Susi äitipuolen vaatteissa
Kaipaisin vertaistukea, tai jotain purkua tähän tilanteeseen.
Aloin puolisen vuotta sitten tapailla vastikään eronnutta miestä, jolla on kolme lasta. Mies on ihana, rakastava ja välittävä, enkä oikeastaan ikinä uskonut, että voisin löytää tällaista tasapainoa elämääni. Mies on minua vajaa kymmenen vuotta vanhempi, ja kaikki "valmiina". Itsellänikin on jo sen verran ikää, että periaatteessa minullakin pitäisi olla jo edes jotain lautasella, mutta en ole päässyt edes aloittamaan. Olen pätkätöissä ja kevytyrittäjänä, maallinen omaisuuteni makaa vanhempieni varastoissa ja itse elän tällä hetkellä matkalaukuista. Olen jonkinlaisessa välitilassa, jonka vuoksi elämäni ei ole nyt tasapainossa perusasioiden suhteen.
Olen kesän aikana tavannut lapset muutaman kerran, ja olen viimeaikoina viettänyt myös öitä miehen luona lasten ollessa hänellä. Pidän lasten kanssa olemisesta ja "kodin leikkimisestä", vaikkei minulla ole sijaa tässä perheessä. Lapset kuitenkin selkeästi alkavat kiintyä minuun jossain määrin ja miehen kanssa suhde on myös vakiintumassa. En tunne sopivani kuvioon, koska erosta huolimatta, tämä mies lapsinensa ovat ihania, tasapainoisia, ystävällisiä ja toisiaan huomioivia. Itse koen olevani susi lampaan vaatteissa, joka vielä pilaa kaiken.
Olen tämän puolen vuoden aikana alkanut käsittelemään omaan perheeseeni ja lapsuuteeni liittyviä kipukohtia. Olen käsitellyt asiaa huonosti. Sörkin ampiaispesää ja nyt olen riidoissa käytännössä koko perheeni kanssa, koska otin puheeksi nämä asiat. Kyseessä ei ole mitään suuren luokan hyväksikäyttöä, pahoinpitelyä tai alkoholismia. Sinänsä. Olen koko elämäni tuntenut olevani ulkopuolinen omassa perheessäni, joutuen jatkuvasti perustelemaan olemassaoloani ja valintojani. Tämän miehen kanssa saan olla oma itseni, mutta se "itse" joksi olen oppinut itseni kokemaan ei tunnu tämän miehen perheen arvoiselta. Yritin jo lapsuudenperheeni kanssa olla oma itseni ja olla hyvä, mutta se ei onnistunut. Onnistuin vain pilaamaan nekin huonot välit, mitä aiemmin oli.
Osaako joku viisaampi kertoa, miksi tämä tuntuu nyt niin vaikealta? Minulla on periaatteessa asiat kuitenkin ihan hyvin. Olen töissä, minulla on säästöjä, hyvä parisuhde (toistaiseksi) ja katto pään päällä.
Kommentit (10)
Minulla on ollut ihan samanlaisia tuntemuksia elämässäni koska minua kaltoinkohdeltiin lapsena ja tästä jäi heikko itsetunto. Luulin aina etten ole tarpeeksi hyvä ja varmaan se tunne säilyy ikuisesti etten kelpaa omana itsenäni. Ongelmani lienee etten tule ikinä itse hyväksymään ja arvostamaan itseäni, se pohja mikä sellaiseen vaaditaan, tuhoutui täysin jo lapsena. Tavalliset terapeutit eivät auta, kaikki sanovat vain että olen vahva ja tulen pärjäämään. Olenkin tosi vahva ja ikuisena kameleonttina sopeudun lähes minne vain, eli juurikin lammas susien vaateissa täälläkin.
Sinäkin olisit hyvä äitipuoli, mutta ikinä et olisi oma itsesi tuossa kuviossa. Sinä itse kärsit lopulta eniten kun yrität liikaa miellyttää ja onnistua ollaksesi riittävä.
Mua ahdistaa, että nämä ihmiset näkevät mun läpi, tai pettyvät sitten pahasti kun huomaavat, millainen oikeasti olen.
Aloit seurustella vastikään eronneen miehen kanssa ja tällä oli 3 lasta ja koti.
Tuollaisessa tilanteessa jokainen terve ihminen kokee ulkopuolisuuden tunnetta. Oletan, että sitä tuo sinun tunteesi oikeasti on.
Miehen oliis pitänyt ensin totutella elämään erossa vaimostaan pari kolme vuotta ja sitten vasta ottaa siihen uusi. Uuden olisi ollut raikkaampi mennä mukaan.
Kamalaa mennä itse lapsettomana jonkun 3-lapsisen isän valmiiseen kotiin!
Mikä katto. Kun tavarat varastoissa ja elät matkalaukusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä katto. Kun tavarat varastoissa ja elät matkalaukusta.
Asun itse pienessä vuokrayksiössä, jossa ei ole tilaa kaikille mun tavaroilleni. Asuin pari vuotta ulkomailla, ja palasin vuosi sitten Suomeen. Ajattelin, että en tullut jäädäkseni, joten en ole etsinyt itselleni "kotia", siksi tavarat varastoissa. Matkalaukuista eläminen oli lähinnä vertauskuva tälle kiertolaisvaiheelle. En koe olevani asettunut.
Erosta itseasiassa tulee ensi syksynä kaksi vuotta. Ilmeisesti liitto oli kuitenkin taputeltu jo ennen virallista eroa, mutta mielestäni pari vuotta on silti aika lyhyt aika.
Sivullinen olo voi johtua siitä ettei ole käsitellyt tunteita. Älä nyt hötkyile liikaa.
Sinä et ole sama kuin tunnekuohusi.