattoja mutta molemmilla säästöjä, hyväpalkkaiset työt ja mulla osakkeita. Ei siis kirpaissut yhtään ja meille se oli sijoitus tulevaan. Mitä iloa on säästää noin isossa elämänmuutoksessa kun on varaa panostaa? Muistelen mielummin upeita häitä kuin sitä mistä kaikesta pingotin vaikkei pingottaa tarvinut.

Vierailija
24/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistraatissa naimisiin meno tulee halvaksi.

Samoin kirkossa naimisiin meno. Juhla se on johon rahaa saa uppoamaan jos haluaa, samoin asuihin, kutsuihin yms. vihittiinpä sitten kirkossa tai maistraatissa.

Vierailija
25/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useissa moderneissakin kulttuureissa on edelleen tapana että pariskunnan vanhemmat kustantavat häät, mitä pahaa siinä on?

He myös kutsuvat tyttärensä häihin juuri ne, joita sinne haluavat eikä morsiusparilla ole siihen mitään sanomista!

Vierailija
26/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiin häihin satsauksen ymmärrän, onhan sen kumminkin tarkoitus jäädä ainoaksi. Vaikka menisi se 22k niin saahan siitä unohtumattoman muiston, jollaista ei tule enää kokemaan. Ja hyvät häät on sellaiset, missä vieraatkin viihtyvät. Jos säästää liikaa kaikessa (esim. liikaa pöytiä pienessä tilassa, koska haluttiin säästää hääpaikan vuokrakustannuksissa) niin vieraat muistavat vain ne negatiiviset jutut.

Vierailija
27/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksetaan lastemme häät. Tulevien häiden budjetti on n. 30.000-33.000€. Toinen haluaa mennä naimisiin maistraatissa, joten niistä häistä ei koidu juurikaan kuluja.

Vierailija
28/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITÄ VITT.......UA ????!!!!!!!!!!!      2 2 . 0 0 0  €  ????!!!!!!!!   EIIIIiii SSsssssaaaattaanaaa . .........

Totisesti. Meillä meni ehkä neljäsosa tuosta summasta.

Ja ihan itse maksettiin.

Vierailija
29/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni hieman reilut 20 tuhatta euroa. Summa riippunee siitä, mitkä lasketaan varsinaisiksi hääkustannuksiksi (sisältyykö häämatka?).  Sain vanhemmiltani ja isoäidiltäni noin 5000€, loput maksettiin itse. Mies pääosin varakkaampana. 

Vierailija
30/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni hieman reilut 20 tuhatta euroa. Summa riippunee siitä, mitkä lasketaan varsinaisiksi hääkustannuksiksi (sisältyykö häämatka?).  Sain vanhemmiltani ja isoäidiltäni noin 5000€, loput maksettiin itse. Mies pääosin varakkaampana. 

En laskenut tuohon meidän häämatkaa enkä sormuksia. Niihin n. 7000 mutta lennotkin maksoi kivasti. Ap

Vierailija
31/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellisia riittää aina. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia.

Joka tuolla tavalla tuhlailee ei yleensä pysy kauan rikkaana. Miljonäärivanhemmat osti mulle kämpän stadista muttei tulisi mieleenkään tuhlata 22.000e häihin. Mielummin 50.000e osakesalkkuun pienenä bonuksena.

Me ei olla mitään pohattoja mutta molemmilla säästöjä, hyväpalkkaiset työt ja mulla osakkeita. Ei siis kirpaissut yhtään ja meille se oli sijoitus tulevaan. Mitä iloa on säästää noin isossa elämänmuutoksessa kun on varaa panostaa? Muistelen mielummin upeita häitä kuin sitä mistä kaikesta pingotin vaikkei pingottaa tarvinut.

Tämä siis Ap

Vierailija
32/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N.300 euroa meni. Ei tullut mieleenkään 31 vuotiaana maksattaa vanhemmille häitä. Päädyimme siihen, että laitamme häihin säästämämme 10 000 euroa asuntosäästätilille ja kävimme maistraatissa

Vierailija
33/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 15000 mk. Pääosin itse maksettiin.

