"Autojen Netflix" Beely - onko kokemuksia firmasta ja palvelusta
”Autojen Netflix” Beely tarjoaa käytettyjä autoja käyttöön kuukausierällä – "Vähän kuin leasing, mutta lyhyemmällä sitoutumisajalla”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autojen-netflix-beely-tarjoaa-kaytet…
Kommentit (66)
Moi!
Minulla huono kokemus Beelystä. Aloitin palvelun 11/2024 ja olen yrittänyt purkaa kauppaa, koska autossa on ollut paljon vikoja 6kk omistukseni aikana.
Kun auto tuli pihaa niin reklamoin heti auton renkaista, joista 2 kpl kesä ja 2 kpl talvi oli huonokuntoisia. Beely ohjasi mittauttamaan renkaat Vianor Oy, joka totesi, että 4 kpl renkaita tulisi heti uusia (huonoin mittatulos 3,6mm). Tämän jälkeen Vaadin renkaiden uusimista ja kesti 1,5 vkoa saada Beelyltä vastaus. Beely oli samoilla linjoilla autoliikkeen kanssa, että renkaat ok kun ovat tieliikennekelpoiset. Kysyin asiaa kuluttaja asiamieheltä ja linjaus oli, että rahallinen korvaus tulisi saada.
Kypsyin palveluun heti kättelyssä ja halusin peruuttaa kaupan, mutta Beely sopimuksessa on 14pv (50km) raja, jonka jälkeen auto on vastaanotettu. Vasta myöhemmin toisen asiani selvityksen aikana kuluttaja asiamies mainitsi, että tuo 50 km on vastoin kuluttaja asiamiehen linjausta, joka on 100 km.
Auto on plug in-hybrid ja sen latausjärjestelmään tuli alussa ongelma kun ei suostunut lataamaan. Kysyin Beelyltä missä korjataan ja ohjasivat varaamaan ajan Vianor Oy. Selvittelyn jälkeen selvisi, että Vianor ei tee edes hybridi järjestelmien korjauksia. Sain seuraavaksi listan huoltoliikkeistä, joissa voi huoltaa ja aloin selvittämään kuka korjaa kyseistä automerkkiä. Ihmettelin Beelyn toimintaa ja vastasivat, että he eivät ole auton asiantuntijoita, mutta tarjoavat huoltopalvelut.
Auton kanssa 6 kk aikana nyt ollut jatkuvasti ongelmia. Samaa ongelmaa korjattu nyt 4 kertaa n 1kk välein ja menossa viidennen kerran korjaukseen. Auto täynnä pikkuvikoja ja huoltohistoriassa merkintöjä korjaamattomasta öljyvuodosta moottorin ja vaihdelaatikon välissä sekä huoltokirjassa aukko huoltovälissä (2v / 30 tkm). Näitä tietoja ei ollut esillä, eikä mainittu kaupantekohetkellä.
Olen yrittänyt purkaa sopimusta, mutta Beelyn mukaan he ei vastaa auton virhevastuusta (sopimuksessa lukee niin!). Väännän nyt siis autokaupan kanssa suoraan kun Beely ohjasi minut tekemään reklamaation. Asia kuluttajariitalautakunnalla käsittelyssä, mutta näissä kyllä kestää pitkään.
Jos otatte Beely auton niin välttäkää sillä ajoa, koska näitä autoja kukaan ei ilmeisesti tarkista. Ajakaa heti auto tohtorille ja vaatikaa Beelyä korjaamaan puutteet jos aiotte pitää auton sopimuskauden jälkeen. Minulla oli lähtökohtaisesti ajatuksena pitää auto itselläni, mutta en usko, että kukaan ostaisi tällaista autoa, jossa aukko huoltohistoriassa ja korjaamattomia öljyvuotoja.
