Miksi minulle tulee aina ”vaiheita”, jolloin persoonallisuuteni muuttuu
Tyylini, arvot, ajattelutapa ja ihmiset joiden seurassa haluan olla, minusta tulee aivan eri ihminen. Otan kuin uuden persoonan, sitä kestää jonkin aikaa kunnes persoona vaihtuu uuteen. Minulla on tiettyjä vaiheita, jotka uusiutuvat, koskaan en kuitenkaan tiedä, milloin mikäkin vaihe alkaa ja päättyy. Tämä on oikeasti uuvuttavaa.
Puhuin tästä psykiatrille, sain diagnoosiksi epävakaan persoonallisuushäiriön. Apua siihen en kuitenkaan saanut, enkä ymmärrä mitä se kohdallani tarkoittaa.
Haluan tietää ja ymmärtää, miksi minulle tulee näitä eri vaiheita, jolloin indentiteettini vaihtuu radikaalisti. Pääseekö tästä eroon mitenkään?
Olen 25-vuotias nainen, eli en kuitenkaan mikään teini, joka hakee identiteettiään.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos sun kaverit tulee sun harrastuksiin mukaan sua kyttäämään että pidät tarpeeksi kivaa niin ne on silloin sairaita.
Mene pois, ja hae apua.
En minkään täällä vahdi lähipiiriäni että miten kivaa heillä on missäkin. En ole kokenut asiakseni.
Ihan oikeasti rupes vtuttaan toi kivanjankkaaja.
Pitäisi vissiin soittaa heidän kaikki työpaikkansa ja kaveripiirinsä läpi että millä tavalla käyttäytyvät kenenkin kanssa. Se asia katsos kuuluu minulle niin paljon. He eivät saa elää ilman että minä tulen sanelemaan heille miten heidän tulee elää ja olla.
Varmistan koko lähipiirin läpi että he varmasti käyttäytyvät niin kuin minä tahdon heidän toimivan. Sitten minulla on hyvä olo. Minä tiedän mikä on heille parhaaksi. Tietenkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Uudet kieletkin opitaan pitämällä kivaa? Samoin uudet asiat? Ei niitä hauskaa pitämällä opita vaan työtä tekemällä.
Anteeksi, mutta mihin ketjuun nämä kommentit liittyvät?
Otan selvää että miten ovat toimineet poikaystäviensä kanssa ja minä vuonna. Onko käytös muuttunut minun mielestäni liikaa? Jos minua ei miellytä niin nostan metelin.
Minusta tuo voisi olla myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Siihen kuuluu myös persoonallisuuden ja mieltymysten yms. vaihtelu aikakausien mukaan. Esimerkiksi vuodenaikojen vaihtelu voi laukaista erilaisia persoonallisuuspiirteitä. Lue kirja Kellokosken prinsessasta, hänellä oli tuota.
Tai sitten se voisi olla huono itsetunto ja siihen liittyvä epävarma identiteetti. Jospa vielä etsit ydinminääsi, etkä täysin tiedä kuka, tai millainen olet. Olen samanlainen jossain määrin, ja miettinyt näitä samoja asioita.
Minä tiedän tottakai myös senkin että millä tavalla he saavat asiansa parhaiten hoidetuksi. Varmaan pitämällä kivaa.
Kaikkien asiat täällä hoituvat kun vaan pidetään kivaa. Toki. Kaikki ongelmatilanteet hoituvat hauskaa pitämällä. Toki. Jonkun ihmisen persoonallisuus on joku hauska. Ei se oikeasti ole. Ilo tai myönteisyys on tunne eikä persoonallisuus. Kun tulet töistä kotiin väsyneenä ja olet yksin niin sulla ei ole kivaa. Teet iltapalan ja luet kirjaa omassa rauhassa. Sun kuviteltu kiva persoonasi ei jatku yksin kotona. Teet hommasi ja nukahdat.