Vierailija
34/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en todellakaan ymmärrä miksi häihin pitäisi laittaa niin paljon rahaa. Myös pienen budjetin häät voivat olla ihan hyvät ja itse en todellakaan käyttäisi noin suuria summia. Minusta se tunnelma ja ne ihmiset ovat tärkeimpiä, eikä se kuinka näyttävät häät olen saanut, enkä todellakaan edes vaatisi mitään liian kalliita juttuja. Itse olen tosin aika köyhä ihminen, mutta en silti koskaan mitään kalliita häitä tahtoisi ja minusta se olisi jo ihan väärin tuhlata rahojani häihin. En tosin myöskään vanhemmilta pyytäisi rahaa vaan saisivat sitten itse päättää jos jotain tahtoisivat ostaa. Monen mielestä hääni olisivat varmaan liian vaatimattomat, mutta ne olisivat sitten omanlaiset. Tosin sitten jos sulhanen tahtoisi erilaiset häät niin olisi vaikeampi asia. Onneksi ei tarvitse miettiä näitä juttuja vielä. 

Vierailija
35/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluja tuli ehkä alle, tonni, sisältäen kaiken sormuksista kuviin. Vihkiminen maistraatissa, juhlat noin 10 henkeä yhdistettynä tupareihin kotona. Itse luonnollisesti kaikki maksettiin.

Vierailija
36/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa kun ei ole tuollaiset spektaakkelit kiinnostaneet. Huvinsa kullakin mut ne leikit ja pelleilyt on jostain kumman syystä aina tuntunut niin naurettavilta ja lapsellisilta. 

Vierailija
37/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ompa kumma että suomessa perheiden, avioliittojen ja kakaroiden määrää tippuu kuin kivi. Mitä helvetin järkeä miehen näkökulmasta on lähteä noin vammaiseen leikkiin, jossa nyt esim. 22.000€ (tolkun auton hinta) käytetään naaraan yhdenpäivän prinsessa-leikkiin, josta lopputuloksena on n.80 % todennäköisyydellä on Ero - Elarit - Ositus. Ja koko paskan maksaja ja nettohäviäjähän kyllä tiedetään !

Minun kanssani kun menisi naimisiin ei tarvitsisi todellakaan maksaa itseään kipeäksi. Jos joku edes ehdottaisi jotain 20 000 häitä niin nauraisin varmaan, että oletko menettänyt järkesi. En siis ikinä suostuisi siihen. Minulle riittäisi vaatimattomat ja kuitenkin  mukavat häät. Jos joku ei sitten niistä pitäisi niin ei voi mitään. Ei minun elämäni ole mikään yksi päivä johon täytyy rahat tuhlata. Se on vaan yksi päivä ja elämää on senkin jälkeen. En silti tarkoita etten arvostaisi häitä vaan todellakin haluaisin sellaiset omantyyliset, mutta siedettävällä summalla.

Vierailija
38/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin mielelläni maksan tulevaisuudessa omien lasteni häät. 10 000e varattu molemmille, saavat maksaa itse siihen päälle jos tahtovat isommat häät. Miksi ihmeessä en maksaisi ja miten se on keneltäkään pois? Täällä ollaan aina sitä mieltä että on pahasta jos vanhemmat maksaa mitään muuta kuin hengissäpidon lapsuudessa, ja sitten heti pihalle 18-vuotiaana. Eivätkö nämä ihmiset pidä lapsistaan vai mikä on? Luulisi että jokainen vanhempi jolla on siihen varaa haluaisi avustaa omaa jälkikasvuaan, miksi muuten lisääntyä ylipäätään?

Vierailija
39/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N.300 euroa meni. Ei tullut mieleenkään 31 vuotiaana maksattaa vanhemmille häitä. Päädyimme siihen, että laitamme häihin säästämämme 10 000 euroa asuntosäästätilille ja kävimme maistraatissa

Jäin miettimään tätä asiaa tuossa kotitöitä puuhastellessa ja ajattelin vielä jatkaa vastaustani. Emme siis ole kumpikaan rikkaasta kodista, joten olemme tottuneet pihistelemään. Emme myöskään kumpikaan ole missään valtavan hyväpalkkaisissa hommissa. Itse asiassa naimisiin menimme 90-luvun laman aikaan. Minulla oli vakituinen työpaikka. Mies teki tuntitöitä sieltä, mistä sai. Olimme tavanneet aikuisina ja pistäneet hynttyyt yhteen. Kovin paljoa ei kummallakaan ollut matkaan yhteiseen kotiin tuoda, koska minäkin olin elänyt railakasta sinkkuelämää ja tupertanut rahani matkusteluun ja juhlimiseen ja kaikkeen hömppään. Kun päätimme mennä naimisiin, aukaisimme säästötilin haaveena häät. Mutta kun tilille alkoi kertyä rahaa, aloimme miettiä, että mielellään ostaisimme oman asunnon ja pääsisimme vuokralta pois. Pohdimme häiden tuomaa mielihyvää ja taas sitä, että saisimme pohjarahan omaan taloon nopeammin, jos jätämme häät välistä.