Mulla on melko hyvä kokemus Beelystä reilun kahden vuoden ajalta. Olen saanut lähes sitä, mitä toivoin, eli huolettomuutta. Beelyni ei ollut uusi kun otin sen. Muutamia kertoja on käyty korjaamolla ja pari kertaa menty sinne hinauksella, mutta ongelmat on kuitenkin hoituneet. Sopimukseeni on kuulunut vara-auto korjauksen ajaksi ja Beelyn tiepalvelu. Olen siis ostanut autolle lisämaksusta ennakoitavuutta Beelyn lisäpalvelujen kautta.
Nyt oli aika palauttaa Beely (sopimuskausi loppui).
Palautustarkastus pelästytti minut. Auton jokainen pieninkin painauma on kuvattu ja kirjattu. En tiedä, mistä pienet painaumat on tulleet. Katsastaja sanoi, että katon pienen pienet painaumat voivat olla esim raekuuron aiheuttamia. Olen pessyt autoa säännöllisesti ja silmämääräisesti en ole nähnyt autossa minkäänlaisia vikoja.
Onko jollain kokemusta, miten Beely on näiden suhteen käytännössä toiminut? Otetaanko siellä huomioon, että Suomen olosuhteissa viisi vuotta vanhassa autossa voi tulla maalipinnassa näkyviin auton ikä? Tein selvästi virheen siinä, etten sopimuskauden alussa vienyt autoa vastaavanlaisen tarkastukseen, kuin millainen palautustarkastus on.
Ei mikään paras asiakaskokemus tämä sopimuskauden päättymisjärjestely, sillä olo on kaikkea muuta kuin huoleton.
Kaveri palautti beelyn auton ja joutui hyvittämään 900€ kaikenmaailman naarmuista ja pienen pienistä kolhuista.
Mun mielestä hänen auto oli kuitenkin hyvin siisti, mielestäni iän myötä noita pikkuhankaumia ja parkkipaikkapainaumia vaan tulee, eikä ne ole käyttäjän vikoja. Mutta toki näistä on sopparin loputtua kätevä rahastaa, kun auton ulkopinta ei olekaan samassa kunnossa mitä vuosia sitten.
Meillä palautettu beely auto oli muuten virheetön mutta kuskin penkissä kulumisesta johtuva repeämä. Sitä ei palautusta hoitava inssi onneksi huomannut.
Kannattaa autoa vastaan ottaessa kuvata se sisältä ja ulkoa. Myös renkaiden kunto.
Noin muuten en voi suositella beelyä. Koko kaksivuotinen taival oli nihkeä. Autoa piti huollattaa kahdesti ja korjata kahdesti. Beelyn huoltopartneri ei todellakaan ole erikoistunut premium autoihin ja jouduin tilaamaan beelyltä miten sen voisi viedä Veholle. Huoltopaikat sijaitsivat tosiaan hevonkuusessa aivan kuten joku edellä mainitsi. Tähän rahaan auto pitäisi hakea pihasta.
Myös meillä kesti uskomattoman kauan että beely hoiti palautuksen paperityöt. Ohjeet esim autoveron hoitamiseen (erääntyi sopivasti palautuksen aikaan) olivat sekavat. Beely yritti saada meitä maksamaan sen. Käytännössä muutenkin roikuimme löysässä hirressä ilman uutta autoa pari viikkoa. Beely ei pahoitellut mitenkään. Mitä olen lukenut muidenkin tarinoita niin juuri auton palautus aiheuttaa paljon ylimääräistä vidudusta.
Bee-be-beely-beely
Be-be-be-beely-beely
Olkaa hyvät!
Beelyn yksityisleasing on huijausta samaan tapaan kuin konkurssiin menneen XBilin liiketoiminta. Jälkimmäisellähän oli runsaasti yhteistyösopimuksia julkkisten kanssa ja konkurssin jälkeen paljastui, että leasing-sopimuksen tehneet joutuivat maksamaan auton koko hinnan. Kaikki riski on puhtaasti asiakkaalla. Kannattaa tutustua sopimusehtoihin suurennuslasilla.