Harmi ap, kun ketjusi floodataan noilla kiva-kommenteilla. Aihe on mielenkiintoinen (jos se nyt voi sitä olla) ja olen itsekin joskus pohtinut, että saisin varmaan jonkin sinulle vinkatuista diagnooseista. Tai ainakin nuorempana olisin saanut, nykyään kolmekymppisenä tunne-elämäni on jo (ikisinkkuuden aiheuttaman mielipahaa lukuun ottamatta) suht vakaata.
Joskus joku käyttäytymismalli on pakko jättää pois koska se osoittautuu niin toimimattomaksi. Elämä opettaa.
Minulle psykiatri läiskäisi diagnoosin ja sanoi lohduttavasti, että kyllä ne oireet lieventyy keski-ikään mennessä. No kiitti..
Vierailija kirjoitti:
Ette nyt ymmärrä, en muuta persoonallisuuttani eri ihmisten seurassa, vaan kun persoonallisuuteni muuttuu, se myös pitää koko sen vaiheen ajan, olin ihmisten seurassa tai en.
Esimerkkejä vaiheistani:
1) Ariana Grande - Halusin olla _täysin_ samanlainen, ulkonäöstä ja pukeutumistyylistä käyttäytymiseen. Halusin olla yhtä ihailtu ja rakastettu. Värjäsin hiukset, pistin meikkityylin ja pukeutumistyylin ja jopa puhetavan uusiksi.
2) Lolita - Haluan olla viaton ja tyttömäinen ja hakeudun vanhempien miesten seuraan (todella haitallinen vaihe mielenterveydelleni.) Pukeudun, meikkaan ja laitan hiukset tyttömäisesti ja käyttäydyn ”söpöillen”. Tämä vaihe toistuu jostain syystä useasti.
3) Vampyyri tai noita - ns. goottimainen persoona. Pukeudun tummiin, käytän tummempaa meikkiä, katselen vampyyri- ja noitaelokuvia ja -sarjoja. Käyttäydyin kuin oikeasti osaisin kontrolloida ihmisiä ja harjoittaisin taikuutta. Haluan, että ihmiset luulisivat minua vampyyriksi tai noidaksi. Nolottaa ihan myöntää, kun tää on niin lapsellista käytöstä aikuiselta naiselta.
4) Lapsellinen vaiheeni - Tämä on kytköksissä tuohon Lolita -vaiheeseen. Tykkään pukeutua teinimäisesti ja lapsekkaasti, halailen pehmolelua ja haluan pehmoleluja lisää. Käyttäydyn esim. vanhempieni edessä kuin pikkulapsi.
5) Satunnaiset päähänpistot olla samanlainen kuin jokin julkisuuden henkilö, kuten näyttelijä tai youtubettaja. Yleensä kohteet ovat ulkomaalaisia ja jollain tavalla erikoisia/kauniita. Matkiminen menee sairaalloisen puolelle, editoin instagram-kuvat samanlaisiksi, värjään hiukset samanvärisiksi, pukeutuminen muuttuu, meikkityyli..
Tässä nyt nämä isoimmat.
Ap
Siis tämähän on kuin oppikirjaesimerkki epävakaasta persoonallisuudesta. Mikä sinua siinä mietityttää?
Vierailija kirjoitti:
Ette nyt ymmärrä, en muuta persoonallisuuttani eri ihmisten seurassa, vaan kun persoonallisuuteni muuttuu, se myös pitää koko sen vaiheen ajan, olin ihmisten seurassa tai en.
Esimerkkejä vaiheistani:
1) Ariana Grande - Halusin olla _täysin_ samanlainen, ulkonäöstä ja pukeutumistyylistä käyttäytymiseen. Halusin olla yhtä ihailtu ja rakastettu. Värjäsin hiukset, pistin meikkityylin ja pukeutumistyylin ja jopa puhetavan uusiksi.
2) Lolita - Haluan olla viaton ja tyttömäinen ja hakeudun vanhempien miesten seuraan (todella haitallinen vaihe mielenterveydelleni.) Pukeudun, meikkaan ja laitan hiukset tyttömäisesti ja käyttäydyn ”söpöillen”. Tämä vaihe toistuu jostain syystä useasti.
3) Vampyyri tai noita - ns. goottimainen persoona. Pukeudun tummiin, käytän tummempaa meikkiä, katselen vampyyri- ja noitaelokuvia ja -sarjoja. Käyttäydyin kuin oikeasti osaisin kontrolloida ihmisiä ja harjoittaisin taikuutta. Haluan, että ihmiset luulisivat minua vampyyriksi tai noidaksi. Nolottaa ihan myöntää, kun tää on niin lapsellista käytöstä aikuiselta naiselta.
4) Lapsellinen vaiheeni - Tämä on kytköksissä tuohon Lolita -vaiheeseen. Tykkään pukeutua teinimäisesti ja lapsekkaasti, halailen pehmolelua ja haluan pehmoleluja lisää. Käyttäydyn esim. vanhempieni edessä kuin pikkulapsi.
5) Satunnaiset päähänpistot olla samanlainen kuin jokin julkisuuden henkilö, kuten näyttelijä tai youtubettaja. Yleensä kohteet ovat ulkomaalaisia ja jollain tavalla erikoisia/kauniita. Matkiminen menee sairaalloisen puolelle, editoin instagram-kuvat samanlaisiksi, värjään hiukset samanvärisiksi, pukeutuminen muuttuu, meikkityyli..
Tässä nyt nämä isoimmat.
Ap
Mun mielestä nää ei niin liity persoonallisuuteen. Persoonallisuuspiirteisiinhän kuuluu avoimuus, tunnollisuus, neuroottisuus, sovinnollisuus ja ekstroversio.
.. Enemmän sun identiteetti kuvautuu pinnallisena ja mielenkiinnonkohteissasi on voimakkaasti tyyliasiat ja ulkonäön muokkaaminen. Tuntuu, että sulla elämän keskiössä on turhanpäiväisemmät asiat, kuten just meikki-, hius- ja pukeutumistyyli.
Vaikutat myös, anteeksi vain, hieman kehittymättömältä ja luulisin tekstin perusteella että näitä kirjoittaa alle 15v. henkilö.
Mä en tiennyt, että epävakaa voisi oireilla noin. Tulee aina vain mieleen mielialan vaihtelut hyvästä huonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä vaiheistani:
Tässä nyt nämä isoimmat.
Ap
Mun mielestä nää ei niin liity persoonallisuuteen. Persoonallisuuspiirteisiinhän kuuluu avoimuus, tunnollisuus, neuroottisuus, sovinnollisuus ja ekstroversio.
.. Enemmän sun identiteetti kuvautuu pinnallisena ja mielenkiinnonkohteissasi on voimakkaasti tyyliasiat ja ulkonäön muokkaaminen. Tuntuu, että sulla elämän keskiössä on turhanpäiväisemmät asiat, kuten just meikki-, hius- ja pukeutumistyyli.
Vaikutat myös, anteeksi vain, hieman kehittymättömältä ja luulisin tekstin perusteella että näitä kirjoittaa alle 15v. henkilö.
Millä tavalla kehittymätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä vaiheistani:
Tässä nyt nämä isoimmat.
Ap
Nyt sekoitat persoonallisuushäiriöt viiteen suureen persoonallisuuspiirteeseen, ns. Big five teoriaan. Persoonallisuushäiriöt ovat emootioiden tai impulssikontrollin säätelyhäiriöitä, kehityksellisiä tiloja ja ne eivät ole suoraan rinnastettavissa big five piirteisiin. Ap on täysin tyypillinen epävakaa persoonallisuus.
Jos ap olisi oikeasti häiriöinen niin luultavasti hän ei onnistuisi harrastamaan mitään samaa harrastusta kuukautta pidempään vaan lopettaisi sen ja aloittaisi uuden. Hänen raha-asiansa olisivat sekaisin ja hänellä olisi liuta pikavippejä eri firmoille. Hänellä olisi 25- ikävuoteen mennessä jo 10 seurustelusuhdetta ja useita lemmikkejä, joista ei onnistunut hoitamaan yhtään kunnolla. Koulut olisi jätetty kesken tai niiden käyminen olisi hankalaa. Työpaikoista olisi saanut potkut.
Käy sääliksi :(