Olin toki lapsena haaveillut hääpuvusta ja kirkkohäistä. Mutta kirkkohäät oli pois luettu, kun emme kumpikaan kuuluneet kirkkoon ja minä ainakaan en häiden takia olisi suostunut liittymään takaisin. Joten mietin sitä, oliko tuttujeni elämä sen kummempaa, kun olivat yhden päivän pistäneet raha menemään häiden takia (joissa itselläni ainakin oli aika tylsää vieraana) ja lopputulos oli, että käymme maistraatissa ja otamme kuvat ja käymme kahdestaan syömässä hyvin ja siirrämme rahat asuntosäästötilille. Koska miehen työtilanteesta ei ollut mitään tietoa, riittääkö töitä kuinka pitkäksi aikaa ja tulevaisuus oli minullakin vähän auki, saanko pitää työpaikkani.

Mies on kysynyt useasti jälkeen päin, että kadunko, kun en saanut hääpukua ja juhlia ja muuta siihen kuuluvaa. Olen sydämessäni miettinyt tätä vakavasti ja todennut, että en kadu. Se, että pystyimme ostamaan oman kodin, oli kuitenkin paljon tärkeämpää.

Ehkä tilanne olisi ollut toinen, jos vanhempamme olisivat olleet varakkaita ja me itsekkin. Mutta toisaalta, kun muistelin, kuinka samanlaisia kaikki hääjuhlat olivat olleet tylsine leikkeineen ja kuinka vieraat olivat huokailleet, että taas pitää lähteä häihin, en tiedä, olisinko sittenkään häitä halunnut.

Omat lapseni ovat kaikki sanoneet, että eivät aio mitään häitä pitää, jos naimisiin menevät. Ongelmana tässä voi olla se, että meillä on kaksi poikaa ja heidän tulevat vaimot (jos nyt sellaiset löytävät itselleen) voivat olla toista mieltä ja haluavat koko paketin polttareineen ja kaasoineen ja huntuineen ja kymmenien tuhansien eurojen juhlineen. Tyttö on sitä mieltä, että ei edes naimisiin halua koskaan ja jos menee, niin haluaa vain paperit kirjoittaa alle. Inhoaa juhlia. Skippasi yo-juhlansakin, kun sanoi, ettei halua sellaisia.

Kieltämättä meilläkään ei olisi kolmelle lapselle antaa 20 000 euroa kukaisellekkin hääjuhliin rahaa. Joten salaa olen tyytyväinen, että he ovat ihannoineet isänsä ja äitinsä tyyliä mennä naimisiin. Eli mennä vain naimisiin ilman juhlia. 

Aika näyttää, miten he päättävät. 

Tulipa nyt mietittyä tätäkin asiaa ensimäistä kertaa kunnolla tämän ketjun myötä. Ainoa ehkä, mitä muuttaisin, jos voisin, olisi se, että ehkä olisin visaa voinut vinguttaa, että olisin saanut nätimmän sormuksen. Siinäkin pihistelimme ja se on ainoa, minkä tekisin toisin, jos voisi siihen aikaan palata.

Vierailija
40/51 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin mielelläni maksan tulevaisuudessa omien lasteni häät. 10 000e varattu molemmille, saavat maksaa itse siihen päälle jos tahtovat isommat häät. Miksi ihmeessä en maksaisi ja miten se on keneltäkään pois? Täällä ollaan aina sitä mieltä että on pahasta jos vanhemmat maksaa mitään muuta kuin hengissäpidon lapsuudessa, ja sitten heti pihalle 18-vuotiaana. Eivätkö nämä ihmiset pidä lapsistaan vai mikä on? Luulisi että jokainen vanhempi jolla on siihen varaa haluaisi avustaa omaa jälkikasvuaan, miksi muuten lisääntyä ylipäätään?

Jos toinen lapsesi ei halua häitä, niin annatko silti hänelle sen 10 000 euroa. Tiedän nimittäin perheen, missä välit meni sisarusten kanssa joksikin aikaa, kun toiselle maksettiin isot häät ja toinen meni salaa naimisiin. Hän ei saanut vanhemmiltaan edes häälahjaa, kun toisen häihin pistettiin kymmeniä tuhansia euroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän